Dags att kryptera HDDn...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Hoppar in här.

Går det att kryptera data på ett USB minne med t.ex TrueCrypt?

Ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dvd_www
Som sagt så har jag tyvärr samma lösenord till både hidden och den vanliga volymen, när jag matar in lösenordet så mountas hidden-partitionen på 900GB, har kopierat över saker på över 50GB för att skriva över headern, men det hjälpte inte. har tagit bort partitionen från diskhanteraren, men det hjälpte inte heller. Hur jag än gör så går det att mounta hidden på 900gb.

1. Radera partitonen.
2. Skapa en ny partition.
3. Skapa en ny volym av partitionen i Truecrypt. Välj snabbformatering (disken är ju redan skriven med "random data"). Välj något lösen.
4. Mounta upp och kopiera in lite diverse filer i den skapade volymen.
5. Skapa en hidden volume inne i denna volym. ANNAT lösen
6. Klart.
Mountar du partitionen med lösen1 - kommer vanliga volymen upp,
Mountar du partitionen med lösen2 - kommer Hidden-volymen upp.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Ja.

1. Radera partitonen.
2. Skapa en ny partition.
3. Skapa en ny volym av partitionen i Truecrypt. Välj snabbformatering (disken är ju redan skriven med "random data"). Välj något lösen.
4. Mounta upp och kopiera in lite diverse filer i den skapade volymen.
5. Skapa en hidden volume inne i denna volym. ANNAT lösen
6. Klart.
Mountar du partitionen med lösen1 - kommer vanliga volymen upp,
Mountar du partitionen med lösen2 - kommer Hidden-volymen upp.

Tack JD

Gjorde så, och nu börjar det likna nånting. Det verkar som att det är bättre om man bara tar bort partitionen i diskhanteraren, för då ser man inte någon disk förrän man har mountat disken i tc, men om man formaterar disken i hanteraren eller i "den här datorn" så ser man disken som en tom sådan.

visst är det smartare då att inte formatera den? kör du på samma sätt?
är det bättre om man kör det här på systemdisken också? (alternativ hidden system?) dock måste jag lära mig (läsa en del) mer innan jag börjar med det.

Permalänk
Medlem

Att låta TC ta hand om tilldelning av bokstav är klart bäst.

Du kan kryptera systemet, det ger bäst säkerhet. Hidden system har dock en del begränsningar, rätt krångligt faktiskt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
Att låta TC ta hand om tilldelning av bokstav är klart bäst.

Du kan kryptera systemet, det ger bäst säkerhet. Hidden system har dock en del begränsningar, rätt krångligt faktiskt.

Om man låter TC ta hand om enhetsbokstavstilldelningen så kan det få vissa förvecklingar... Om du exempelvis har ställt in dina Libraries i Windows Explorer att peka ut en My Documents som ligger på "D:\" när du mountat en disk/partition där så blir det ju tjorv om du nästa gång du startat om datorn får den partitionen/disken som enhet J:\. Jag förstår inte TC's system föt tilldelning av bokstäver, det förvirrar mig.

Eller har jag missast något vesntligt? I vilket fall som helst andänder jag mig själv av Favorit-mountningar, tycker det fungerar fint.

/joar.

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Om jag har förstått det rätt så kan man klicka på en bokstav, sedan välja enhet, och därefter mounta, då får man disken mountad till den bokstaven som man vill. Så gör jag i alla fall. Man bör även kunna seeda ifall man vill det.

Men jag tror inte det lönar sig att göra på det viset om man har fler än 3-5 hdd's.

JD; Är det bättre att köra tc på en tom disk och sedan installera systemet där, eller ska man göra det nu när systemet finns? det är klart enklast att kryptera systemet på en gång, så slipper man installera om osv (eventuellt bara flytta om man tar backup på hela systemet med inställningar osv). Men vad är säkrast och ger bäst resultat? gissar på att man ska göra det på en tom disk. eller?

Permalänk
Medlem

Du måste alltid kryptera systemet efter att det installerats.

Backup är ju alltid bra, oavsett om man använder kryptering eller ej.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Joo, jag menade kloning:P jag klonade min disk nyligen, och då flyttade jag allt i systemdisken till en annan disk, alltså med alla inställningar osv. Är en bra lösning ifall man köper en raptor eller dylikt, dock så var det inte i mitt fall. Flyttade till en större disk.

