Itbutikken.dk vs. Datorbutiken.com 2

Permalänk
Medlem

Itbutikken.dk vs. Datorbutiken.com 2

Jag ska köpa ny dator nu i höst, och jag har klart för mig vilka komponenter jag vill ha. Men! med Itbutikken kan jag få bättre saker för samma pris, men jag litar inte på Itbutikken för jag har hört en massa negativa saker om dem.

Och jag vet inte varför man måste kryssa i "försäkring" och Inpackning.

Därimot litar jag fullständigt på DB.

Kan ni hjälpa mig, eller ge tips på vad jag ska tänka på.

Lite citat: "Jag skulle ta från DB. Jag gillar inte ITbutikken pga deras usla service.. Iallafall från mina egna erfarenheter.." - Helix.

"Jag säger bara en sak: PENGAR
Jag har inte handlat på Itbutikken och kommer förmodligen aldrig göra de heller. Iaf inte ett helt system... Datorbutiken gillar jag därimot bra, enda nackdelen är frakten... Därför vill man inte gärna beställa "småsaker" därifrån." - ExE.

"Du sparar bara 150kr, sen har jag också hört negativa saker från itbutikken. Framförallt så packar dom väldigt dåligt, grejorna flyger runt i lådan..." - Joker-Man.

Min inköpslista:

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

jag har inte haft problem med någon av affärerna, och man ska kunna kräva fullständig service idag. spelar nog ingen roll vilken du väljer.

åk ner till danmark själv och köp delarna (om det går) så kan du ju köpa ett par backar samtidigt .)

Permalänk
Medlem

Jag kan rekomendera bägge ovanstående butiker!!!!
Har väldigt bra erfarenheter av bägge två!!! (kunde därför inte rösta)

Visa signatur

"Det var bättre förr, men inte länge till.."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel
jag har inte haft problem med någon av affärerna, och man ska kunna kräva fullständig service idag. spelar nog ingen roll vilken du väljer.

åk ner till danmark själv och köp delarna (om det går) så kan du ju köpa ett par backar samtidigt .)

Åka ner till Danmark och köpa datorn när man bor i Stockholm? Säger bara en sak: DYRT!

Permalänk
Medlem

Jag har mina släktingar där nere i skåne, men det blir väl inte billigare på något sätt?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

om man antar att de packar dåligt (vilket jag inte upplevt) så kan man ju hämta grejerna direkt. om man dessutom tar in lite öl-beställningar från polare så tjänar man nog in rätt mycket av resan

Permalänk
Medlem

(sk)itbutikken hoppas jag att du undviker, sämre service har jag inte stött på.
Returnerade ett defekt minne och de mottog det den 6 Juni, jag har ännu inte fått nytt minne i utbyte.
De har dessutom inte svarat på mina sista mail där jag skriver att jag vill de omgående returnerar nytt minne eller pengarna tillbaka.

Så här ser det ut då jag kikar på returstatusen:

Afventer ankomst til lager.
06-06-2002 09:30:44 Vare modtaget. Videregivet til tekniker
Teknisk undersøgelse.
11-06-2002 08:52:46 Fejl konstateret. Skal sendes til eksternt værksted.
Returnering til leverandør
11-06-2002 09:18:25 Ansøgt om RMA-nummer hos leverandør
Afventer RMA-nummer fra leverandør
11-06-2002 10:05:47 Returnummer modtaget. Skal sendes ind til leverandør med henblik på reparation eller ombytning.
Skal sendes til leverandør.
12-06-2002 15:55:50 Vare afsendt til leverandør.
Der skal rykkes for tilbagelevering
20-06-2002 16:59:46 Har rykket leverandør for varen retur.
28-06-2002 17:15:47 Har rykket leverandør for varen retur.
29-07-2002 14:29:56 Har rykket leverandør for varen retur.
06-08-2002 15:33:56 Har rykket leverandør for varen retur.
14-08-2002 16:43:13 Har rykket leverandør for varen retur.
03-09-2002 13:35:19 Har rykket leverandør for varen retur.
03-09-2002 13:35:51 Har rykket leverandør for varen retur.

Nu är det alltså 3 månader sedan de mottog minnet och ingenting händer.

Visa signatur

Kent

Permalänk
Medlem

Har handlat lite från itbutikken dom senaste veckorna och har mest positiva erfarenheter. Det går mycket snabbt att komma fram på telefon, inga större problem att göra sig förstådd heller.
En negativ sak är att några saker som enligt lagerstatus "finns hos vår grossist och kan levereras omedelbart" har tagit över en vecka att få in. Sedan envisas ju svenska posten med att hålla på grejerna flera dagar innan dom skickas vidare, men det är ju inte itbutikkens fel.

Var längesen jag handlade hos db.com, så jag ska inte uttala mig om dom.

Permalänk
Medlem

Re: Itbutikken.dk vs. Datorbutiken.com 2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EriXson
Jag ska köpa ny dator nu i höst, och jag har klart för mig vilka komponenter jag vill ha. Men! med Itbutikken kan jag få bättre saker för samma pris, men jag litar inte på Itbutikken för jag har hört en massa negativa saker om dem.

Och jag vet inte varför man måste kryssa i "försäkring" och Inpackning.

Därimot litar jag fullständigt på DB.

Kan ni hjälpa mig, eller ge tips på vad jag ska tänka på.

