Plzd2beatU,
jag vet inte i vilken värld du lever, i vilken bransch du jobbar eller en hur gammal du är, men en säljare som skrattar åt sina kunder är otänkbar i min värld; hur kunderna än har burit sig åt! Man resonerar sakligt med kunderna och hjälper dem så bra man kan. Ibland får de självklart ett rakt och mycket tydligt nej, t.ex. när de hävdar att en krossad display omfattas av garantin.
Du bör nog i alla fall läsa på lite innan du använder så stora och ibland hårda ord som du gör.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Plzd2beatU
Da-Li.. du har läst rätt men lagt till dina egna värderingar i KKL verkar det som.
Du kan FETGLÖMMA att reklamationsrätten ger dig samma skydd som garanti/försäkring gör. Det stämmer precis som arginj skrivit att det är mycket svårt att få rätt mot leverantören när du ska försöka bevisa ett fabrikationsfel med hänvisning till reklamationsrätten.
Det jag tidigare har skrivit är dels citat ur bestämmelserna, dels tips på hur de kan tolkas och användas i praktiken. Detta är saker jag bl.a. har lärt mig på företaget där jag arbetar bland annat med reklamationer och genom att kolla upp saker med bl.a. KOV när jag har varit osäker.
Läs gärna mer nedan, och ring gärna till KOV eller till konsumentvägledaren i din kommun.
Och, för säkerhets skull, för att inte driva iväg ytterligare i ämnet: det jag har skrivit gäller dig som konsument boende i Sverige vid köp av ett företag i Sverige. Om du köper varor i andra EU-länder gäller EU:s konsumentlagstiftning – du hittar råd och information om köp från andra EU-länder på http://www.konsumenteuropa.se/
Om man utgår från ditt (och Arginjs) resonemang är det meningslöst att reklamera en vara efter garantitidens utgång, eller efter de första sex månaderna om säljaren inte lämnar någon garanti.
Tror ni verkligen att våra lagstiftare skapar en lag som ger konsumenterna tre års reklamationsrätt om det är meningslöst att reklamera varan i det ögonblick sex månader har gått?
Man kan inte bara läsa lagen innantill utan måste framför allt titta på tolkningen av den. Detta är så självklart att jag inte ens har velat ta upp det tidigare …
Alla lagar ger medborgarna en grund att tolka utifrån och sedan utvecklas en praxis, oftast baserad på domar eller beslut. I det här fallet skapas en praxis när ett ärende behandlas av ARN (läs gärna mer på http://www.arn.se där du även hittar exempel på beslut).
ARN är en nämnd och dess beslut är inte tvingande, vilket innebär att ett företag faktiskt kan strunta i att följa dess beslut. Men, ett företag som inte följer ett beslut hamnar på ARN:s svarta lista vilket ger en otrolig badwill eftersom denna lista alltid uppmärksammas av de flesta större tryckta svenska medier.
Om företaget inte följer ARN:s beslut/rekommendation kan du som konsument dessutom föra ärendet vidare till en riktig domstol som ett civilmål. Detta är självfallet krångligt och blir rejält dyrt för den part som förlorar målet.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Plzd2beatU
Så här funkar det... Säg att du köper en laptop i en känd butik. Butiken lämnar 1 års garanti. Utöver detta lovar leverantören (vi kan säga HP som exempel) att du får 1 års extra garanti från dom, dvs du har totalt 2 års garanti varav 1 är från butiken.
Skulle nu laptopen gå söner inom första året är det upp till butiken att bevisa att det inte är ett ursprung/fabrikationsfel.
Går laptopen sönder efter 1.5 år så kommer butiken att be dig ta kontakt direkt med leverantören eftersom butikens garantitid har gått ut (alternativt hjälpa dig att kontakta leverantören).
Går laptopen sönder efter 2 år och EN dag så är det HELT UPP TILL DIG SOM KÖPARE att bevisa att det är ett ursprungs/fabrikationsfel.
Du måste alltså själv ta reda på exakt vad i laptopen som är trasigt och sedan kunna bevisa att det är ett ursprungsfel.
Läs mer nedan om hur det funkar vid en reklamation.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Plzd2beatU
Avslutningsvis ditt argument att man "lätt kan bolla tillbaks bevisbördan på säljaren.." Kommer du med en tv som är 2.5 år gammal och hävdar att den inte uppnått sin "förväntade livslängd" kommer han nog skratta (om han är elak) eller vänligt förklara (om han är snäll) att DU som KUND enligt KONSUMENTKÖPSLAGEN har skyldighet att bevisa VAD som är ursprungsfelet...(inte ATT det är ett ursprungsfel eftersom den inte funkar efter 2.5 år).. och eftersom garantin har gått ut så får du snällt betala felsökningen själv.
Du har tyvärr fel här. Läs mer nedan.
