Permalänk
Avstängd

Ny Mobil!

Hej alla Swec!

Jag tänkte köpa ny mobil snart men jag vet inte vilken.
Jag har kollat på LG Arena och Nokia 5530 .

Det jag fastnade för på LG Arena var det snygga OSet och kameran.
Dock Tycker jag den är lite dyr men...

Nokian Verkar ju vara en snyggare version av Nokia 5800...
Dock lite halv klen mobil men skitsamma ;).

Vilken föredrar ni och varför?
Kom Gärna med mer förslag, bara det är en
Touch med wlan & Hyfsad stor skärm

Tack!

Visa signatur

[email="tjockisen@live.se"]E-POST[/mail]

Permalänk
Avstängd

PS Helst inte dyrare än LG Arena, är inte gjord av pengar

Visa signatur

[email="tjockisen@live.se"]E-POST[/mail]

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

[email="tjockisen@live.se"]E-POST[/mail]

Permalänk
Medlem

Re: Ny Mobil!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av smurfen123
Hej alla Swec!

Jag tänkte köpa ny mobil snart men jag vet inte vilken.
Jag har kollat på LG Arena och Nokia 5530 .

Det jag fastnade för på LG Arena var det snygga OSet och kameran.
Dock Tycker jag den är lite dyr men...

Nokian Verkar ju vara en snyggare version av Nokia 5800...
Dock lite halv klen mobil men skitsamma ;).

Vilken föredrar ni och varför?
Kom Gärna med mer förslag, bara det är en
Touch med wlan & Hyfsad stor skärm

Tack!

Varför inte välja 5800 om du tycker 5530 är klen? Visst, designmässigt så är 5530 bättre men 5800 har ju bla GPS och 3g som 5530 saknar.

Jag skulle själv aldrig köpa en LG arena. Orsaken är enkel, för att det inte är en smartphone. Programvaruutbudet är extremt begränsat pga detta.

Sen har vi också batteritiden som är värdelös på LG arena. Inte konstigt dock när något geni kom på att man kunde använda ett 1000mAh batteri till telefonen...

Däremot har Arena en bättra kamera och ett snyggt interface. Att det är en capacitive touchscreen på denna är en + för många. Sen vinner nog desginen också över 5800.

Jag vet inte om jag gillar "cube" menyn så mycket. Det känns som om det endast är mer jobb för att komma åt det man vill komma åt. I 5800 går du bara in i menyn och väljer det du vill gå in på.

Skulle jag köpa en mobil idag så skulle jag aldrig välja någon av tillverkarnas egen designade OS. Ska man ha en mobil och vill ha många möjligheter med nya apps eller dylikt så ska man antingen välja: Symbian S60, Iphone OS, Android eller Maemo OS.

LG arena sägs vara rätt seg och lagg uppstår här och var (m3 review). Jag har ingen aning om hårdvaran i denna lura men jag tror inte att det är den bästa.

Nu har jag inte sagt så mycket om 5800 men kan väll säga lite kort vad jag tycker om den.

5800 är en riktigt bra allt i ett mobil så länge kameran inte är en mycket stor prioritering. Ifall det var det skulle nog man inte valt en arena heller för den delen. Den är:

+Snabb i menyer och programuppstart.

+Har stort programutbud och fler kommande dagligen pga s60v5 OS.

+Bra batteri tid, slår man av 3g (något jag inte gjort), mycket bra sådan.

+Superba högtalare, aldrig hört så bra ljud från någon annan telefon.

+- resistiv skärm. Ska man skriva på skärmen är capacitiv skärm bättre, det råder ingen tvekan om saken. Men jag anser att det går hyffsat bra att skriva på 5800 i alla fall. Sen så kommer ju vintern snart. Då skulle jag i varje fall inte vilja ha en telefon som man måste ta av sig handskarna varje gång man ska ringa ett samtal med. Plektrum och pekpenna en trevlig bonus för 5800.

-kameran. Vissa anser att den är ok men tyvärr håller den inte dagens standard. Däremot är dual LED riktigt bra till nyttjande som ficklampa. Jag använder själv betydligt mer telefonen som ficklampa än som kamera ^^-

All in all: Jag äger själv 5800 och gillar den starkt. Har ännu inte hittat något som min 5800 inte kan göra. I varje fall inget jag själv behöver den till som den inte fixar. Det skulle väll isf vara uppspelning av Xvid men detta sägs lösas snart iom kommande CorePlayer för s60v5.

