installation av .tar.gz i Ubuntu

Permalänk
Inaktiv

installation av .tar.gz i Ubuntu

Jag har tankat hem creatives drivrutien till deras X-Fi serie på deras hemsida, det fanns drivrutiner för linux där.
Filen som jag fick hem var en .tar.gz fil så jag packade upp den enligt instruktionerna på creatives hemsida. I mappen som skapades fanns en readme fil där det enligt creative skulle finnes ytterligare installations instruktioner. Dessa instruktioner ser ut på detta vis.

=============

In terminal,

1) Goto source directory

2) Execute make command as root

make

make install

=============

då jag nästan endast installerat program och tillägg via Lägg till/Ta bort... innan så förstår jag inte riktigt vad det är jag ska göra.

1. Antar att de vill att jag ska "öppna" den mapp som skapades när jag packade upp .tar.gz filen via terminalen?
Det jag gjorde här var att kopiera sökvägen till mappen och klistra in i terminalen. Terminalen sa inget om det så jag antar att detta är rätt?

2. Här blev det lite knivigare. De vill alltså att jag ska köra 'make' och 'make install' som root? Vet inte exakt vad root är men antog att det som i windows d.v.s. köra som administratör?
Testade att först skriva 'sudo make' och fick då upp att jag skriva in mitt lösenord vilket jag gjorde. Då fick jag svaret 'make: *** Inga mål angavs och ingen makefil hittades. Stannar.'
Samma sak upprepades med 'make install' vilket resulterade i svaret 'make: *** Ingen regel för att skapa målet "install". Stannar.'

Så om någon skulle kunna ta sig tid att lite mer utförligt beskriva hur jag ska bära mig åt för att installera dessa drivrutiner skulle detta uppskattas mycket.

Permalänk
Medlem

X-Fi-stöd finns numera i ALSA, men det verkar som att Ubuntu 9.04 (som jag antar att du använder) inte har en tillräckligt ny version av ALSA. Så istället för att försöka installera Creatives egna drivrutiner, som ska vara ganska dåliga, så är det nog bättre att följa t.ex. denna guide för att uppdatera ALSA istället. Den guiden är för 5.1-stöd, så du kan sluta efter steg 3 om du inte använder 5.1.

Permalänk
Medlem

Ska man inte använda CD (change directory) för att visa att man vill till mappen i fråga innan man gör nånting?

Att köra som root innebär att du kör som superuser, alltså du skriver SUDO innan kommandot och skriver in ditt pass.

Permalänk
Medlem

cd (mappen du ska till, kopiera från nautilus t ex)
make
sudo make install

Jag tror inte du kom in i mappen från början, därav sa make ifrån att det inte fanns något att kompilera.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Tack för alla svar! Följde guiden som perost länkade och det fungerade utmärkt.
Kom även fram till att felet var att jag ej använde 'cd' innan sökvägen som orsakade problemet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pärkka
Tack för alla svar! Följde guiden som perost länkade och det fungerade utmärkt.
Kom även fram till att felet var att jag ej använde 'cd' innan sökvägen som orsakade problemet.

Det är fan inte lätt att komma ihåg alla gånger, glömmer det ibland jag med och lackar ur på att xterm inte funkar