Permalänk
Medlem

Första amd systemet

Tjo!

Mitt gamla burk vägrade starta häromdagen och smått datorberoende som man är var jag tvungen att fixa något snabbt. Har alltid kört intel och mitt gamla system såg ut så här ->
CM Stacker 831/ Hiper 730W /EVGA680sli / QX6700 /4Gb Corsair Dominator 6400C4D / Xfx Geforce 8800 GTX XXX Edition / Creative X-fi Extreme Gamer / 74 Gb WD Raptor / Wd Caviar 500 Gb

Jag åkte till Lidköping och hämtade saker de hade i lager som blev följande

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=647973&SL_S...

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=648447&SL_S...

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=636054&SL_S...

http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=650525&SL_S...

Nu är det så att jag inte satt mig in i nått på väldigt länge så jag undrar lite hur kommer de här delarna lira ihop? Samt vad är det skit eller kommer det hålla ett tag? Skulle kanske lagt upp frågan lite tidigare innan jag köpte men aja.

Sen är det nått speciellt man bör fixxa med amd så man får ut lite extra? för med höga inställningar i t.ex Wow så får jag 25-30 fps i dalaran och jag hade ju tänkt mig att det skulle kunna vara lite mer där kanske.
Jag såg i bios att minnena bara kördes i 1066 så jag ska sätta mig och försöka få upp dom lite nu tänkte jag.

Permalänk
Avstängd

Gick alla delarna sönder på din gamla dator? startade den inte alls? kan ju vara att nätdelen som lagt av bara och då sparar du pengar att köpa ett nytt nätaggregat.

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

en sak som jag undrar över är

folk brukar säga att DDR3 har så slöa latens och det har ju verkligen dom minnena som du valt

men du är inte ensam om att välja dom söligaste av DDR3
dom du valt har CL 9.9.9.24 vid 1333 mhz men visst dom kostar bara 749 kr

dessa minnen har många andra valt men dom kostar ca:200 kr mer
jag kör dessa med en CL.6.6.6.18 1600mhz
http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=623313&Star...

dom finnes även på komplett och dom kräver bara 1.65 volt

jag ska testa mina nu i 5.5.5.15 för det skulle inte förvåna mig alls om dom klarar det.......återkommer med prov svar snart

ja tamme tusan 5.5.5.15 1333mhz
det är 4 gånger lägre timings för runt 2oo kr mer och jag ökade volten 0.05 bara för att slippa göra om bios för denna snabb test

anledningen att jag skriver detta är lite för att vissa tycker att DDR3 är slöa över lag och då kan jag ju bidra med lite siffror så kan folk avgöra vad dom själva tycker är värt att köpa

Visa signatur

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk

Det ser ut som ett skapligt system.

Ser inga fel eller någonting som borde krångla.

Du kanske hade kunnat skaffa lite bättre minnen och en bättre processor men det hade ju kostat lite mer.

Jag personligen skulle säga att du kan nog få till det där med dina minnen rätt lätt. (tänk dock på att de är DDR3 och inte DDR2 som många tror)

Sen skulle jag väl vara nöjd med 30 fps i dalarn.
Vad jag vet så kräver WoW mycket Ram och mycket processor.

Så det är det man skall satsa på först.

Men för de pengarna är det ett skapligt system. (för att köpas direkt, kanske hade varit billigare om man inte köpt i butik och kollat mycket på prisjakt)

Visa signatur

Vattenkyld AMD 955 och ATI 4890 xXx
inbyggd i ett Armor chassie

Permalänk
Medlem

Albin B du har ett PM.

ATIs senare graffekort presterar dålig i WoW. Hade en 8800GTX som gick sönder fick en 4870 tillbaks från garantin. FPSn i tex crysis gick upp men i WoW märkte jag en klar nedgång.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Gick alla delarna sönder på din gamla dator? startade den inte alls? kan ju vara att nätdelen som lagt av bara och då sparar du pengar att köpa ett nytt nätaggregat.

Nej det är nog moderkortet eller processorn som har flippat. Jag får en felkod från moderkortet att den stannar på "speed check processor" sen händer det inte mer.
Förövrigt så stoppa jag bara i det nya i den gamla burken satte i hårddiskarna och starta Vista 64 behövde inte ens installera om operativsystemet vilket jag trodde jag skulle vara tvungen till, där blev jag faktiskt lite imponerad =P

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bryggarn
en sak som jag undrar över är

folk brukar säga att DDR3 har så slöa latens och det har ju verkligen dom minnena som du valt

men du är inte ensam om att välja dom söligaste av DDR3
dom du valt har CL 9.9.9.24 vid 1333 mhz men visst dom kostar bara 749 kr

dessa minnen har många andra valt men dom kostar ca:200 kr mer
jag kör dessa med en CL.6.6.6.18 1600mhz
http://www.misco.se/product/product...SectionID=39818

dom finnes även på komplett och dom kräver bara 1.65 volt

jag ska testa mina nu i 5.5.5.15 för det skulle inte förvåna mig alls om dom klarar det.......återkommer med prov svar snart

ja tamme tusan 5.5.5.15 1333mhz
det är 4 gånger lägre timings för runt 2oo kr mer och jag ökade volten 0.05 bara för att slippa göra om bios för denna snabb test

anledningen att jag skriver detta är lite för att vissa tycker att DDR3 är slöa över lag och då kan jag ju bidra med lite siffror så kan folk avgöra vad dom själva tycker är värt att köpa

Vid närmare eftertanke så kunde jag kollat upp saker lite bättre, MEN det är lite svårt utan dator. Jag ringde helt sonika till misco och frågade vad de hade på hyllan och åkte och hämtade det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellgore666
Det ser ut som ett skapligt system.

Ser inga fel eller någonting som borde krångla.

Du kanske hade kunnat skaffa lite bättre minnen och en bättre processor men det hade ju kostat lite mer.

Jag personligen skulle säga att du kan nog få till det där med dina minnen rätt lätt. (tänk dock på att de är DDR3 och inte DDR2 som många tror)

Sen skulle jag väl vara nöjd med 30 fps i dalarn.
Vad jag vet så kräver WoW mycket Ram och mycket processor.

Så det är det man skall satsa på först.

Men för de pengarna är det ett skapligt system. (för att köpas direkt, kanske hade varit billigare om man inte köpt i butik och kollat mycket på prisjakt)

Okej får vara nöjd med det då =P är iallafall nöjd att den inte droppar i prestanda nämnvärt när jag har två olika konton igång så jag ligger fortfarande runt 30 fps i dalaran.