Jag är lite inne på en imac 24". och har lite frågor:
1. Har den bara optiskt ljudutgång?
2. Går det inte att koppla "vanliga" datahögtalare till imac t ex Logitech Z-2300.
3. Hur bra/dåliga är grafikkorten. Spelar inte mycket men det är ju kul om den klarar lite spel.
4. Finns minneskortläsare?
5. Hur snabbt bränner dvd vanliga skivor, inte DL?
6. Om man kopplar till plasman via DVI-HDMI-kabel, blir det jobbigt med upplösningen, ibland kan den spöka på min nuvarande PC.
7. Om jag kör till plasman med DVI/HDMI, och optiskt ljud. Blir det då högupplöst bild och dolby digital om jag tittar på en DVD via datorn?
8. Ingår OS X på skiva eller ligger det bara förinstallerat.
6. Svår fråga. Jag har aldrig haft problem när jag kopplat mina macar (powerbook, macbook pro, macbook unibody) till nån TV. Min TV är jobbig med upplösningar men det är inte datorns fel.
7. Om din TV inte är lika jobbig som min så blir bilden lika högupplöst som på vilken datorskärm som helst. Dolby digital borde ju funka, det vet jag inte. Den har surroundutgång iallafall.
8. Det är väl bara mindre nogräknade pc-tillverkare som inte skickar med skivor som standard. När du köper en mac får du med en modellspecifik återställningsskiva som innehåller Mac OS X och iLife. Den återställer datorn till det skick den var när du packade upp den.
Ursprungligen inskrivet av Björn_J Tack för svaret.
Men jag undrar om någon har testat om man får ut Digitalt 5.1 ljud från ljudkortet via optiska utgången. När man kopplar till förstärkaren.
Undrar även hur pass bra/dåligt ATI Radeon HD 2600 PRO med 256 MB GDDR3-minne -grafikkortet är?
Ja, det går alldeles utmärkt att få ut surroundljud via den optiska ljudutgången. Grafikkortets kapacitet vet jag inget om, så det lämnar jag till någon annan.
Men detta kan kanske vara något? http://www.extremetech.com/article2/0,2845,2151670,00.asp
Visa signatur
Medlem i signaturgruppen nyliberala datahakkare med POSIX-kompatibla system.