Permalänk
Medlem

Bluescreen med 4gb ram.

Hej, har tre par Corsair XMS2 PC6400 2x1Gb stickor. De två första köpte jag till mina två datorer i stort sett samtidigt och de fungerar perfekt.

Ett år senare såg jag att priset hade sjunkit rejält och köpte ett nytt par. Stoppade in dessa i min dator även fast jag hade ett 32bit Windows XP, fick bara ut 3gig vilket jag hade väntat mig. Det resulterade dock i att jag fick bluscreen här och där, oberoende av vad jag gjorde med datorn.

Uppgraderade senare till Vista 32bit men fick samma resultat. När Windows 7 RC släpptes så drog jag ner 64bit versionen (och aktiverade Memory Remapping) och testade igen. Nu fungerade det inte över huvudtaget, kom på att minnena var överklockade och reset:ade bios. Då kom jag in och allt fungerade förutom att jag fick en bluescreen efter varje uppstart - dvs Start -> bluescreen -> omstart -> fungerar. Däremot kraschar datorn istället när mycket händer samtidigt i t.ex spel som Supreme Commander etc.

Kör nu igen på det äldsta paret överklockat och det fungerar bra, har inte provat om det fungerar med fyra stycken minnen i samtidigt på den andra datorn då den är i stort sett identisk till min första (utom att den kör Vista 64bit).

Så, någon som har en fyndig lösning?
Alla individuella par fungerar för sig och jag har provat både gamla+gamla och gamla+nya, moderkortet är ett Asus P5B. Övriga specs är C2D E6600, Asus GeForce 8800GTS, ett 550W nätagg.

Permalänk

Re: Bluescreen med 4gb ram.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazuo
Hej, har tre par Corsair XMS2 PC6400 2x1Gb stickor. De två första köpte jag till mina två datorer i stort sett samtidigt och de fungerar perfekt.

Ett år senare såg jag att priset hade sjunkit rejält och köpte ett nytt par. Stoppade in dessa i min dator även fast jag hade ett 32bit Windows XP, fick bara ut 3gig vilket jag hade väntat mig. Det resulterade dock i att jag fick bluscreen här och där, oberoende av vad jag gjorde med datorn.

Uppgraderade senare till Vista 32bit men fick samma resultat. När Windows 7 RC släpptes så drog jag ner 64bit versionen (och aktiverade Memory Remapping) och testade igen. Nu fungerade det inte över huvudtaget, kom på att minnena var överklockade och reset:ade bios. Då kom jag in och allt fungerade förutom att jag fick en bluescreen efter varje uppstart - dvs Start -> bluescreen -> omstart -> fungerar. Däremot kraschar datorn istället när mycket händer samtidigt i t.ex spel som Supreme Commander etc.

Kör nu igen på det äldsta paret överklockat och det fungerar bra, har inte provat om det fungerar med fyra stycken minnen i samtidigt på den andra datorn då den är i stort sett identisk till min första (utom att den kör Vista 64bit).

Så, någon som har en fyndig lösning?
Alla individuella par fungerar för sig och jag har provat både gamla+gamla och gamla+nya, moderkortet är ett Asus P5B. Övriga specs är C2D E6600, Asus GeForce 8800GTS, ett 550W nätagg.

Testat uppdatera bios? Kan kanske hjälpa.

Btw så står det att du har 3 par 2x1GB stickor vilket skulle innebära 12 stickor

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Testat uppdatera bios? Kan kanske hjälpa.

Btw så står det att du har 3 par 2x1GB stickor vilket skulle innebära 12 stickor

Det innebär 6 stickor och han skrev att de andra 4 var till andra datorer...

Visa signatur

Tack till SAiKoU för avataren!
Stationär: i5-8400 | MSI Z370-A PRO | 24 GB DDR4 | 850EVO 500GB | Corsair VX450 | 1060 6GB Windforce

Permalänk
Medlem

Har uppdaterat bios för ett bra tag sedan, kommer inte ihåg om det var innan eller efter jag skaffade de nya minnena (var ett tag sedan ), så får prova igen.

