Ursprungligen inskrivet av Shike
3 av mina närmare vänner, 2 av mina släktingar har förlorat sina jobb bara det sista 3 månaderna bara för att hela världen gick ner på sparlåga. Kallar du det enfald? Fruktansvärt många i landet, speciellt nere på västkusten har det otroligt tungt och får gå från hus och hem bara på grund av lågkonjukturen och du pratar om mänsklig enfald. Den enfaldiga här är du som inte ser längre än din egen näsa räcker, skit i andra och sköt om sig själv.. eller hur? Alla är tyvärr inte född med silversked i mun eller garanterade bra betalda jobb som håller i sig genom svängningar i ekonomin. Antar du tillhör antingen endera eller andra parten, annars skulle du aldrig uttala dig så korkat som du gjorde.
Idiot.
Den inledande meningen demonstrerar väl i högsta grad din egen näs-metafor?
Mitt inlägg var, till skillnad från ditt personliga påhopp, inte menat som ett angrepp. I synnerhet inte mot de som blivit arbetslösa. Det är väldigt synd.
Min bitterhet riktar sig snarare mot samhällsnormen (den svenska), som bland annat innefattar mentaliteten som du beskriver som "skit i andra och sköt om sig själv", Jantelag, missunsamhet och andra vedervärdigheter.
Att se det alla säger som ett personligt påhopp och kontra med omogna kommentarer är en annan del av just den mentaliteten.
Jag är uppväxt i de lägsta samhällsskikten, och har i övrigt haft det svårt av anledningar som jag inte ens tänker ta upp här. Mitt jobb är allt annat än välbetalt, men jag har kämpat till mig det på egen hand.
Alla är som tur är inte uppfödda med bruksmentalitet och en total oförståelse för andras liv och synsätt. Antar att du tillhör endera parten, annars hade du aldrig uttalat dig som du gjorde.