OpenSolaris 2009.06 är här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Jilted82, hur gick det? Har du sett flera fel?

Själv tycker jag det är skitbra att ZFS är så känsligt att det fångar upp alla problem omedelbart. Jag gissar att med andra filsystem så skulle du aldrig fått någon varning alls, och du hade fortsatt ovetandes. Och efter ett tag så hade du haft silent corruption.

Puppetfreek, det lär nog ta en vecka innan raidet reparerat sig själv med 20 diskar i en vdev (enligt snubben på opensolaris forumet). Detta är ju inte acceptabelt. Sen föreslår jag att du testar samma sak med 3 vdev grupper och ser hur stor skillnaden i prestanda blir, och hur lång tid det tar att reparera raidet då.

Jag fick fel på andra scruben också. Men den tuggade ändå på. Första gången så stannade den typ på 50%. Lät andra scruben köra färdigt. Sen körde jag en tredje gång och då hittade den inte några fel längre. Men, jag är sparsam med att lägga in mer data på diskarna. Läser mest. Tänker ändå köpa nya diskar. Känns mest säkert.

Edit: Bara för att kolla så loggade jag in nyss och möttes av detta:

pool: storage state: DEGRADED status: One or more devices are faulted in response to persistent errors. Sufficient replicas exist for the pool to continue functioning in a degraded state. action: Replace the faulted device, or use 'zpool clear' to mark the device repaired. scrub: scrub completed after 4h14m with 0 errors on Mon Apr 19 20:55:38 2010 config: NAME STATE READ WRITE CKSUM storage DEGRADED 0 0 0 raidz1-0 DEGRADED 0 0 0 c7d0 ONLINE 0 0 0 c10d0 FAULTED 0 4 0 too many errors c10d1 ONLINE 0 0 0 c11d0 ONLINE 0 0 0 c11d1 ONLINE 0 0 0

Beställer nya diskar idag. En 2TB går på 1200kr. Så beställer 6st.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

[QUOTE=Jilted82;1

Beställer nya diskar idag. En 2TB går på 1200kr. Så beställer 6st.[/QUOTE]

Exakt vad för diskar tänker du köpa och varifrån??

//Calimero

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Medlem

Skulle det även kunna vara hårddiskkontrollern c10 som krånglar för dig Jilted82? Tänkte bara så att du kollar upp det (förutom att kolla SATA-kablarna och strömkablarna) innan du ersätter diskarna. Det är lätt att tänka att hårddisken krånglar men som sagt var det kan även vara annat runt omkring. Man har ju hört talas om nätaggregat som dödar hårddiskar t.ex.

Vilka hårddiskar är det som gäller idag förresten? WD Green power verkar ju lite sisådär om man inte längre kan köra WDTLER på dem men det kanske inte gör något? Samsung gillar jag inte personligen när jag haft problem med deras kundsupport. Kanske Seagate har vettiga alternativ numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av calimero:

Exakt vad för diskar tänker du köpa och varifrån??

//Calimero

http://www.inet.se/artikel/4303763/2tb-samsung-ecogreen-f3

Skrivet av ronnylov:

Skulle det även kunna vara hårddiskkontrollern c10 som krånglar för dig Jilted82? Tänkte bara så att du kollar upp det (förutom att kolla SATA-kablarna och strömkablarna) innan du ersätter diskarna. Det är lätt att tänka att hårddisken krånglar men som sagt var det kan även vara annat runt omkring. Man har ju hört talas om nätaggregat som dödar hårddiskar t.ex.

Vilka hårddiskar är det som gäller idag förresten? WD Green power verkar ju lite sisådär om man inte längre kan köra WDTLER på dem men det kanske inte gör något? Samsung gillar jag inte personligen när jag haft problem med deras kundsupport. Kanske Seagate har vettiga alternativ numera?

Japp, ska kolla upp det också, nätdel har jag också tänkt på, så ska beställa en ny där med.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Hur är det, har du fått fel på olika diskar, eller är det alltid samma diskar som strular? För om det är på olika diskar så kan det ju vara nåt annat än diskarna som strular. Har du googlat lite på ditt nätagg? Är det dåligt konstruerat, enligt sajter? Kontroller kortet? Kan du byta ut kontrollerkortet mot nåt annat och testa? ZFS har varnat dig att det är nåt strul med din hårdvara. Frågan är bara vilken del? Frågan är om det verkligen är alla diskar som strular? För att ta reda på det, byt plats på alla diskar och se om det är samma diskar som får fel? För nu får du fel på disk c10d0 eller nåt sånt. Vad händer om du byter plats på alla diskar, får du fortfarande fel på c10d0 disken? Om du får fel på samma disk, så kankse det är disken som strular. Om du får fel på nästa disk, som sitter på samma ställe, så är det kanske kontroller kortet som strular? Byt plats på diskarna och scrubba?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Samsungs F3 är för bra i mitt tycke för att dissa dem pga supporten

