Dags att kryptera HDDn...

Permalänk
Medlem

Systemåterställning fungerar nog trots krypteringen. Bara så länge du inte ändrar systemtypen (XP->Vista e.dyl).

Skivan är till för om systemet/bootsektorn ballat ur och du inte kan starta windows. Skivan kan då fixa en del.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Precis det svar jag hade hoppats på, tackar så mycket!

Det är det bara att köra på då m.a.o.

Permalänk
Medlem

Hur långt lösenord bör man ha? Truecrypt rekommenderade ju 20 men även 10 borde ju ta oändligt lång tid att knäcka?

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whalle
Hur långt lösenord bör man ha? Truecrypt rekommenderade ju 20 men även 10 borde ju ta oändligt lång tid att knäcka?

10 är för lite. Kolla sen ditt lösen här:

http://rumkin.com/tools/password/passchk.php

Permalänk
Medlem

Även med 10 tecken kommer det ta tid att brute-force:a.

Säg att man endast använder bokstäver + siffror. 28+10 tecken.

38^10 = 6,3 x 10^15

Säg att datorn man använder orkar testa 1000 lösenord i sekunden.

6,3 x 10^15 / 1000 = 6,3 x 10^12 s

6,3 x 10^12 / 3600 = 1,7 x 10^9 h

1,7 x 10^9 / 24 = 7,3 x 10^7 dagar

7,3 x 10^7 / 365 = 200000 år

Även om datorn orkar testa en miljon lösen i sekunden...tar det 200 år att testa alla. I genomsnitt kanske man endast behöver testa hälften om man har tur...dvs det tar 100 år...

Lägg till ett tecken till, så ökar detta med 38ggr...

Jag skulle nog säga att 10-15 tecken är ganska säkert, åtminstone mot bruteforce.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Samsung 990 Pro NVMe 4TB
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det bara är att installera truecrypt efter man har gjort en om formatering på sin okrypterade systemdisk för att hitta sina 2 krypterade extra diskar lätt genom automount och sitt lösenord?

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Medlem

Du kan mounta TC-volymer oberoende av om systemet formaterats om. Du kan även mounta TC-volymerna i Linux om du helt bytt OS från Windows (och tvärtom, så länge filsystemet kan läsas).

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

WS: z790 ProArt + 13900K + 4080 + 2x32GB 6400 MT/s + 19 TB NVME. Bambu labs P1S.
Server: Klassiskt PC-V2000 med skapligt mycket SSD (ca 33 + 57 TB) och dual 10G.

Permalänk
Medlem

Hur stor kan partitionen vara med FAT? Jag har en partition på 3,5TB där jag vill formatera den yttre partitionen med FAT för att sedan ha en hidden NTFS inuti, men jag kan bara välja NTFS som filsystem när jag ska formatera den yttre.
Finns det någon lösning på detta eller jag måste dela 3,5TB-partitionen till två mindre alternativt köra utan dold partition?
Om jag har den yttre partitionen som NTFS kan jag ju bara få ut halva lagringsutrymmet till den dolda partitionen...

Permalänk
Medlem

Så sant, så sant...

(källa: xkcd)

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Tjena!

Ja då är ens hårddiskar krypterade och klara...

Jag har följande uppsättning:
C: - krypterad - systempartition
D: - ej krypterad - spelpartition
E: - krypterad - lagring av media
F: - krypterad - lagring av media

Min fråga är, kan min okrypterade D-partition på något sätt vara en säkerhetsrisk?
Där ska endast spel installeras (pga att jag inte vill ha en prestandamiskning med kryptering). Inget annat kommer JAG lägga på denna partition.

Jag har valt att spara lösenorden i drivercache så att de mountas automatiskt. Men det ser jag inte som en säkerhetsrisk då C: är krypterad, där de ligger.
Sparar Windows Vista något annat som kan tänkas ställa till det på D:?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Då har man börjat vänja sig vid hidden hela partionen och köra auto-mount, otroligt smidigt

Nån som vet om senaste truecrypt funger till windows 7?

Tänkte jag skulle kryptera alla partioner på datorn

Men ha windows partionen öppen

Skulle det funka att ha en partion där man installerar program som är krypterad

Men för att öppna programmen måste man mounta den partionen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Då har man börjat vänja sig vid hidden hela partionen och köra auto-mount, otroligt smidigt

Nån som vet om senaste truecrypt funger till windows 7?

