Nytt hemmanätverk med filserver/router

Permalänk

Nytt hemmanätverk med filserver/router

Jag är på väg att köpa hus och har bestämt mig för att bygga upp en bra nätverkslösning före jag flyttar in i huset, jag hoppas att jag på så sätt ska slippa dra nya kablar genom huset den dag jag bestämmer mig för att köpa nästa pryl med nätverksuttag. Eftersom jag vill gå över till IP-telefoni så känns det inte heller fel att ha nätverk i alla rum.

Det blir 2 uttag i varje rum utom vardagsrummet, där blir det 4 uttag (två bakom TV'n och två på motsatta väggen).

Det jag undrar över är filserver och switchar. Vi tar filservern först. Jag planerar att sätta upp en server som ska få jobba som både router, QoS och filserver.

Jag har också några önskemål om vad filservern ska klara att göra: Automatisk backup av mina datorer (2 stationära) och manuell backup (jag startar den själv när jag vill att den ska starta) av min laptop, ett webgränssnitt eller FTP-server så jag kommer åt filerna när jag inte är hemma, streaming av film och musik till Xbox 360 och streaming av musik ut mot Internet och att den klarar att köra Shoutcast eller nåt liknande. På det vill jag också att den ska köra med krypterade hårddiskar, men det är inte det mest viktiga.

Finns det något färdigt system som klarar allt detta?
Jag har tittat på ClarkConnect men jag har inte hittat nånting om QoS där och jag har tittat på Windows Home Server och FreeNAS men dom har ju bara filserver och får jag inte funktionerna för router och QoS.

Sedan till switchar:
Jag förutsätter att jag får in fiber (det ligger fiber i gatan ca 30 meter från huset och det är bara en gräsmatta kommunal mark mellan gatan och tomtgränsen) så har jag planerat att ställa servern och en switch vid överlämningspunkten i källaren. Det är härifrån jag undrar vad som blir bäst:

Att dra upp en kabel till varje uttag (14 kablar) från källaren
eller
att dra upp en kabel till varje våning (2 kablar) och sedan ha en egen switch för varje våning?

Att dra upp 2 kablar skulle ju vara det enklaste, men är det bäst tekniskt sett?

Permalänk

Vad planerar du att dra för kabel, Cat 6?
Varför är det så viktigt med QoS? Clarkconnect är ju ett utmärkt val för dig.
Och så ska du dra alla kablar ner till överlämningspunkten och sätta upp en patchpanel.

mvh Gunvald

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Jag tillhör dom som föredrar ett distribuerat nät. Med några switchar får du kortast möjliga signalväg eftersom switchen routar trafiken direkt mellan kommunicerande enheter. Kostnaden för kablar minskar och belastning på varje switch minskar.

Dra gärna en separat ledning från brandväggen till dom platser som passar för trådlösa access punkter. Då kan du ställa in regler för lite högre säkerhet på dessa. Jag använder m0n0wall för router/brandvägg och kan rekomendera den. Jag kör den på en på en 800MHz Celeron från ett CompactFlash kort.

Filserver/ftp/webserver kör jag på en PC separerad från brandvägg/router för högre säkerhet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Vad planerar du att dra för kabel, Cat 6?
Varför är det så viktigt med QoS? Clarkconnect är ju ett utmärkt val för dig.
Och så ska du dra alla kablar ner till överlämningspunkten och sätta upp en patchpanel.

mvh Gunvald

Ja, det blir Cat6-kabel. Jag ser ingen anledning att dra nåt annat nu, man vet ju aldrig när man byter ut allt till gigabit-utrustning.

Qos är viktigt eftersom jag vill ha IP-telefoni och min erfarenhet av det utan QoS är inte den bästa. Jag bodde i lägenhet med stadsnät tidigare och hade då IP-telefoni, den fungerade bra till jag började tanka eller skicka stora filer samtidigt som jag pratade i telefon.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RolfK
Jag tillhör dom som föredrar ett distribuerat nät. Med några switchar får du kortast möjliga signalväg eftersom switchen routar trafiken direkt mellan kommunicerande enheter. Kostnaden för kablar minskar och belastning på varje switch minskar.

Vad är nackdelarna med ett distribuerat nät?

Citat:

Dra gärna en separat ledning från brandväggen till dom platser som passar för trådlösa access punkter. Då kan du ställa in regler för lite högre säkerhet på dessa. Jag använder m0n0wall för router/brandvägg och kan rekomendera den. Jag kör den på en på en 800MHz Celeron från ett CompactFlash kort.

Filserver/ftp/webserver kör jag på en PC separerad från brandvägg/router för högre säkerhet.