http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2009/10/06/samsung-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Hur är det, har du fått fel på olika diskar, eller är det alltid samma diskar som strular? För om det är på olika diskar så kan det ju vara nåt annat än diskarna som strular. Har du googlat lite på ditt nätagg? Är det dåligt konstruerat, enligt sajter? Kontroller kortet? Kan du byta ut kontrollerkortet mot nåt annat och testa? ZFS har varnat dig att det är nåt strul med din hårdvara. Frågan är bara vilken del? Frågan är om det verkligen är alla diskar som strular? För att ta reda på det, byt plats på alla diskar och se om det är samma diskar som får fel? För nu får du fel på disk c10d0 eller nåt sånt. Vad händer om du byter plats på alla diskar, får du fortfarande fel på c10d0 disken? Om du får fel på samma disk, så kankse det är disken som strular. Om du får fel på nästa disk, som sitter på samma ställe, så är det kanske kontroller kortet som strular? Byt plats på diskarna och scrubba?

Så man kan byta plats på diskarna hur som helst och ZFS hittar raiden ändå?
Bra att veta om man ska felsöka menar jag. Visserligen bör man ändå ha en backup innan man börjar labbar med sådant förstås...

Skrivet av lithen:

Samsungs F3 är för bra i mitt tycke för att dissa dem pga supporten

http://www.bit-tech.net/hardware/storage/2009/10/06/samsung-s...

Bra grejer men usel support. Är man beredd att skrota garantin (som inte är värd något i samsungs fall) så är de väl OK...

EDIT: Recensionen var väl inte på eccogreen-varianten som jag gissar inte är lika snabb som den vanliga F3?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ronnylov:

Så man kan byta plats på diskarna hur som helst och ZFS hittar raiden ändå?
Bra att veta om man ska felsöka menar jag.

Ja, kan man inte göra det med alla raid varianter? Menar du att man måste sätta tillbaka till samma gamla platser? Isåfall är det ju dåligt. Tänk om man glömt bort vilka platser diskarna satt på, då måste man prova? Nej, så illa kan det inte vara.

Med ZFS så bör man först göra "zpool export", men det är inte nödvändigt. Däremot, när man blandat diskarna och satt in dem igen, så måste man göra "zpool import" och då hittas alla diskar igen.

Permalänk
Medlem

Jag var bara osäker på hur det funkade (vet inte hur det funkar med andra raid heller), därför jag frågade saddam. Låter rimligt att man ska kunna flytta runt dem men bäst att fråga innan man gör något dumt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag var bara osäker på hur det funkade (vet inte hur det funkar med andra raid heller), därför jag frågade saddam. Låter rimligt att man ska kunna flytta runt dem men bäst att fråga innan man gör något dumt.

kollade en zfs video där några tyskar lekte med usb hubbar och demonstrerade zpooler. en av funktionerna de visade var när de tog bort alla usb stickor (tror det var ca 12st) och blandade dem och satt i dem huller om buller och imprterade zpoolen på nytt. så de ska inte vara något problem med zfs.

http://blogs.sun.com/constantin/entry/csi_munich_how_to_save

edit: länk till videon

Permalänk
Medlem

Haha, fantastisk film!

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

När släpps nästa release av OSOL?

Någon som vet när nästa officiella release av OpenSolaris släpps??

/Calimero

Visa signatur

"ZFS - Practicing Safe Hex"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av calimero:

Någon som vet när nästa officiella release av OpenSolaris släpps??

/Calimero

När buggarna i dedup är fixade. Då släpps det.

Permalänk
Avstängd

Puppetfreek,
Du har väl kört Dedup? Det verkar som om att det kräver mycket RAM för att det ska gå snabbt. Om du inte har tillräckligt med RAM, så måste den börja skriva ned allt på disk och då tar det tid. Och eftersom du har ett så stort raid (20TB) eller så, så krävs det mycket RAM. Jag gissar på 16GB eller så. Går dedup långsamt för dig, just nu? Du har väl "bara" 8GB?

