Permalänk

2st D-link 804

Hejsan jag och min granne har varsin Dlink 804 och vi har en kabel mellan oss, min fråga är Vi har en "huvuddata-server"kanon vid hemma LAN tänkte vi men, min kabel från min dlink går in i 1 nätv kort och en kabel i det 2:a kortet från hans d-link. Vi vill båda ha acess till huvuddatan men vi vill ha skilda hemmanätverk, vilket inte funkar oftast, ibland funkar det ibland inte, oftast inte för honom
Är det att vi båda har MShome?
ibland e jag ute på nätet via hans gateway.
Vi har testat den där nätverksguiden 1000ggr snart.
Det finns en port som heter uplink vad är det? står inte mycket i manualen.....vi använder inte uplink porten men skulle va kul att veta vad det är..

Vi kör båda med Xp och huvudburken oxå...........

Plis help

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tjena=)
Se till att ni har olika namn på era nätverk och uplink är modem-porten.:)

Visa signatur

🗄️ Corsair Carbide 100R Chassi] 🔲AMD® RYZEN™ 9 5950X] 🏬MSI X570 MAG TOMAHAWK WIFI] ❄️Arctic Cooling Liquid Freezer II 240] 🎞️Kingston Fury 128GB (4x32GB) DDR4 3600MHz/CL18.22.22 @CL 16.19.19 Beast] 🏴Powercolor Radeon RX 6950XT 16GB Red Devil] [Thermaltake Toughpower 1200W ][💾Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB][Lexar NM700 M.2 NVMe SSD 4Tb][Kingston NV2 M.2 NVMe SSD 4Tb ] [Samsung SSD 870 QVO 4Tb][Crucial BX500 SATA SSD 4TB][19 TB WD NAS RED 7200rpm Lagringsdiskar][🖥️ASUS VP28U 4K 28" Skärm][🔌Comhem 1000/1000Mbit fiber][Windows 11 Pro SWE]

Permalänk

Bara det?!?!?!
men kommer Huvuddatan att släppa in ex mig då?
om han har ex.Mshome och jag Intehemma

modem port? för telemodem alltså....

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thor_thor
Bara det?!?!?!
men kommer Huvuddatan att släppa in ex mig då?
om han har ex.Mshome och jag Intehemma

modem port? för telemodem alltså....

Om inte jag är helt borta så när jag har haft lan så har vi varit tvungna att ha samma arbetsgrupp allihopa, altså då Mshome som är default.

Visa signatur

Varför är Åke sjuk?

Permalänk
Avstängd

Huvuddatan??
Stäng av dhcp på den ena router så fixar det sig nog

Visa signatur

"Om nån halvt klipper av ditt bilbälte, låter du bli att använda det eller fixar du ett helt?"

Permalänk
Medlem

huvuddatan? = Server ?

isåfall så sätt i två nätverks kort i den och använd den som brygga
och så har olika namn på era arbetsgrupper och om inget annat så kan ni ha varsit xxx.xxx.1.xxx ip nummer på era hemmanätverk

also om du har kör med 192.168.0.xxx ip o din granne med 192.168.1.xxx

bara en ide........

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbamare
Tjena=)
Se till att ni har olika namn på era nätverk och uplink är modem-porten.:)

hm... uplink är om man ska sätta en switch till på dlinken.. wan är den som är för modemet.

Visa signatur

..old Fart

Permalänk
Medlem

Uplink korsar en rak kabel och "rakar" en korsad kabel.

Permalänk
Medlem

M33P.

Tack det var bra att veta.... har aldrig funderat så mycket över uplinken...=)

Visa signatur

When a need to free my mind, I can find satisfaction in a bag of weed. Everything i need leve it to the tree´s, it can make me feel better....

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunther

Om inte jag är helt borta så när jag har haft lan så har vi varit tvungna att ha samma arbetsgrupp allihopa, altså då Mshome som är default.

Nja, fungerar utan att man är i samma arbetsgrupp, du kan te x söka efter datorn och få upp den m.m.

Men allt blir enklare om man är i samma arbetsgrupp.