Permalänk
Medlem

Vilket GFX 275 kort.

Hej,
(Hittade inget på google när jag försökte söka efter detta så tänkte höra med er)

Tänkte höra med er som kanske kan lite mer än mig på området när det gäller nogranhet av clockfreq på grafikkort.

Tänkte ersätta mitt 8800GTS 512mb kort med ett GFX 275 896mb kort.

Det finns 4 olika tillverkare av korten och vad jag sett. Alla indentiska förutom Core / Memory clock där det skiljer sig lite från de olika tillverkarna.

De 4 olika korten.

ASUS GEFORCE GTX 275 896MB DDR3 PCI-E DVI
Core: 633 Mhz / Memory: 2322 Mhz

GIGABYTE GEFORCE GTX 275 896MB GDDR3 PCI-E DVI
Core: 633 Mhz / Memory: 2400 Mhz

XFX GEFORCE GTX 275 896MB DDR3 PCI-E DVI
Core: 670 Mhz / Memory: 2268 Mhz

XFX GEFORCE GTX 275 CORE EDITION 896MB DDR3 PCI-E DVI
Core: 640 Mhz / Memory: 2260 Mhz

Den som har högst Core clock är XFX på 670 Mhz men den som har högst Memory clock är GIGABYTE på 2400 Mhz.

Frågan är, vilket av dessa 4 kort kommer jag kunna få ut den sista FPS:en på utan att clocka kortet.

Eller är det ingen skillnad?

Övriga riggen kommer vara 4GB 800Mhz minne och en Core2Quad Q9550 på en Asus P5KC bräda och Windows 7 64bit OS.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Det klockade xfx-kortet lär prestera bäst. Men det handlar om en rätt så liten överklockning så jag hade köpt den billigaste.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Medlem

Köpte precis EVGA's model, helt underbart! Rek. mycket!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Avstängd

Asus kortet ryker direkt, de har installerat "säkringar" på kortet som inte går att byta. Jätte bra för deras RMA-avdelning, men inte bra för konsumenten.

Gigabyte har dubbel koppar PCB, solid state MOSFET, och riktiga kvalitetsminnen (därav snabbare).

Gigabyte har det bästa överklocknings kortet (på pappret).
Vad de sedan kan klockas till kan skillja från kort till kort, och tillverkare till tillverkare.

Men Gigabyte´s kort "borde" vara bäst lämpat för det.
Mitt går som en klocka på 733 Mhz, har inte provat högre men Guru3d tog 745 Mhz,

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista