Citat:
Ursprungligen inskrivet av Jilted82
Jag trodde att man kunde göra som på de flesta andra tunna klienter, är det inte ett flash-kort i den? Att man kan göra in en liten GNU/Linux-dist på det kortet och boota från?
Precis som Sidde förklarade så är en SunRay inte som andra tunna klienter. SUN har som vanligt, gjort en unik lösning. Vanliga tunna klienter har typ 1GHz CPU, 256/512MB RAM, och kör WindowsCE eller en strippad Linux, som OS. En del kör typ VNC eller nåt liknande, för att koppla upp sig mot servern. Du kan hacka såna här tunna klienter och installera Linux och köra dem som en väldigt klen PC.
En SunRay innehåller inget OS alls. Den har ett BIOS (dvs firmware). SUN själva kallar dessa för "ultra tunna" klienter. De innehåller alltså, typ ingenting, typ som ett tomt skal. De är som en vanlig I/O device som helst; de är lika klyftiga som ett tangentbord eller mus. Vanliga tangentbord har en mycket klen cpu och lite RAM, samma med mus. Och precis så är SunRay också konstruerade. Mao, du kan inte hacka SunRays OS, för de har inget OS, de har bara en BIOS. Vem kan hacka ett tangentbord?
Du kan alltså inte installera någonting på SunRay. Deras konstruktion är skälet till att SunRay drar 4Watt och andra klienter på marknaden drar typiskt 20W. SunRay går inte att bygga ut RAM eller nåt sånt, eller bygga ut överhuvudtaget, eller patcha. SunRay CPU kör inga program alls, deras CPU bara visar bitmap bilder som strömmas från servern, och SunRay skickar in tangentbord/mus till servern. Inget annat sker i SunRay klienten. Servern kör precis alla program. SunRay CPU kör bokstavligen ingenting alls. Om 20 år fro.m nu, så kan du fortfarande använda dem fullt ut, dvs med exakt lika hög prestanda som din framtida server har. Jag räknar helt seriöst med att mina SunRay kommer att användas till de går sönder, de kommer aldrig bli omoderna eller för klena, även om 20 år. Jag bara uppgraderar servern med jämna mellanrum och får då mer och mer kraft i mina ultra tunna klienter. Eftersom de är så enkla i sin konstruktion så går de nästan aldrig sönder, de håller i snitt 22 år.
Installation utav SunRay går till så att du kopplar in den till routern, och efter nån sekund så ploppar inloggningsrutan upp så kan du logga in. Klart. Det ser precis ut som om du satt vid servern. Du ska inte confa en SunRay och patcha OS och installera senaste säkerhetsuppdateringarna, och ha dig.
SunRay är typ som ett "fönster" in till servern. De är i praktiken som om du förlängde skärmsladden till servern, du sitter alltså direkt på serverns CPU. Om serverns CPU är klen, så får du en klen SunRay. Om du uppgraderar serverns CPU, så har du uppgraderat prestandan på alla dina SunRay i ett slag. SunRay går inte att supporta eller underhålla på något sätt alls. Hur ofta patchar du ett tangentbord eller bygger ut RAM? Hur ofta klagar du på att ditt tangentbord har för lite prestanda eller minne? Aldrig. Tangentbordet använder ju serverns prestanda och RAM. Samma med SunRay.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Med lite fantasi, envishet och vassa verktyg borde du kunna få i ett mini itx kort i lådan. Hade varit lite roligt faktiskt, speciellt om du kan få den till att köra OpenSolaris.
Om du stoppar in ett mini itx kort, så kommer den ha en CPU. Kanske 1GHz? 512MB RAM? etc. Den kommer att dra 20W och uppåt, du kan inte köra tunga program på den. Om du tänkte installera ett moderkort och OS, så är det istället bättre att du köper en vanlig tunn klient, t.ex HP har kraftfulla klienter. AMD 2100+ Sempron, halv GB RAM, etc. Ungefär som en klen PC. Du kan hacka dem och installera Linux. Men du kommer inte kunna köra tunga program på såna. De drar mycket ström också. Om du aldrig stänger av din OSol server, så har du nu ytterligare en dator som drar 20W och uppåt.
Men om du aldrig stänger av din OSol server, så kan du istället använda SunRay som tänkt, koppla dem till servern (via routern) så kommer du åt din OpenSolaris servers CPU och RAM direkt och kan köra alla program helt obehindrat: VirtualBox med Win7, tunga kompileringar, tunga beräkningar, etc. Allt detta med en konsumption på 4Watt. SunRay har ingen On/Off knapp, de är som ett tangentbord.
SunRay server måste inte ha grafikkort, du kan köra helt utan grafik. Servern genererar GUI bilder i sin RAM och strömmar dem till varje uppkopplad SunRay. Du kommer nu åt alla dina filer (MP3, etc) på din ZFS raid. Du kan koppla in 20 SunRay till en Quad core PC. Så du kan slänga ut alla dina datorer och bara köra en SunRay server och 20 SunRay klienter. Min tjej kör på SunRay klienten, jag har skapat ett OSol konto till henne, hon kan köra VirtualBox och allt.
Säg att din Server drar 200Watt. Och varje SunRay klient drar 4Watt. Säg att du har 20 klienter. Detta blir totalt 200watt + 20 x 4W = 280Watt. Så nu har du alltså 20 arbetstationer som folk kan arbeta på, med endast 280Watt. Om du har 20 individuella PC som drar 100W st, så blir det totalt 2000watt. Och du måste patcha och supporta varje PC. Med SunRay lösningen så supportar du bara din OSol server.
Kör du andra tunna klienter än SunRay, så måste du patcha och supporta varje individuell klient, och de drar mer ström, och är klena.
Enda nackdelen med SunRay är att eftersom Servern strömmar bitmap bilder, så laggar grafik såsom filmvisning om du kör fullscreen. Youtube och annan flash går dock bra om man inte kör fullscreen.
Man behöver inte köpa tunna klienter SunRay, man kan emulera såna klienter i mjukvara. Det finns en Windows klient. Ladda ned och installera Windows klienten. Och när du startar klienten så får du välja vilken OSol server du vill koppla dig till. Och vips så ploppar det upp en OpenSolaris inloggningsruta på Windows skärmen, och du kan logga in och köra direkt på OSol servern. Du kan testa SunRay mjukvaran i en separat BE. Installera allt där, och sen testa med Windows klienten. Är du missnöjd raderar du din BE och din server är precis som förrut. Helt riskfritt att testa och experimentera, tack vare ZFS. Jag älskar det, att man kan testa utan problem, älskar säkerheten ZFS ger. Tänk om man inte hade ZFS, och man vill testa nåt. Och nåt strular, så måste man ominstallera allting. Shit vad jobbigt. Jag skulle ha problem att köra andra OS, har nu vant mig vid att kunna köra alfa builds och kunna göra fullständig och säker rollback.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sidde
Jag kör Sun Rays på skrivbordet och därav blir det Opensolaris, men det mesta körs med X11-forwarding från CentOS-maskiner.
SunRay server mjukvaran kan du köra direkt på Linux. Du behöver inte OSol för SunRay. Jag har för mig att CentOS är supportat för SunRay?
EDIT:
Fnorken, jag använder den grafiska miljön i OSol. Jag kör ju OSol som desktop. Så min tjej kör också grafiska miljön via SunRay. JAg ska slänga ut alla andra datorer förutom OSol servern och SunRay klienterna. Jag kör b125 och då funkar Gnome bra för mig.
EDIT2: Ooops! Ändrade citeringarna.