Permalänk
Medlem

Duk till vardagsrummet?

Tjena!

Kanske dags att fixa vardagsrummet med nya tapeter (svarta ofc) på den väggen projektorn ligger, har kört utan duk då väggen är vit just nu. Men det blir väl dax att fixa en duk där om man tapetserar om. Frågan är då, viken typ av duk?

Jag har själv kikat på en ramspänd då andra verkar få vågor med tiden, och det är inget jag vill ha. Då är nästa fråga om man ska köra 16:9 eller 2.35:1.

Tänkte hamna på runt 2-2.5k som max och vill ha 90-92" då jag ändå sitter typ 3 meter från duken. Skulle behöva tankar/idéer och tips på dukar.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

själv skulle jag köra 16:9. Det är vad jag kan tänka mig fortfarande flertalet filmer som inte använder sig av 2.35:1. Och till dom som gör det kan du även köra upp dom på en 16:9 duk. Sen så verkar det också som om formatet 21:9 kan bli ledande i framtiden. Som en sidenote har ju Philips redan släppt LCD skärmar i det formatet.

Finns ju även alternativet med GDS-duk (gör det själv) Kan bli lite billigare och du kan sätta up dom antingen direkt på väggen eller på en spånskiva (typ) och själv sätta svarta lister runt om. Några av dom ledande duktillverkarna har sk GDS duk.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
själv skulle jag köra 16:9. Det är vad jag kan tänka mig fortfarande flertalet filmer som inte använder sig av 2.35:1. Och till dom som gör det kan du även köra upp dom på en 16:9 duk. Sen så verkar det också som om formatet 21:9 kan bli ledande i framtiden. Som en sidenote har ju Philips redan släppt LCD skärmar i det formatet.

Finns ju även alternativet med GDS-duk (gör det själv) Kan bli lite billigare och du kan sätta up dom antingen direkt på väggen eller på en spånskiva (typ) och själv sätta svarta lister runt om. Några av dom ledande duktillverkarna har sk GDS duk.

Vad jag hört brukar man använda MDF skivor om du bygger duk (pga att jag skall fixa nya tapeter i anslutning till dukbygget vill jag helst max lämna några skruvhål, så direkt på vägg går bort). Och har hört om problem med att MDFn vågas/blir skev av fukt när man lämmar upp duk/målar.

Sen angående 16:9 har du nog rätt, speciellt eftersom man ibland vill dra upp klassiker som kanske inte finns i 2.35:1. Men en GDS duk kanske är att föredra ändå? Någon som har tips på bra ramspänd att jämföra med?

Sitter för övrigt endast med 720p projektor, så ingen monsterupplösning

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
själv skulle jag köra 16:9. Det är vad jag kan tänka mig fortfarande flertalet filmer som inte använder sig av 2.35:1. Och till dom som gör det kan du även köra upp dom på en 16:9 duk. Sen så verkar det också som om formatet 21:9 kan bli ledande i framtiden. Som en sidenote har ju Philips redan släppt LCD skärmar i det formatet.

21:9 är samma format som 2.35:1 (nästan exakt) men Philips valde troligtvis att skriva det som 21:9 för att det ska vara lättare att förstå i förhållande till 16:9.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
21:9 är samma format som 2.35:1 (nästan exakt) men Philips valde troligtvis att skriva det som 21:9 för att det ska vara lättare att förstå i förhållande till 16:9.

De skulle väl tagit ett exakt värde om det faktiskt var samma format? känns mer logiskt, typ 47:20 lr nått

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

mmm 21:9= 2.33:1

För mig är det givet att köra på 16:9 duk, fattar inte varför 2.35:1 å liknande existerar....tycker det är riktigt tråkigt format

Visa signatur

CPU:AM3 955BE@3.6+True black, MB:MSI 790FX-GD70, RAM:8GB Corsair, GPU:HD5870, SSD:Intel 80G g2(Win7) + 120G corsair(spel), PSU:Zalman 850w Chassi: Fractal design define XL

Permalänk
Medlem

Derox vad kommer du ha duken till?
Enbart filmtittande, eller blir det även TV-tittande, tv-spelande, datoranvändning osv?

Hur mycket är du beredd att lägga på duk? Hur ser ditt vardagsrum ut? Kan du mörklägga, har du mörka eller ljusa väggar/golv osv?
Ett tips är nog att kolla minhembio forumet, de är bättre på sånt här.

