3DMark06 tweaks " lagliga " ?

Permalänk
Medlem

3DMark06 tweaks " lagliga " ?

Hallå, har kollat runt på lite filmer från överklocknings tävlingar osv där dom bästa överklockarna tävlar. Flytande kväve och voltmoddar överallt !! <3 <3

MEN! Jag har märkt att när dom filmar på deras skärmar så kör alla utan texturer eller bumpmaps eller vad man ska kalla det ! Kolla på filmen jag länkar till här. Det är inte från en tävling men det är ett WR.. Ser väldigt tydligt i " Firefly Forest " att det är tok moddat..
____________________________________________

Taget från hwbot.org

Citat:

Any online 3DMark06 submission must comply to the following rules:

* use default 3Dmark settings
* have a valid screenshot (see example below): clearly show 3Dmark score, 3Dmark subtest scores, 3Dmark settings, processor in CPU-Z, videocard in GPU-Z, unless if you provide a futuremark orb link
* gpu-z in screenshot, dropdown must be visible if you run in SLI so all videocards are identified. Rivatuner may be used if GPU-Z fails to identify videocard properly (as of 8 oct 2007)
* have a valid futuremark orb link as verification for scores in the top 20

Forbidden Tweaks:

* mipmap tweaking
* Don’t disable post-processing
* any software or human interaction altering the percieved speed of the benchmark program, tricking it to believe it ran faster
* wireframe hacks: any software or driver causing a benchmark program not (properly) render the textures
* rendered image differs too much from the original due to other software tweaking

Är det enbart hwbot som har dom reglerna eller är det det som ska följas för ett WR ?

Kanske bara är i överklocknings tävlingar dessa " tweaks " får användas ?
Jag har ingen lust att klocka och jämnföra resultat ifall vissa tweakar tills datorn knappt behöver rendrera nåt Känns helt fel att dom som tar rekord inte rendrerar samma bild som resten, eller hur ligger det till ?

Permalänk

I filmen så har man ökat LOD. Helt tillåtet och ett måste om man ska komma någonvart. Många kort har ett sweet spot med ett visst LOD som ger lite mer prestanda. LOD kan också påverka överklockningen, både på GPU o minnen.

WR i 3DM01, 03, 05, 06 osv är godkända när man kör allt i default dvs när man öppnar 3DMark så gör man inga ändringar i settings.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

LOD gör inte så mkt på prestandan som man tror, bilden blir ju überkass men prestandan ökar bara marginellt. Så var det iaf när jag höll på med 3dmark.

Hur som helst så ja, det är tillåtet.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Tja,

den där filmen är ganska utdaterad då det inte riktigt går att påverka 3dm06 så pass mycket längre. Det är låst på kodnivå vad jag har förstått så det finns bara ett få gpu-tweaks man kan göra för 06.

Annars brukar det inte vara tillåtet med fetare tweaks för nåt annat än 3d01 som är tweak-heavy, möjligtvis 03. Man bör ju köra allt default dock, men LOD tycker jag är ok, dock inte mipmap-tweaks brr....

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

Ska testa runt lite med LOD tweaks dåra Lyckades ta mig förbi 14k i 06 och 8k i Vantage.. ska se om LOD tweak kan göra lite extra för mig

Permalänk
Medlem

själv tycker jag man är lite knäpp om man kör med tweak , och sedan gämför sitt resultat med någon annan som inte kört tweaken.

det är ju som om någon löpare skulle ha sin 100 meters bana i nedförsbacke medans alla andra sprang i uppförsbacke.

" men det är ju fortfarande 100 meter "

heheh

antar att det kan vara ballt att få extremt hög score , men sedan ska man absolut inge gämföra

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
själv tycker jag man är lite knäpp om man kör med tweak , och sedan gämför sitt resultat med någon annan som inte kört tweaken.

det är ju som om någon löpare skulle ha sin 100 meters bana i nedförsbacke medans alla andra sprang i uppförsbacke.

" men det är ju fortfarande 100 meter "

heheh

antar att det kan vara ballt att få extremt hög score , men sedan ska man absolut inge gämföra

blev lite paff när jag läste detta tänkte EXAKT samma sak förut!