Permalänk
Medlem

Fel på grafikkort elr Nätagg?

Hejsan.
Jag har en relativt ny dator som jag inte har använt så jätte mycket förutom nu den senaste tiden när jag har börjat spela igen. Men jag får problem när jag spelar efter ett litet tag så fryser hela spelet och jag får en skum bild. sen måste jag starta om datorn. Nu undrar jag om detta kan vara mitt nätaggregat som inte orkar med att driva. Eller om det kan vara så att det är ett problem som sitter i mitt grafikkort. Detta undrar jag eftersom jag har ett sapphire 4780 och jag vet att de finns problem med dessa. Själv misstänker jag nätaggregatet.

Jag har detta i datorn

Intel C2D E6550 (lite överklockat)
Asus P5KC
4st 1GB Corsair twin2x 6400
Sapphire HD4780 512MB
4 Sata diskar (80, 250, 250, 500 GB)
2 Externa diskar (500, 1000 GB)
2 DVD-brännare
5 Fläktar
och diverse saker kopplad till datorn.

O allt detta drivs av ett Hiper 530W

Va tror ni?

tack på förhand Niclas

Permalänk
Medlem

Kolla temperaturen på grafikkortet först så att den är stabil.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk

Börja med att klocka ner processorn (och minnet). Kolla sedan temperaturen som robin00 skriver. Kolla alla temperaturern, även minne och moderkort.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

ok tack för svaren än så länge. jag kan testa kolla temperaturen. Finns det något bra program att testa dessa me. kanske något som för logg på de. jag klockade ner men hjälpte inte alls.

Permalänk

Prova gratisversionen av t.ex. Everest Ultimate Edition.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Hej igen. Nu har jag kollat tempen på allt. och inget var särskilt varmt det varmaste vad gpu minnet som kom upp i 76 grader. och detta var vid krash tillfället. Så fler tips o trixs vore bra.

Permalänk
Medlem

76 grader tycker jag låter ganska högt. Nu vet jag inte vad den har för gränser innan den slår ifrån men min fläktlösa gpu ligger på runt 50 grader ungefär.

Visa signatur

Citrix mupp

Permalänk
Medlem

ok det kanske är högt jag fick iaf för mig att det var rätt normalt. men jag kan ju testa med fläkten på max. o se vad som händer

Permalänk
Medlem

Ati kort är kända för att bli varma. Tror dock inte att en temperatur på strax över 70 grader orsakar krasherna men du kan prova att snabba på fläkten lite för att se om det blir bättre som du sa. Catalyst -> Ati overdrive -> enable manual fan control, om du har nyare drivrutiner till graffet annars måste du fixa det manuellt genom

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=69003

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 @ 4005 | True 120 Extreme | 2*2048 Corsair Xms2 6400 5-5-5-18 @ 891 | Asus P5Q Deluxe | HD 4850 @ 700/1100 accelero S1 Rev 2 | P180B | corsair HX 520w

Permalänk
Medlem

Jo jag vet jag skall testa detta lite jag körde lite nu precis, så mycket jag han, de va viserligen inte länge men då krascha de inte iaf. Och jag hade höjt fläkten.

Permalänk

testat att ladda standardsetupen i bios? sånt brukar hjälpa mot de mest skumma ggrejer

Permalänk
Medlem

har jag testat hjälpte inte men tack ändå

Permalänk
Avstängd

Det är inte agget iaf. Din system drar under 300w (jag tog i ordentligt jag vet) under full last med alla komponenter belastade till 100%.
En 400W räcker gott o väl för din burk. Vad det som spökar kan man diskutera men agget kan du avskriva.

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

ok har du me lika mkt skit i datorn då? för det vore ju mkt bra ifall man slipper lägga ut hur mkt pengar som helst på ett nytt agg.