Internetleverantör trotsar IPRED

Permalänk

Wow! Jag är chockerad, en idiot från ett skivbolag anser inte att det finns någon konflikt Någon annan som också är förvånad? (ironi)

Permalänk
Medlem

Dags att byta till Bahnhof alltså

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Inaktiv

I Stångåstadens lägenheter här i Linköping kan man bara få bredbandsbolaget via fiber. (såvida man inte vill ha comhem -.- ) Ge mig Bahnhof

Permalänk
Medlem

Lite smått komiskt är det ju Att inte remissinstanserna insåg samma problem är ju exceptionellt. Vidare är sannolikheten att fler ISP:er kommer att följa efter vara stor och då får alltihop kanske t.o.m. den motsatta effekten än om man inte hade haft lagen från början. Tycka vad man vill om piratkopiering men det tragiska i det hela är ju att det finns grövre brottslighet på nätet som man därigenom inte kan komma åt heller (pedofiler, terrorister, ekonomisk brottslighet, bedrägerier,...).

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Jon K(arl)ung !!!

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Haha vilket kryphål dom hittade, imponerand Bahnhof att dom står upp.
Dom har lagen på sin sida, iaf till 50%, eller till 100% hur man ser det.

Det är bara för Bbb, t2, t3, T, RN och andra ISPer och ta efter! Varför inte stå på kundernas sida i det här.

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Jag bor kanske 1.3kilometer från banhofs kontor och jag kan inte ha dom =( sa dom sist iaf ska ta å ringa igen. Har bbb just nu

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Haha Om inte dom andra internetleverantörerna hakar på så kommer bahnof få monopol på marknaden

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hur lång tid tror ni det tar innan de stiftar en lag som säger att de måste lagra uppgifterna 6 månader eller så? Men ja, hatten av för att de säger ifrån och står för sina kunder

Permalänk
Medlem

Så gott.. bytte samtidigt som jag läste

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem

starkt av banhof! får väl hoppas de andra operatörerna hakar på, vore ju idiotiskt av dem annars

Visa signatur

Thank you for helping us help you help us all.

Permalänk

Hoppas fler ISPs tar efter det här! Dock den sista som lär göra det...... är Felia.
Com Hem har väl en neutral ställning till IPRED? Har varken hört till eller från

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är oerhört dumt av Banhof att inte spara loggar med IP-adresser. Allting snurrar inte kring Ipred och fildelning! Pedofilerna, spam-sändare, bedragare och annat oärligt folk jublar just nu... tänk efter lite!

Permalänk
Medlem

Man kanske borde starta med namninsamlingar till sin ISP och be dem följa Banhof. Hur många namn tror ni skulle behövas för att överhuvudtaget få ComHem/Telia/Tele2 och andra stora att läsa en sådan namninsamling? Hade varit det bästa att fler följer Banhof, eftersom alla inte kan byta till dem.

Visa signatur

ASUS P5Q Deluxe | Intel Core2Duo E8500 | 4*2048 Corsair Dominator PC8500 DDR2 | PowerColor Radeon HD4870x2 | 74Gb WD Raptor + 250Gb Maxtor DiamondMax 10| Plextor PX-755A | Seasonic Energy 80+ | Antec P180 | ViewSonic VX2025wm | MX518 | Logitech Elite keyboard
Skribent för Sourcebasen.se

Permalänk

Jag undrar lite vad mer för skæl det finns för en ISP att lagra ip än som aftonbladet säger:

Grundläget är att uppgifterna ska förstöras, men andra paragrafer ger valfrihet att i stället välja att spara dem av olika skäl, till exempel fakturering.

Fakturering är ju inte ett skäl när man har en fast avgift varje månad. Du betalar ju samma pris oavsett om du använder det till 100% eller inte alls.

Någon som vet fler skäl för att ip-loggar ska få sparas?

Permalänk

Danowsky är ju ganska med också.

"ISP:er är skyldiga att lämna ut uppgifter"

Lilla gubben det vet vi redan, frågan handlade om vidare man var tvungen att spara uppgifterna eller inte. Visst, det leder möjligtvis till de men rätt oproffsigt av en jurist att uttal sig så.

Permalänk
Medlem

Så ska det låta fan, äntligen nån med stake! Jag säger bara synd för dom (operatörer) som inte står upp. ----> ALL IN FAVOR OF BANHHOF SAY AYYE!!

Visa signatur

Microsoft Surface Pro || Core i5-3317U CPU 1.7Ghz (2,6Ghz Turbo) | 4GB | Intel HD Graphics 4000 | 64GB SSD + 64GB MicroSD + USB 3.0| Surface Pro Pen | MS Surface Type Cover 2 |
Intel NUC D54250WYK||Intel® Core™ i5-4250U | 16 GB RAM | 128GB SSD | Intel® HD Graphics 5000, 1x Mini DP, 1x Mini-HDMI , Gigabit-nätverk, 4x USB 3.0

Permalänk
Medlem

Det är ju inte direkt första gången i historien som bolag använt sig av politiker och tvingat igenom lagar för att säkra finansiella intressen. Jmfr exempelvis DuPonts lobbyande och bannlysningen av hampa i USA.