Vore jag en uttalad filmnörd skulle jag nog överväga 2.35 duk. En stor majoritet film är 2.35 IMHO. ... men personligen vill jag ha 16:9 för att mixa bättre med dator och spelbruk...
Är man riktigt seriös kanske man kan fixa nån manuell extra avmaskning av duken så man kan få 2.35 format på duken vid filmvisning? ... något jag funderar lite på ifall jag skaffar projje själv.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Derox vad kommer du ha duken till?
Enbart filmtittande, eller blir det även TV-tittande, tv-spelande, datoranvändning osv?

Hur mycket är du beredd att lägga på duk? Hur ser ditt vardagsrum ut? Kan du mörklägga, har du mörka eller ljusa väggar/golv osv?
Ett tips är nog att kolla minhembio forumet, de är bättre på sånt här.

Vore jag en uttalad filmnörd skulle jag nog överväga 2.35 duk. En stor majoritet film är 2.35 IMHO. ... men personligen vill jag ha 16:9 för att mixa bättre med dator och spelbruk...
Är man riktigt seriös kanske man kan fixa nån manuell extra avmaskning av duken så man kan få 2.35 format på duken vid filmvisning? ... något jag funderar lite på ifall jag skaffar projje själv.

Tjejen gillar att lira WoW på projektorn nu och då (hon lirar ju faktiskt en timme i veckan i snitt! ), samt att jag överväger ett Xbox 360 eller Playstation 3 nu till hösten.

Tänkte väl lägga max 2-3k för en 90-92" duk. Rummet är väll 4.5 m x 3.5 meter, där jag har projektorn på den korta längden, därav endast 90-92". Har ljusgrå/vita tapeter med stjärnor på, men kommer tapetsera en svart fondvägg med lite mönster på den väggen där duken skall sitta. Och det går inte att mörklägga allt för bra då jag har en stor dörrlös öppning till vardagsrummet, dock har jag en ljusstark projektor som klarar dagsljus bara man drar för fönstren i det rummet.

Har nästan bestämt mig för en 16:9 duk faktiskt, man vet ju aldrig vad man vill göra.

Det jag undrar mest över är bästa sättet att få upp en duk som inte vågar sig utan att lämna mer än skruvhål i väggen

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag är ingen expert men köp en grå duk, bättre svärta. Googla lite på jämförelsebilder. Jag har en duk som hänger i taket framför portalen in till mitt sovpalats och garderob så den flyger upp och ner en gång per dag utan problem. Var faktiskt och kikade efter vågor i duken och jag blev förvånad över hur mycket sådant jag har. Jag har inte alls tänkt på det när jag sett på film faktiskt, betvivlar det har någon större inverkan det lilla vågiga det blir.

Du skulle ju dock ha ramspänd duk men var osäker på hur du sätter den på väggen utan att lämna annat än skruvhål. Du sätter såklart fast ramen med skruv som du hakar fast ramen på

/Peter

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Medlem

Jo, har du en riktigt ljusstark projje så är nog inte grå duk så dumt, och ramspänd låter ju helt klart vettigt för det du vill ha, men undrar hur bra ramspänd grå duk i ~90 tum man får för 2-3 tusen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jo, har du en riktigt ljusstark projje så är nog inte grå duk så dumt, och ramspänd låter ju helt klart vettigt för det du vill ha, men undrar hur bra ramspänd grå duk i ~90 tum man får för 2-3 tusen?

Mmm, dock har jag ingen monsterprojektor, en Optoma HD65, så det krävs nog ingen monsterduk.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Vill du att duken ska hålla länge är det ramspänt som gäller (investering *host*)
sen kan du väl ta dig till en seriös hembio affär så du kan jämföra dukar,,

ang formatet så har jag en 16:9 Tittar på film, serier, spelar xbox, och tror att de flesta som inte har ett dedikerat bio rum (endast film) faktiskt har mest nytta av en 16:9

När solen ligger på och man inte har ngt annat än "blommiga" gardiner, så önskas en grå duk, i övrigt fungerar den vita bra/bättre iaf i den lägre prisklassen.. (om man kan mörklägga)..

fick jag välja skulle jag ha flera dukar hemma och flera ramar så jag kan byta beroende på format och hur ljust det är inne segt med budget dock

i ditt fall skulle jag ruska liv i plånkan och köpa en ramspänd 16:9 duk
grå om du hittar någon du gillar/budget, fast hellre vit om du kan mörklägga

tänk på att bilden inte blir bättre än det man projicerar den på..
varför om du köper ny projektor kanske det kan vara skönt och ha lagt lite mera på duken från början..

lycka till!!