Tänkte jag skulle kryptera alla partioner på datorn

Men ha windows partionen öppen

Skulle det funka att ha en partion där man installerar program som är krypterad

Men för att öppna programmen måste man mounta den partionen?

Jag kör TC under Windows7, fungerar helt utan problem.

Jag har testat att dels ha alla partitioner krypterade, dels alla utom system(windows)partitionen krypterade. Båda fungerar fint. Att installera program på en krypterad disk fungerar fint, också om det är en hidden. Man måste bara komma ihåg att mounta innan man startar programmen, annars börjar det bugga ganska friskt. Det är dock inget som inte löser sig med en omstart om du skulle glömma någon gång.

/

Visa signatur

|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W33D
Min fråga är, kan min okrypterade D-partition på något sätt vara en säkerhetsrisk?

Tror jag inte.

Citat:

Där ska endast spel installeras (pga att jag inte vill ha en prestandamiskning med kryptering). Inget annat kommer JAG lägga på denna partition.

Prestandaminskningen är kanske 0.01% eller nåt. Märks inte alls.

Citat:

Jag har valt att spara lösenorden i drivercache så att de mountas automatiskt. Men det ser jag inte som en säkerhetsrisk då C: är krypterad, där de ligger.
Sparar Windows Vista något annat som kan tänkas ställa till det på D:?

Swapfil. Se till att den ligger på C: om du använder sådan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

JD:

Tack, det var det jag tänkte.

Men angående prestandan, jag använde HD Tune.

Kontrollerade både före och efter kryptering av mina andra diskar, och märkte en klar försämring.

(Men det gällde testet, när jag arbetar med systemet har jag inte märkt någon försämring, ännu)

I testet stod även att vid benchmark användes CPU 14%, istället för 7% innan kryptering.

Så med en snabbare processor kanske det inte märks alls...

Ska testa att få igång TrueCrypt för 64-bitar, kanske det avhjälper ytterligare...

Tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
Jag kör TC under Windows7, fungerar helt utan problem.

Jag har testat att dels ha alla partitioner krypterade, dels alla utom system(windows)partitionen krypterade. Båda fungerar fint. Att installera program på en krypterad disk fungerar fint, också om det är en hidden. Man måste bara komma ihåg att mounta innan man startar programmen, annars börjar det bugga ganska friskt. Det är dock inget som inte löser sig med en omstart om du skulle glömma någon gång.

/

Det jag inte har provat med tc är att installera os krypterat, har nu kört allt på externt och provat mig fram.

Har förvisso fler hårddiskar på datorn så jag får se om jag provar en dual boot med 2 os varav windows 7 är den ena

Det jag gillar när man partionerar hela partioner hidden och kör partition magic så står det unformatet och blankt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goliath2000
Det stämmer inte!? Du kan skapa en "outer volume" som är 1 TB då kommer det synas att de är 1 TB ledigt och ingenting annat

kan jag använda hidden volyme då? om jag lägger in 700gb på hidden volyme. syns det då 1TB ledigt?

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av f|lle
kan jag använda hidden volyme då? om jag lägger in 700gb på hidden volyme. syns det då 1TB ledigt?

Om du gör en 1TB stor outer volume..kommer den alltid att se ut som 1TB, även om du gör en hidden volume i "lediga utrymmet".

Säg att du har en open volume på 1TB. I denna ligger lite filer på säg 10GB.
Ledigt utrymme är nu 990GB.
Du väljer att skapa en hidden volume i den lediga utrymmet. Du väljer 900GB på denna volym.

I outer volume syns nu som innan...det är en 1TB stor volym, med 10GB filer och 990GB ledigt utrymme.
Egentligen är det dock inte ledigt utrymme...där ligger en 900GB stor hidden volume...denna kan man aldrig se om man inte öppnar den.

Om du skulle fylla outer volume med mer än 100GB filer, kommer du skriva över hidden volume...och alla data där går förlorad.

Visa signatur

Permalänk

ok, och man kan inte stänga av att det skriver över hidden om man lägger in för mkt på outer volume

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fille_100
ok, och man kan inte stänga av att det skriver över hidden om man lägger in för mkt på outer volume

Du kan klicka för "Protect Hidden Volume" när du mountar outer volume (du måste då även skriva i hidden password). Då kommer du inte kunna skriva där.

