Åtgång av utrymme på C: ?

Permalänk
Medlem

Åtgång av utrymme på C: ?

Hej
Jag har lite problem med min bärbara Lenovo 3000.
Går jag in på "Den här datorn" och kollar på tårtan som visar kapacitet, tillgängligt och upptaget utrymme på C: så visar den att det är ca 90 Gb upptaget av 100+Gb. Går jag sedan in i C: via utforskaren och markerar alla mappar och kollar den totala storleken står det ca 20 Gb.

Jag har även inkluderat alla dolda mappar utan resultat.
Med andra ord är ca 70 Gb data oidentifierat.

Vad är det som snor så mycket plats?
Allt ligger ju under C: (och det är den enda disken).
Diskrensning och borttagning av temporära sk*tfiler är även det gjort.

Tack på förhand!

Visa signatur

-LX-

Permalänk
Inaktiv

Varför C: säger sig vara så full vet jag inte på rak arm. Kan hända att den har ett för stort reserverat utrymme för återställningspunkter and what not.

Du har troligtvis en gömd återställningspartition då det gäller en märkesdator, dock skall den kanske tugga upp 5-10GB max.

Högerklicka på Den Här Datorn -> Hantera -> Diskhanteraren, och kolla listan över partitioner där. Där ska du kunna se t.ex. om C: inte har allt sitt utrymme allokerat, som det heter. Där syns även dolda/oanvända partitioner osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Du har troligtvis en gömd återställningspartition då det gäller en märkesdator, dock skall den kanske tugga upp 5-10GB max.

Högerklicka på Den Här Datorn -> Hantera -> Diskhanteraren, och kolla listan över partitioner där. Där ska du kunna se t.ex. om C: inte har allt sitt utrymme allokerat, som det heter. Där syns även dolda/oanvända partitioner osv.

Jo det stämmer, kollade där och det är endast 5 Gb som inte är allokerat. Där dyker även C: upp och den säger samma sak som innan, att det är ont om utrymme!

Visa signatur

-LX-

Permalänk
Inaktiv

Den dolda mappen System Volume Information brukar man inte kunna se storleken på och det är kanske där allt använt utrymme finns? Om du använder dig av Systemåterställning, prova inaktivera det och starta om datorn, det borde tömma cachen.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret! Jag vann typ 10 Gb på att inaktivera Systemåterställning!
Men då saknades fortfarande ca 50 Gb.
Jag började tänka i nya banor. Då Lenovo har proppat burken full med massa program från fabrik så tänkte jag att det kan ha något med det att göra...
Mycket riktigt, jag gick in i Lenovo Care, och där visade det sig att programmet hade gjort totalt fyra säkerhetskopior på C: med ett totalt utrymme på ca 55 Gb. Så nu är det 80 Gb ledigt. Klar skillnad!
Tack igen!

Visa signatur

-LX-

Permalänk
Medlem

kan vara gamla papperskorgen filer med, dom kan buga och ta läskigt mycke plats, även pagefile

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se