Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Säker på att du har någon aning om vad config-filen ändrar? Det ser ut som att du gjort något fel.

Tog en config från steamforumet där en snubbe hade gjort 4st configs med low medium och high (och längst ner en "ultra" Som var lite gömd) som han baserade på hur mycket ram och vram som man har tillgänglig. Jag tog först high sen "Ultra" - båda såg typ likadana ut dock ändrade jag configen lite för mer cache på vissa ställen bara.
Länken till tråden på steamforumet har postats 5-6 gånger i denna tråd, gå bak ett par sidor så hittar du den nog med.
Tror det är denna config de flesta använder, dock High-versionen.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Tog en config från steamforumet där en snubbe hade gjort 4st configs med low medium och high (och längst ner en "ultra" Som var lite gömd) som han baserade på hur mycket ram och vram som man har tillgänglig. Jag tog först high sen "Ultra" - båda såg typ likadana ut dock ändrade jag configen lite för mer cache på vissa ställen bara.
Länken till tråden på steamforumet har postats 5-6 gånger i denna tråd, gå bak ett par sidor så hittar du den nog med.

Detta har jag också problem med. Har följt beskrivningen exakt enligt steam-posten du hänvisar till, men när jag provar så är det fortfarande texturer ala 90-talet och fortfarande konstanta 60 fps. Så av någon anledning funkar det inte.

Om någon här har en fungerande config-fil (gärna motsvarande "high") så kan ni väl posta den exakt som den ser ut, så jag bara kan kopiera den. Och även ange var ni lagt filen och vad den heter. Verkar vara olika bud på om den måste heta: rageConfig.cfg eller rageconfig.cfg, alltså stort eller litet C.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Detta har jag också problem med. Har följt beskrivningen exakt enligt steam-posten du hänvisar till, men när jag provar så är det fortfarande texturer ala 90-talet och fortfarande konstanta 60 fps. Så av någon anledning funkar det inte.

Om någon här har en fungerande config-fil (gärna motsvarande "high") så kan ni väl posta den exakt som den ser ut, så jag bara kan kopiera den. Och även ange var ni lagt filen och vad den heter. Verkar vara olika bud på om den måste heta: rageConfig.cfg eller rageconfig.cfg, alltså stort eller litet C.

Testade med och utan config-filen. Skillnaden som syns direkt på bild med configen är inte super stor annat än skarpare texturer på längre håll och inga av problemen med att texturer ploppar fram så fort man vrider på bilden.

Dold text
Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Ser ut som att något är fel iaf, texturerna ska inte vara så pixliga. Verkar vara väldigt få problem som har direkt med Rage att göra utan det är snarare drivrutiner, AMD kanske fuskat med drivrutinerna för sina mobile-kort.. Du kanske forcear något i AMDs kontrollpanel som inte spelet gillar. Eller så kör du en config som din dator inte klarar av (man kan aldrig lite på mobile-kort). Testat att spela utan configen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Ser ut som att något är fel iaf, texturerna ska inte vara så pixliga. Verkar vara väldigt få problem som har direkt med Rage att göra utan det är snarare drivrutiner, AMD kanske fuskat med drivrutinerna för sina mobile-kort.. Du kanske forcear något i AMDs kontrollpanel som inte spelet gillar. Eller så kör du en config som din dator inte klarar av (man kan aldrig lite på mobile-kort). Testat att spela utan configen?

Det är samma drivare till laptopen som "desktop"-versionerna använder. Installerade igår drivrutinen som kombinerar Rage och BF3, sen har jag inte rört CCC alls.
Config-filen gör uppenbarligen så texturerna blir "pixliga" på nära håll, dock blir de ju väldigt skarpa på långt håll.

Du råkar inte ha en bild på typ en vägg eller liknande på nära håll så man kan se skillnaden på mitt spel och ditt?

Permalänk
Skrivet av Semjonov:

Hehe, köpte det från amazon.co.uk, vad tror ni idioterna gör, dom skickade det idag.....alltså, seriöst!

Om amn får se det från den ljusa sidan så när det väl kommit fram kanske spelet fått sig en patch till samt det fnns bättre drivisar.

Edit: Jag drog iväg ett rage email till dom.

Samma för mig fast på Dustin home, beställde förra veckan nån gång och tog för givet att det skulle bli skickat i torsdags så att jag skulle ha fått det igår.

