TP-Link Archer NX200 (AX1800), rekommenderas ej

Permalänk
Medlem

TP-Link Archer NX200 (AX1800), rekommenderas ej

Jag köpte en TP-Link Archer NX200 250826, testade den och är missnöjd. Skrev en recension i butikens webbshop, men jag kan inte se att de släpper igenom min text. Tänkte jag skulle skriva recensionen här istället, i hopp om att varna andra för denna leksak.

TL;DR

TP-Link Archer NX200 (AX1800) är en router som lockar med ett pris lägre än genomsnittet, men i praktiken är den en säkerhetsrisk och ett användarhaveri. Föråldrat användargränssnitt, sjuhelsikes massa JavaScript i GUI och till synes slut på uppdateringar redan efter ett år. Jag avråder från köp.

+ / –

+ Konkurrenskraftigt pris
– Föråldrat gränssnitt (frames?, bisarra färgval)
– Fullkomligt onödiga JavaScript som ökar attackytan
– Inga säkerhetsuppdateringar på över ett år trots kort tid på marknaden
– Krånglig SSID-hantering och meningslösa hjälpfunktioner

Jag behövde snabbt fixa internet på en adress. Jag är van vid nätverk, switchar och brandväggar – men "mobilt bredband" 4G/5G-routrar är inte riktigt min hemmaplan. Därför valde jag en produkt som först och främst fanns i butik, sedan recenserades, marknadsfördes och youtubades om som enkel men modern. Jag tänkte: hur svårt kan det vara?

Så fort jag loggade in i gränssnittet fick jag svaret. Det hela känns som om en beställare genom viskleken delegerat uppdraget till någon som varken är utbildad eller ens särskilt intresserad. Resultatet: något som ser ut som frames från 90-talet, röda länkar på mintgrön bakgrund och en massa JavaScript-effekter som smoothscrolling och mousewheel-smoothing. På en router! Det är lika malplacerat som att montera en discokula och piñata i en serverhall. Och den obehagliga frågan jag ställer mig är: Om de tycker det är rimligt att stoppa in sådant, vad mer kan ligga där under ytan – osynligt för mig, men fullt åtkomligt för någon med dåliga avsikter? UPnP aktivt från start, WPS likaså ...

Uppdateringshistoriken gör inte saken bättre. Produkten har bara funnits i två år, men det är redan över ett år sedan senaste säkerhetsfixen. Det skulle vara otänkbart på en dator eller mobil, men hos TP-Link är det tydligen helt normalt. Ändå är detta prylen som ska stå mellan ditt nätverk och hela internet med alla hot som finns där.

Funktionerna då? Att sätta upp separata SSID för IoT eller gästnät är ett virrvarr av kryssrutor. Att optimera genom att separera 2.4 och 5 GHz? Nej. Hjälpfunktionerna? Små popups som bara upprepar det som redan står. Kändes som att någon utan erfarenhet av WiFi fått fria händer ...

Jag har aldrig använt TP-Link tidigare. Trodde faktiskt att butiken runt hörnet hade bättre koll på sortimentet. Men okej – 2000 kronor kan jag ta förlust på. Det som spelar roll för mig är att jag inte kommer att låta mig själv eller någon i min närhet behöva uppleva denna nivå av undermålighet. Prylen ska UT.

Sammanfattning:
Det här är en router som är föråldrad i sin design – både tekniskt och ur användarperspektiv – och dessutom rent av osäker (för att vara en router/brandvägg). Jag avråder starkt från köp – även andra modeller i samma serie, tills TP-Link visar att de tar säkerhet och underhåll på allvar.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi

Permalänk

Tp-link brukar bara köra uppdateringar typ 1-2ggr per år på sina vanliga routrar iaf så handlar nog snarare om att de inte hunnit släppa första uppdateringen än led tanke på att den bara är bortåt ett år.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

La precis ut våran på marketplace och blocket men tycker den har fungerat helt felfritt, bor ute i en mindre ort och har fått ut 350-500mbit utan problem utan extern antenn.

