Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
csm101. jag bröt nyckelbenet 2003. men exempelvis om jag håller armen förhögt uppe kanske behöver bara vara 4cm högre än om den ligger normalt så känns det som knivar i axeln. sen så om jag stödjer mig med armen mot en vägg eller ligger ner så domnar armen bort. Du råkar inte veta vad det är? jag har varit på sjukhuset 3 gånger och dom hittar inget fel.

Är väldigt svårt att äga vad det kan röra sig om utan att ha sett röntgenbilderna. Hur menar du med det första, dvs att det känns som knivar när du har armen hgt? Är det 4cm över axelhöjd?
Det låter som inpinchment, dvs att rotatorkuffen eller någon bursa hamnar i kläm under akromion på skulderbladet. Testa att hålla armbågen i 90 grader och sen föra ut armbågen från kroppen så att överarmen är horisontell (ungefär som när man ska köra bänkpress). Be sen någon att ta tag i din armbåge med ena handen och din handled med den andra och sen saktapressa ner handleden medan överarmen är kvar i samma position. Se ifall det gör ont och jämför sen med din andra axel. har du stor skillnad så bör du kontakta ortopedmottagning då det är rätt vanligt och ofta lättbehandlat.

Kom smärtan i samband med frakturen eller har den kommit efter en tid, plötsligt eller smygande? Arbetar du ofta med armanra över axelhöjd?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jaite
Kanske skulle bli läkare fan.

Go for it
[QUOTE]
Men det behöver inte heller betyda att det inte försvinner. Tror att det tog ca 4 veckor, om inte mer, innan min flickvän började märka förbättring.
[/QUOTE]
Nej, självklart inte. Det är som det mesta andra inom medicinen bara riktlinjer. Dvs om det gått 3v utan att det skett en förbättring så bör man vara observant, vilket är anledningen till att jag skrev "sämre" prognos och inte "kört"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Nej, självklart inte. Det är som det mesta andra inom medicinen bara riktlinjer. Dvs om det gått 3v utan att det skett en förbättring så bör man vara observant, vilket är anledningen till att jag skrev "sämre" prognos och inte "kört"

Ah, jag tolkade sämre lite konstigt.

Permalänk
Avstängd

det känns väldigt lite när jag gör de där som du sa. men efteråt när jag har kanske hållt på i 20-40 sekunder och gjort så, så när jag drar ner armen så knakar det till i axeln en gång. sen har jag väldigt svårt att kasta något med den armen. Jag har varit inne på röntgen och dom sa att dom ej såg något konstigt. sen så jag bröt armen var att min fader skulle bära mig förut han hade ej räknat med att jag hade blivit så tung så han tippade bakåt och jag fick hans och min vikt på axeln:P dom på sjukhuset sa att det var det konstigaste sättet dom har sett ett nyckelben brytas på. dom blev tvunga att skicka bilderna till något ställe i uppsala. sen sa dom att jag kanske behövde operera armen men det blev inget av de.

Edit: ibland när jag har sovit på armen en längre tid så kan jag ha problem att använda den i kanske 1-2 dygn beror på ibland.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
det känns väldigt lite när jag gör de där som du sa. men efteråt när jag har kanske hållt på i 20-40 sekunder och gjort så, så när jag drar ner armen så knakar det till i axeln en gång. sen har jag väldigt svårt att kasta något med den armen. Jag har varit inne på röntgen och dom sa att dom ej såg något konstigt. sen så jag bröt armen var att min fader skulle bära mig förut han hade ej räknat med att jag hade blivit så tung så han tippade bakåt och jag fick hans och min vikt på axeln:P dom på sjukhuset sa att det var det konstigaste sättet dom har sett ett nyckelben brytas på. dom blev tvunga att skicka bilderna till något ställe i uppsala. sen sa dom att jag kanske behövde operera armen men det blev inget av de.

Edit: ibland när jag har sovit på armen en längre tid så kan jag ha problem att använda den i kanske 1-2 dygn beror på ibland.

