Permalänk
Medlem

Omnia HD

Blev förvånad över att det inte fanns nån tråd om denna enligt mig så intressanta telefon. Så nu skapar jag en

Ett filmklipp där man ser menyer osv.:
http://www.mobil.se/ArticlePages/200902/21/20090221112754_MOB...

Filmer blir det riktigt fin kvalla på:
http://www.youtube.com/watch?v=fnIoXmOvqw0&NR=1

Den verkar ha i stort sett allt, och går att styra helt utan någon hemsk stylus vilket jag har som krav. Det jag kan anmärka på är att den är något stor, samt att den saknar blixt. Sedan verkar ju inte priset bli allt för trevligt det heller. Läste något om 8400kr, vet dock inte hur mycket sanning det ligger i det. Batteritiden har jag inte sett några specar på heller.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

Visst jättecool, enda nackdelen är väl att luren är gigantisk.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk

Nya LG arena verkar vara i samma klass men i mindre format

Permalänk
Medlem

Är kluven inför Omnia HD.

"Riktigt bra kamera"
- - - Jo, för att vara en telefon. Men till vilket pris ?

"Den har allt"
- - - - Jo, tillochmed sånt man ville slippa... ( stor touchscreen som man ska
"swipea" saker på: kräver troligen TVÅ händer. Och då är det inte kul längre.. ).

Börjar mer o mer undra om inte "Ultra Touch" är en mer praktisk lur ?
(Vill inte sabba tråden, men ... )

Med ett sånt pris som nämnts kommer det framförallt att vara
en "showoff"-telefon.
Tills det kommer billigare likvärdiga och/eller priset går ner.

Men AMOLED tekniken tror jag på.

Kanske skulle man ha nån lösning med en separat skärm - typ 4" el. 5" -
som man kan koppla in till sin LILLA behändiga (stryktåliga) telefon, när det verkligen behövs ?

Bara en ide ...
(slippa släpa omkring en ganska klunsig lur som knappast passar i fickan ).

Permalänk
Avstängd

Är Omnia HD större än Omnia?
För upplever inte Omnia som så extremt stor direkt, större än iphone osv men helt ok.

HD har ju sjukt nice kamera + HD video inspelning <3
Vanliga omnia hanterar man utan problem med 1 hand iaf, och jag har små händer.

Permalänk
Medlem

Kikade lite närmre på den igår kväll med en kompis (alltså specar och bilder då), och börjar bli lite mer skeptisk. Jag insåg faktiskt inte att den var större än iPhone som redan den är stor.

LG Arena kikade jag lite på. Den verkar intressant, men jag såg hittade inget om vilket OS den kör. Om det är WM så är den tyvärr inget alternativ för mig. Samsung touch ultra (sjukt löjligt produktnamn) verkar vara intressant. Det enda som skiljer emot omnia hd är väl skärmen och hd-inspelningen?

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

ja e trött på dåliga och laggiga interface. tar de före prestanda faktiskt, får bli palm pre om de ska bli nån

Permalänk
Avstängd

Jo snabbt interface har större betydelse för mig också, tyvär är dom flesta nyare telefoner idag långsamma för looks > prestanda tyvär.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
Är Omnia HD större än Omnia?

Omnia HD har 3,7'' amoled skärm.

- Hur stor skärm har gamla Omnia ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av definition
HD har ju sjukt nice kamera

Ehhh ....
Omnia HD kommer NÄSTAN upp i kvalitet som en billig enkel kompaktkamera.
Och dessutom saknar den optisk zoom. Och är troligen MYCKET
l å n g s a m m a r e i respons än en normal kompaktkamera.
( Förutom vinjettering, kromatisk aberration, brus, osv.)
Om man jämför med iPhone kan man förstås säga att Omnia HD är ok,
men så "sjukt" bra vet jag inte om den är.
Och man kan väl inte helt glömma priset...

_ _ _ _ _ _ _ _

Jag håller med dom som tycker att snabbt UI är viktigt.
Och det ska vara bra organiserat också ! > Minsta möjliga antal
knapptryck för viktiga funktioner !

.

.

Permalänk
Avstängd

Omnia
Dimensions 112 x 56.9 x 12.5 mm
Weight 122 g

Omnia HD
Dimensions 123 x 58 x 12.9 mm
Weight 144 g

Iphone 3g:
Dimensions 115.5 x 62.1 x 12.3 mm
Weight 133 g

Idou:
Dimensions 111 x 54 x 15 mm
Weight: Unknown

Så extremt stora skillnader är det inte mellan storleken på dom direkt.
Men ja HDn är större och tyngre än omnian

Det är väll klart att man inte kan jämföra en mobil med en kompaktkamera, det har man aldrig kunnat göra och kommer ALDRIG att kunna göra.
Det vet vilken människa som helst på jorden.

