Nytt hemmanätverk med filserver/router
Jag är på väg att köpa hus och har bestämt mig för att bygga upp en bra nätverkslösning före jag flyttar in i huset, jag hoppas att jag på så sätt ska slippa dra nya kablar genom huset den dag jag bestämmer mig för att köpa nästa pryl med nätverksuttag. Eftersom jag vill gå över till IP-telefoni så känns det inte heller fel att ha nätverk i alla rum.
Det blir 2 uttag i varje rum utom vardagsrummet, där blir det 4 uttag (två bakom TV'n och två på motsatta väggen).
Det jag undrar över är filserver och switchar. Vi tar filservern först. Jag planerar att sätta upp en server som ska få jobba som både router, QoS och filserver.
Jag har också några önskemål om vad filservern ska klara att göra: Automatisk backup av mina datorer (2 stationära) och manuell backup (jag startar den själv när jag vill att den ska starta) av min laptop, ett webgränssnitt eller FTP-server så jag kommer åt filerna när jag inte är hemma, streaming av film och musik till Xbox 360 och streaming av musik ut mot Internet och att den klarar att köra Shoutcast eller nåt liknande. På det vill jag också att den ska köra med krypterade hårddiskar, men det är inte det mest viktiga.
Finns det något färdigt system som klarar allt detta?
Jag har tittat på ClarkConnect men jag har inte hittat nånting om QoS där och jag har tittat på Windows Home Server och FreeNAS men dom har ju bara filserver och får jag inte funktionerna för router och QoS.
Sedan till switchar:
Jag förutsätter att jag får in fiber (det ligger fiber i gatan ca 30 meter från huset och det är bara en gräsmatta kommunal mark mellan gatan och tomtgränsen) så har jag planerat att ställa servern och en switch vid överlämningspunkten i källaren. Det är härifrån jag undrar vad som blir bäst:
Att dra upp en kabel till varje uttag (14 kablar) från källaren
eller
att dra upp en kabel till varje våning (2 kablar) och sedan ha en egen switch för varje våning?
Att dra upp 2 kablar skulle ju vara det enklaste, men är det bäst tekniskt sett?