Stort problem med att byta IP för ofta

Permalänk
Medlem

Stort problem med att byta IP för ofta

Hej!

Jag har BBB som leverantör och de har nu stängt av min uppkoppling ett antal gånger för att jag har bytt ip nr eller mac-adress för ofta (en i supporten sa ip och en sa mac etc)

Enligt dem är det fel på mitt nätverkskort. Har de rätt? Måste jag byta ut mitt nätverkskort eller finns det någon annan lösning på problemet?

Visa signatur

Losers always whining about doing there best, winners go home and fuck the promqueen

Permalänk
Medlem

Prova å lås ip till datan. Kontrollpanelen/nätverkanslutningar/höger klicka anslutning/ egenskaper/ internet protocol (TCP/IP)/ egenskaper / använd följande ip adress/ å skriva en ip adress som funkar... de e de ända ja kan komma på

Permalänk
Medlem

Kan vara trasigt nätverskort. Kan hända att det har flippat ur och kräver ipnummer för ofta från DHCP'n. Antingen så byter du nätverskort eller så sätter du en router mellan ditt bredbandsmodem/uttag och låter den ta hand om alla DHCP-requests..

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag installerade en Debianserver för några år sedan med ett mycket gammalt nätverkskort. Då fick jag det problemet du beskriver. Att varje gång man startade om datorn så bytte den MAC-adress.
Detta löste jag genom att byta till ett INTEL-kort.

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Avstängd

Sitter du inte med router eller liknande???.Jag har router och inte bytt ip på säkert 1 år :S

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Jag tror det dem menar är MAC-spam (killen som sade ip sade antingen fel eller förklarade väldigt luddigt).

Alla nätverkskort har en mac-adress, denna adress används för att identifiera enheter i nätet. Om ett kort byter mac-adress så kommer den alltså identifieras som en ny enhet (vilket är var det hela med IPn m.m. kommer in, men det är egentligen oviktigt). I verkligheten behöver man bara ha 1 dator inkopplad, men om den mac-spammar och byter mac-adress så kommer det i nätet se ut som att det ansluts nya enheter hela tiden och alltför många enheter på för kort tid kan tolkas som en attack av systemen och försvaret är då att din uppkoppling stängs av.

Så ja, det kan vara ditt nätverkskort. Enklaste fixen är att byta, ett dugligt nätverkskort kostar inte mycket. Annars så kan du testa ställa ner antalet anslutningar om du kör torrent-klienter eller liknande. Kolla även om kortet blir väldigt varmt då det inte är omöjligt att värme kan orsaka sådant (otroligt men inte omöjligt).

Alternativt köp en egen router. Då kommer det bara mac-spamma mot routern och inte BBBs system vilket borde hindra att det stängs av.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Känns som att det är billigare att köpa ett nytt nätverkskort än en ny router...
Lär ju funka sådär att spamma routern med ny MAC ...

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av keerd
Känns som att det är billigare att köpa ett nytt nätverkskort än en ny router...
Lär ju funka sådär att spamma routern med ny MAC ...

Sa aldrig att det var ett bra alternativ, bara att det var ett

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag har ännu inte köpt något nytt kort, finns ingen plats för det i mitt chassi

Dock har jag stängt av *host* utorrent *host* och då verkar det som problemet har upphört, i alla fall under två dagar nu. Kan det ha med det att göra?

Visa signatur

Losers always whining about doing there best, winners go home and fuck the promqueen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putt3
Jag har ännu inte köpt något nytt kort, finns ingen plats för det i mitt chassi

Dock har jag stängt av *host* utorrent *host* och då verkar det som problemet har upphört, i alla fall under två dagar nu. Kan det ha med det att göra?

Ja, sämre nätverkskort kan få för sig lustigheter vid för många anslutningar, vilket torrentklienter brukar kunna vara bra på att orsaka. Tror inte du behöver stänga av helt, bara dra ner antalet totala anslutningar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Ja, sämre nätverkskort kan få för sig lustigheter vid för många anslutningar, vilket torrentklienter brukar kunna vara bra på att orsaka. Tror inte du behöver stänga av helt, bara dra ner antalet totala anslutningar.

Lust att guida mig med hur man gör?

Visa signatur

Losers always whining about doing there best, winners go home and fuck the promqueen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av putt3
Lust att guida mig med hur man gör?

Nja, jag använder bara utorrent själv, så där kan jag berätta.

Ctrl+p för att få upp egenskaperna
Sen går man till "Bandwidth" och där har du följande:
"Global number of connections"
"Maximum number of connected peers per torrent"
"Number of upload slots per torrent".

Testa sänka global och maximum per torrent lite. Inställningarna för andra klienter borde vara liknande men kanske heter lite annorlunda eller finns på annat håll i inställningarna.

Behöver ju dock inte vara det som är fel, vet bara att det är en av de vanligare anledningarna.