Visa signatur

Permalänk

ok, tack. blir o köpa en 500 gb extern nu:)

Permalänk

Kan datan på en hdd man krypterar försvinna när man håller på att kryptera den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
Kan datan på en hdd man krypterar försvinna när man håller på att kryptera den?

TrueCrypt varnar ju starkt för att stänga av datorn under kryptering, och jag kan tänka mig att det skulle kunna vara väldigt obra. I övrigt: nej, det ska inte kunna hända - men ingenting är förstås omöjligt...

Visa signatur

Permalänk

Har ni klurat ut något sätt att tvinga uTorrent och firefox (eller vilken annan webbläsare som helst) att spara ALL temporär data på en annan partition än den med operativsystemet ? Man vill ju helst spara allt sånt i den krypterade partitionen också....

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joar
TrueCrypt varnar ju starkt för att stänga av datorn under kryptering, och jag kan tänka mig att det skulle kunna vara väldigt obra. I övrigt: nej, det ska inte kunna hända - men ingenting är förstås omöjligt...

Okej då är det bara att låta datorn stå som den gör när man krypterar så borde det gå bra

Permalänk
Medlem

Finns ingen bra metod att skydda en filserver mot stöld va?
Jag menar, man har ju (jag iallafall) endast nätverkskoppling till den, så om det dyker upp en lösenords-prompt vid boot kan man ju inte komma åt den och logga in antar jag....för det finns väl ingen sån nätverkskoppling i truecrypt så man kan logga in via nätverket vid boot.

Iofs kan man kanske ha systemet okrypterat, och endast fil-lagrings partitionen krypterad. Lite jobbigt att gå in med RDP varje gång man bootar iofs och mounta manuellt för att filerna ska bli tillgängliga på nätverket, men iofs bootas den oftast bara 1ggr/månad ungefär då XP är så stabilt och fint....blir mest när det är dags att logga in som admin och köra windows update som det bootas om.

Kanske skulle va nåt ändå, kryptera hela d: på filservern

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

jag har fått problem med apples time machine? har gjort den yttre volymen till fat32 och hidden till mac os extended men time machine hittar inte hidden volume trots att den är mountad.

disken är delad till en NTFS och till fat32 med mac os extended till den innre volymen

jag kan hitta NTFS partitionen i time-machine men inte den inre volymen

ser att den min hidden volume heter volume.dmg i skivverktyg

kan man på något sätt få det att fungera med time machine

vilka alternativ är säkrast när man ska välja Hash Algorithms och Encryption Algorithms.

Visa signatur

macbook, vista 64bit på q6600, Saphire hd4870 1 GB, CORSAIR 4GB DDR2 XMS2, ASUS P5Q PRO P45, CORSAIR HX 520W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sl2wm-rocks
Har ni klurat ut något sätt att tvinga uTorrent och firefox (eller vilken annan webbläsare som helst) att spara ALL temporär data på en annan partition än den med operativsystemet ? Man vill ju helst spara allt sånt i den krypterade partitionen också....

http://www.utorrent.com/faq/installation#faq2
Flytta hela katalogen till den plats där exe-filen finns.

http://support.mozilla.com/sv-SE/kb/Profiles

Citat:

Ursprungligen inskrivet av f|lle
vilka alternativ är säkrast när man ska välja Hash Algorithms och Encryption Algorithms.

Alla är säkra, AES har något högre prestanda dock.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det går inte att dölja att det finns TC-volymer på disken.
http://16systems.com/TCHunt/index.php
Domstolen kan mycket väl anse att vägran att ge lösenordet är ett medgivande till upphovsrättsbrott/barnporr om andra indicier finns.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
Det går inte att dölja att det finns TC-volymer på disken.
http://16systems.com/TCHunt/index.php
Domstolen kan mycket väl anse att vägran att ge lösenordet är ett medgivande till upphovsrättsbrott/barnporr om andra indicier finns.

Men du kan väl ha en "fejk" volym som du låtsas att bli övertalad att visa ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fagerja
...vägran att ge lösenordet är ett medgivande...

Intressant logik.
"Erkänn att du mördade Mr P !"
"Jag vägrar erkänna, jag har inte gjort det!"
"Din vägran innebär medgivande till brottet, - du döms nu för mordet!"

Känns lite som Nazi-Tyskland stuk...

Visa signatur