Angående matematiken, är lite trött ><
Jag har alltså 6 stickor, 4 äldre och 2 nyare.

Permalänk
Medlem

Provat att slänga lite mer spänning på minnet?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
Provat att slänga lite mer spänning på minnet?

Nä, men det kanske vore nått? Ska testas imorgon.

Permalänk
Medlem

Du vet inte lite mer exakt vad det är för minne du har Corsair XMS2 PC6400 hjälper inte mycket, finns ett flertal olika sådana, men olika spec.

Och har du kört minnet på auto, eller efter dess spec speciellt gällande timings och volt, och olika Corsair XMS2 PC6400 ska ha olika mycket volt

CL5 varianten ska vara 5-5-5-18 och 1.9volt vid 800Mhz
CL4 varianten ska vara 4-4-4-12 och 2.1volt vid 800Mhz
Auto läge kan ge fel volt om du sätter dom på 800Mhz med ostabil dator som följd, sedan kan också om du kör 4 stickor det behövas en liten övervoltning för att kompensera spänningsfallet som 4 stickor ger upphov till så 1.95 respektive 2.15 är nog nödvändigt

Sedan om du har fyra stickor så behöver också nordbryggan en liten volt ökning oftast.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Står 5-5-5-12 på minnena, inte 18.
Ja de har stått på auto men även med mina egna inställningar som var på 1.9V.
Får prova att trixa lite i bios och se vad som händer.

Permalänk
Vila i frid

Mitt P5B Deluxe ville inte funka med 4xXMS2 över 780 MHz, än hur mycket vNB eller VDDR jag lade på. Förmodligen lika med vanliga P5B då minnesparametrarna i BIOS suger.

Kika på QVL för P5B och gråt...

Förslag, sätt minnesdividern så att minnena körs någostans mellan 667 och 750 MHz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fixoon
Det innebär 6 stickor och han skrev att de andra 4 var till andra datorer...

Nope, om man har 3 par (6 st) 2x1GB så blir det 12 st eftersom 6x2 blir 12

Men ontopic nu då, om inte en bios-flashning funkar så kan du ju som sagt höja volten lite/klocka ner minnena och kolla om det funkar då.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

Har bråkat en del med detta för några år sedan. CL5 behöver 2,1 volt om du har x4, detta svar fick jag av ramguy som hjälper till på corsairs forum. Du behöver också höja volten till nordbryggan då denna får mer att hålla koll på. Du kan öka med 0,05 eller 0,1 till nordbryggan.

Visa signatur

Phenom II 960t @ 4 Ghz - Gigabyte 990xa UD3 - 8 GB Corsair Vengence - Asus 560 ti @ 950/2200 Mhz - 60 GB vertex plus - 1 TB WD black - Fractal Design Tesla 650 W

Permalänk
Medlem

Tack så jättemycket för alla svar.
Drog ner mhz lite gran och höjde volten på minnena en aning. Nordbryggan stod på auto så den har jag ingen koll på vad som är standard, just nu satte jag den på 1.25, för lite eller?

Får se om det fungerar nu, gör det inte det skruvar jag upp volten ännu mer som xhriz säger.
Fungerar det inte då får det väl så småningom bli ett nytt moderkort

Permalänk
Medlem

låter som nordbryggan får för lite volt

Visa signatur

| ASUS P8Z77-V DELUXE | Intel Core i7 2700K @ 4.7Ghz | 16GB Corsair Vengeance 1600Mhz @ 8-8-8-24 |
| ATi Radeon HD 6950@6970 (900|1350Mhz @ 1.14v) | Corsair Force GT 120GB | Corsair HX 650W |
| Nvidia's GT300 yields are less than 2% | Min ArmA2 YouTube Kanal |