Permalänk

hur länge?

hur länge ska en prolle klara linpack för att vara spelstabil?

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Lira tills det krachar och kör sen testet. Nog enklaste sättet att ta reda på det...

Visa signatur

{{P180, p5k, q6600, 4x1GB ddr2 Dominator, Asus 8800gts 640MB, Raptor 150GB + randomdiskar},
{mbp e2011 13"},
{Asus 1005p},
{e2100, p5gz-mx, 2x2GB ddr2, 250GB}}

Permalänk

men det är så att jag bara har det integrerade graffet just nu så ville veta på ett ungefär klarar ca 2h nu :S

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

2h...klockrent, den är stabil!

Visa signatur

i7 3770K | Asus 77-pro | 16GB Corsair | Gigabyte 290X | Corsair Force 120GB SSD |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joltic
2h...klockrent, den är stabil!

är det så är en timme okej ? isf kan jga gå lite längre

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Jag testar alltid min spelburk med 3dmark 05, klarar den hela det testet så krashar den aldrig i spel,
prime och orthos dödar den på 1s då men det är ju spela den ska klara

Visa signatur

Asus ROG STRIX Z590-E GAMING WIFI, Streacom BC1 Röd, Intel i7 10700KF, Noctua NH-D15 chromax.black, AMD Radeon RX 6900 XT Phantom Gaming D 16G OC, Samsung m.2 NVMe 960 Pro 1TB, Corsair Dominator DDR4 3200MHz 16GB.
Går tyst och ganska kall =)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Conny_St
Jag testar alltid min spelburk med 3dmark 05, klarar den hela det testet så krashar den aldrig i spel,
prime och orthos dödar den på 1s då men det är ju spela den ska klara

tack för tipset! ska ladda ner och prova då

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Klarar den 2h Linepack så behöver du inte köra något 3dmark 05 test. För övrigt så har jag testat klocks som är 3dmark 06 stabila (men ej prime/linpack), men det behöver verkligen inte betyda att den kommer vara spelstabil.
Så mja, personligen vill jag inte ha ett system som inte är så pass stabilt att det utan problem klarar allt jag slänger i dess väg.

Mvh

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Inaktiv

24 timmar säger jag då, 12 timmar om man vill snåla. 2 timmar är ju ingenting. =P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
24 timmar säger jag då, 12 timmar om man vill snåla. 2 timmar är ju ingenting. =P

Mja, nu pratar vi inte Prime utan Linpack, vilket belastar ännu mera. En 40h primestabil dator klarar ofta inte 10min i Linpack. Så 2h Linpack är mer än nog (8min motsvarar cirka 40h Prime enligt väldigt många).

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk
Medlem

Jag körde 20 rundor Intel Burn Test (ca 20 min) på min CPU och fick fel. Hade aldrig haft stabilitetsproblem på samma inställningar innan. Så 20 minuter räcker nog ganska bra.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Mja, nu pratar vi inte Prime utan Linpack, vilket belastar ännu mera. En 40h primestabil dator klarar ofta inte 10min i Linpack. Så 2h Linpack är mer än nog (8min motsvarar cirka 40h Prime enligt väldigt många).

Pratar också Linpack. Jag kör 24 timmars testningar även där för att kontrollera min OC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Pratar också Linpack. Jag kör 24 timmars testningar även där för att kontrollera min OC.

Men 2h är verkligen inte "ingenting" när vi pratar Linpack. Hade det varit Orthos så hade jag hållt med dig, för där tycker jag också att det krävs betydligt mer än 2h. Hur som, givetvis kan man köra 24h eller 24 veckor om man vill det, men faktum kvarstår att 2h motsvarar cirka 25 dygn Prime, vilket endå får ses som "okej".

Mvh

Visa signatur

Intel Core i9 9900K@ 5,2Ghz (Noctua NH-D15) | Asus ROG Maximus Xi Hero Z390 | Corsair Vengeance 16GB DDR4 2666Mhz | MSI GeForce RTX 3080 10GB GAMING X TRIO | EVGA Supernova G2 750W |

Permalänk

då kan man ju ösa på en del då tack för hjälpen

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Pratar också Linpack. Jag kör 24 timmars testningar även där för att kontrollera min OC.

Vilket jävla trams för att säga det rent ut sagt. Min Pentium 4 skulle inte klara så länge på standard klocks Helt onödigt för min kraschar aldrig ändå.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saodie
Men 2h är verkligen inte "ingenting" när vi pratar Linpack. Hade det varit Orthos så hade jag hållt med dig, för där tycker jag också att det krävs betydligt mer än 2h. Hur som, givetvis kan man köra 24h eller 24 veckor om man vill det, men faktum kvarstår att 2h motsvarar cirka 25 dygn Prime, vilket endå får ses som "okej".