Permalänk
Medlem

finns det något optimalt antal av hårdiskar för raidz1 (ange gärna källa)? 2+1, 4+1?

edit
valet står nu mellan 5st Samsung F3 1TB, 7200RPM (HD103SJ) eller 3st Samsung F3EG 2TB, 5400RPM (HD203WI)

edit 2
finns det någonting som talar för 1TB diskarna förutom lite prestanda som jag inte behöver, 20€ billigare totalt (från stället jag köper) och det skulle vara billigare att byta en disk?

Permalänk
Medlem

Kör 3st 2gb, då kan du ju köpa 3st till sen och lägga till ytterligare en raidz, blir jobbigt med 5st 1gb till om utrymmet tryter

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Skrivet av budbrain:

Kör 3st 2gb, då kan du ju köpa 3st till sen och lägga till ytterligare en raidz, blir jobbigt med 5st 1gb till om utrymmet tryter

är inne på 3x2TB linjen, mindre plats/ström/ljud(?)/diskar som kan rasa.

Permalänk
Medlem

Varför inte 4 stycken 1,5 TB diskar? Ger 4,5 TB utrymme i raidz1 jämfört med de övriga alternativen som ger 4 TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför inte 4 stycken 1,5 TB diskar? Ger 4,5 TB utrymme i raidz1 jämfört med de övriga alternativen som ger 4 TB.

så sant, för ungefär samma pris dessutom. men finns det inga rekommendationer för diskantalet hos raidz? har läst att sadam talat om max 12(?) diskar i en vdev men finns det inga andra linjer än max?

Permalänk
Medlem

Det finns en del rekommendationer i ZFS best practices guide:
ZFS Best Practices Guide - Siwiki

Så raidz1 verkar rekommenderas för 3-4 diskar, raidz2 för 5-7 diskar och raidz3 för 8-9 diskar per grupp om jag fattar rätt. Har man fler än 9 diskar så rekommenderas att dela upp det på flera grupper. Nu är ju detta rekommendationer som man inte måste följa men det kan ju vara en bra vägledning liksom.

Permalänk
Medlem

Har nu felsökt klart. Alla diskar har testats med Samsungs diagnostikverktyg. Ingen disk visade sig vara trasig. Det var en dålig SATA-kabel som spökade. Bytte ut och nu funkar det klockrent igen Har scrubat flera gånger och skrivit till raiden men inga fel än så länge

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det finns en del rekommendationer i ZFS best practices guide:
ZFS Best Practices Guide - Siwiki

Så raidz1 verkar rekommenderas för 3-4 diskar, raidz2 för 5-7 diskar och raidz3 för 8-9 diskar per grupp om jag fattar rätt. Har man fler än 9 diskar så rekommenderas att dela upp det på flera grupper. Nu är ju detta rekommendationer som man inte måste följa men det kan ju vara en bra vägledning liksom.

Började fundera på detta efter att ha hittat Re: [zfs-discuss] odd versus even.

Citat:

In short is is better to have

* power of 2 plus 1 more disk for RAID-Z
* power of 2 plus 2 more disks for RAID-Z2

4st 1,5TB alternativet är lockande då det ger 0,5TB extra för (nästan) samma pris. måste ta en funderare och googla lite till

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jilted82:

Har nu felsökt klart. Alla diskar har testats med Samsungs diagnostikverktyg. Ingen disk visade sig vara trasig. Det var en dålig SATA-kabel som spökade. Bytte ut och nu funkar det klockrent igen Har scrubat flera gånger och skrivit till raiden men inga fel än så länge

Hahahaha! Jag älskar att ZFS är så känslig att den rapporterar direkt vid minsta problem! Detta är tack vare att ZFS övervakar hela kedjan från RAM ända ned till disk. Jag undrar om andra filsystem skulle berättat om din dåliga SATA kabel för dig? Kanske skulle du fått silent corruption? Seriöst, för varje gång jag läser om såna här saker, så känner jag att mina data är säkra med ZFS. Kul story.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lithen:

finns det något optimalt antal av hårdiskar för raidz1 (ange gärna källa)? 2+1, 4+1?

edit
valet står nu mellan 5st Samsung F3 1TB, 7200RPM (HD103SJ) eller 3st Samsung F3EG 2TB, 5400RPM (HD203WI)

edit 2
finns det någonting som talar för 1TB diskarna förutom lite prestanda som jag inte behöver, 20€ billigare totalt (från stället jag köper) och det skulle vara billigare att byta en disk?

Ju större diskar, desto viktigare är det att köra raidz2 - därför att annars tar det för lång tid att reparera ett raid. Ska du köra 2TB diskar så skulle jag föredra raidz2. Ska du köra raidz1, så ska du nog ha mindre diskar, är min första spontana reaktion. Ska man köra raidz1 så kan man göra det upp till typ 5 diskar utan problem. 6 diskar och däröver är väl för raidz2, eftersom rekommendationen är 6-8 diskar för en vdev grupp. Som Weeblie påpekat så har ZFS problem att få höga IOPS, om du kör en enda vdev. Du måste ha flera vdev för att få hyfsade prestanda.