Jag var vag där, du ska inte hålla kvar armen eller upprepa flera ggr, utan om det är det jag trodde så skulle det göra ont när armen rörs och helst ska det vara någon annan som rör armen åt dig medan du slappnar av.
Det du beskriver har jag svårt att få grepp och mitt råd till dig att uppsöka en ortopedmottagning (dvs inte vilken läkare som helst). Att man inte ser något på röntgen är inte samma som att det inte finns besvär, vilket är i ditt fall. Mjukdelar syns inte på konventionell röntgen, utan kräver CT eller MR och det är det jag misstänker det rör sig om i ditt fall, även om testet inte gav något

Permalänk
Avstängd

alltså nu gjorde jag så där en gång. det strävade om sen knakade det när jag drog ner den.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
alltså nu gjorde jag så där en gång. det strävade om sen knakade det när jag drog ner den.

Strävade? Vad innebär det?

Men som sagt, boka en tid hos en ortoped så får du nån som kan se o ta på dig o som kan mer än mig

Permalänk
Avstängd

har du någonsin styrke tränat lite för mycket så du har exempelvis svårt att böja armen? eller som om du ska stretsa att det drar imot lite. ungefär som om jag skulle ha en fjäder som trycker imot när jag drar ut den.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
har du någonsin styrke tränat lite för mycket så du har exempelvis svårt att böja armen? eller som om du ska stretsa att det drar imot lite. ungefär som om jag skulle ha en fjäder som trycker imot när jag drar ut den.

okej, låter ju onekligen konstigt.

Permalänk
Medlem

När vi ändå snackar axlar, tänkte jag kunde låna tråden lite. Gymmar ett antal gånger i veckan med uppdelade muskelgrupper osv. Hur som helst, när jag kör bröst brukar jag börja med hantelpress, köra tills jag blir trött. Denna övningen känns mest skonsam för axelpartier m.m. problemet är ibland när jag kör bänkpress eller sittande bröstpress, då om jag går ner med stången till bröstet så känns det som det stingar/sticker/gör ont i ena axeln. Har trott att jag legat back med axelträningen eller liknande så jag har börjat träna lite mer axlar. Har även försökt värma upp och stretcha så mycket som möjligt innan jag gör övningarna med det onda stingandet kan komma ändå, och efter att man tagit i med ondheten så sitter det kvar i axeln, det känns som man ska kunna röra bort det ur axeln. Alltså genom att rotera armen, men det hjälper inte. Någon idé?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

vila axlarna. Får man ont av träning upprepade ggr (dvs vid flera tillfällen) så ska man egentligen vila muskeln i fråga. Då pratar vi inte om en eller två dagarm utan vila ut ordentligt ett par veckor. Axlarna måste man vara rädd om, så även om det är jävligt trist att inte träna dem under längre tid så är det värt det i det långa loppet.

Vidare är stretching totalt onödigt för unga personer, det är bara en seglivad myt om att stretching skulle vara bra för kroppen (såvida man inte tillhör vissa speciella befolkningsgrupper). Finns studier som tydliggjort att stretching saknar effekt samt även i vissa fall orsakar skada vilket även bekräftades av ortopederna på NUS under en diskussion.

Permalänk
Medlem

Har inte läst alla posts, men verkar som att vi har hamnat offtopic.

Jag själv har Anosmi, alltså jag känner inga lukter och jag vet att det är jobbigt. Men vad jag kan komma ihåg så har jag aldrig känt någon lukt så jag lider inte så mycket av det.

Nu över till dina problem:
Har du tur så är det bara en förkylning. Jag själv var riktigt förkyld en gång och ingenting smakade då. Leverpastej var en äcklig sörja, maten smakade inget osv.

Om det inte har löst sig så gå till en doktor.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

CSM101: Kanske borde vila. Gymmat regelbundet i 2 år ungefär. Kanske dags att ta en riktigt vila, även fast det känns som man får sådana vilor under vissa veckor när det är mycket i skolan etc. Ibland kan jag köra hela pass utan att känna någonting, men vissa pass (händer iofs inte så ofta längre) så kan det kännas ordentligt i axeln. Hur som helst har det börjat gå bort mer och mer vilket känns skönt, men vore ju ändå bra att veta vad det är för något.

Alla säger olika. Vissa säger man ska stretcha andra inte. Svårt att veta vem man ska tro på.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Har inte läst alla posts, men verkar som att vi har hamnat offtopic.

Läs igen :), killen är delvis förlamad i ansiktet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Läs igen :), killen är delvis förlamad i ansiktet.

