Permalänk
Medlem

PDA-hjälp!

Mors!

Jag undrar om någon skulle vara intresserad av att hjälpa mig med att programmera ett litet sött program till min PDA.

Har nämligen beställt en Fujitsu-siemens Pocket Loox och en RedKnow CF GPS modul.

Tanken med programmet är att det ska köras i bakrunden och skicka/öppna en address till min hemsida med aktuella GPS kordinater, tex
www.ludvig.com/map/gps.asp?x=n3623627&y=e3647e567

SJälvklart behöver inte sidan "öppnas" (visuellt) i PDAn utan ska bara lägga till kordinaterna i databasen på webservern.

Programmet ska kunna köras i bakrunden och "hämta" adressen var 5 min, eller dyligt. (gärna inställbart)

Tror ni att någon skulle kunna orka hjälpa mig med detta?

Mvh. //Ludde

Visa signatur

Man is but an as if he tries to explore this dream.

Permalänk
Medlem

Bara jag visste hur man fick fram kordinaterna från gps modulen borde det inte vara så svårt... Ska se om jag kan hitta något. Annars får någon annan hjälpa till.

Permalänk
Medlem

Såg något plugin för VB 6.0, för PDA-GPS programmering, men nu hittar jag den inte.. tror det var på www.download.com

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror jag kan ha hittat något intressant, men jag har ingen gps att testa om det fungerar med.

Har du Visual Basic? Isåfall borde du väl kunna testa om det fungerar... Annars får jag väl göra en exe fil. Skulle vara bra att veta om det funkar innan jag gör något program av det.

http://www.kapie.com/products/GPSControl/Download/GPS%20Trial...

Permalänk
Medlem

skämms lite, men jag har inte VB.. håller uteslutande på med webdesign... så du får gärna göra en test-exe av det,.. får handatorn och GPS:en imorrn dock,..

mvh Ludvig

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tyvärr såg jag just detta:

"This demo version is limited to 20 Read or Write commands per session."

Men det betyder väl bara att man måste restarta programmet efter 20 avläsningar.

Här är filen fast nu även med en exe fil:
Ladda ner

Lyckades bara få ett av exemplen att fungera (dom andra var det kodfel i) men om det här fungerar på handdatorn så borde det gå att fixa ett program av det.

Permalänk
Medlem

20 gånger? gah, irriterande... du tror inte att man kan komma runt det på något sätt?

*suftar ingalunda på illegala alternativ*.. (knappt, iaf )

... Men jaja, jag ska ta och testa programmet det första jag gör imorrn, när jag får paketet..

undertiden, tack för hjälpen, så länge

//Ludd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Annars kanske det följer med någon mjukvara man kan bygga vidare på, tex något som kan spara positionen i en textfil eller något sånt. Då skulle du ju slippa 20 gångers spärren.

Permalänk
Medlem

Har du fått handdatorn snart? Förseningar? Glömt tråden? Restbort?

Permalänk
Medlem

En liten försening.. miss vid leverans, men jag får den idag, säkert! ikväll blir det av.

här är kart-scriptet som jag har skrivit:

http://213.80.75.6/map/

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har jag uppfattat det hela rätt om den ska skicka kordinaterna till den adress du skrev överst på sidan, fast där x är x-kordinaten och y, y-kordinaten?

Hoppas nu bara det funkar...

EDIT: Har du förresten sett att den avviker lite på zoom 10?

Permalänk
Medlem

Mors mors.. äntligen har jag fått grejerna att fungera..

Men programmet du skickade... de är inte för PocketPC.

Men ladda ner MobileVB av AppForge.. (finns på tucows troor jag) Så kan du nog komprimera.

Om du vill kan du använda min trail-key:
----
The following registration information will unlock the MobileVB software for a
period of 30 days.

Registration Information
User Name : Ludvig Fjell
Email Address : ludvig@ludvig.com
Registration Key: YWNjaGNja2mxZFO2xZBtsvJD

----

.. missvisande? andté mig, det var en del tjafs att skriva faktiskt..

ludde

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Den komponenten fungerar inte i pocket pc. Ska se om man kan lösa det med någon av de komponenter som medföljer i mobile vb.

EDIT: Följde det inte med någon mjukvara med gps enheten? Isåfall kanske man kan använda sig av den på något sätt... Tror du att man kan få den att spara kordinaterna i en fil?

Permalänk
Medlem

Jo... det följde med ett programm som heter GPSdemo,

ligger här: http://213.80.75.6/map/pdagps.zip

men det är inget övertygande... fungerar dock (ganska iallfall) man får fram long och latt..

Btw, om du börjar skriva programmet, använd andra URL variablar tex long och lat, istället för Y & X...

/Ludd

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tror att jag KAN ha hittat något intressant, testa att ladda ner denna fil och se om någon av exe filerna fungerar (och visar kordinater)... Isåfall borde vi kunna lösa det hela.

EDIT: fånigt, glömde adressen:

http://msdn.microsoft.com/msdnmag/issues/01/01/code/GPS.exe

Permalänk
Medlem

Hmm.. det fanns bara en EXE fil och den var för windows... har kollat runt lite och rent logiskt borde det fungera i praktiken, använder somma system som GPSdemo, om jag har fattat allt rätt.

håller på att ladda ner VB och eMbedded.. men den är ju på 300 mb! kanske går snabbare om du kompilerar åt mig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jo, det gör det nog... Dessutom måste du ju kunna vb om du ska kunna göra om det till att skicka positionen till din hemsida...

EDIT: Äntligen hittade jag rätt fil, ska ha det om ca 5 min... lägger upp en fil då (om jag hinner nu på morgonen)

EDIT2:

Det ända som embedded lyckas skapa är en .vb fil (finns redan bland dom filer du laddade hem från min länk), är det möjligt att denna -vb fil går att köra på en handdator? Testa,,,

Permalänk
Medlem

Vart tog du vägen? Testat om det funkade med en .vb fil?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag tog mig friheten att redigera ämnesraden.

Permalänk
Medlem

tjena! är hos flickvännen uddevalla, skriver detta från hannddatorn, vilket är lite knöxligt, har inte vant mig riktigt.... testar vb filen så fort jag kommer hem imorrn.

ludde

Visa signatur