Jag ringde till konsumentvägledaren i min kommun (Göteborg) som berättade följande om ursprungliga fel och hur jag reklamerar en vara efter garantitidens utgång, men inom tiden för den treåriga reklamationsrätten.
Den praktiska tolkningen av lagen är enkel: ett fel som uppstår inom varans förväntade livslängd och som du själv inte har orsakat anses vara ett fabrikationsfel/tillverkningsfel/ursprungligt fel. (Detta känns kanske igen från min tidigare argumentation?)
Säljaren kan inte bara säga ”Bevisa att det inte är ett ursprungligt fel!” och skratta åt kunden så där utan vidare utan måste undersöka varan om du ber om detta. Du riskerar då att få betala för undersökningen om det visar sig att felet inte var ursprungligt. (Mer om detta nedan.)
Så här gör du:
* Kontakta säljaren (se till att du har ett inköpsbevis) och berätta att det finns ett fel i din vara och att du vill reklamera den.
* Om varan är i behov av reparation och inte kan bytas ut direkt kan du begära att säljaren undersöker den. Om undersökningen visar att felet är orsakat av dig själv, är du självklart skyldig att betala en undersökningsavgift och en ev. reparation. (Mer om detta nedan.)
* Om säljaren efter en undersökning hävdar att du har orsakat felet själv är du tvungen att betala en undersökningsavgift för att få tillbaka varan (även om du inte vill betala för en reparation).
* Om du fortfarande är övertygad om att felet är ursprungligt kan du nu lämna in varan för besiktning hos en opartisk besiktningsman (se Handelskamrarnas webbplats http://www.cci.se/se/Handelskamrarna/). Detta kostar troligen ett par tusenlappar och du får själv betala denna avgift.
* Om den opartiska besiktningen visar att felet var ursprungligt kontaktar du återigen säljaren, visar besiktningsintyget och begär att denne åtgärdar felet hos din vara. Du begär samtidigt att säljaren betalar tillbaka undersökningsavgiften samt den avgift du har fått betala för den opartiska besiktningen.
* Om säljaren fortfarande vägrar att åtgärda felet och betala för dina gjorda utlägg kontaktar du ARN.
Du kan alltså gå ganska långt för att få rätt vid ett ursprungligt fel, förutsatt att du är tuff och uthållig nog.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Plzd2beatU
När felsökningen sedan är klar och det är fastställt exakt vad som är orsaken till att tv:n inte funkar (kan vara kablage, panel, kretskort eller vad fan som helst) så gäller det att den defekta delen inte räknas som "tillbehör" för då gäller varken garanti eller reklamationsrätt...
De enda delar i en vara som tydligt kan undantas är de tillbehör är de som är lätt borttagbara utan verktyg, samt förväntas ha en begränsad livslängd vilket nästan enbart omfattar batterier. Batterier är dessutom självklara förbrukningsvaror. Om du har läst mina tidigare inlägg har jag nämnt att det självklart finns undantag för att slippa den här typen av onödig argumentation. Om du även vill ta den diskussionen kan vi kanske göra det separat vid något annat tillfälle?
Allt som sitter fast monterat i ett ”låst” (t.ex. ihopskruvat hölje) anses vara en integrerad del av enheten och förväntas ha samma livslängd som enheten som helhet.
Eftersom du får betala undersökningsavgiften vid ett fel som inte är ursprungligt, oberoende av om du vill ha varan reparerad eller ej, kan det vara värt att välja dina strider.
En 1,5 år gammal mobil eller mp3-spelare som har följt med dig i din ficka överallt i ur och skur och på svettiga träningspass kan mycket väl ha en fuktskada om den slutar att fungera. Då kanske det är enklare att bara köpa en ny mobil/spelare.
En 40-tums LCD-tv som har stått i samma hylla i 2 år och 5 månader och knappt ens har blivit rörd har med allra största sannolikhet ett ursprungligt fel om den slutar att fungera. I det här fallet får nog säljaren mycket svårt att hävda att felet inte är ursprungligt.
Bärbara enheter av olika slag (fjärrkontroller, telefoner, mobiler m.m.) råkar ofta ut för fel och några exempel på fel (tagna från mitt eget arbete) är när dessa har blivit fallskadade (d.v.s. tappade), fuktskadade (tappade i toan eller diskbaljan, spillda på, kvarglömda utomhus över natten m.m.). Andra uppenbara fel kan vara att junior har sett dvd-släden som en rolig brevlåda för lördagsgodiset, har hällt vatten i ventilationsspringorna på apparaten etc.
Åskskador är ytterligare ett exempel på ett ej ursprungligt fel.
Ett problem med tillämpningen av KKL är tyvärr att man i många butiker felaktigt (avsiktligt eller p.g.a. dålig utbildning) hävdar något annat gentemot kunden.
Många konsumenter behöver kanske därför bli lite mer medvetna om sina rättigheter?
Med en vänlig hälsning från da-li!