Detta är inget annat än ett regelrätt krig, skillnaden är dock att för första gången så har inte lagstiftningen någon långvarig effekt då tekniken alltid kommer ligga steget före.

Om någon tror att politik och lagstiftning kan råda bot mot teknikutveckling inom IT och därigenom tvinga personer att handla skitvaror tror de fel.

Visa signatur

Altmann

Permalänk
Medlem

Jag tror att det mer är ett sätt för banhof att få fler kunder, ur den synvinkeln är det ett alldeless utmärkt sätt =D, däremot har vi ju dom "riktiga" skurkarna som förmodligen jublar.

Visa signatur

Antec Sonata III - e4300 - true . 8800gts 320mb

Permalänk

hmm kanske ska man byta

Visa signatur

---------Inget svar är också ett svar--------

Permalänk

Duktigt Bahnhof! Jag bytte omgående :D. Tog en stund att komma fram till kundtjänst, passade på att fråga om det var många som hade bytt.. Killen svarade att det var ett jävla tryck. Nu har man köpt sig lite tid. De kommer att få fortsätta göra såhär fram till det stiftas en ny lag, vilket tar låång tid eller fram till det att en domstol gör ett utlåtande, vilket kommer att överklagas och dra ut på tiden

Hurra för Bahnhof! Hädanefter känt som den personliga integritetens sista bastion.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Hur lång tid tror ni det tar innan de stiftar en lag som säger att de måste lagra uppgifterna 6 månader eller så?

Den skulle väl ha varit införd i september 2007?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Jag tycker det är oerhört dumt av Banhof att inte spara loggar med IP-adresser. Allting snurrar inte kring Ipred och fildelning! Pedofilerna, spam-sändare, bedragare och annat oärligt folk jublar just nu... tänk efter lite!

Låt dem jubla. Personlig integritet för ALLA medborgare bör ligga mycket högre på listan när du funderar på vad som är bra/dåligt med samhället.

Sedan är ditt påstående korkat av andra anledningar eftersom många oärliga personer redan vet hur man uppträder anonymt på nätet.

Visa signatur

"Trying is the first step to failure." - Homer Simpson

Permalänk
Medlem

Har haft Bahnhof sen jag skaffade fiber för snart 10 år sedan... Blir bara mer nöjd för var dag som går

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av IceDread
Själv bytte jag tyvärr just från Bahnhof. Deras peering är under all kritik, jag har Stockholms stadsnät. Jag kommer testa telecom3 och hoppas på att de har bättre peering.

Skulle du kunna uteveckla lite, jag bytte nyss från Bredband2 för jag tyckte inte de leverade den utlovade hastigheten.

Är Bahnhof inget bra val heller?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Trist att man inte bor inom ett stadsnät då och får nöjas med "skithem" (comhem)

Visa signatur

i5 750@3,57 Ghz (21x170) 1,225V|4GB OCZ DDR3 6-6-6-18 1333 Mhz|GTX470 @ 800 Mhz|Asus P7P55-M|Cooler master silent Pro M series 700W |A-data S596 64 GB SSD JMicron 612 |2 TB Samsung F3 RAID0| X-fi Music| IN-WIN Dragon Slayer|CoolerMaster TX3|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ford Prefect
Sedan är ditt påstående korkat av andra anledningar eftersom många oärliga personer redan vet hur man uppträder anonymt på nätet.

Ditt svar aer inte soe mycket klokare heller. Just soe laet det naer folk argumenterade mot Ipred. Vad jag anmaerker poe aer dubbelmoral som roeder poe detta forum! Olika argument vrids och vaends soe att de passar ens egna oesikter!

Permalänk
Medlem

drog in fiber till huset igår... idag går det igång. bahnhof tecknade jag innan detta "utspel".. stabil isp (haft 3 år i tidigare boende) med intressanta politiska värderingar.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Den skulle väl ha varit införd i september 2007?
http://sv.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet

Om detta stämmer så kommer väl Bahnhof snart få lov att börja spara ip adresser igen. Men jag tror man ska ge detta lite tid innan man kan se hur saker och ting går.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
Jag tycker det är oerhört dumt av Banhof att inte spara loggar med IP-adresser. Allting snurrar inte kring Ipred och fildelning! Pedofilerna, spam-sändare, bedragare och annat oärligt folk jublar just nu... tänk efter lite!

Ska man resonera så kan man ju lika gärna propagera för att alla medborgare ska tvingas bära en elektronisk fotboja med gps. Om någon argumenterar emot är det bara att köra med "tänk på alla pedofiler, kriminella och terrorister.. ska vi låta dem springa omkring hur som helst utan att ha koll på var de är?"