OpenSolaris 2009.06 är här!

Permalänk

Nej jag har inte benchat, kopierar just nu så jag vill inte avbryta den.

Men hastigheten är uppskattningsvis under 50 iaf, kanske ner mot 30.
Får kolla då den är färdig.

Permalänk
Avstängd

Det låter som om att något är knasigt. Så lågt ska det inte vara. Det finns kommandon för att kolla diskaktivitieten, t.ex.
zpool iostat 1

Permalänk
Medlem

Fick mina två INTEL-kort igår. Fint inplastade, helt nya. 2st ink frakt = 266kr. Ett UTAN frakt på komplett kostar 395kr

Stoppade in ett i servern, OSol hittade det direkt, nu har jag fin gigabithastighet Ska bara hitta ett fett SAS-kort på Ebay nu med.

Så en good deal!

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd

Jilted82: Hade du såna problem med dina förra Intel-kort som du köpte på Ebay att du var tvungen att köpa nya?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Nån som provat detta chassi? CoolerMaster Stacker 810 har plats för 12 diskar. Se bilderna här:
http://blogs.sun.com/PlasticPixel/entry/build_your_own_multi_...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backspace
Jilted82: Hade du såna problem med dina förra Intel-kort som du köpte på Ebay att du var tvungen att köpa nya?

Japp, tyvärr. Alla glappar. Men de nya jag köpte såg inte alls lika dana ut vid kontakten, dessa såg mycket robustare ut så jag tror inte problemen kommer återkomma.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd

Idag onsdag kväll, så får vi veta vad Oracle planerar för SUNs produkter. Bl.a. ska Oracle anställa 2,000 personer till SUN. Det ska bli spännande att få höra planerna.

Permalänk
Medlem

Och dessutom en ny tablet från Apple som man kanske kan jailbreaka och köra OSOL på

Visa signatur

HW: PC, Mac & iPrylar

Permalänk
Medlem

Kom på att snart är det februari. Skulle inte nästa opensolarisversion heta 2010.02? Kommer den i februari månntro?

Permalänk

Har lite problem med att installera VirtualBox (3.1.2-r56127) på min osol (b125) server. pkg vägrar att använda den pkg filen jag specificerar trots att det inte finns något virtualbox paket i paketdatabasen, som jag kan finna i alla fall.

Följande gör jag och händer:

% cd /tmp % mkdir vbox % cd vbox % cp /tank/storage/applications/solaris/VirtualBox-3.1.2-56127-SunOS.tar.gz . % gunzip VirtualBox-3.1.2-56127-SunOS.tar.gz % tar xvf VirtualBox-3.1.2-56127-SunOS.tar % ls -l total 401220 -rw-r--r-- 1 aron fs 151 2009-12-17 15:01 autoresponse -rw-r--r-- 1 aron fs 1886 2009-12-17 15:01 ReadMe.txt -rw-r--r-- 1 aron fs 205424640 2010-01-27 17:17 VirtualBox-3.1.2-56127-SunOS.tar -rw-r--r-- 1 aron fs 205414400 2009-12-17 15:01 VirtualBox-3.1.2-SunOS-r56127.pkg % sudo pkgadd -d VirtualBox-3.1.2-SunOS-r56127.pkg The following packages are available: 1 SUNWvbox Sun VirtualBox (i386) 3.1.2,REV=2009.12.17.15.01.56127 Select package(s) you wish to process (or 'all' to process all packages). (default: all) [?,??,q]: 1 Processing package instance <SUNWvbox> from </tmp/vbox/VirtualBox-3.1.2-SunOS-r56127.pkg> Sun VirtualBox(i386) 3.1.2,REV=2009.12.17.15.01.56127 Current administration requires that a unique instance of the <SUNWvbox> package be created. However, the maximum number of instances of the package which may be supported at one time on the same system has already been met. No changes were made to the system. % pkg search vbox % pkg search SUNWvbox % pkg list | grep vbox

Så, jag kan alltså inte installera VirtualBox eftersom pkg tycker att det redan finns ett paket "SUNWvbox" som jag dock inte kan hitta via varken "pkg search" eller "pkg list". Alternativt så kan jag tolka det som att pkg säger att jag försöker lägga till en unik instans av SUNWvbox men endast får ha noll stycken SUNWvbox instanser (i databasen)?

Någon som vet hur jag löser det här?

ronnylov:
Jo den hette/heter 2010.02. Känner mig dock lite osäker eftersom jag läst 2010.03 på flertalet ställen (inklusive på opensolaris.org). Men personligen tror jag att nästa version kommer antingen i slutet av februari eller i slutet av mars.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Kom på att snart är det februari. Skulle inte nästa opensolarisversion heta 2010.02? Kommer den i februari månntro?

Hastigt och lustigt verkar den ha döpts om till 2010.3 och det ska vara build 134 som blir skarp. Jag har länge letat efter ett inlägg på "OpenSolaris - Announce" om namnbytet men har inte hittat något.

Jag tycker nyheten om en testversion av OpenSolaris med ett textbaserat installationsprogram http://www.opensolaris.org/jive/thread.jspa?threadID=122518&t... ! är riktigt positiv. Snart kanske det går att slänga ut Gnome!

