Permalänk
Medlem

Extern cd läsare och start knapp mm

Hejsan
Jag är less på att min dator brusar och låter.
Jag har idag datan står under data bordet.
Jag har en liten tanke på att ev. ställa ner den i källaren där det är svalt plus att den kan låta hur fan som helst utan att det stör någon..
Problemet är då att det blir lite drygt att köra cd/dvd skivor samt att starta datan på knappen...
Skulle det gå att ha cd/dvd läsaren och skärmen på data bordet och ha en lång kabel ca 12m till datan ? det gäller även till tangentbord och mus, högtalare..
Finns det färdiga såna kablar och ev. förstärkare att köpa någonstans?

Permalänk
Medlem

PATA har en max kabellängd på 46cm, och för SATA ligger den på 1m för SATA 1 och 2m för SATA2. För USB ligger maxlängden på 5m. Klart man kan köra ett gäng med USB-hubbar som förstärkare på vägen ner till kärraren =).

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nioreh83
PATA har en max kabellängd på 46cm, och för SATA ligger den på 1m för SATA 1 och 2m för SATA2. För USB ligger maxlängden på 5m. Klart man kan köra ett gäng med USB-hubbar som förstärkare på vägen ner till kärraren =).

Aj som fan.... trodde nog man kunde ha längre kabel än så...

Då återstår nog bara att försöka tysta ner datan då, utan att den blir en varm som en brödrost...
Nytt shassie och cpu kyl kanske hjälper till lite....

Permalänk

Du kan ju testa var just dina Usb enheter pingar ut på för avstånd vet flera som kört över 5m kabel och jag har även kört lite simplare produkter. annars så kan man ju bunkra upp burken med ett gäng interna enheter där man har de vanligaste cd skivorna i och skulle man behöva bränna en cd/dvd så får man springa ner

Skärmen kan du antagligen köra över VGA eller DVI kabel eller så kan du köra med en egen koppling över vanlig Tp kabel Jag har kört det på ca 30m kabel med 1280*1024 men knappt några problem alls. kostade mig bara 30-40kr att bygga dessutom Det som behövs är två VGA kontakter en hona och en hane och en Typ kabel med kontakt i änden(arn)

http://www.geocities.com/dougburbidge/vgaovercat5.html

Btw Datorn.. data är något helt annat.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

finns omvandlare för usb till cat5 kabel så att man får en max längd på 100m på en usb kontakt. har för mig att max längd för dvi och vga är 15m. kan ju köpa dig en extern hdd som änvänder sig av usb gräns snitt och då koppla mus, tangentbord och cd läsare via en usb hub så behöver du bara en usb kabel från datorn. förlängning av start knapp fungerar att bara skarva.

Visa signatur

håll klafen jag är dyslektiker
- egva 780i sli - q6600 + TRUE @ 3,5GHZ(Max 4.4GHZ med SS) - 2x8800gt SLI - OCZ SLI PC6400 4096MB - Fractal Design Newton 650W - Lian LI PC-A05B -
HP 2020 tablet pc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adde_2000
finns omvandlare för usb till cat5 kabel så att man får en max längd på 100m på en usb kontakt. har för mig att max längd för dvi och vga är 15m. kan ju köpa dig en extern hdd som änvänder sig av usb gräns snitt och då koppla mus, tangentbord och cd läsare via en usb hub så behöver du bara en usb kabel från datorn. förlängning av start knapp fungerar att bara skarva.

Tack!
Detta ska provas...

Permalänk
Medlem

Du skulle inte kunna testa att tysta ner datorn istället?
Liksom ljuddämpningsmatta, gummistroppar till fläktar, koppla fläktar på lägre spänning exempelvis.

Har en burk med 5diskar i och jag kan fan knappt höra den ens, hör mer av kylskåpet från köket

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av adde_2000
finns omvandlare för usb till cat5 kabel så att man får en max längd på 100m på en usb kontakt. har för mig att max längd för dvi och vga är 15m. kan ju köpa dig en extern hdd som änvänder sig av usb gräns snitt och då koppla mus, tangentbord och cd läsare via en usb hub så behöver du bara en usb kabel från datorn. förlängning av start knapp fungerar att bara skarva.

Jag har varit inne på sånna lösning och även stöd för skärm dock så går det på långt mycket mer än jag vr villig att betala och då vart det ändå som en halv ny dator jag hade tänkt mig. sen så hittade jag väldigt många som klarade runt 10-30m och få som klarade mer än det och då var priset dyrrt.

Visa signatur

I am Extrazz.