Vi har varit super nöjda, enkel att få igång och separera 2,4 och 5 ghz va inga konstigheter alls samt betydligt bättre wifi än våran AXE75 jag använt innan.

Sure kan hålla med om att UI't inte är det vackraste men det fungerar lika bra som andra märken i dom lägre prisklasserna, ända jag tycker fungerar snuskigt dåligt är appen som man konstant måste logga in hela tiden..

Så jag själv rekommenderar den utan tvekan dock då utan någon insikt när det kommer till säkerheten, men av min erfarenhet av tidigare konsument routrar så kan jag nog räkna antal gånger jag fått en uppdatering på en hand! (två eller om det är tre gånger) och har då kört lite allt möjligt från 300-2000kr.

Hell mor har haft sin Asus router (billigare 400-500kr modell) i säkert 6 år och har fortfarande inte fått någon uppdatering till den.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Samma med min ER605, dom släppte en lite snabbare version med namn v2 och detta var inte alls länge sedan. Sista firmware är 06-14-2024.
Däremot min för vanligt folk Archer AX10 2025-06-16.

Det ser ut som man måste se upp för TP-link framöver men känner på mig att man kan köpa en vanlig Wifi-router och få uppdateringar ett bra tag. Väldigt konstigt för ER605 är ju en produkt för folk med 100% koll, en wifirouter som folk sätter in kablar i och kör på utan minsta koll kommer ju inte märka nått förns dom tycker att "Det är fel på min dator".

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem

Man ska inte rekommendera något som inte får uppdateringar sedan så lång tid tillbaka.
Den har skall du kasta bort.

Skrivet av norrby89:

La precis ut våran på marketplace och blocket men tycker den har fungerat helt felfritt, bor ute i en mindre ort och har fått ut 350-500mbit utan problem utan extern antenn.

Vi har varit super nöjda, enkel att få igång och separera 2,4 och 5 ghz va inga konstigheter alls samt betydligt bättre wifi än våran AXE75 jag använt innan.

Sure kan hålla med om att UI't inte är det vackraste men det fungerar lika bra som andra märken i dom lägre prisklasserna, ända jag tycker fungerar snuskigt dåligt är appen som man konstant måste logga in hela tiden..

Så jag själv rekommenderar den utan tvekan dock då utan någon insikt när det kommer till säkerheten, men av min erfarenhet av tidigare konsument routrar så kan jag nog räkna antal gånger jag fått en uppdatering på en hand! (två eller om det är tre gånger) och har då kört lite allt möjligt från 300-2000kr.

Hell mor har haft sin Asus router (billigare 400-500kr modell) i säkert 6 år och har fortfarande inte fått någon uppdatering till den.

Man ska inte rekommendera något som inte får uppdateringar sedan så lång tid tillbaka.
Den här skall du kasta bort. Kanske kan slava som AP på sin höjd/Där nått annat så klart sköter om trafik från internet.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka sårbarheter har de som inte åtgärdats är väl den relevanta frågan? Ingen vits med uppdateringar bara för sakens skull.

Ser ut som att v1 fått tre firmwares, senast i Juni, och v2 inte funnits ett år ännu?

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Skrivet av Daemon:

Vilka sårbarheter har de som inte åtgärdats är väl den relevanta frågan? Ingen vits med uppdateringar bara för sakens skull.

Ser ut som att v1 fått tre firmwares, senast i Juni, och v2 inte funnits ett år ännu?

Samma känsla jag fick. Onödigt att laga fel som inte finns.

Och hällre relevanta uppdateringar sällan än ofta och ända skillnaden är att de lagt på ett högre versionummer för att de ska släppa en uppdatering...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Den här skall du kasta bort. Kanske kan slava som AP på sin höjd/Där nått annat så klart sköter om trafik från internet.

Well det gäller mer eller mindre allt i sånt fall i det lägre prissegmentet =P man kan inte förvänta sig uppdateringar på budget modeller och man har aldrig kunnat.