När det fortfarande inte stod att dom skickat det igår morse så skrev jag ett mail klockan 08:50 och undrade om det blivit skickat och om inte så ville jag avbeställa. Hörde ingenting på hela dagen men sen efter kl 18 så fick jag ett mail om att spelet var skickat

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Kör på ett 4870x2 och stötte på massiva problem och låg FPS, började med att avinstallera BF3 beta drivrutinerna och installera Rage drivrutinerna. Slog sedan av Catalyst A.I. som alla rekommenderade och skapade en .cfg fil och en cache map, hade 20fps, texturer som laddades fel och växlade långsamt. Gick då ut på nätet och letade efter folk med liknande problem med hd4000 serien, såg då att folk sa att man ska slå på A.In igen, så jag slog på den. Då blev allt som det ska vara och min FPS gick upp till 60.

såhär ser min .cfg fil ut.

seta com_videoRam "1024" //sets the Video Card memory Set this to the amount you have in MB seta com_maxfps "60" //limits the frames to 60 can be changed to what you desire seta image_anisotropy "8" //Using the highest setting here but you can set as 2, 4 or 8 seta image_usecompression 0 seta image_filter "GL_LINEAR_MIPMAP_LINEAR" //filtering for light maps seta image_preload "1" //Use preload images when ever possible seta image_lodbias "-1" //LoD settings seta image_ignoreHighQuality "0" //Sets up for using HQ gfx seta image_ignoreLowQuality "1" //ignores the low textures seta image_useCache "1" //Enabled Cache to allow the textures to load properly without popping seta image_cacheMegs "125" //Cache size in Megabytes seta image_cacheMinK "50" //Cache minimum size in kilobytes seta r_aspectRatio "2" // 0=4:3, 1=16:9, 2=16:10, 3=5:4 TFT, -1 custom seta r_fullscreen "1" //seta r_customAspectRatioV "10" //seta r_customAspectRatioH "16" seta r_swapInterval 1 //VSYNC 1 enabled, 0 diabled seta r_useHighQualityPostProcess "1" //Fore High Quality post proccessing seta r_shadowsHighQuality "1" //Fore High Quality shadows seta r_displayRefresh "0" //keep it so the engine doesn't double render a frame seta r_renderer "best" //highest rendering options seta r_multiSamples "16" //Set this to 16 or 8 if you're having low-fps as 32 is the Max Multi-sampling seta r_useHBAO "1" //Ambient occlusion seta r_useRenderThread "0" // 0 Disable or 1 Enable threaded rendering useful for newer cards to increase performance. seta r_visDistMult "1" seta r_useMotionBlur "0" //use blur seta r_skipBump "0" seta r_skipSpecular "0" seta r_skipNewAmbient "0" seta r_shadows "1" seta r_cgFragmentProfile "best" seta r_cgVertexProfile "best" seta vt_lodBias "-1" //LoD settings //below is cache settings seta vt_pageimagesizeuniquediffuseonly2 "8192" seta vt_pageimagesizeuniquediffuseonly "8192" seta vt_pageimagesizeunique "8192" seta vt_pageimagesizevmtr "8192" //------------------ seta vt_maxppf "24" seta vt_maxlockedpages "256" seta vt_minlod "-2" seta vt_lodBias "-2" seta vt_maxaniso "2" seta vt_qualityhdplossless "1" seta vt_qualityhdppower "0" seta vt_qualityhdpspecular "0" seta vt_qualityhdpnormal "0" seta vt_qualityhdpdiffuse "0" seta vt_qualitydctpower "100" seta vt_qualitydctspecular "100" seta vt_qualitydctnormal "100" seta vt_qualitydctchroma "100" seta vt_qualitydctluma "100" seta vt_restart

Kanske kan vara till nytta för någon med liknande problem. Hoppas inte ID släpper en patch snart som förstör allt för mig bara

Kör du force Vsync?

