Permalänk

Moddade macar

Hittade en sida med moddade Macar.

Man kanske skulle köpa sig en beg iMac å modda

Här är sidan:
http://www.applefritter.com/hacks/index.html

Permalänk

nice.....

Visa signatur

"Det finns inget skäl till att någon skulle vilja ha en dator i sitt hem."
citat:Ken Olsen, Digital, 1977

Permalänk

Denna va cool

Permalänk
Medlem

Du och dina macar:D
Se avatar:D

Nä men ärligt talat så modda din mac, har du ingen imac?
Det borde väl inte vara så svårt att modda den eller?
Jag har aldrig meckat med mac men dedt borde väl vara ganska samma med nätdel osv... i vissa iaf.
Lycka till och bilder!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rektum
Du och dina macar:D
Se avatar:D

Nä men ärligt talat så modda din mac, har du ingen imac?
Det borde väl inte vara så svårt att modda den eller?
Jag har aldrig meckat med mac men dedt borde väl vara ganska samma med nätdel osv... i vissa iaf.
Lycka till och bilder!

Haha, fin avatar, finns många parodier på den gamla imacen, iBrator tex

Neee, min iMac är ju av den nya sorten, med platt skärm, den är nog inte lika lätt att modda som den gammla!

Permalänk

Själv sitter jag med en kub och är sugen på att köpa en ny processor... antingen en 800:a eller en Dual 800!
Mest i väntan på att det ska komma en tillräckligt kul Dual tower att beställa.

Permalänk
Medlem

Tycker att KleexnexCube var helskön. Sen är ju den "gamla" iMacen tokful och den nya är ju inte speciellt mycket bättre.

De där stora lådorna (heter de powermac?) är däremot fullträffar. En sådan skulle jag vilja ha

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk

Menar du dessa?

de är snyggare i verkligheten än på bild, tyvärr har apple varit dumma och petat in en massa Delta-fläktar som låter som ett helt jaktviggen med ebk'n tänd... miffon!

Permalänk

en mac moddar man bäst med yxa och slägga.

Visa signatur

~Mental åt min signatur :( (Sedan 2002)
Uppdaterad signatur 9 år senare:
|Asus P8P67 Pro| Intel I7 2600K@4,6 Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz 8-8-8-24 | Corsair H70 | OCZ 1250W 80+ Gold | 2x VTX3D Radeon HD7950 3Gb @930, VRM @1250 | Corsair Force 120GB + x antal satadiskar |

Permalänk
Medlem

man blir iallafall inte spyfärdig av en Mac...

Visa signatur

SWiMP CLOTHING™ / www.swimpclothing.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterf
Menar du dessa?

[.img]http://www.apple.com/powermac/images/indextop08122002.jpg[/img]

de är snyggare i verkligheten än på bild, tyvärr har apple varit dumma och petat in en massa Delta-fläktar som låter som ett helt jaktviggen med ebk'n tänd... miffon!

Vill ha!
Detta chassie var ju grymt snyggt tänk att slänga in en pc ojojoj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterf
Menar du dessa?

Jo de är grymt snygga. De finns på "tryckeriavdelningen" på jobbet.

Tror jag snor hem en låda en sen kväll

Hörde att utan fläktar skulle vissa delar av plast gått sönder av värmen. Kan det vara så?

Visa signatur

Det var bättre förr men det var inte bra då heller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NidoKing

Jo de är grymt snygga. De finns på "tryckeriavdelningen" på jobbet.

Tror jag snor hem en låda en sen kväll

Hörde att utan fläktar skulle vissa delar av plast gått sönder av värmen. Kan det vara så?

Klart du ska ha en... tar du chassit - tar jag gärna innehållet!

Tvekar på att så är fallet...
Plasten sitter skruvad utanpå ett metallchassi med luftspalt mellan, däremot vet jag att eftersom pci-platserna sitter ovanför cpuerna finns det vissa kort som själva också utvecklar mycket värme vilket på så sätt blir för heta... det är dumt
Det sitter visst två 60mm Delta i nätagget och det är Deltorna som låter mest. Den stora 120mm fläkten suger in från framsidan och blåser rakt över processorkylflänsen och ut på baksidan - den låter också men inte lika mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w1per

Vill ha!
Detta chassie var ju grymt snyggt tänk att slänga in en pc ojojoj

Fan va ball om man gjorde nått sånt. E det inte någon som gjort det än. måste finnas....

eller

Permalänk
Medlem

Jag har sett nån guide när nån kille moddar ett sånt där Mac chassi för att kunna köra ett ATX mobo i det sen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

har ett G4 chassi till salu! början till atx modd gjord på den, orkade dock inte fullfölja, stötte på ett problem, som går att lösa, men det krävs lite modd arbete!

om nån skulle vara intresserad kan jag nås på: jens_weidstam@yahoo.com

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petterf
Själv sitter jag med en kub och är sugen på att köpa en ny processor... antingen en 800:a eller en Dual 800!
Mest i väntan på att det ska komma en tillräckligt kul Dual tower att beställa.

