early PCI Initialization

Permalänk
Medlem

early PCI Initialization

Hej
Min dator startar inte. Eftersom mitt moderkort är ett Abit AA8 Duramax så finns det en liten LCD display som visar vad moderkortet gör för tillfället. När man strtar datorn går den igenom ett antal olika saker. Men nu så har den fastnat på kod 25 vilket betyder:

"Early PCI Initialzation:
-Enumerate PCI bus Number.
-Assaign memmory & I/O resource
-Search for a valid VGA device & VGA BIOS, ANd put it into C000:0"

Efter lite googlande så hittade jag en del trådar som alla har fått byta sina grafikkort. Så jag har testat med ett annat grafikkort och det hjälpte inte.

Förutom detta har jag testat och "cleara CMOS" Men inte heller detta hjälpte.

Vad kan jag göra?

Visa signatur

//Asus S-Presso S1-P111//Intel Celeron @ 3,0 Ghtz//1024Mb RAM//ASUS V9400-X//Western digital 250Gb//
//HP NC6220 PG832EA//Pentium 4 @ 2,0Ghtz//512Mb RAM//80Gb hdd//

Permalänk
Medlem

Det verkar ha problem att hitta lediga resurser till grafikkorten. Har du andra instickskort du kan plocka ut och testa?

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Hedersmedlem

Har datorn funkat tidigare med nuvarande konfiguration? Om ja, kan du komma på något du gjort i samband med att felet började uppträda?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag kopplade ur mitt ljudkort och de verkade lösa problemet. Datorn startade. Men jag var tvungen att stänga av den med en gång för jag skulle bryta strömmen i huset. Men när jag satte på strömmen igen så får jag ett annat lustigt fel på datorn. Den startar inte igen, fast denna gången så startar den och stänger av sig hela tiden, den är på i ca 1sek och av i 10 kanske.
När datorn startar visa min display på moderkortet "8.3 - ATX power supply Ready" och när den stänger av sig "9.6 - De-Assert CPU core voltage"

Någon Idé om detta?

P.s. När jag startade datorn när den "fungerade" kom jag bara till boot screenen när jag stängde av den.

Visa signatur

//Asus S-Presso S1-P111//Intel Celeron @ 3,0 Ghtz//1024Mb RAM//ASUS V9400-X//Western digital 250Gb//
//HP NC6220 PG832EA//Pentium 4 @ 2,0Ghtz//512Mb RAM//80Gb hdd//

Permalänk
Medlem

Nu lutar jag mer åt att det är knas med powersupply

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319