Så jämfört med andra i samma prisklass är det någon skillnad?

Kolla på Asus BT8 och BT10, båda kom förra året och ingen ny firmware på Asus hemsida, det jag menar är att detta gäller nog merparten av routrar i dom lägre prisklasserna.

Samt sen är frågan hur viktigt är det i slutändan om det inte hittas någon stor bugg? Har under mina 25 år haft ganska många routrar längre tid (bland annat två comhem routrar i 4-6 år styck) och aldrig fått någon uppdatering och har aldrig varit något problem. Samma med min mor som haft två routrar under säkert 30 år, aldrig någon uppdatering aldrig något problem med det.

Visserligen så har vad jag vet det också aldrig varit någon större läcka/bugg som hittats på routrarna vi haft också.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Ok vad har din router för Firmvare och när kom den senast ? Har du surfat in och kollat ? Många konsument Wifi-routrar uppdaterar sig själv nuförtiden utan att användarna behöver göra något. Särskilt ASUS tills end of support.

Står det uttryckligen på webbsidan under support, alternativt inte står rakt ut och inte finns.

Skrivet av norrby89:

Well det gäller mer eller mindre allt i sånt fall i det lägre prissegmentet =P man kan inte förvänta sig uppdateringar på budget modeller och man har aldrig kunnat.

Så jämfört med andra i samma prisklass är det någon skillnad?

Kolla på Asus BT8 och BT10, båda kom förra året och ingen ny firmware på Asus hemsida, det jag menar är att detta gäller nog merparten av routrar i dom lägre prisklasserna.

Samt sen är frågan hur viktigt är det i slutändan om det inte hittas någon stor bugg? Har under mina 25 år haft ganska många routrar längre tid (bland annat två comhem routrar i 4-6 år styck) och aldrig fått någon uppdatering och har aldrig varit något problem. Samma med min mor som haft två routrar under säkert 30 år, aldrig någon uppdatering aldrig något problem med det.

Visserligen så har vad jag vet det också aldrig varit någon större läcka/bugg som hittats på routrarna vi haft också.

Det har inget att göra med om DU! upplever problem.

Det handlar om vad som händer om det finns massor med direktuppklopplade enheter som tillverkare överger helt uppkopplade mot internet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Skrivet av Rouge of Darkness:

Samma känsla jag fick. Onödigt att laga fel som inte finns.

Och hällre relevanta uppdateringar sällan än ofta och ända skillnaden är att de lagt på ett högre versionummer för att de ska släppa en uppdatering...

Så är det occkås ja.

Vi får väl se

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Modellören:

Ok vad har din router för Firmvare och när kom den senast ? Har du surfat in och kollat ? Många konsument Wifi-routrar uppdaterar sig själv nuförtiden utan att användarna behöver göra något. Särskilt ASUS tills end of support.

Står det uttryckligen på webbsidan under support, alternativt inte står rakt ut och inte finns.

Det har inget att göra med om DU! upplever problem.

Det handlar om vad som händer om det finns massor med direktuppklopplade enheter som tillverkare överger helt uppkopplade mot internet.

Självklart, men om det nu är ett sånt enormt problem vilka problem med firmware/brandvägg osv har du haft?

Att säga att något inte borde få existera bara för att den inte fått onödiga uppdateringar är det verkligen rättvist?

Som tidigare nämnts, är det inte trasigt varför kräva att den ska lagas?

Är som att kräva att kommunen ska riva eller laga en väg för att den är farlig även fast den är felfri och det inte finns några bevis på att den är farlig.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Självklart, men om det nu är ett sånt enormt problem vilka problem med firmware/brandvägg osv har du haft?

Att säga att något inte borde få existera bara för att den inte fått onödiga uppdateringar är det verkligen rättvist?

Som tidigare nämnts, är det inte trasigt varför kräva att den ska lagas?

Är som att kräva att kommunen ska riva eller laga en väg för att den är farlig även fast den är felfri och det inte finns några bevis på att den är farlig.

Vad är självklart ?