Jag hade valt 5800 så länge som du gillar friheten till att installera vad du vill och möjligheten med de många tillgängliga programmen och även de kommande. De släpps också många fler telefoner som använder sig av s60v5. Detta anser jag vara mycket positivt eftersom det innebär att flera programutvecklare väljer s60 just för att många kommande telefon modeller använder detta OS.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Inskrivet av Zidust
Varför inte välja 5800 om du tycker 5530 är klen?

Som du själv säger, snyggare (enligt mitt tycke).

Jag skulle själv aldrig köpa en LG arena. Orsaken är enkel, för att det inte är en smartphone. Programvaruutbudet är extremt begränsat pga detta.

LG Arena är väl en smartphone? Programutbudet betyder väl inte så mkt.
Bara man får med en hyfsad webläsare och kan spela .MP4-filmer så

Sen har vi också batteritiden som är värdelös på LG arena.

Hm.. Det är ju ett minus dock

Däremot har Arena en bättra kamera och ett snyggt interface.

Som jag skrev där uppe, fastnade för kameran...

Jag vet inte om jag gillar "cube" menyn så mycket.

Det är väl en smaksak ?

...Nokia 5800...

Snabb i menyer och programuppstart.

Hm, när jag testade Nokian på telenor tyckte jag den var rätt seg och lång respontid. Men det kanske bara var den ? Nåja...

Har stort programutbud och fler kommande dagligen

Vad för program syftar du på ? Spel, Media-program eller vad?

Bra batteri tid, slår man av 3g (något jag inte gjort), mycket bra sådan.

Klart Plus

Superba högtalare, aldrig hört så bra ljud från någon annan telefon.

Klart Plus (igen)

[/B]

Visa signatur

[email="tjockisen@live.se"]E-POST[/mail]

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad för program syftar du på ? Spel, Media-program eller vad?

Alla möjliga program. Nätverksverktyg, system verktyg, media program, teman, spel osv osv. Svårt att förklara på ett annat sätt än att säga många nya program ;).

Citat:

Hm, när jag testade Nokian på telenor tyckte jag den var rätt seg och lång respontid. Men det kanske bara var den ? Nåja...

Jag kör firmware v30 och har märkt av fina förbättringar vad gäller responstid, och fart jämfört med v21. Tycker absolut inte att den är seg. Däremot har många som använt Arenan sagt att denna är seg.

Citat:

LG Arena är väl en smartphone? Programutbudet betyder väl inte så mkt. Bara man får med en hyfsad webläsare och kan spela .MP4-filmer så

Jag tar och kopierar en del från wikipedia gällande smartphone: "For some, a smartphone is a phone that runs complete operating system software providing a standardized interface and platform for application developers.[3] For others, a smartphone is simply a phone with advanced features like e-mail, Internet and e-book reader capabilities, and/or a built-in full keyboard or external USB keyboard and VGA connector. In other words, it is a miniature computer that has phone capability."

För min del är "det första" som gäller för att telefonen ska vara en smartphone. Fungerar inte tredje parts programvara och spel eller enkla saker som ändringar av tema så anser jag inte att man kan den telefonen för smartphone.

Har tex själv fixat massvis med trevliga tredjeparts program till min 5800. AccuWeather, Sports tracker, Shazam, BrightLight, X-plore, Oxford etc etc. Roligt är också att bara kolla igenom Ovi Store eller symbian-freak (min favorit symbian sida) om några nya program har kommit :).

Så länge du inte bryr dig om GPS, 3g och aningens mindre skärm så kan du självfallet välja 5530. Förrutom de nämnda skillnaderna och designen så är telefonerna i princip kopior av varandra.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Avstängd

@ Zidust

Hm... Får lite beslutångest

Lg arena har ju mycket bättre kamera och snyggare ( i mitt tycke ), men som du säger,nokian kan man ha spel och teman på...

Vilket aldrig är fel om man har tråkigt eller vill göra sin telefon lite personlig.

Usch inte lätt inte

Visa signatur

[email="tjockisen@live.se"]E-POST[/mail]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smurfen123
@ Zidust

Hm... Får lite beslutångest

Lg arena har ju mycket bättre kamera och snyggare ( i mitt tycke ), men som du säger,nokian kan man ha spel och teman på...

Vilket aldrig är fel om man har tråkigt eller vill göra sin telefon lite personlig.

Usch inte lätt inte

Som du säger. Men så länge som 3g och gps inte är en stor prioritet för dig så finns ju 5530 som trots allt är riktigt snygg. Är ju förutom nämnda funktioner en 5800 fast med betydligt snyggare design.