Permalänk
Medlem

Men kör man endast 3 stycken diskar så borde det väl funka ganska bra med 2TB-diskar i raidz1. Funderar själv på att lägga till en 3x2TB grupp till min existerande 5x1TB för att på så sätt fördubbla utrymmet utan att det kostar vrålmycket. Köper jag en "4 i 3" hårddiskkylare till 5,25-tums platserna så kan jag klämma in totalt 10 diskar i mitt Antec 300 (har 7 stycken nu) och jag har ju ett 4-portars PCI-SATA kort liggandes som jag konstaterat att funkar i opensolaris så med moderkortets 6 SATA-kontakter så bör ju det också räcka. Så för ca 4000 kr kan kag få 4TB extra användbart utrymme. Har bara drygt 100 GB ledigt på filservern och har börjat sprida mina filer till andra datorer och det ville jag ju undvika när jag skaffade servern...

Permalänk
Medlem

Halvt offtopic, men nån kanske kan guida till hur fasiken man läser av CPU/hdd-temp från Open Solaris?
Finns ju en drös program till linux, men verkar ju vara halvt omöjligt från solaris?
Drivers och hårdvarustöd verkar så kasst att man blir mörkrädd?

Permalänk
Avstängd

Här finns artiklar om hur man läser av HD temp. Men jag fick det inte att funka. Hårdvarustödet bland desktops är inte vidare bra, som sagt. Men har du server prylar så bör det vara lugnt, eftersom Solaris främst är ett server os från början.
A Home Fileserver using ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

När buggarna i dedup är fixade. Då släpps det.

Hoppas det blir ett bra släpp och att det inte dröjer allt för länge.
Kollade på distrowatch och där rekommenderar de PC-BSD istället för opensolaris.

DistroWatch.com: Put the fun back into computing. Use Linux, BSD.

Citat:

But whether Oracle plans to continue the project or not, when an open-source project goes quiet and starts missing scheduled release dates, those are pretty good signs it's time to start looking at alternatives.

Så hur står sig alternativen jämfört med OpenSolaris?
FreeBSD t.ex. kör väl en äldre version av ZFS så det skulle väl inte gå att rakt av bara flytta över diskarna?
Inte för att jag tänkt göra det utan jag är nyfiken på om det skulle funka.
Finns t.ex. CIFS på samma sätt i FreeBSD så att man bara kan sätta sharesmb=on?
Gjorde en googlesökning och det verkar som att sharesmb och shareiscsi inte funkar på freebsd men att man kan använda samba och något annat alternativ för iscsi istället. Sharenfs finns dock. Så det kan nog bli mera pill om man skulle byta till något annat än opensolaris...

Hur funkar det med ZFS i Linux numera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Hoppas det blir ett bra släpp och att det inte dröjer allt för länge.
Kollade på distrowatch och där rekommenderar de PC-BSD istället för opensolaris.

DistroWatch.com: Put the fun back into computing. Use Linux, BSD.

Så hur står sig alternativen jämfört med OpenSolaris?
FreeBSD t.ex. kör väl en äldre version av ZFS så det skulle väl inte gå att rakt av bara flytta över diskarna?
Inte för att jag tänkt göra det utan jag är nyfiken på om det skulle funka.
Finns t.ex. CIFS på samma sätt i FreeBSD så att man bara kan sätta sharesmb=on?
Gjorde en googlesökning och det verkar som att sharesmb och shareiscsi inte funkar på freebsd men att man kan använda samba och något annat alternativ för iscsi istället. Sharenfs finns dock. Så det kan nog bli mera pill om man skulle byta till något annat än opensolaris...

Hur funkar det med ZFS i Linux numera?

ZFS är version 13 i FreeBSD, samma som i Solaris 10 alltså. En kollega kör det och det funkar stabilt. Hur det funkar med CIFS osv vet jag inte.

ZFS i Linux körs väl i userland fortfarande, inget att rekommendera alltså....

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Solaris/OSOL/FreeBSD/Nexenta - alla dessa skall klara ZFS som av många anses var godiset.

Så, behöver man en tiny-server med ZFS tänkte jag prova NexentaStor och skapade en samlingstråd:

http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...

för självmordspiloter (som jag).

Kom igen nu! HJÄLP.........!

TACK!