Vad har din router för Firmware ? Efter som att du inte svarat på frågan antar jag att du inte har koll.

men förvisso se till att ha ett bra användarnamn och lösenord och ha inte fjärrstyrning aktiverat på routern. Du bör kontrollera firmware, har man mindre koll, kolla om man kan ha automatisk uppdatering aktiverat i routern för då behöver du inten bry dig lika mycket om den saken.

Det är ju så att om du inte bryr dig är en sak men var bara medveten om att din router kan användas för att attackera andra datorer på internet. Bryr du dig så kan man sniffa på din datatrafik. Är du en "intressant person" så bör du tänka efter och vara varsam.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Som andra redan sagt, vad är anledningen till att uppdatera om det inte behövs? Om produkten inte gått EOL och fortfarande finns kvar under stödda produkter så.är det väl bara bra att den inte har säkerhetsbrister som behöver åtgärdas hela tiden?

Att UI:t är segt är ju inte ovanligt på konsumentsidan. Men eftersom du bara ska in och sätta upp en sak och sen låta det tugga på så är det väl ett mindre problem?

Generell sett så kan man ju köpa maskiner som stödjs av andra firmwares som *wrt, *tomato osv.

Vill man ha uppsättningar längre så är det ju bara att köpa en mer generell plattform som ex x86 eller poppulära system med lång support, som ex rpi. Sen kör man in valfritt os bara.

Permalänk
Medlem

Kul med alla svar och inspel. Vi upplever saker olika helt klart, det är helt okej — men jag vill gärna förklara varför jag drar de slutsatser jag gör.

För det första
Uppdateringar: Några här har sagt i stil med att det inte behövs om inga buggar hittats. Men ärligt talat — finns det ens buggfria mjukvaror i den här storleksklassen (inkl router/brandvägg, mobilnät 5G, WiFi, krypteringsbibliotek, LAN-funktioner, webbserver, filserver, kopplingar till TP-Link:s molntjänster, med mera)? En router står exponerad mot internet och därför blir regelbundna patchar en del av själva förtroendekapitalet. Saknas de, krymper också förtroendet — för mig i alla fall.

Sen
GUIt: Att kalla det inte det vackraste är lite att förringa vad jag anser är problemet. Det spelar mindre roll om menyerna inte är 2025-snygga — men här handlar det mer om att TP-Link använt gammal webb-teknik, märkliga färgval och en layout som gör att åtminstone jag får leta (och uppenbarligen missar saker) och även en del JavaScript för visuella effekter. När gränssnittet är byggt på det slappa sättet undrar jag hur resten av mjukvaran är byggd, det jag inte kan se. Så, det är inte lika mycket en estetisk fråga som en fråga om användbarhet och säkerhetstänk (under huven).

Och till sist
Att säga att en router kan stå i 6 år utan uppdateringar och ändå ha fungerat bra är enligt mig en lite tråkig inställning. Kanske talar min ålder här, men jag ser något fint i noggrannhet. För mig är det viktigt att vi som har mer erfarenhet inte nöjer oss med det verkar funka, utan håller ribban högre för att skydda dem som litar på oss.

Jag kritiserar inte prestandan – den är säkert bra. Men resten då? Jag tar med mig rådet om att titta på andra lösningar framöver, och det är nog ditåt jag själv kommer gå. Min poäng här är inte att vinna en diskussion, utan att uttrycka vad jag tycker om TP-Link och NX200. Jag vill låta folk veta något annat än det gulliga som redan står att läsa om denna router i butikerna, så att de efter mig kan göra ett mer nyanserat val.

Visa signatur

Kontor MacBook Pro 16" M4 Pro, 48GB, 512GB, Predator X38, TB4 dock
UHD ProArt 4070TiS, i5-13600K (U12A), 32GB 3200, Prime Z790 mATX, 2xNVMe, Prime 650 Platinum, Torrent Compact
QHD 1080Ti, i5-8400, ROG B360 mATX, 16GB, 2xSSD, 750W PSU, nåt Fractal-chassi