Permalänk
Medlem

Ingen här som kör krypterad partition med fildelning från XP och INTE är inloggade som admin hela tiden på den va?

Dök upp lite oväntade bekymmer här när jag försöker mig på det...sharen försvinner så fort man loggar in som vanlig user. Ja den försvinner tom när jag stänger av datorn och loggar in som admin igen...när jag mountar och kikar så är utdelninge väck och det är en vanlig mapp igen.

Windows kanske inte gillar när dess utdelade filer är borta vid boot, för att sedan magiskt dyka upp igen lite senare.

Strulat ett tag med det och testat hit och dit, kanske blir till att skippa krypteringen hemma och bara köra krypterat på backup USB-disken....lite trist

EDIT: Fick hjälp
Jag ska logga in som min vanliga user, köra CMD som admin och så "net stop server & net start server".
Då återskapas alla shares, och det verkar funka
Får göra en batch-fil så det blir lite smidigare då jag behöver göra detta varje gång jag bootar om burken, typ en gång i månaden bara iofs men ändå.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Eftersom truecrypt föreslår FAT vid formatering för den yttre partionen

Är då högsta partionen 196 mb?

Permalänk
Medlem

Inga problem att formattera 1000 GB med FAT i Truecrypt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Men det blir bara hälften på inre volymen om jag kör ntfs då?

Permalänk
Medlem

Ja, kör du NTFS finns bara halva volymen att tillgå för att skapa en hidden volume.
Den inre volymen kan dock själv ha NTFS utan begränsningar.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Jag formatera min (hela disken) 1TB-disk med FAT, därefter formaterade jag 900gb med NTFS (hidden) och det rullar på mycket fint.

Permalänk
Medlem

Ok... jag börjar planera hur jag ska göra med mina interna efter att krypterat mina externa

Det som återstår för mig att prova är väl då att installera os krypterat, är det svårt att få det klaffa? Kan man köra dual boot med truecrypt?

Permalänk
Medlem

Inte svårt.
Dualboot mellan ex linux (ej krypterat) och windows (krypterat) fungerar utmärkt.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Kan man köra dual boot med truecrypt?
linus (krypterat) och sen windows (hiden krypterat) ?

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk
Medlem

Har nu krypterat alla interna och externa hårddiskar... jävla jobb men lätt värt det

Ja det här med dual boot och truecrypt är något man inte vågat sig på än

Antar det är lite mer komplicerat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zatzy
Kan man köra dual boot med truecrypt?
linus (krypterat) och sen windows (hiden krypterat) ?

Nej.
TC "Hidden" kräver att den första också är windows.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Ja det här med dual boot och truecrypt är något man inte vågat sig på än

Antar det är lite mer komplicerat?

Något mer, men inte så speciellt mycket, om man inte vill göra specialsaker etc.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

tack JD för snabbt svar ! du är guld värd i denna tråden ska du veta <3

Visa signatur

// ursäkta stavfelen
WTF ?

Permalänk
Medlem

Om stängning av dator när någon knackar på dörren.

Sätt in en fjärrstyrd strömbrytare i vägguttaget till datorn. En 3-pack NEXA under 200 från många olika typer av varuhus, Coop Forum t.ex. Knackar det och du är osäker, ha fjärrkontrollen i handen och klicka off om det skulle behövas.

Har du en bra granne och trådlöst kan du ha en lapptopp där som du har känsligt material på och som är krypterad (inte grannen men väl hårddisken). Kan ju köras utan batteri och på en av fjärrströmbrytarna. Allt kan ju då vid behov stängas ner med samma fjärrkontroll.

Läst med intresse i denna åttasidiga tråd om kryptering, mycket intressant. Har inte behov av det just nu men bra att veta. Hade hoppats att hitta ett program jag tappat bort som enbart krypterade enstaka filer eller alla i underliggande bibliotek. Det jag hade behövde inte vara knutet till en viss dator utan kunde följa med på USB-sticket. Någon med tips?

Visa signatur

Nokia C2-01 - 2GiB minneskort