Moderkort till filserver minst 8 S-ATA

Permalänk
Medlem

Moderkort till filserver minst 8 S-ATA

Hej alla!

Dags att få lite struktur. Skall bygga en (ny) server. Har tidigare haft en som jag använt både till databaser och lagring och lite annat, men vill separera grejerna nu.

Skall ha en filserver, och tänkte stoppa i en hel del diskar. Funderar (ve å fasa) på ett WHS operativ. Verkar smidigt, men är beredd att ompröva den uppfattningen senare iofs...

Nåväl. Min fråga: Söker moderkort med minst 8 S-ATA platser. Övriga specs i princip helt ointressanta. Jag har en C2D 6550 som kan användas så 775 är OK. Men finns det nåt fint AMD-kort så är jag helt klart öppen för det med.

Rekommendera gärna en processor också, om ni hittar ett fint AMD-kort! Skall inte användas till något annat än filserver, och ingen mjukvaruraid (pga WHS JBOD-lösning) så antar att processorbelastningen blir extremt klen. Låg strömförbrukning och värme-dito är alltså viktigast.

Jag har några gamla grafikkort liggandes som jag kan använda, men finns ett bra alternativ med inbyggd grafikkrets så är det kanon.

Tack!

Visa signatur

C2D 6850, 2GB Corsair DDR26400, Asus P5K Deluxe/WiFi p35, 150 GB WD 10krpm, 500 GB WD 7.2krpm, GeForce8800GTS 320, Antec P180, Corsair 620W