Permalänk

Idétorka

Hej

Jo det är så att jag ska göra ett slutprojekt i programering b (c++) i skolan, jag ska göra något program som använder sig utav antingen vectorer eller listor. Dock så har jag idétorka och vet inte vad jag ska göra för något, så om ni har något förslag så skriv gärna det. PS det skall inte vara ett allt för avancerat program.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ett program som spara katter, där man kan lägga till ny katt, ta bort katt, lista katter i bokstavsordning, i rasordning, i viktordning. Varje katt kan ha en eller fler hussar/mattar och en katt kan ha ett pris, sen kan man lista de rikaste kattägarna. Kanske göra så att man kan spara "databasen".

Då får man med mycket grejer med listor såsom sökning, sortering, tillägg, borttag men också lite objektorientering med relationer och så.

Permalänk

Dock så käner jag inte så många katter
Skämt och sido så tack för svaret, skall fundera på saken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av me_martin
Dock så käner jag inte så många katter
Skämt och sido så tack för svaret, skall fundera på saken.

Du kan ju byta ut katter mot något annat, typ bilar, personer, fläktar eller vad som helst.

Permalänk

Jo jag förstod det
vet bara inte om det är just det som jag vill göra, kanske ska utveckla mig.
skulle kanske vilja göra ett program där man också kan läsa in filer och skriva ut filer, göra något roligt med det

Permalänk

Varför inte implementera någon grundläggande datastruktur så som en stack, kö, träd, hashtabell, länkad lista eller arraylist själv? Det är riktigt nyttigt och inte helt trivialt om man vill få med all funktionalitet som finns i de färdiga klasserna i nyare språk som Java och C#.

En annan idé är att jobba med algoritmer. Implementera en eller flera sorteringsalgoritmer. T.ex. Quicksort eller Mergesort. Dessa går alldeles utmärkt att implementera med hjälp av listor eller vektorer.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem

Vi kodade en länkad lista (lärarlett) i Programmering B/C, kommer inte riktigt ihåg vilken av dem, och jag tyckte att det gav riktigt mycket. Vi gormade mycket med pekare och så, jag kände att man fick en riktig förståelse för det. Så det kan jag rekommendera.

Permalänk
Medlem

Gör en highscore (och ett tillhörande litet spel?). Bra övning.

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar vårat programerings a projekt om du vill leka med en vektor, programera Conway's Game of Life, gör en snabb google sökning på det och du kommer först vad det är.

Visa signatur

O o
/¯¯/_o___o___o___o____o__
\__\¯¯o¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o¯¯¯¯¯¯o I'M FIREIN MY LAZER!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fluxor
Jag rekomenderar vårat programerings a projekt om du vill leka med en vektor, programera Conway's Game of Life, gör en snabb google sökning på det och du kommer först vad det är.

Relaterat kan kanske även Snake vara, det är relativt enkelt att implementera m.h.a. en vektor (ett element i vektorn för varje "sektion" av ormen).