Jag har handlat hos både itbutiken och db.
DB, usel service otillmötesgående(jag fick ingen leveransbekräftelse på min cd-brännare, när jag två dagar senare titade tillbaka hade den sjunkit i pris med 500:-, jag fick leveransbekräftelsen 2 dagar efter sänkningen men var ändå tvungen att betala det högre priset. Ok, det är enligt regelerna men ändå dålig stil)
Itbuttiken, beställde en cd-brännare därifrån, tog 3 veckor att få den.
Båda är ungefär lika usla tycker jag.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem

Förstår faktiskt inte varför JME data sällan nämns i dessa sammanhang....

Kanonbra ställe med mycket bra priser!

Visa signatur

I7 12700k - 32gb DDR4 3200mhz - RTX 3080 - Windows 11

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har varit stor anhängare av datorbutiken.com och jag tror de är en bra firma NÄR det fungerat, men efter att ha hjälpt en kompis med ett PC köp där och fått se vad som händer när logisiken inte fungerar så kan jag inte rekomendera dem längre.

Jag blev otroligt besviken på datorbutiken.com

Permalänk
Medlem

Itbutikken har bättre service, snabbare leverans.
Billigare varor och billigare frakt!

och jag har beställt från båda ja!

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem

Jag säger bara en sak Komplett.se slår de andra med hästlängder när det gäller leverans tider och har på senare tid sjunkit lite i pris

Visa signatur

[Nf7-s v2][Xp1700+ Tbred-B Jiuhb 2086@1.72vcore][Volcano 9@2500rpm][512mb twinmos pc2700][Abit siluro G4 ti4200 64mb][Ibm 120gxp 120gb, 2x80gb]ICQ:39526420 MSN/mail:per.bjore@telia.com I intend to live forever or die in the attempt. Kör Civic -92 sohc VTEC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lynxen
Jag säger bara en sak Komplett.se slår de andra med hästlängder när det gäller leverans tider och har på senare tid sjunkit lite i pris

Instämmer totalt!

Visa signatur

AMD Ryzen 7600X3D
MSI Pro X670-P WiFi
Kingston Fury Beast Black DDR5 6000Mhz 64GB (KF560C36BBEK264)
Kingston KC3000 PCIe 4.0 NVMe M.2 SSD 2TB
Be Quiet! Pure Rock 2 Black

Permalänk
Medlem

ok. Jag vill ha en cd brännare som kostar under 700kr med 40x12x48x, en 1.8 P4 under 2000kr, M.I.Eplorer 3.0 runt 400kr, 7200rpm, mist 40g seagats hd under 900kr, samsung minne 256 under 1000kr - 2100 eller 2700. Samt en SS51g under 4700kr.

Fixa det och att frakten lönar sig på komplett.se eller jme.

Edit: jaja, det dära fick jag äta upp, fast det blir inte billigare ändå.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Glömsk

Om man har råd Go Dustin. Bättre finns inte. Går något sönder och det inte finns i lager får du pengar.. Lika mycket som du köpte grejen för..

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Uhm, är Itbutikkens sida nere?

Har inte kommit in där dom senaste dagarna.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fel på komplett?
Själv är det nästan den ända web-butiken jag vågar beställa från.
Har returnerat saker och köpt ett antal saker där och det har aldrig varit några problem så jag ser ingen anledning att chansa på någon annan butik. Plus att dom har schyssta priser då det är veckans erbjudande.

Visa signatur

System: Intel Pentium 2.4GHz (533) | Abit BE7 | 768Mb DDR | 6600GT | MX500
Jag har reserverat mig för felstavningar och/eller har fel i nåt jag säger.

Permalänk
Medlem

Som jag sa, så provade jag att lägga ihop delar och jag förlorade på det ändå. Och Dustin vill jag inte veta av för de är alldeles för dyra.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

affär

bor du i stockholm så bör du överväga mycom dom har inte sånt jättelager men kundservicenär som den e när den e bäst

Visa signatur

intel p4 3000 radeon 9700 1Gb ddr

Permalänk
Medlem

Datorbutiken.com: Utomordentlig service; Köpte en IBM 75gxp, och den pajjade såklart, och utan några större argumentationer fick jag en helt ny hårddisk, t.om en 60gb. "klart du ska få hårddisken fixad". Bra gjort DB.com!
Priserna de håller är väl sådär, hade överlägset de bästa priserna för 2 år sen.. Men Komplett.se och itbutikken.dk har knappat in rejält den sista tiden.
Och sådär leverans tid..

Itbutikken.dk: Har inte testat deras service, dock har min kompis dator pajjat nu så vi får väl se hur dom hanterar det som..
Itbutikken har dom bästa priserna och det största sortimentet!
Dåliga leveranstider tycker iaf jag, kan väl till största del bero på att dom skickar från danmark (?), och glöm inte att du måste betala 25kr extra när det är fr¨ån utlandet

Visa signatur

//Mattias

Permalänk
Hedersmedlem

Dustin äger, så sant.
JME ogillar jag grovt... Minns när jag skulle börja spela CS, beställde half-life därifrån (I LAGER), fick det efter dryga två månader..
En den säger att de är hur bra som helst (50%), andra halvan säger som mig. Förstår inte hur det går ihop riktigt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha beställt ifrån DB.com, för att det ligger i Sverige och att det är lättare att få service utifall något skulle (mot förmodan) gå sönder.