Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

9800gx2 blir förbannat varmt! Hur kyla?

Permalänk

9800gx2 blir förbannat varmt! Hur kyla?

Tjena, efter att jag lagt märke till att mitt 9800gx2 blir riktigt hett, bestämde jag mig för att kolla hur varmt det var så jag laddade ner ATI-tools.
När jag körde den lilla 3-d figuren så låg värmen riktigt högt efter bara några sekunder. (se bild).

Testade sedan att pilla isär själva chassiet, för att se om det är möjlighet att kunna kyla detta kortet på ett bra sätt. Jag har ju ett vattenblock för GPU-kylning liggandes. Men jag har ingen aning om hur jag ska fästa det? Och jag behöver ju två stycken kanske...
Någon som testat och kan ge lite tips? Och varför blir kortet så satans varmt? Jag vill ju kunna klocka!

PS: Den ligger på 70 grader just nu och jag kör inget krävande ...
MVh
Dennis

Permalänk
Inaktiv

Re: 9800gx2 blir förbannat varmt! Hur kyla?

84 grader är inte för vamt, väl?

Permalänk

mitt förra (AGP x850XT PE) låg aldrig över 70 trots "extrem" överklockning

Hur varmt kan det vara då innan det är farligt? har den en självavstägningsmekanism så man sitter lite säkert kanske?

Asså, jag tycker endån det verkar rätt så varmt...om jag känner på chassiet utanpå ( grafikkortets chassie alltså ) så bränner jag mig om jag inte tar bort handen ...

Har aldrig haft nått kort som vatt så varmt innan ...

Permalänk

Jag har kört med mitt gx2 nu i snart ett år, och mitt ligger också där, 68-70 grader i idle och kan krypa upp mot 100 grader vid intesivt spelande eller liknande, och mitt kort lever ju fortfarande

Det är standardkylning på kortet och nvidia visste väl säkert om detta och skulle nog inte släppa ett kort som inte gick att använda med standardkylare.

Så jag tror du inte behöver oroa dig

Edit: Om du ska vattenkyla tror jag du behöver köpa ett block som e byggt för 9800gx2 an, då den är som en dubbelmacka

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | MSI B550 Tomahawk | EVGA GTX1080 SSC | Corsair Force MP600
Kamera: Sony A7 III |Zeiss 18mm 2.8 | Sigma 35mm 1.4 | Sony 85mm 1.8 | Tamron 28-75 2.8

Permalänk

jojo, asså går det sönder av överhettning med standardkylare på och ingen överklockning så skickar jag tillbaka skiten.
Men grejen e jag vill prova att överklocka den, hur mycket vågar man? Hur många grader är farligt för detta kortet ? nån som provat?

Permalänk
Avstängd

Ligger du under hundra har du inget att oroa dig för.

om du vill att din ska gå svalare kan du manuellt ställa in fläkthastigheten med hjälp av Rivatuner.

den automatiska fläktstyrningen höjs inte över 40% innan 70 grader så de är menat att den ska gå varm.

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S l Asus p6t l i7 920 @3.9ghz vid 1.2v l 6 gb Corsair 1600mhz ddr3 l 5770 Crossfire l 150 gb Raptor l Corsair tx750 l Creative SB X-Fi

Permalänk

Inte så farligt ju. tänk på att det är en GX2:a. Mitt 8800gt ligger på runt 80 det också, helt normalt tror jag.

Permalänk
Medlem

Har samma kort fast XXX versionen som är det fabriks överklockade, det ligger runt dem temperaturerna också, och det är absolut inget farligt, det kortet är byggt för att klara 130 grader utan problem.

Mvh,

Visa signatur

M'kay !

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedRiderSWE
Jag har kört med mitt gx2 nu i snart ett år, och mitt ligger också där, 68-70 grader i idle och kan krypa upp mot 100 grader vid intesivt spelande eller liknande, och mitt kort lever ju fortfarande

Det är standardkylning på kortet och nvidia visste väl säkert om detta och skulle nog inte släppa ett kort som inte gick att använda med standardkylare.

Så jag tror du inte behöver oroa dig

Edit: Om du ska vattenkyla tror jag du behöver köpa ett block som e byggt för 9800gx2 an, då den är som en dubbelmacka

Jag håller med, mitt på samma temperatur. Det är ingen fara med det.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk

afan, gutt. Jag provade ändra core lite i ATI-tools.. när jag tryckte "set clock" flippade hela skärmen ut och blinkade sönder så jag fick starta om...

Finns det nått bra program att överklocka i? Jag har laddat ner riva-tuner nu, kan man klocka i det? Hur isåfall? verkar ganska avancerat ..

Tack för alla svar :)!!

Permalänk

Jag har (som du ser i sign) också et 9800GX2

jag har klockat på duktigt och detta kort tål värme bra
jag brukar kunna steka ägg på mitt..

jag brukar klocka mer på vintern än sommaren..
och i vintras när jag spelade S.T.A.L.K.E.R Clear sky så hade jag min vid:
vore 720 minne 1080 fläkt 100%

Inge problem det detta se bara til att höja fläkthastigheten när du börjar skruva upp frekvenserna gå inte över tja 1080 i minne...

Runt 100 grader får man räkna med att detta kort ligger vid när man spelar intensivt med ett grafikkkrävande spel....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

http://www.tweaktown.com/articles/1332/geforce_9800_gx2_overc...

Hittade den efter lite snabbt googlande

de höjde sitt med standardkylning till 726MHz och minnet till 2386MHz(DDR).

Vet dock inte om det var stabilt att köra på någon längre tid, men som sagt tidigare i tråden, XXX varianterna av kortet(eller liknande) tror jag kör med 660Mhz Core, så det bör du nog kunna skruva upp den till utan problem.

Visa signatur

Stationär: Ryzen 9 3900X | MSI B550 Tomahawk | EVGA GTX1080 SSC | Corsair Force MP600
Kamera: Sony A7 III |Zeiss 18mm 2.8 | Sigma 35mm 1.4 | Sony 85mm 1.8 | Tamron 28-75 2.8

Permalänk

Ett grafikkort brukar inte paja när man skruvar upp core.
Man kan om man skruvar för högt råka ut för frysningar..

Men med minnet är det en annan historia, skruva för högt där så riskerar du att bränna kortet!

Därav att jag sa 1080 minnne, fungerar säkert md 1100 också...

men för at vara på den säkra sidan....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk

Detta är det absolut enklaste program att klocka i...
http://downloads.guru3d.com/EVGA-Precision-1.3.3-download-211...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]