Edit*
Du körde ju utorrent såg jag ;).. lite trött idag.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Inte fan ska ett nätverkskort byta mac lite hipp som happ... Men du kan ju ställa in mac manuellt i inställningarna på nätverkskortet...utorrent kan ju påverkat att din lina står och flappar.. knepigt fel. synd att supporten är så okunnig!

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Inte fan ska ett nätverkskort byta mac lite hipp som happ... Men du kan ju ställa in mac manuellt i inställningarna på nätverkskortet...utorrent kan ju påverkat att din lina står och flappar.. knepigt fel. synd att supporten är så okunnig!

De ska inte byta nej, men de kan göra det när de börjar må dåligt eller att man har någon mjukvara i datorn som får för sig att göra det. Att säga att "supporten är okunnig" är inte riktigt rätt, snarare du.
Det syns i switchloggarna också. Framför allt så står det att porten är nerstängd.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devour
De ska inte byta nej, men de kan göra det när de börjar må dåligt eller att man har någon mjukvara i datorn som får för sig att göra det. Att säga att "supporten är okunnig" är inte riktigt rätt, snarare du.
Det syns i switchloggarna också. Framför allt så står det att porten är nerstängd.

Att säga att supporten är okunnig är riktigt rätt.
Det har jag egna erfarenheter av. Men ska du sjunka till sandlådenivå och gå på personangrepp så får du hitta någon annan. Kjamiz! <3

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Inte tänkte jag försvara supporten för något du råkat ut för som jag inte har någon aning om eller anklaga dig för något.

Det jag menade var att du hade fel i "Inte fan ska ett nätverkskort byta mac lite hipp som happ" och att supporten hade rätt i de kan de visst.

Förstår inte vad du vill ha i sandlådan att göra.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Jag tror då fortfarande inte på att ett nätverkskort börjar byta mac för det är trasigt.

Isf tror jag mera på att du kan ha fått ett virus som jävlas med dig och byter den.

Innan du gör något bör du dock försöka få prata med en kunnig person på supporten (ja devour de finns sånna också)

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem

Nu är det inte mig du talar till när du skriver "dig" hoppas jag för jag har inte något problem med mina NIC´s.

Och jag känner de flesta på supporten du talar om och de flesta kan sina jobb, det finns alltid mindre kunniga människor och människor som har dåliga dagar, så är det på alla ställen.

OT: Blev det bättre med andra inställningar i uTorrent eller har du provat nytt NIC också?

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem

Aha du eller möjligen din pappa jobbar där då förstår jag varför du försöker skydda dom

Visa signatur

Chewbacca <3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Jag tror då fortfarande inte på att ett nätverkskort börjar byta mac för det är trasigt.

Isf tror jag mera på att du kan ha fått ett virus som jävlas med dig och byter den.

Innan du gör något bör du dock försöka få prata med en kunnig person på supporten (ja devour de finns sånna också)

Så du tror inte att någonting som inte fungerar faktiskt inte fungerar som det skall? Att någonting är trasigt säger ju i sig själv att det inte fungerar som det är tänkt, och då byte av mac-adress är någonting som inte är tänkt att hända av sig själv så säger det ju sig själv att det inte är omöjligt att kortet är trasigt.

Som jag sagt tidigare så är det ju dock inte den enda möjliga förklaringen, det finns en hel drös av anledningar varav ett faktiskt trasigt NIC bara är 1 av alla möjligheter. Det kan lika gärna vara mjukvara i någon form, eller till och med temperarturen i burken om den är för hög. Givetvis är det betydligt mer troligt att det är mjukvarurelaterat, men att NIC gått sönder eller liknande är inte omöjligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Hedersmedlem

Switchar kan attackeras genom att man floodar dem med en så stor mängd MAC-addresser att deras internminne fylls upp. när detta händer kommer switchen att börja ignorera arp-tabellen och i praktiken bete sig som en hub, vilket innebär att du kan lyssna på trafik som normalt inte skulle nå dig, alternativt att den kapar all trafik. (fail open vs. fail closed, beroende på konfiguration)
Det är inte bra.
Av den anledningen har man en mekanism som automatiskt stänger ner en port när det kommer för många nya MAC från den inom en viss tidsrymd.
Trasigt nätverkskort, buggiga drivrutiner eller mask/trojan/virus är de troligaste orsakerna. hur som ligger problemet i din ända.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burken84
Inte fan ska ett nätverkskort byta mac lite hipp som happ...

Det är tyvärr inte så ovanligt som det borde vara. kanske inte att den byts sporadiskt men att den tex förändras efter boot pga bugg i firmware/drivrutiner, vilket kan ge dig problem om du startar om lite för ofta.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Jag har bara på utorrent när jag laddar ner något, annars har jag det avstängt. Och hittills har det fungerat kanon, så det måste ha varit det.

Visa signatur

Losers always whining about doing there best, winners go home and fuck the promqueen