Någon som överklockat ett GA EP45 DS3L snälla berätta hur isåfall

Permalänk
Avstängd

Någon som överklockat ett GA EP45 DS3L snälla berätta hur isåfall

Hej och hjälp!

jag sitter med en dator som VÄGRAR att överklocka det minsta och det är så konstigt tycker jag.

CPU: E5200 @ 2.5GHz
MB: GA EP45 DS3L (som sagt P45)
RAM: 2Gb Corsair XMS2 DDR2 800MHz CL5 (2x1Gb)
GRAFFE: Powercolor HD4870 1Gb GDDR5
LJUD: Sound Blaster Audigy 2 ngt....
PSU: Seventeam 450 Watt
OS: Windows XP Pro

Jag är rätt ny med överklockning, har inte gjort det så mycket förut för att grejorna var så dyra på den tiden och det fanns inget som hette Dual Bios *ler* (lite lat av mig är jag ju)
Men praise the Gigabyte company.

För att komma till frågan då.
ÄR det någon här som har lyckats överklocka med detta moderkort? OCh huuuur såg det systemet ut? Vilka minnen användes...Corsair?
Vilken CPU. PSU?

Jag har hört och läst på flera ställen att just detta moderkort krånglar och har ofta konflikter med minnen från Corsair (eller är det en skröna).
Jag verkar ju dock ha ett seriöst problem med minnena/livet.

Det minsta jag ställer in manuelt i BIOS så vägrar mitt moderkort att starta upp... ehh ja faktiskt.
Det räcker att jag ska ställa in minneshastigheten och volten manuellt för att datorn ska vägra starta och då skriver jag enbart in vad Corsair säger att minnena klarar. 5-5-5-18 på 1.8 Volt. Jag har testat att leka runt ytters lite och ställt in Volten på 1.9V och cyklerna på 6-6-6-19-(20) osv. Startar inte.

Försöker jag dessutom att överklocka CPU:n 1mhz så Total havererar skit datorn och börjar pipa som jag vet inte vad.

All ström i bios sätter jag då till normal och inte Auto för jag har hört att Moderkortet kompenserar ändringar Allt för mycker på Auto läget.
Och innan jag klockar så knappar jag in ctrl+f1 för upplåsta funktioner och innan jag överklockar så stänger jag av energibesparande egenskaper osv i advanved bios features.

Jag har läst på en del om överklockning och även dessa guider som finns med här på Sweclockers.com men de hjälper inte MIG. Har även kikat på en rolig snubbe som visar hur han överklockar med ett GA EP45 UD3 på youtube
och eftersom det är snarlik bios (samma chipset iaf) så följde jag hans råd men icke sa nicke det funkar inte.

Innan ni Frågar. Jaa jag har den senaste BIOS versionen. F10
Och den går stabilt när jag inte ändrar något överhuvudtaget. Utan bara laddar fram "optimized defaults".

Nu vet ni grunden till frågan i alla fall.

Är det någon här som sitter med ett överklockat GA EP45 DS3L och hur i hela friden lyckades ni med det? Jag är helt förvånad vad svårt det ska vara.

Tack för alla svar jag kan få. Snart slänger jag denna skitbräda och byter till UD3(R)

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk

Jag har ett GA-EP45-DS3 (tror det är exakt samma bräda med nån annan I/O-sak) och det klockar fint. Jag kör med F6 BIOSet och det funkar fint, och jag gör inget speciellt

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

jag har ett GA-G31M-ES2L och har samma problem som dig. först när jag fick datorn kunde jag klocka och körde upp min e5200(likadan som dig) till 3.7 och stabiltestade och det gick bra. efter fem timmars slösurfning så startade datorn om sig och jag kan inte klocka det minsta längre.
mitt moderkort är dock lite snällare än ditt och jag kan faktiskt klocka nästan 100mhz och den postar. dock inte stabil
men när jag klockat 20mhz så går den stabilt.

när jag klockar så står den och tuggar i fem sekunder för att sedan starta om med originalklock. antar att du får precis samma problem?
kan tyvärr inte hjälpa dig men det kan ju kännas bra att någon annan har samma problem också!

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

Nollställ bios eller bryt strömmen och töm kondingarna på ström(tryck power med strömmen bruten) och börja om, Gigabyte lagrar "bad clocks" och efter ett visst antal kör de bara "default". Nollställer man fungerar allt igen.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Jag har ett GA-EP45-DS3 (tror det är exakt samma bräda med nån annan I/O-sak) och det klockar fint. Jag kör med F6 BIOSet och det funkar fint, och jag gör inget speciellt

Tack för hjälpen hehe.

Ja, detta fenomen var intressant. Faktum är att jag "rensade" bios med både bygel och batteri. Men samma sak hela tiden.
Slutade med att jag köpte en q9550 och nu klockar det skitbra. Inga problem.

Tror min bräda hade en seriös konflikt med E5200. Eller så var just min E5200 en riktig dålig variant.

Tack för svar.

Visa signatur

En varm och go Haswell @ 4.3 GHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samus.fl
Tack för hjälpen hehe.

Ja, detta fenomen var intressant. Faktum är att jag "rensade" bios med både bygel och batteri. Men samma sak hela tiden.
Slutade med att jag köpte en q9550 och nu klockar det skitbra. Inga problem.

Tror min bräda hade en seriös konflikt med E5200. Eller så var just min E5200 en riktig dålig variant.

Tack för svar.

Hur mycket kom du upp i då?
Vad kör du för klock?

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av samus.fl
Jag kör i 400Km/h och klocken jag då kör på är 400Km/h

Du menar möjligen inte MHz eller nån annan mer datorrelaterad hastighetsenhet?

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.