När jag skrev det syftade jag på att jämföra med andra mobil kameror och framförallt video inspelning.

Och ja, snabbt ui är ett extremt stort plus. Tyvär verkar HDn rätt seg av det jag sett, men sådant kan ändras, får väll se hur det blir.

Dock ligger nog Idoun varmare till då jag föredrar SE framför samsung och deras upplägg på os är mysigare.

Permalänk
Medlem

Ja, det här verkar riktigt bra.

Samsung har ju tagit en Nokia N85, och gjort den som den borde ha varit. Nokia ville ju inte att N85 skulle bli en ap-dyr lur (oooo vi kan inte göra pekskärm av en AMOLED det blir alldeles för dyrt ooooo), men nu när Samsung kommer med en sådan lur, så kommer jag i alla fall att köpa den...

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem

Någon som har denna lur som har hittat Musikigenkänningen? På alla recensioner innan luren släpptes stog det ju att den skulle ha musikigenkänning och det står även på Samsungs hemsida såhär

"stereo FM-radio med RDS och musikigenkänning
Med den inbyggda radion har du alltid tillgång till den senaste musiken samt nyhetsuppdateringen dygnet runt. Radion har både automatisk och manuell inställning för att du enkelt ska kunna hitta din favoritstation. Hör du en bra låt på radio som du inte känner igen kan du spela in några sekunder av låten med OMNIA HD och skicka filen vidare till ett musikbibliotek som matchar inspelningen mot miljontals låtar. Snabbt får du ett svar med låtens namn och artist."

Men jag kan inte hitta den. Är det bara jag som är blind eller?

Permalänk

Omnia HD (i8910) är mycket intressant.

Stor kapacitiv touchscreen och bra kamera. Jag är dock lite skeptisk till S60 5th ed.

Jag har en iPhone nu och saknar verkligen bättre kamera, multitasking och flash i browsern. Omnia HD fixar allt detta och har också den en stor kapacitiv skärm. Hur den står sig i allmän upplevelse vet jag dock inte.

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Får man fråga varför du är skeptisk till S60 5th?

Själv tycker jag det funkar utmärkt med den snabba processorn och symbian. Riktigt snabbt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av one4ty

Själv tycker jag det funkar utmärkt med den snabba processorn och symbian. Riktigt snabbt.

Det är det säkert, men det är varken snyggt eller särskilt fingervänligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bosse ost
Det är det säkert, men det är varken snyggt eller särskilt fingervänligt.

Snyggt är ju självklart en smaksak, men fingervänligt håller jag inte med dig om, iaf på Omnia HD. Med den stora skärmen så funkar det riktigt bra.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av one4ty
Snyggt är ju självklart en smaksak, men fingervänligt håller jag inte med dig om, iaf på Omnia HD. Med den stora skärmen så funkar det riktigt bra.

Fast det är ju som att säga att Windows Mobile är fingervänligt bara för att någon har lagt ett skal över grundfunktionerna(Touch Flow 3D typ).
Ibland måste du gå djupare och då möts du av Windows och måste ta fram stylusen.

Vet iofs inte så mycket om Samsungs interface till S60.
Finns det några tillfällen när man måste in i Symbian orginalmenyer och pilla? Tangentbordet är väl det vanliga symbian på Omnian? Det gillar jag verkligen inte =/

Det enda fingervänliga operativsystem är väl iPhones och Android imo.

Permalänk

Jag är lite skeptisk eftersom jag oroar mig för att S60 5th ed skulle kännas jobbigare att använda än iPhone OS. Jag har dock väldigt lite erfarenhet (bara pillat som hastigast på min kompis 5800).

Ni som har erfarenhet av Omnia HD.
Hur funkar on screen-tangentbordet (jämfört med iPhone)?
Hur funkar multitaskingen (med t.ex. IM-program)?
Hur funkar flash i browsern (SVT play)?

Visa signatur

-det finns ingen ödets och himmelens lag, det finns ingen slumpens cynism, människor lider vareviga dag, de lider av kapitalism
-Vilken otursmango, den låg som oskyldig, så tog hon fram flera

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen fått min. Den är snabb och lätthanterad i alla avseenden jag hunnit testa. Och klarar bra av multi-tasking (möjligen blir batteritiden lite lidande om man har många program igång samtidigt...)