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk

om man har ett nvidia kort är det ju plätt lätt att tvinga v-sync off

Permalänk
Inaktiv

Spelar Rage på min laptop (spec under) med den senaste Forceware beta rutinen 280.28..
Förvänta mig att sli inte skulle fungera samt som den senaste "fredagspanelen" tog upp att texturer laddar långsamt osv, jag har inga som helst problem, sli fungerar, har ställt in allt så högt det går o har 50+ fps hela tiden, allt laddar direkt, känns hur bra som helst, grafiken är väll inte i den klass jag förvänta mig av ett topp spel hösten 2011 men det är rätt så underhållande med mycket uppdrag, helt klart ett roligt spel utan buggar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ArakanI2:

Var väll Carmack som kom med idéen att utveckla till konsol i första hand?

http://www.tomshardware.com/news/john-carmack-rage,6074.html

Oj Men det känns så olikt honom bara.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Majora:

Det är samma drivare till laptopen som "desktop"-versionerna använder. Installerade igår drivrutinen som kombinerar Rage och BF3, sen har jag inte rört CCC alls.
Config-filen gör uppenbarligen så texturerna blir "pixliga" på nära håll, dock blir de ju väldigt skarpa på långt håll.

Du råkar inte ha en bild på typ en vägg eller liknande på nära håll så man kan se skillnaden på mitt spel och ditt?

Jag tycker att texturerna ser pixliga ut på långa avstånd även i screenshotet (http://apa.wippiespace.com/images/Rage%202011-10-08%2011-04-02-55.png) du posteade i din post innan min.

Har inte ens köpt spelet än, men jag ska göra. Dock inte sett problemet du visar i dina screenshots förut. Ser inte pixligt ut med 8k-tweaket från geforce.com.

Permalänk
Medlem

Skönt att de arbetar med en patch. Den kanske kommer ut när spelet har hamnat i reabacken (försöker tänka ut positiva saker kring den här härvan ))

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Alltså, efter att ha spelet nån timme med en "high quality config" cfg fil samt stängt av den där jävla vsync som gjorde tears över hela skärmen måste jag säga att jag är riktigt besviken på grafiken. Endel saker är bra som tex gubbar och npc osv, ser riktigt crisp ut. sen går du runt i värden och hälften av allt ser ut som skit och hälften är riktigt bra, fattar inte riktigt.... vet inte vad jag ska tycka.

Skönt att man kan ändra FOV iaf så det är spelbart , får väll spela nån timme till och se om jag klarar av det eller om jag dör av alla doom 1 texturer

btw, någon annan som har problem när man tar quests att musen blir blixtsnabb ? kan knappt trycka på accept för att sensen går typ upp med 10000ggr haha... lite irriterande också...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av apamedvapen:

Använder följande config:

seta com_allowConsole "1"
seta com_skipIntroVideo 1
seta com_videoRam "2048" //sets the Video Card memory Set this to the amount you have in MB
seta com_maxfps "60" //limits the frames to 60 can be changed to what you desire
seta image_anisotropy "16" //Using the highest setting here but you can set as 2, 4 or 8
seta image_usecompression 0
seta image_filter "GL_LINEAR, GL_LINEAR_MIPMAP_LINEAR" //filtering for light maps
seta image_preload "1" //Use preload images when ever possible
seta image_lodbias "-1" //LoD settings
seta image_ignoreHighQuality "0" //Sets up for using HQ gfx
seta image_ignoreLowQuality "1" //ignores the low textures
seta image_useCache "1" //Enabled Cache to allow the textures to load properly without popping
seta image_cacheMegs "2048" //Cache size in Megabytes
seta image_cacheMinK "10" //Cache minimum size in kilobytes
seta r_aspectRatio "1" // 0=4:3, 1=16:9, 2=16:10, 3=5:4 TFT, -1 custom
seta r_fullscreen "1"
//seta r_customAspectRatioV "10"
//seta r_customAspectRatioH "16"
seta r_swapInterval 1 //VSYNC 1 enabled, 0 diabled
seta r_useHighQualityPostProcess "1" //Fore High Quality post proccessing
seta r_shadowsHighQuality "1" //Fore High Quality shadows
seta r_displayRefresh "0" //keep it so the engine doesn't double render a frame
seta r_renderer "best" //highest rendering options
seta r_multiSamples "32" //Set this to 16 or 8 if you're having low-fps as 32 is the Max Multi-sampling
seta r_useHBAO "1" //Ambient occlusion
seta r_useRenderThread "1" // 0 Disable or 1 Enable threaded rendering useful for newer cards to increase performance.
seta r_visDistMult "1"
seta r_useMotionBlur "1" //use blur
seta r_skipBump "0"
seta r_skipSpecular "0"
seta r_skipNewAmbient "0"
seta r_shadows "1"
seta r_cgFragmentProfile "best"
seta r_cgVertexProfile "best"
seta vt_lodBias "-1" //LoD settings
//below is cache settings And advanced GFX settings
//8192 16384
seta vt_pageimagesizeuniquediffuseonly2 "16384"
seta vt_pageimagesizeuniquediffuseonly "16384"
seta vt_pageimagesizeunique "16384"
seta vt_pageimagesizevmtr "16384"
seta vt_maxPPF 128 //Set this to 64 for Quad-cores CPU's or higher, 16 or 8 for dual-cores CPU's
seta vt_preload "1"
//Begin Advanced GFX Filtering and Sharper Images. Comment these 3 lines out if you are having issues or don't like the way it looks.
seta vt_filter "GL_NEAREST, GL_NEAREST_MIPMAP_LINEAR"
seta vt_envf "GL_TEXTURE_ENV, GL_TEXTURE_ENV_MODE, GL_MODULATE"
seta vt_blend "GL_NEAREST, GL_NEAREST_MIPMAP_LINEAR"
//End of Advanced GFX Filtering
seta vt_useCache "1"
seta vt_cacheMegs "2048"
seta vt_cacheMinK "10"
seta vt_ignoreHighQuality "0"
seta vt_ignoreLowQuality "1"
seta vt_maxaniso 4 //Set this to 0 if your having lots screen tarring issues and do NOT set this higher then 4 otherwise it will corrupt the Mega-Textures
seta vt_qualityhdplossless "1"
seta vt_qualityhdppower "0"
seta vt_qualityhdpspecular "0"
seta vt_qualityhdpnormal "0"
seta vt_qualityhdpdiffuse "0"
seta vt_qualitydctpower "100"
seta vt_qualitydctspecular "100"
seta vt_qualitydctnormal "100"
seta vt_qualitydctchroma "100"
seta vt_qualitydctluma "100"
seta vt_maxlockedpages "256"