Cuben är trevlig, meckade med en sån igår, väldigt kompakt konstruktion!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Themis

Fan va ball om man gjorde nått sånt. E det inte någon som gjort det än. måste finnas....

eller

finns folk som har satt in PC,s i mac shassin ja.. men vad onödigt att köpa en typ G4 för 35000 för att sätta en PC i den... då kan man ju lika gärna använda macen... då har man ju den "bästa" datorn man kan då

(ja jag e mac ägare )

Visa signatur

Bear//Bäär//Bear133
http://www.SuperBear.Net
xp1800 @ 1619 MHz || EPoX 3KHA+ || 512 DDR Ram || 360 GB HD || GeForce3 Ti 200 128 MB

Permalänk
Medlem

Många macar gör sig ju riktigt bra med t.ex. lite skön belysning, eftersom de redan är lagom halvgenomskinliga. Dock bär det emot att såga alltför mycket i en så fin skapelse...
Min fläktlösa iMac (slot-in) skulle faktiskt behöva en fläkt. Den hänger sig ibland av överhettning när det är varmt i rummet. Disken (som är bytt, både bullrigare och varmare och framför allt större än orginal) är ändå så högljudd så det skulle inte märkas i ljudnivå.

Visa signatur

Min dator är tuffare än din.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bear133

finns folk som har satt in PC,s i mac shassin ja.. men vad onödigt att köpa en typ G4 för 35000 för att sätta en PC i den... då kan man ju lika gärna använda macen... då har man ju den "bästa" datorn man kan då

(ja jag e mac ägare )

köp chassit som Jens har å modda på

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Interceptor

Cuben är trevlig, meckade med en sån igår, väldigt kompakt konstruktion!

Ja den är extremt kompakt men ändå finns det mera plats i den än man kan tro!
Den har bla plats för en 80x80x15 mm fläkt, en fullhöjds optisk slot-inenhet...
Själv har jag 1.25GB minne, en 80GB Barracuda och ett GF2MX Twinview 64MB (med större kylfläns på) i den... samt en panaflofläkt i botten som går på typ 7 volt endast för att få mera cirkulation.

Har ett GF3Ti liggande men dess fläkt låter så mycket att jag tog ur den ur kuben - funderar på att köpa en 1U kopparfläns och ta ner den någon mm i höjden och sedan montera en liten radialfläkt som får blåsa luft uppåt, över flänsen och ut ur kuben... då borde den hålla sig väldigt tyst och ge lite mera fart!
speciellt med en 800MHz G4... behöver få en till lön bara... men snart!

jag har 34000 + moms innestående hos en leverantör (en kompis) för förra 1GHz Dual'en som jag lämnade/DOA'de tillbaka då GF4MX kortet bara jäklades för mig.
Ska inte ta ut en ny förrän de kommer ordentligt feta maskiner igen!

Permalänk

Cube:

Från vänster i bild: Grafikkortet, sedan kommer moderkortet, RAM-minnen syns brevid grafikkortet, tre st platser. På andra sidan av moderkortet sitter CPUn med en gigantisk kylfläns. Under den högra sidan av kylflänsen sitter HDn. Sist kommer CD/DVDn. Slotin-matat från ovansidan av datorn.

Ovanpå detta sitter ett litet lock som håller ihop det hela, på detta sitter också on/off. Detta är ej en knapp utan en ljuskänslig sensor, så man stänger av och sätter på datorn genom att bara hålla fingret över sensorn.

På undersidan av datorn sitter alla kontakter.

Edit: hela denna modul sitter sedan i själva lådan.
Edit2: ovan i bild till höger ser man lite av platsen där Airportkortet sitter.
Edit3: hehe, nedanför tangetbordet i bild ligger ett uträttat gem! Detta är ett måste i en macteknikers verktygslåda! Väldigt bra att ha när man startar om vissa maskiner, och för att få ut CD-skivor som sitter fast.

Permalänk
Medlem

Vet någon var man kan köpa ett sådant chassi(bara chassit) ?

Visa signatur

[CPU:Ryzen 7 5800x][RAM:Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3600MHz][MB:ASUS ROG Strix B550-F GAMING][GPU:Gigabyte GeForce RTX 3080 EAGLE OC][OS-HDD:Samsung 980 Pro 1 TB][Lagring-HDD:Samsung 970 EVO Plus 1 TB][Chassi:be quiet! Dark Base 700][Kylning CPU:Noctua NH-D15 2xNoctua NF-A15|Kylning chassi:5xNoctua NF-A14 PWM][Mus:Logitech G403 Prodigy||TB:Varmilo VEA88 Summit R2 V2 TKL MX Brown][Skärm:Acer XB270HU][PSU:EVGA SuperNOVA 1000 P2][Ljud:Logitech G935]

Permalänk
Medlem

Kan man köpa G4 chassin löst?
Måste ju finnas som reservdel hos apple återförsäljarna.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk

oftast på ebay eller (det hjälper om du känner någon) på ett apple service center - då kan man köpa alla delarna eller just de du vill ha som reservdelar... men de kan vara dyra.
Vissa saker är tokdyra medans andra riktigt billiga.

Permalänk

Enda chansen att få tag på ett chassi är att känna någon hos en återförsäljare.. Vem som helst kan inte bara knalla in å köpa reservdelen, man måste nämligen uppge ett serienummer på den maskin som man behöver reservdelen till.. Så känner man någon där så kan dom uppge ett annat serienummer

Men köp chassiet som jens har annars, första modellen av G4a.