Har det blivit nyligen eller?
Min brorsas klasskamrat har så, har för mig att han kände smaker.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det blev så samma dag. Men jag försöker vara positiv och jag kan inte tänka mig att det här inte skulle försvinna faktiskt. Jag är väldigt säker på det. Man måste nästan vara det. Speciellt då jag hört om massa som haft det och nu är återställda.

Permalänk
Medlem

Shit kan inte det vara stroke eller så? Jag hade en hemkunskapslärare som var förlamad i halva ansiktet och hon hade haft en stroke.

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
CSM101: Kanske borde vila. Gymmat regelbundet i 2 år ungefär. Kanske dags att ta en riktigt vila, även fast det känns som man får sådana vilor under vissa veckor när det är mycket i skolan etc. Ibland kan jag köra hela pass utan att känna någonting, men vissa pass (händer iofs inte så ofta längre) så kan det kännas ordentligt i axeln. Hur som helst har det börjat gå bort mer och mer vilket känns skönt, men vore ju ändå bra att veta vad det är för något.

Alla säger olika. Vissa säger man ska stretcha andra inte. Svårt att veta vem man ska tro på.

Kan ju vara en inflammation i muskeln som aldrig får läka ut tex. Men försök som sgat vila bort det. Det betyder ju inte att du inte kan träna, utan bara träna axeln försiktigare.

Vad beträffar stretching så är det "hälsoinstruktörer" och andra s.k experter inom tränig som påstår at det är bra, dock finns det inga belägg för att stretching skulle vara bra i form av forskning. alla studier visar däremot att stretching antingen saknar värde för att förebygga skador och vissa visar även att det bidrar till ökad skaderisk.

Permalänk
Medlem

Hade en lärare som fick halva ansiktet förlamat, såg verkligen helkonstigt ut när han pratade men han blev helt återställd efter några veckor. Har för mig att han sa att han hade fått det från någon fästing.

Visa signatur

[ Fractal Design R4 ][ Enermax modu87+ 700W ][ Azrock z77 pro4 ][ Intel i5-3570k@3,4ghz ][ 8Gb DDR3][ HD7950 ][ sIntel SSD 120gb ][ Scythe Ninja ][ Zalman vf900-cu ][ BenQ XL2410T ]
Var god och citera mig om ni vill ha svar

Permalänk
Medlem

Nu har det börjat rycka en hel del i ögonbryn och lite olika ställen på den halvan där det är förlamat. Känns iaf som ett gott tecken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-D][Aramis
Nu har det börjat rycka en hel del i ögonbryn och lite olika ställen på den halvan där det är förlamat. Känns iaf som ett gott tecken?

Om jag var du skulle jag se det som ett gott tecken. Det är ju lite rörelse iaf! Men jag vet inte om det är bra eller inte.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Kan ju vara en inflammation i muskeln som aldrig får läka ut tex. Men försök som sgat vila bort det. Det betyder ju inte att du inte kan träna, utan bara träna axeln försiktigare.

Vad beträffar stretching så är det "hälsoinstruktörer" och andra s.k experter inom tränig som påstår at det är bra, dock finns det inga belägg för att stretching skulle vara bra i form av forskning. alla studier visar däremot att stretching antingen saknar värde för att förebygga skador och vissa visar även att det bidrar till ökad skaderisk.

Vad tror du csm? Är ryckningar och sånt bra att det dyker upp på den förlamade sidan?

Permalänk
Avstängd

alltså om du känner rycknignarna så tror jag nog att det kan vara ett gott tecken. men är ej säker.

juste csm. jag lät min moder känna på axeln nu. hon är undersköterska men kan inte speciellt mycket. hon tyckte det känns som om jag hade en skit stor brosk knöl där som jag bröt axeln.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-D][Aramis
Vad tror du csm? Är ryckningar och sånt bra att det dyker upp på den förlamade sidan?

Rent spontant vill jag säg att det är ett positivt tecken. Döda nerver skickar ju inga signalr så att det rycker (och kanske pirrar) kan vara tecken på ett nerverna får signal igan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
alltså om du känner rycknignarna så tror jag nog att det kan vara ett gott tecken. men är ej säker.

juste csm. jag lät min moder känna på axeln nu. hon är undersköterska men kan inte speciellt mycket. hon tyckte det känns som om jag hade en skit stor brosk knöl där som jag bröt axeln.

