Datorn bootar inte efter nya drivrutiner.

Permalänk
Medlem

Datorn bootar inte efter nya drivrutiner.

Hej alla glada!

Mitt problem ligger i att jag inte får någon signal till skärmen efter byte av drivrutiner till grafikorten .
Datorn bootar inte heller till vista (x64) får ingen ljud signal som man brukar få när man loggar in.
Datorn har fungerat utmärkt fram tills bytet av drivruinerna och allt kablage och liknande sitter där det ska.
Följande har jag testat :
clear cmos både med clear cmos knappen samt batteriet.
bytt hårdisk
testat att använda minimalt med komponenter samt bytt pcie slot .
använt sök funktionen på forumet samt google .
Alla lampor och så lyser grönt .
Datorns spec finns i sign .
Som jag ser det nu får jag köpa ny bräda såvida ni inte kan hjälpa mig . Ifall jag inte har varit tydlig nog eller ifall ni vill att jag skall ge er någon mer info så skriv gärna det .

Mvh
Aleborg

Permalänk
Hedersmedlem

Får du ingen bild överhuvutaget, är det inte dina windowsdrivisar som strular utan själva hårdvaran
Testa att koppla ihop allt utanför lådan på en pappkartong (moderkortets tex), och starta där med så få komponenter som möjligt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

får ta och testa det, tycker dock att det är jävligt märkligt att det kan gå så fel efter drivrutins byte även om jag visste att det var en risk att köra beta drivrutiner.

EDIT: Kan hela systemet ha pajjat så man behöver köpa nytt såsom processor,gpu,ram ?
jag har just nu ingen möjlighet att testa delarna på något annat system . är inte så kul att behöva lägga ut 12 k på ett nytt system ,

EDIT2: såg just att grafikorts fläkten inte började snurra vid uppstart så antingen e det moderkortet eller grafik korten ,

Permalänk
Medlem

har nu testat allt som som jag kan komma på . inget funkar så blir ny bräda samt nytt kort .valldrig mer beta drivrutiner för min del

Permalänk
Hedersmedlem

Detta har inte med dina betadrivisar att gör för det gör inte att ditt kort felar utanför windows.
Testa med annat nätagg, för det kan ha gått hädan

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

jag trodde corsair hx1000 va bra kvalite ? fan vad less man blir nu. men tack jalle för infon .
men är psu verkligen trasig ifall den klarar att driva diskarna osv ? aja har beställt nytt mbobo och gfx får lägga till en psu med då .

Permalänk
Inaktiv

Istället för att lägga order på nya komponenter för tusentals spänn, varför tar du inte grafikkortet med dig till en kompis och testar i dennes burk?

Om det blir bild är det alltså inte grafikkortet som e paj. Är skärmen svart, ja då vet du sannolikt vad som orsakat ditt strul...

Normalt sett kan du inte förstöra hårdvara med mjukvara. Nu är det lite knepigare idag än hur saker funkade förr i tiden; rent teoretiskt skulle en betadrivrutin till exempel kunna skriva fel värden till de register som styr grafikkretsens volttalsregulator och därmed orsaka hårdvaruhaveri. Detta har jag dock aldrig hört talas om, och normalt sett läses ju dessa värden ur grafikkortets BIOS, vilken inte ändras även om du byter drivrutin...

Dock har jag varit med om själv att en DIMM rök åt helsefyr när jag ställde minnena till 1T kommandohastighet, så tråkigheter KAN uppenbarligen ske bara genom att ändra i mjukvara.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr ingen möjlighet att testa min hårdvara alls då min bekantskapskrets har andra nöjen än datorer .
Så tyvärr har jag inget annat val än att bara köpa nytt .min sista changs var sweclockers . Men tack för hjälpen Lenny

Permalänk
Medlem

det är väl bara att starta i felsäkert läge och byta drivrutiner, funkar inte det? Tryck F8(om jag minns rätt...) vid booten för boot-alternativen.

Permalänk
Medlem

teejee jag kommer inte ens så långt , ingen boot meny eller signal till skärmen . fläktarna till grafik korten går inte igång heller.

Permalänk
Medlem

Du har inga andra grafikkort du kan testa? Var samma fel för mig med mitt förra kort och då hjälpte det att låna kompisens och ladda dom andra drivisarna.

Permalänk
Medlem

tyvärr inte men kan nog köpa ett imorgon eller på måndag, får sluta sälja min gammla hårdvara så jag kan testa sånt Tack för tipset!

Permalänk
Medlem

om inte processorfläkten går igång, så borde ju grafikkortet fungera. om du har möjlighet att mäta spänningen på nättagregatet med en digitalmultimeter så kan du utesluta det. kan vara moderkortet.

Permalänk
Medlem

har min Noctua NH-U12P med 2 fläktar kopplade till 3pins sloten på moderkorten och dom går igång +6mer fläktar som börjar snurra med. får kolla up det där med multimeter.

Permalänk
Medlem

Såg nu att du bodde i Lysekil så du skulle ju kunna testa med ett av mina ;). Fast det kanske inte är blir någon skillnad pga. det fortfarande är GTX 260

Permalänk
Medlem

Man vet ju aldrig , kan ju inte skada i alla fall

EDIT: skicka iväg ett pm om du känner att du har tid/lust att testa.

Permalänk
Medlem

Fick nya delar idag och nu är allt löst , 2 diskar och moderkortet var trasig och jag vet fortfarande inte hur . Så nu börjar helvetet att installera allt.

Permalänk
Medlem

troligen moderkortet som dog och drog med sig diskarna

Permalänk
Medlem

gah i fail again .
får felet f3 på debug displayen =vilket betyder koppla in en floppy enhet , och även när jag gör detta så kommer jag inte till boot ,testade att resetta cmos och allt möjligt för att komma in i bios men icke. börjar tröttna på detta nu .

Permalänk
Hedersmedlem

Lägg allt på en kartong och kolla innan du sätter i det i lådan, så ser du om allt funkar
Om det sedan inte går när du har satt det i burken, så betyder det att du inte har moderkortsdistanser i, eller på rätt ställen, vilket ju kan kortsluta hela maskinen

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

behövde bara trixa lite med mobot så gick den igång och nu flyter allt på tror inte jag har missat en enda distans någonsin men tack ändå Jalle