Dold text

Ser mediokert ut på lång håll men ju närmre man kommer desto sämre blir texturerna. Det här måste väl vara ett skämt? Jag hade förväntat mig något obeskrivligt snyggt men det är så sjukt fult jämfört med många av dagens populära spel och spelet är så linjärt. Det enda MEGA med texturerna är hur fula dom är...

Tror bland de bästa sakerna i spelet är rösterna, annars så känns allt mycket tråkigt. Jag kör på "hard" och kan springa in i ett rum med 4 bandits och hoppa lite sen är alla döda i princip. Jag kan skjuta en fiende 3 gånger i huvudet utan att dom dör, men slår jag dom 2 gånger däremot så blir det andra bullar.
Det finns mycket att klaga på men jag orkar inte.

Jag spelar på "Laptop" i signaturen för de som är intresserade, 1920x1080, 4x AA (ingen v-sync dock) och har nästan konstant 60FPS än så länge vad jag har testat, utom när det blir lite stuttering, då får jag FPS drops.
Tog drivarna från sweclockers nyhet om rage-drivrutiner från AMD.

Du måste stängt av någon filtrering av texturerna på något sätt, såhär ser det ut för mig med en "high" .cfg fil:

Dold text
Skrivet av edda123:

Kör du force Vsync?

Bara vsyncen i .cfg filen

Skrivet av Oneone:

btw, någon annan som har problem när man tar quests att musen blir blixtsnabb ? kan knappt trycka på accept för att sensen går typ upp med 10000ggr haha... lite irriterande också...

Mhm, det är ganska drygt.

Permalänk

Tycker spelet är både skitsnyggt och riktigt bra. Spännande som fan ibland med sköna vapen. Stör mig inte på texturerna alls eftersom helheten är så bra.

Det ändå lilla men ändå ganska irriterande problemet är d snabba vändningarna då grafiken tar ett tag att ladda upp, det förstör illusionen.

Permalänk
Medlem

Spelet är måttligt kul men på tok för lätt + extremt linjärt. Korridorshooter. Det tråkiga är att lika bra som det ser ut i utomhus miljöerna like värdelöst ser det ut när man är nära ngt.
Efter att ha spelat ca 5 timmar så får det 2 av 5 i betyg av mig. Godkänt men inte ett dugg mer.

