Öppna StuffIt arkiv

Permalänk

Öppna StuffIt arkiv

Hej!

Jag hittade en fil på datorn med namnsuffixet SIT och jag har tagit reda på att detta är en StuffIt arkivfil. Men StuffIt är ett privatägt filformat. Så vilket program kan jag använda för att öppna StuffIt arkiv utan att behöva köpa programmet bara för det? Jag har kollat med 7-Zip och PeaZip (som också använder sig av 7-Zip) men ingen av de två kan öppna StuffIt filer.

Tack på förhand!

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Free stuffit expander kanske:

http://my.smithmicro.com/win/stuffit/expander.html

Första svaret på google

Permalänk

Den första träffen är inte alltid den bästa. Första träffen på Google pekar på "StuffIt for Macintosh" (my.smithmicro.com/platform_detect/stuffit.html) eftersom StuffIt brukade primärt användas på Mac datorer, inte i Windows miljö.

Om man sedan följer den länken i Google så kommer man till Smith Micros webbplats och första sidan visar StuffIt Deluxe 2009 som kostar $50 och en virtuell kärring står och babblar något om hur bra det är.

Om man sedan lyckas hitta sin väg runt på webbplatsen så hittar man till "StuffIt Expander 2009". Den ska vara gratis att använda. Men! För att ladda ner den måste man ange sin e-postadress och namn för att få en länk där man kan ladda ner själva programpaketet. Jag bara hatar när programutvecklare gör så och kräver e-postadress.

Så jag sökte sedan efter "StuffIt Expander" på CNET Downloads och hittade 2009 versionen där jag kunde ladda ner den utan några hinder och påtvingande reklam.

Smith Micro har köpt StuffIt från Aladdin Software. När det var i Aladdins ägo så fanns det ett program som hette Aladdin Expander som var gratis att använda precis som StuffIt Expander är nu. Jag letade efter Aladdin Expander nu men den högsta versionen jag hittade som var gratis är 5.6 tror jag och den daterar till år ca 2001. Men medan jag letade efter den så hittade jag också ett annat program som är helt gratis och det heter Universal Extractor. Det kanske kan vara ett alternativ till dessa två. Den finns att ladda ner på utvecklarens officiella webbplats på Legroom.net. Jag har inte hunnit testa den för nu har jag installerat StuffIt Expander och öppnat SIT filen med den.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Stuffit suger, de har inte släppt något lib fritt för att packa upp deras filer vilket innebär att andra inte kan addera support för deras format.

Du är tvungen att ladda ner deras expander för att packa upp, glöm inte att avinstallera när du är klar. Obs, såg på wikipedia att den associerar sig med alla format utan att fråga. Så var beredd på att installera om 7-zip, WinRAR eller vad du använder sen.

Går att ladda ner här:
http://download.cnet.com/StuffIt-Expander/3000-2248_4-1090038...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElectroGeeza
Den första träffen är inte alltid den bästa.

Nej, men fullt funktionellt verkar det som eftersom att du nu hur som haver sitter med stuffit expander installerat på datorn. Jag skrev att det var den första träffen på google mest för att påpeka att du kunde besparat dig energin av att göra en post på ett forum när du lika gärna kunde frågat google och fått ett svar betydligt snabbare.