Mvh

Som tur är så bor vi i ett relativt fritt land så valet är ju ens eget.

Har hårda krav på stabilitet så kör gärna i överkant. Vad ni andra kör är upp till er, men tycker synd om snubben ovan som ansåg att 1s var okej då han "bara spelade". När du får problem vet vi vart vi ska börja. ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Vilket jävla trams för att säga det rent ut sagt. Min Pentium 4 skulle inte klara så länge på standard klocks Helt onödigt för min kraschar aldrig ändå.

Är väl inte trams, bara för att du anser att det är okej för dig att köra med en instabil dator för dina mindre krävande behov (då den aldrig kraschar) så betyder det inte att alla har samma låga krav på driftsäkerhet. Att sitta med en såpass instabil burk att den inte pallar en hårdare linpack-körning är väl inte så begåvat om man arbetar med/kör mer krävande saker på burken.

Kör själv 24h linpack som standard uppdelat i 2 för att säkerställa att den inte bara är 'stabil' vid arbete.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Vilket jävla trams för att säga det rent ut sagt. Min Pentium 4 skulle inte klara så länge på standard klocks Helt onödigt för min kraschar aldrig ändå.

Trams säger du? Sitt med din felräknande CPU du. Har nog lite högre krav än vad du har vad gäller driftstabilitet.

Vad är okej enligt dig? 2 timmar? 1 sekund? Är det tramsigt att ha en stabil dator? Motivera gärna.

Din P4'a borde klara lintest såvida den inte är defekt. Varför skulle den inte göra det?

Permalänk
Medlem

20 min Linx kör jag. Räcker mer än väl. 24 h är bara onödigt.

Visa signatur

// E8500@3.18 E0 | Thermaltake DH101 | Corsair 450W | LG GGC-H2L | Corsair XMS2 6400 4Gb | Gigabyte P45-DS3 | Radeon Gigabyte 5550 | 3.7 Tb //

Permalänk
Medlem

Svårt att sätta en tidsgräns egentligen. Min maskin klarade linpack i 50 minuter en gång men fick enstaka fel i folding@home efteråt. Då hade datorn foldat i ca 2 dygn förvisso men ett fel betyder instabil maskin och inte är det kul att förlora en massa WUs - speciellt inte för Stanford. Fick höja vcoren ett snäpp iaf (kör relativt låg vcore så det var nog inte så konstigt att det var på gränsen till stabilt egentligen).

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Linpack skulle bokstavligt mörda min P4 trots standard klocks, men nyare cpuer ska kanske klara av sådan hård belastning hur länge som helst, vad vet jag? Men min processor räknar inte fel för att den går på standard klocks och kraschar aldrig.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Linpack skulle bokstavligt mörda min P4 trots standard klocks, men nyare cpuer ska kanske klara av sådan hård belastning hur länge som helst, vad vet jag? Men min processor räknar inte fel för att den går på standard klocks och kraschar aldrig.

Har du testat linpack? Om inte så kan du väl inte veta om den klarar det eller inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Svårt att sätta en tidsgräns egentligen. Min maskin klarade linpack i 50 minuter en gång men fick enstaka fel i folding@home efteråt. Då hade datorn foldat i ca 2 dygn förvisso men ett fel betyder instabil maskin och inte är det kul att förlora en massa WUs - speciellt inte för Stanford. Fick höja vcoren ett snäpp iaf (kör relativt låg vcore så det var nog inte så konstigt att det var på gränsen till stabilt egentligen).

Då du foldar behöver du testa betydligt längre än 50min då foldingen är avsedd för system som foldar 24/7. Därför jag kör 24 timmars test även med IBT då jag vill försäkra mig om att minimera risken för förlorat arbete.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Linpack skulle bokstavligt mörda min P4 trots standard klocks, men nyare cpuer ska kanske klara av sådan hård belastning hur länge som helst, vad vet jag? Men min processor räknar inte fel för att den går på standard klocks och kraschar aldrig.

Men prova då? Tror gör religiösa. Din P4 klarar av att folda i 24 timmar vid standard klockning, om inte är den defekt. Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Då du foldar behöver du testa betydligt längre än 50min då foldingen är avsedd för system som foldar 24/7. Därför jag kör 24 timmars test även med IBT då jag vill försäkra mig om att minimera risken för förlorat arbete.

Jo helt klart var jag tvungen att köra längre test. Trodde 50 min skulle räcka då.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W