Permalänk
Medlem

Finns lite uppdates nu i denna tråd för er som vill ha cfg filer osv .

http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=215674...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Spelet är måttligt kul men på tok för lätt + extremt linjärt. Korridorshooter. Det tråkiga är att lika bra som det ser ut i utomhus miljöerna like värdelöst ser det ut när man är nära ngt.
Efter att ha spelat ca 5 timmar så får det 2 av 5 i betyg av mig. Godkänt men inte ett dugg mer.

Yff, d va ett lågt betyg.

Permalänk
Medlem

Håller med Microcosmix. Och efter att ha kollat in uppdateringarna som Oneone presenterade kan ni fan inte gnälla över att spelet ser fult ut

Permalänk
Medlem

Är det bara för mig texturerna laddar sakta som in i helvete? Vänder man sig om så ser det ju ut som nåt målat i paint.
kör allt på högsta möjliga grafik inställning.

Permalänk
Medlem

Provat flera configs, nya AMD drivers och diverse inställningar i CCC.

Men jag får endå de här svarta texture poppings överallt.. Ospelbart jäkla skitspel, ska fan aldrig mer köpa ett spel. (förutom BF3 och diablo 3) ;D

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem

Samma här. Testat flera configs och inställningar men har texture lagg kvarstår. Man blir lite grinig när man har senaste grejerna så funkar det inte. Är väl patch man får vänta på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noobenu:

Är det bara för mig texturerna laddar sakta som in i helvete? Vänder man sig om så ser det ju ut som nåt målat i paint.
kör allt på högsta möjliga grafik inställning.

Och du har senaste preview-drivrutinerna antar jag?
Användbar tråd som nämner fixar till det mesta vad jag vet: http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1238324-getting-the-best-performance-out-of-rage/

Permalänk
Medlem
Skrivet av guran33:

Och du har senaste preview-drivrutinerna antar jag?
Användbar tråd som nämner fixar till det mesta vad jag vet: http://forums.bethsoft.com/index.php?/topic/1238324-getting-the-best-performance-out-of-rage/

har det senaste.
vänder man sig om känns det som man får en hink lera i nyllet. jätte roligt!

Permalänk

Nu har dom uppdaterat spelet och lagt till några inställningar till grafik. Dock så är det inte nog enligt mig, texturerna är fortfarande lågupplösta och textur uppdateringen som händer när man vänder sig om släpar fortfarande efter (om än bättre än förut).

Permalänk
Medlem
Skrivet av ozo64:

Måste hålla med att det är för lätt, körde igenom på Hard och det kändes som andras spels medium. Kör svåraste direkt om ni har ett bra aim!
Sen var det jädra kort, körde igenom alla sidouppdrag jag hittade och nästan alla race. Kör man bara huvuduppdraget så är spelet extremt kort IMO.
Grafiken var meh och krävde massa inställningar för att det över huvud tage skulle vara spelbart (tearing/texture pop in osv).

3/5 är mitt betyg, rolig för stunden men för enkelt och kort.

Visa signatur

System: i5 10600K, Asus Z490-F, Corsair Vengeance 16GB 3200MHz, SSD 256GB Samsung 830 & 1TB 860 EVO, ASUS TUF 3080, Noctua NH-U14S, Corsair RM850Xv2, Fractal Design Meshify C, LG 34GK950F.

Permalänk
Medlem

+jobs_numThreads 0
Tillsammans med patchen löste faktiskt alla mina problem.
Läste att man ska använda ovanstående om man kör AMD grafikkort tillsammans med en Dual Core CPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Måste hålla med att det är för lätt, körde igenom på Hard och det kändes som andras spels medium. Kör svåraste direkt om ni har ett bra aim!
Sen var det jädra kort, körde igenom alla sidouppdrag jag hittade och nästan alla race. Kör man bara huvuduppdraget så är spelet extremt kort IMO.
Grafiken var meh och krävde massa inställningar för att det över huvud tage skulle vara spelbart (tearing/texture pop in osv).

3/5 är mitt betyg, rolig för stunden men för enkelt och kort.

Hur många timmar tog det?

Permalänk
Avstängd

Är det nån bugg med stömningsmotorn? Vissa ställen ser ju sjukt snyggt ut vi pratar next gen snyggt, tex wellsprings eller när man är ute i wasteland. Medans andra ställen är sjukt fula, just nu är jag i the Dead city och där ser texturerna ut som om de kommer från Quake 1.. Är det en bugg eler ska det vara så fult?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

texturerna på nära håll ser skit var du än är i spelet det är bara på distance spelet ser rätt ok ut