Permalänk
Avstängd

rastersize,
har du avinstallerat den gamla versionen först? Nästa OSol som släpps kommer att heta 2010.03.

Fnorken
du kan slå av grafiken och alla dess daemoner och alla tjänster och sånt. Men det kanske inte räcker för dig? Du kanske vill ha bort gnome från disken?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize

Så, jag kan alltså inte installera VirtualBox eftersom pkg tycker att det redan finns ett paket "SUNWvbox" som jag dock inte kan hitta via varken "pkg search" eller "pkg list". Alternativt så kan jag tolka det som att pkg säger att jag försöker lägga till en unik instans av SUNWvbox men endast får ha noll stycken SUNWvbox instanser (i databasen)?

Vad säger "pkginfo SUNWvbox"? Om du får ett vettigt svar av pkginfo så prova med kommandot pkgrm för att ta bort paketet. Jag har säkert missat en del bra flaggor men sådant är manualsidorna bra till...

Permalänk
Avstängd

Goda Nyheter.

Ok, det verkar som att Oracle kommer att i stort sett behålla allt, förutom SUNs Molnlösning.

Oracle kommer att öka satsningarna på framförallt Java och Solaris och SPARC. Och Oracle vill fokusera på att köra Solaris i kluster och high end lösningar. Low end x86 kommer Oracle att lägga ned - därför att DELL och andra finns där. High end x86 kommer Oracle att köra vidare på.

Linux kommer Oracle fortsätta att satsa på, men Larry Ellison har flera ggr sagt att Solaris är primära OSet, och att Linux ligger efter när det gäller high end servrar, där är det endast Solaris som gäller.

Det sägs att OracleDB utvecklas främst på Solaris (pga DTrace), och sen portas till andra OS.

Så, framtiden ser ljus ut för oss som kör ZFS och OpenSolaris.

Permalänk
Medlem

Nackdelen är dock att oracle dödat suns hemsida och gjort det lite svårt att hitta viss mjukvara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av saddam
rastersize,
har du avinstallerat den gamla versionen först? Nästa OSol som släpps kommer att heta 2010.03.

Glömde nämna det, har aldrig aktivt installerat virtualbox på den maskinen. Men det visade sig att...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Vad säger "pkginfo SUNWvbox"? Om du får ett vettigt svar av pkginfo så prova med kommandot pkgrm för att ta bort paketet. Jag har säkert missat en del bra flaggor men sådant är manualsidorna bra till...

..."pkginfo" sa att paketet fanns. Jag trodde inte att vbox fanns med som standard i osols pakethanterare? Sen, är det någon som har en aning om varför "pkg search" inte hittar paketet?

Gick dock först ändå inte att installera ty den hängde sig på "kernel modules" steget. Men efter att ha kört pkgrm en gång till och sen bootat om servern så gick det. Tack så mycket båda två!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

rastersize,
Hur tänkte du använda VirtualBox på servern? Kör du, typ VNC och sånt från din Mac Pro?

Permalänk
Medlem

Mac:en kan väl köra XWindows?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
..."pkginfo" sa att paketet fanns. Jag trodde inte att vbox fanns med som standard i osols pakethanterare? Sen, är det någon som har en aning om varför "pkg search" inte hittar paketet?

pkginfo, pkgadd och pkgrm används till gamla paket (så kallade sv4r paket). Kommandot pkg används till nya "ips"-paket.

pkg känner inte till något som pkgadd (och dess kompisar) har gjort och tvärtom.

Det är väl praktiskt med två paketsystem i samma operativsystem?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fnorken
Det är väl praktiskt med två paketsystem i samma operativsystem?

Det gamla ska slängas helt småningom. Detta är bara en övergångsfas.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Kan du flasha bort raid funktionaliteten så är kortet intressant, i mitt tycke. Annars skulle jag välja bort det kortet.

HSB, betyder det "Hon Som Bestämmer"?

saddam: Man måste väl inte använda RAID-funktionen bara för att den finns där?
Jag tänkte ju bara ha kortet för att samla ihop diskarna lite småsnyggt och sen lösa det via mjukvara, självklart.

Och det stämmer med HSB, måste kolla med tanten.

Visa signatur

SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Avstängd

Ok, ja isåfall. Men du är helt säker på att raid funktionaliteten inte ligger mellan OS och diskarna, och är helt avslagen? För annars, så kan inte ZFS göra sin grej. ZFS måste ha total kontroll.

Permalänk
Avstängd

saddam: Det är ju bara att låta bli att sätta upp RAID i kortet ju.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det gamla ska slängas helt småningom. Detta är bara en övergångsfas.

Tyvärr är IPS inte en lösning då det saknar vitala delar tex pre- och post-install scrtipt. Att lita på Actions är min värld helt förkastligt: en liten skitsak i ett paket kan kräva att hela systemet måste uppdateras och tolkningen av en action kan variera (såväl buggar som avsiktliga skillnader) mellan olika versioner av paketsystemet.

SVR4 paketsystemet tror jag kommer finnas kvar så länge som går att överblicka.