Har inte testat SVT play, men YouTube funkar klockrent.

I övrigt - läs mitt omdöme på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=408139

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av one4ty
Någon som har denna lur som har hittat Musikigenkänningen? På alla recensioner innan luren släpptes stog det ju att den skulle ha musikigenkänning och det står även på Samsungs hemsida såhär

"stereo FM-radio med RDS och musikigenkänning
Med den inbyggda radion har du alltid tillgång till den senaste musiken samt nyhetsuppdateringen dygnet runt. Radion har både automatisk och manuell inställning för att du enkelt ska kunna hitta din favoritstation. Hör du en bra låt på radio som du inte känner igen kan du spela in några sekunder av låten med OMNIA HD och skicka filen vidare till ett musikbibliotek som matchar inspelningen mot miljontals låtar. Snabbt får du ett svar med låtens namn och artist."

Men jag kan inte hitta den. Är det bara jag som är blind eller?

Jag har en vanlig Omnia, och i den är det programmet Midomi som gör det du beskriver. Finns även till iPhone. Vet inte hur det är i HD:n dock.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Nu har jag äntligen fått min. Den är snabb och lätthanterad i alla avseenden jag hunnit testa. Och klarar bra av multi-tasking (möjligen blir batteritiden lite lidande om man har många program igång samtidigt...)

Har inte testat SVT play, men YouTube funkar klockrent.

I övrigt - läs mitt omdöme på prisjakt:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=408139

/xJom

Har du provat fota något med kameran och hur fungerar gpsen?

edit: läste kommentarerna på prisjakt.nu inte alls tokigt verkar det som. Var bl.a en som hade gått från N95 till Omnia och verkade trivas. Intressant! Ni som har luren berätta gärna mer!

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Kameran fungerar bra på det stora hela. Blir riktigt bra bilder. Zoomar man maximalt blir bilderna oacceptabelt gryniga. Och autofokus är nog det långsammaste på kameran, möjligen hade jag en inställning fel, den gången som misslyckades. (Har tagit 132 bilder och har bara misslyckats en gång, och jag är ingen bra fotograf, så kameran får väl godkänt av mig.)

Panoramafunktionen fungerar riktigt bra också.

Jag har provat att videofilma en snutt av en konsert, bilden blev bra, men ljudet blev riktigt dåligt. Bara gitarr och sång hörs.

GPSen är jag storligen nöjd med. Hittar rätt även till obskyra platser, och räknar om snabbt om man väljer en annan väg än den föreslagna.

/xJom

Visa signatur

Läs om mig här: http://xjom.se/page1001.html

CPU: E6300@3,220 GHz+Scythe Infinity; Mobo: Asus P5B Deluxe; Minne: 2 Gb OCZ Nvidia SLI PC8500 ; Grafik: HD4670 512 Mb@Stock; 3DMark05:?????; 3DMark06:8345; 3DMark01SE: ?????; HDD: Raptor 36Gb+WD500Gb, Nätagg: Silverstone Zeus ST56ZF.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xJom
Kameran fungerar bra på det stora hela. Blir riktigt bra bilder. Zoomar man maximalt blir bilderna oacceptabelt gryniga. Och autofokus är nog det långsammaste på kameran, möjligen hade jag en inställning fel, den gången som misslyckades. (Har tagit 132 bilder och har bara misslyckats en gång, och jag är ingen bra fotograf, så kameran får väl godkänt av mig.)

Panoramafunktionen fungerar riktigt bra också.

Jag har provat att videofilma en snutt av en konsert, bilden blev bra, men ljudet blev riktigt dåligt. Bara gitarr och sång hörs.

GPSen är jag storligen nöjd med. Hittar rätt även till obskyra platser, och räknar om snabbt om man väljer en annan väg än den föreslagna.

/xJom

kan du jämföra omnia hds kamera med N95an? eller om någon annan kan de? hade varit intressant att veta om dom är jämlika

edit: jag slog till de blev en Omnia HD hoppas det INTE är skiit!

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon
kan du jämföra omnia hds kamera med N95an? eller om någon annan kan de? hade varit intressant att veta om dom är jämlika

edit: jag slog till de blev en Omnia HD hoppas det INTE är skiit!

Är väldigt sugen på en Omnia jag med!

Så när får du den så man kan höra dina åsikter?

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lopphunden
Är väldigt sugen på en Omnia jag med!

Så när får du den så man kan höra dina åsikter?

aboslut, den är beställd och den skickades i morse, förmodligen framme på måndag Jag lär väl använda den lite innan jag törs säga något, jag kommer främst att fokusera på.