Jag har tänkt på den lösningen också, att köra separat brandvägg och filserver. Jag kan få loss en gammal dator, den har 666 Mhz CPU, 256 Mb Ram och 4 Gb HD och det ska nog räcka bra till m0n0wall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RolfK

Helt onödigt, belastning på "core" switchen blir minimal. Din teori funkar i stora nät med hög belastning, men annars är det helt onödigt. Min erfarenhet är att ha allting på en central plats & det har funkat bäst.

edit: clarkconnect verkar ha stöd för qos med script efter en liten snabb titt på google, djupdyk i det är inte helt säker.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Alla Linux-distar har stöd för trafikprioritering (iproute2). Se http://lartc.org/

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem

Nätverksuttag i alla rum med installationskablar (solid ledare) ner till källaren där du sätter en patchpanel. Totala längden på kabeln mellan switch och utrustning lär väl inte gå över 100 meter i ditt hus?
Och även riktigt billiga switchar (bordsswitchar), t.ex. D-link DGS-1008D/E har switchningkapacitet på 16 Gbps, dvs max om alla portar är belastade fullt ut.
Med flera switchar tar det nog längre tid att nå en enhet på en annan switch. Alla moderna switchar är väl store-and-forward så de väntar in hela dataramen först innan den skickas vidare till rätt port. Något som tar längre tid en några extra meter i en kabel.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johanbakke
Ja, det blir Cat6-kabel. Jag ser ingen anledning att dra nåt annat nu, man vet ju aldrig när man byter ut allt till gigabit-utrustning.

Lite petimeter nu, men cat.5e stöder också gigabit. Vill du ha verkligt framtidssäker kabel är det kategori 6a eller 7 du ska ha, för att stödja 10Gb. Men jag skulle gissa att det är ganska overkill att ha per rum.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Nätverksuttag i alla rum med installationskablar (solid ledare) ner till källaren där du sätter en patchpanel. Totala längden på kabeln mellan switch och utrustning lär väl inte gå över 100 meter i ditt hus?

Varför tycker ni att jag behöver en patchpanel?

Jag ska koppla in allt en gång, från switchen till nästa switch eller direkt till uttaget i det rum jag vill ha det draget till. Det kommer inte att patchas om speciellt ofta, första gången det blir nån ändring blir när jag har två enheter anslutna i ett rum och behöver en tredje enhet som inte kan ansluta via Wlan och det kommer att dröja ganska länge.

Blir det problem med en kabel och jag behöver byta ut den så gör ju inte patchpanelen så stor skillnad, de fasta kablarna sitter ju ändå på baksidan.

Jag har aldrig jobbat med patchpaneler för data men jag jobbar ofta med patchpaneler för ljud och där kopplar man alltid de fasta kablarna på baksidan och de tillfälliga på framsidan. Är det någon skillnad så får ni upplysa mig.

Permalänk
Hedersmedlem

CAT 6 med korset i kabeln är väl lite mindre störningskänsligt än CAT 5e? Anledning nog att ta det då priset inte är något att gnälla om.
10Base-T (10 gigabit) ska fungera med CAT 6 upp till 55 meter, vill man ha 100 meter behöver man CAT 6a. Men citera mig inte på det, taget från wikipedia.

De enkardeliga ledarna (solida) i installationskabel är väl lite svårare att klämma på nätverkskontakterna RJ-45? Har inte gjort det själv men när jag kom till skolans nätverkstekniker för många år sen med en installationskabel som jag ville ha kontakter på så morrade han om det, men klämde ändå och kabeln fungerar.
Alltså kopplar man väl helst installationskabel mellan kroneplintar (baksidan av patchpanelen och vägguttagen), inte med RJ-45 kontakter.

Det jag främst tänker på är hur det kommer se ut nera i källaren. Du vill väl ta i lite så du i framtiden inte riskerar att kablarna är för korta om du ställer dit något nytt. Så du behöver 14 nätverkskablar hängandes rakt ut från väggen. Personligen tycker jag det verkligen skulle se väldigt illa ut, även fast det är gömt nere i källaren.

Man kan ju ta resonemanget i andra änden av kabeln med - inte skulle du strunta i vägguttagen i rummen och dra ut säg 5 meter TP-kabel direkt ur väggen och kablarna får ligga där tills den kommer till användning någon gång.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Installationskabel och rj45 kontakter är som sagt ingen bra kombo. Kan funka, kan tom funka bra ett tag men är ändå inget jag rekommenderar. En panel går på några hundralappar på närmaste kjell o Co eller så så det är bättre att göra det rätt från början

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

Ok, tack för alla svar. Jag har greppat hur det funkar och bestämt att jag behöver en patchpanel, får väl läsa på lite mer hur baksidan på patchpanelerna (vilken tråd som ska kopplas vart) funkar före jag ska börja koppla.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mats42
Installationskabel och rj45 kontakter är som sagt ingen bra kombo. Kan funka, kan tom funka bra ett tag men är ändå inget jag rekommenderar. En panel går på några hundralappar på närmaste kjell o Co eller så så det är bättre att göra det rätt från början

Det har jag använt i snart 10 år utan några som helst problem...

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1