Få det uppkollat hos ortoped som sagt, skulle broskknölen vara så stor att den orskar dina besvär borde man kunna avlägsna den (dock med risk att den kommer tillbaka igen efter en tid).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Rent spontant vill jag säg att det är ett positivt tecken. Döda nerver skickar ju inga signalr så att det rycker (och kanske pirrar) kan vara tecken på ett nerverna får signal igan.

Precis så jag tänkte, men kunde inte nämna det lika bra som du gjorde

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Rent spontant vill jag säg att det är ett positivt tecken. Döda nerver skickar ju inga signalr så att det rycker (och kanske pirrar) kan vara tecken på ett nerverna får signal igan.

Mjo det tänkte jag också på. Jag satt funderade på hur det är med jobbet. När man ska återvända. Chefen verkar lite otålig och snackade på att ta bort iaf de här tiderna den här veckan. Och det är nog rätt självklart. Då jag fortfarande inte kan röra nåt.

Jobbar ju på Kjell & Company så där ska man ju snacka hela tiden med kunder

Men det jag funderade på mest var att om man ska vänta ett tag innan man börjar jobba och stressa igen. Jag vet ju inte hur det är när jag börjar känna nåt igen. Om det tar tid att "lära sig" röra de delarna som vart orörliga ett tag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-D][Aramis
Mjo det tänkte jag också på. Jag satt funderade på hur det är med jobbet. När man ska återvända. Chefen verkar lite otålig och snackade på att ta bort iaf de här tiderna den här veckan. Och det är nog rätt självklart. Då jag fortfarande inte kan röra nåt.

Jobbar ju på Kjell & Company så där ska man ju snacka hela tiden med kunder

Men det jag funderade på mest var att om man ska vänta ett tag innan man börjar jobba och stressa igen. Jag vet ju inte hur det är när jag börjar känna nåt igen. Om det tar tid att "lära sig" röra de delarna som vart orörliga ett tag.

Skit i din chef. Stressa inte, det viktiga är att återfå funktionen.

Så ägna mer energi åt att försöka träna mimiken etc igen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Vad beträffar stretching så är det "hälsoinstruktörer" och andra s.k experter inom tränig som påstår at det är bra, dock finns det inga belägg för att stretching skulle vara bra i form av forskning. alla studier visar däremot att stretching antingen saknar värde för att förebygga skador och vissa visar även att det bidrar till ökad skaderisk.

Om bara fler kunde förstå detta!

/ Crippa - stretchvägrare

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Skit i din chef. Stressa inte, det viktiga är att återfå funktionen.

Så ägna mer energi åt att försöka träna mimiken etc igen.

Yepp. F*ck your boss och vila. Försök att prata och artikulera (heter det så?) så mycket du kan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Om bara fler kunde förstå detta!

/ Crippa - stretchvägrare

Jag har VARIT strechvägrare, precis som du. Men just nu är jag (o-)vig som ett kylskåp och har extremt lätt för att sträcka mig osv när jag väl idrottar.
Jag ser streching som bra.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Jag har VARIT strechvägrare, precis som du. Men just nu är jag (o-)vig som ett kylskåp och har extremt lätt för att sträcka mig osv när jag väl idrottar.
Jag ser streching som bra.

Jag också, tills jag började styrketräna och kör alla repetitioner i full rörelselängd.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Skit i din chef. Stressa inte, det viktiga är att återfå funktionen.

Så ägna mer energi åt att försöka träna mimiken etc igen.

Att träna mimiken osv igen lär väl inte vara aktuellt fören jag känner att jag kan röra den sidan igen.

Det är det som är skumt. För som det känns nu så känns det om att jag aldrig har vetat hur jag rör den sidan av ansiktet. Känns som om jag inte kommer märka när det kommer bli möjligt igen

Men det gör man väl säkert.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-D][Aramis
Att träna mimiken osv igen lär väl inte vara aktuellt fören jag känner att jag kan röra den sidan igen.

Det är det som är skumt. För som det känns nu så känns det om att jag aldrig har vetat hur jag rör den sidan av ansiktet. Känns som om jag inte kommer märka när det kommer bli möjligt igen

Men det gör man väl säkert.

Det är snarare till för att skicka signaler längs nervbanorna som är påverkade. Jämför det med när man har en bortdomnad arm och försöker röra på fingrarna. Vet inte om det ger en reell effekt jämfört med när man inte gör det...

Fråga din läkare annar, den borde ju veta annars