*display
*gui/o.s användandet i stort, växla mellan program, ändra inställningar osv.
*touchscreen (har inga referens ramar förutom ambulans gps och den är dålig usch!)
*GPS modulen, låsning av sateliter etc. själva gps programmet i sig är väl ovidkommande med tanke på att det finns ju en mängd olika.
*Musikspelaren (vilket jag redan vet kommer att vara en besvikelse med tanke på att de kommer att vara symbians egen)
*Kameran, jag kommer främst att jämföra med min gamla n95a (8Gb)
*batteri tid
*internet modem

Mina tankar om varför jag tog "the plunge" och vågade på en Samsung är dels pga omnian hd:ns spec samt rescensionerna som finns ute. Hårdvaru mässigt så är den grym och sen att den använder Nokians O.S Symbian vilket är det stabilaste jag har använt. Vilket jag hoppas skall vara ett vinnande koncept. Den kanske är lika snygg och trevlig som apples gränssnitt, men hårdvaru mässigt får jag allt plus lite till.

En av de bättre rescensent sidorna enligt mitt tycke är:

Phonearena@youtube

Phonearena review

mobilewitch review

Sedan hittade jag en ganska bra jämförelse mellan N97 och Omnia HD, resencenten verkar lite flummig, men man ser och förstår vad han gör iaf
jämförelse @ youtube del1
jämförelse @ youtube del2

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk

Låter bra det!

Kollade på videorna om nallen och man förstod bra ändå om han inte var super!

Phonearena fick man en bra inblick i hur mobilen är uppbyggd vilket rättade till några frågor som, 3.5 uttaget, USB etc.

Kan du skriva tex också lite om:

*Känns menyn rapp och inte så många eftersläpningar?
*HD-inspelningen?
*Andra tankar + diverse påpekningar som är minus eller plus?

Tack i förväg!
/Loppan

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon
*Bra information*

Bättre sent än aldrig heter det!

När jag läste igenom din trevliga text så fick jag uppfattningen att du verkar nöjd med luren.
Storleken är nog inga problem eftersom jag har klämt lite på en modell av denna och den kändes gedigen och inte alls så klumpig. Men den kanske blev lite lätt kladdig av fingrarna?

När du menar att du lyssnar på musik och gör massa andra grejjer på den är det typ SMS, GPS, internet etc?

"klockrent maskin", jo det är därför jag sär så sugen på denna, men, hur är det mad mjukvaruutbudet? Jag har läst att det kanske kommer en programbutik till oss nordeuropéer i någon snar framtid.

Jag har nog aldrig nästan köpt tillbehör till min nalle så avsaknaden av vissa tillbehör kan jag nog klara mig utan.

Jag har även läst här och där att den har "multi-touch", stämmer det?

Tack för att du tog dig tid att hjälpa en köpsugen Lopphund!

Visa signatur

2500K + Noctua NH-U12P | ASRock P67 Extreme6 | Corsair XMS 2*2GB | Radeon 3870 512mb | Samsung 160GB + 1TB | Fractal R3 | Corsair AX750 | Samsung T220

Jag kan ha helt åt skogen fel, du är varnad!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lopphunden
Bättre sent än aldrig heter det!

När jag läste igenom din trevliga text så fick jag uppfattningen att du verkar nöjd med luren.
Storleken är nog inga problem eftersom jag har klämt lite på en modell av denna och den kändes gedigen och inte alls så klumpig. Men den kanske blev lite lätt kladdig av fingrarna?

När du menar att du lyssnar på musik och gör massa andra grejjer på den är det typ SMS, GPS, internet etc?

"klockrent maskin", jo det är därför jag sär så sugen på denna, men, hur är det mad mjukvaruutbudet? Jag har läst att det kanske kommer en programbutik till oss nordeuropéer i någon snar framtid.

Jag har även läst här och där att den har "multi-touch", stämmer det?

Håller med dig, att byggkvaliten känns gedigen

Ja precis, jag lyssnar musik samtidigt som jag gör annat, sms, gps, surfa, spelar ingen roll, det fungerar

de där med multitouch kan jag inte svara på.

Jag är fortfarande mkt nöjd med den, tyvärr hinner jag aldrig pilla på den så mkt som jag hade velat, har inte hunnit anpassa den exakt som jag vill, men de kommer

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Omnia HD saknar multitouch men den har capacitive touchscreen.

Visa signatur

Apple MacBook Air
Samsung Galaxy S2