Permalänk
Avstängd

backspace,
Ok, om det är så enkelt så låter det ju helt ok.

Fnorken,
Jag har läst att IPS ska ta över helt, och det gamla paketsystemet ska bort. Det jobbas fortfarande kraftigt med IPS, det är inte klart än.

EDIT: Här är länk där ORacle uttalar sig om Solaris och Linux framtid
http://www.serverwatch.com/news/article.php/3861376/Whats-the...

Permalänk
Medlem
Citat:

backspace,
Ok, om det är så enkelt så låter det ju helt ok.

Fnorken,
Jag har läst att IPS ska ta över helt, och det gamla paketsystemet ska bort. Det jobbas fortfarande kraftigt med IPS, det är inte klart än.

EDIT: Här är länk där ORacle uttalar sig om Solaris och Linux framtid
http://www.serverwatch.com/news/article.php/3861376/Whats-the...

Hmm ...
"Though Ellison did not specifically mention OpenSolaris during his talk, he did address how Linux will fit into the equation. "

OpenSolaris != Linux

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
Hmm ...
"Though Ellison did not specifically mention OpenSolaris during his talk, he did address how Linux will fit into the equation. "

OpenSolaris != Linux

Precis. Han uttryckte faktiskt det flera gånger att Solaris framtid ligger i kluster, annars pratade han faktiskt om linux rent generellt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0xy
Hmm ...

OpenSolaris != Linux

Han nämnde ju Solaris flera ggr, menade han då även OpenSolaris? Eftersom OpenSolaris senare kommer att lanseras som Solaris 11, så kanske han menade även OpenSolaris då han pratade om Solaris?

Bl.a. sa han att Solaris ska vara för high end servrar, clusters, och sånt, och att Oracle/SUN ska dra sig ur low end marknaden för småservrar. Oracle är ju Enterprise företag, och de ska hålla Solaris i det segmentet, där kunderna har råd att betala mycket pengar. Där nedtid kostar 10tals milj kr eller mer, så då är det värt för dem att betala för pålitlighet.

"Nevertheless, he stressed that the high end is the home for Solaris"

Jag ska lära mig lite Enterprise Java J2EE nu, och välja en applikationsserver, jag tror jag ska börja lära mig SUNs egna: Glassfish. Är det någon som vet något applikationsservrar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Han nämnde ju Solaris flera ggr, menade han då även OpenSolaris? Eftersom OpenSolaris senare kommer att lanseras som Solaris 11, så kanske han menade även OpenSolaris då han pratade om Solaris?

Bl.a. sa han att Solaris ska vara för high end servrar, clusters, och sånt, och att Oracle/SUN ska dra sig ur low end marknaden för småservrar. Oracle är ju Enterprise företag, och de ska hålla Solaris i det segmentet, där kunderna har råd att betala mycket pengar. Där nedtid kostar 10tals milj kr eller mer, så då är det värt för dem att betala för pålitlighet.

"Nevertheless, he stressed that the high end is the home for Solaris"

Jag ska lära mig lite Enterprise Java J2EE nu, och välja en applikationsserver, jag tror jag ska börja lära mig SUNs egna: Glassfish. Är det någon som vet något applikationsservrar?

Nja, kan inte hålla med dig här.
Opensolaris har aldrig egentligen uttalats som Solaris 11, visst, de kommer säkert plocka vissa bitar ifrån opensolaris-systemet när de gör Solaris 11, men rent generellt är ju opensolaris ett skrivbordssystem. Det går ju inte ens att installera Opensolaris över rs232 och jumpstart-hanteringen för opensolaris är knappt existerande.

I och med att han också nämnde att de ska dra sig ur lowend så ser jag ingen plats för opensolaris öht där, utan snarare att man tar vissa bitar ur opensolaris men fortsätter mer där solaris 10 står idag.
Kom ihåg att kärnan i solaris också heter opensolaris, vilket gör det hela lite mer komplicerat när man ska ta reda på vad som är vad.

Sun gör servrar(SPARC) som man brukar kalla midrange servers och de har några, tex starfire, m9000 osv. i highend. Men dessa(highend) säljer med extremt få exemplar. Som jag tolkade Larry så verkar han vilja fortsätta på appliance och leverera kompletta miljöer, för att då konkurrera med IBM. Det tycker jag ser mer ut som att man helt då dumpar Opensolaris eftersom en skrivbordsmiljö inte är nödvändigt öht.

Och för stand-alone fortsätter de då troligtvis på Linux, precis som de gör idag. Se bara på senaste årets utveckling där faktiskt Linuxplattformen varit absolut först med Oracle 11.2. Medan Solaris och sist Windows har följt efter.

Permalänk

Har något fått något draft n nätverkskort att fungera med opensolaris?

Jag har ett D-Link DWA-547 men det fungerar inte verkar det som.
Utan att få uppåt 0,5gbit eller liknade trådlöst så kör jag hellre med trådburet än fast det är mycket strul för mig med en kabel dit servern ska stå.

Intel gbit kortet från ebay fungerar prima för info, 100pix med frakt är löjligt billigt.