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moreempty
Vill du att duken ska hålla länge är det ramspänt som gäller (investering *host*)
sen kan du väl ta dig till en seriös hembio affär så du kan jämföra dukar,,

ang formatet så har jag en 16:9 Tittar på film, serier, spelar xbox, och tror att de flesta som inte har ett dedikerat bio rum (endast film) faktiskt har mest nytta av en 16:9

När solen ligger på och man inte har ngt annat än "blommiga" gardiner, så önskas en grå duk, i övrigt fungerar den vita bra/bättre iaf i den lägre prisklassen.. (om man kan mörklägga)..

fick jag välja skulle jag ha flera dukar hemma och flera ramar så jag kan byta beroende på format och hur ljust det är inne segt med budget dock

i ditt fall skulle jag ruska liv i plånkan och köpa en ramspänd 16:9 duk
grå om du hittar någon du gillar/budget, fast hellre vit om du kan mörklägga

tänk på att bilden inte blir bättre än det man projicerar den på..
varför om du köper ny projektor kanske det kan vara skönt och ha lagt lite mera på duken från början..

lycka till!!

Har projicerat på grå tapet nu ett bra tag, enda anledningen till att ja ska skaffa duk är för den väggen skall bli svart Duken answer jag inte alls har stor betydelse, så länge den har acceptabelt gain. Är student nu så lär ha kvar denna 720p projektor tills man går ut, och då kan man köpa allt nytt ändå.

Men ska kolla på ramspända dukar på nätet odag o se vad man kan hitta

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

hupp min kompis har en duk som e på ram som han haft 2-3år o där e inga vågor på den.
något företag i Malmö som gjorde det,tror den var dyr som fn

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Kollat lite och funtar på någon av dessa:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=222819

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=262633

Multibrackets verkar va svår o få tag på, men man kanske ska försöka.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Vad jag hört brukar man använda MDF skivor om du bygger duk (pga att jag skall fixa nya tapeter i anslutning till dukbygget vill jag helst max lämna några skruvhål, så direkt på vägg går bort). Och har hört om problem med att MDFn vågas/blir skev av fukt när man lämmar upp duk/målar.

Sen angående 16:9 har du nog rätt, speciellt eftersom man ibland vill dra upp klassiker som kanske inte finns i 2.35:1. Men en GDS duk kanske är att föredra ändå? Någon som har tips på bra ramspänd att jämföra med?

Sitter för övrigt endast med 720p projektor, så ingen monsterupplösning

Ja du har rätt, MDF är det. Har inte satt mig i i alla dessa olika namn på "skivor". Om du har känslan av att Ramspänd är det bästa alternativet så går dom ju också att få upp i taket och fästas i gångjärn så du kan fälla upp och ner dom.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
De skulle väl tagit ett exakt värde om det faktiskt var samma format? känns mer logiskt, typ 47:20 lr nått

Det är ju enbart för att man ska kunna jämföra det med en 16:9-TV och fatta att 21:9 är bredare.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Har projicerat på grå tapet nu ett bra tag, enda anledningen till att ja ska skaffa duk är för den väggen skall bli svart Duken answer jag inte alls har stor betydelse, så länge den har acceptabelt gain. Är student nu så lär ha kvar denna 720p projektor tills man går ut, och då kan man köpa allt nytt ändå.

Men ska kolla på ramspända dukar på nätet odag o se vad man kan hitta

Dustin har rätt (hade iaf) okej studentpriser på ramspända dukar. Kan du leva med att den sitter uppe 24/7 så kör på en ramspänd.

http://www.dustinhome.se/pd_5010125828.aspx

http://www.dustinhome.se/pd_5010191526.aspx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Det är ju enbart för att man ska kunna jämföra det med en 16:9-TV och fatta att 21:9 är bredare.

Men det fattar man ju med 47:20 med? Eller med 2.35:1... Man ska ju va efterbliven för att inte förstå det

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Men det fattar man ju med 47:20 med? Eller med 2.35:1... Man ska ju va efterbliven för att inte förstå det

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fredl
Dustin har rätt (hade iaf) okej studentpriser på ramspända dukar. Kan du leva med att den sitter uppe 24/7 så kör på en ramspänd.

http://www.dustinhome.se/pd_5010125828.aspx

http://www.dustinhome.se/pd_5010191526.aspx

Tackar, kanske kör på en av dem. Lär avvakta lite dock, måste tapetsera om först och det lär bli i höst

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"