Permalänk
Avstängd

Starta datorn utan processor!

Ja visste att rubriken skulle dra till sig lite uppmärksamhet.

Kortfattat datorn startar inte längre (förtydligande processorn är inte uttagen). Vid start händer inget, fläktar snurrar, lampor lyser (inkl. moderkortets) och alla komponenter har ström men man kommer aldrig in i BIOS.

Efter felsökning som egentligen var ganska onödig pga. info nedan så har jag kommit fram till att det är moderkortet eller processorn som är paj.

Datorn har varit lite konstig under en tid och det genom att den betett sig som beskrivet. Dock så har den alltid gått igång efter x antal försök på startknappen. (Den var inte så från början så något har pajat sedan jag satte ihop den. Det dröjde väl 5 månader eller så.) Datorn har fungerat felfritt när jag väl fått igång den och problemet uppstod endast vid uppstart efter avstängning och ej vid viloläge eller omstart. Det verkade inte finnas något samband till tid mellan avstängning och uppstart.

I vilket fall så har jag noterat att när datorn fungerat så har den sänt en signal till tangentbordslampan som lyser någon kort sekund precis efter att man startat upp datorn. Det gör den inte när den inte startar.

Min fråga är då. Har någon testat att starta upp datorn utan processor (och kan då svara på om lampan lyser även då på tangentbordet)/ vet ni om processorn har något med den initiala signalen till diverse komponenter och tillbehör (ex. tangentbordet) att göra. Jag har nämligen ingen processor att byta med.

Mvh Ton

Permalänk
Medlem

prova lägga prossesorn i datorn och starta den

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nickhe
prova lägga prossesorn i datorn och starta den

1. "Processor"

2. Läs om.

Permalänk
Medlem

utan cpu lär du inte få nån bild ialafal, men mit t bord lyser utan cpu, o allt går igång, låter det som ialfal, men somsagt ingen bild elr liv

(jag har trådlös usb mojäng, så den kanske lyser ialfal)

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

hm, tror lampan lyser för att POST hittar ditt tangentbord.

Men du behöver ju felsöka den, testa din prolle i nån annans dator. Du kan ju alltid skicka in den till typ närmase datorhandel i stan men det brukar bli dyrt ..

Gör så här att du skickar in ditt mobo eller din prolle för reklamation (stavas det så?). å kommer dom testa varan för att se om den är defekt och då har du en 50-50 chans att du skulle ha skickat in rätt vara på en gång

Permalänk
Avstängd

Jo det är väl till att testa processorn i någon annans dator. Tänkte bara kolla om någon på SweC hade svaret innan man drog igång det projektet.

Och ja frågan är kortfattat om processorn har någon inverkan på post signalen i detta fall. Om inte så är det ju moderkortet med säkerhet som är paj.

Permalänk
Medlem

Och det är inte nätagget som krånglar?

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Avstängd

Tror inte det då allting lyser och snurrar samt att vattenkylningen pumpar på bra.

Permalänk
Medlem

datorn kan te synes starta med dåligt agg ändå. Jag vet. Min ena burk var stendöd när jag kom hem å den var på när jag gick. Fick itne i gång den fört men drog ut sladdarn osv å satte i igen såtartade. Den gick i gång men postade inte. Men diskarna varvade upp å dog efter en stund och så höl det på. Var kondigarna som poppat i agget så spännigarna gick upp å ner mellan 11 och 12V på +12V linan.

COkså vart med omatt vissa mobos och moderkort inte alls gillar varan. Vägrade starta överhuvud taget. Men även problem med mobot kan ge post problem. Troligen är det inte processorn. Den brukar vara antigen eller. Moderkortet eller nätaget låter troligast.

Permalänk
Medlem

Kan vara minnet, hade samma bekymmer för ett tag sen och som jag misstänkte var det en minnessticka som inte var helt frisk.
Men minnet gav inga minnesfel, när man väl fick igång datorn, tålde helt enkelt inte att kallna bara

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Japp efter mycket trixande så fick jag kalla handen nu innan jag skulle dra iväg och byta moderkort.

Jag bestämde mig för att testa minnena en sista gång och upptäckte att det var ett minne som var problemet.

Nu kommer det sjuka. Efter att ha hittat det felande minnet så skulle jag kolla om det inte var minnesplatsen det var fel på så jag bytte med det andra minnet i paret (alltså samma kanal) Då funkar datorn helt plötsligt igen:P Byter jag tillbaka pajar allt igen.

Det var det om det, hoppas alla fått högre insikt i datorernas värld.

Ton

Permalänk
Medlem

mm glöde facktiskt av det. Dock när min dator rostade minnen så var det vid ett strömavbrott och nätaget pajade med men även minnena strök med. Då postade den i bland men jag kom aldrig lägre än en post med bios check sum error och att bios skulle flashas om. Det gick fint å flasha om bios med inbyggda fuktionen men hjälpte inte. Men sedan vissade det sig att polarens dator ochskå råkat ut för en strömspik vid ett avbrott med samma precis samma fel som jag. Och han sa att hans minnen hade pajat så jag tog direckt å norpade en sticka från en fugerande maskin och skiten fugnerade so mvanlgit igen. Fikc ut nya minnen på garantin. Och jag sa att dom dog när strömen gick men det var tydligen OK