5530 pictures

Jag tycker den vita är 10x snyggare än vad helmetall Lg arenan är. 5800 ser inte speciellt snygg ut på bild men i verkligheten så får ändå utseendet ett OK från mig. Inte like snygg som 5530 dock.

Jag skulle som sagt aldrig köpa LG arena. M3 tycker jag gör riktigt bra tester. Där fick bla lg arenan 6/10 vilket är acceptabelt men som sagt, saknaden av tredjepartsprogram ger den ett dåligt helhetsbetyg. M3 test

Det är du som gör ditt slutgiltiga val. Men kom ändå ihåg att LG arena kostar 500kr mer än 5800 och ca 900kr mer än 5530.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

HTC släpper ju en billigare mobil nu. Android, 3.5mm hörlursjack, GPS, Mini USB och andra godsaker för runt 3,5k.

HTC Tattoo

Hade valt den över LG Arena och 5800 lätt. Om du vill ha spel och andra tredjepartsprogram är det ju inget att fundera över, Android, iPhone OS X eller Windows Mobile som gäller. Dessutom gör HTC stabilare och bättre byggda telefoner helt enkelt(egen erfarenhet).

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elite
HTC släpper ju en billigare mobil nu. Android, 3.5mm hörlursjack, GPS, Mini USB och andra godsaker för runt 3,5k.

HTC Tattoo

Hade valt den över LG Arena och 5800 lätt. Om du vill ha spel och andra tredjepartsprogram är det ju inget att fundera över, Android, iPhone OS X eller Windows Mobile som gäller. Dessutom gör HTC stabilare och bättre byggda telefoner helt enkelt(egen erfarenhet).

Jag skulle då i varje fall lätt valt arenan före HTC tattoo. Jag ser inget som hellst med den här telefonen som gör att den är värd 700kr mer än 5800. Några punkter:

*Kameran saknar blixt/lampa. Dvs, dålig bild i mörker, ej möjlighet till ficklamps funktion.
*Batteritiden är inte något speciellt, 5800 slår dennes med hästlängder,
*Skärmen är liten, bara 2.8" men bredare, kortare och lite tunnare än 5800.
*Skrämmande låg upplösning. 240x320... LG arena 480x800, 5800 360x640... LG arena och 5800 ligger i en helt annan liga. Trodde att Iphones 320x480 skulle vara den lägsta upplösningen på touchscreen telefoner vi skulle få se. Det visade sig att jag hade fel...
*Formgivningen faller mig absolut inte i smaken. Visst, jag kan hålla med om att 5800 inte är den snyggaste mobilen på marknaden men HTC Tattoo är ännu fulare och ser gummiaktig ut. (i varje fall på bild).
*Högtalare = Mono. Är riktigt tveksam till hur bra ljud vi får från dessa. Av dessa 3 är dock 5800 enda telefonen som har stereo vilket kan vara bidragande orsaken till det grymma ljudet i denna.

Egentligen hade det räckt för mig att se upplösningen och formgivningen för att säga nej till denna. Men vi får väll se hur bra den blir. I nuläget så ser jag absolut ingen orsak till varför denna skall vara 700kr dyrare än den i mitt tycke bättre 5800. Mellan LG arena och HTC Tattoo så är det bara på OS fronten som jag anser HTC Tattoo vara bättre.

Sen det du säger att HTC har bättre byggkvalité än andra telefoner är då i varje fall inte sant. Sök på HTC Build Quality på google så kommer det komma fram en hel del länkar där folk klagar på byggkvalitén. Däremot kanske de telefoner du själv har ägt har haft riktigt bra byggkvalité samtidigt som du har haft otur med någon annan tillverkare som jag tex haft med Ericsson.

Kom inte och säg att det finns lite spel till s60v5 för detta är en total lögn. 5800 är inofficiellt kompatibel med ngage. Dvs man kan lira ngage spel på 5800 vilket ger 5800 tillgång till ett helt gäng spel via ngage. Förutom det finns också 100tals flash spel och gratis program som fungerar till s60v5. Visst det finns fler program till Android, Iphone OS och Winmob men jag skriver något jag skrivit många gånger förrut. Jag har ännu inte hittat något som min 5800 inte kan göra som bla Iphone 3g kan. Iaf inget jag själv haft användning för.

Nej som sagt, jag skulle välja både 5800 och LG arena före HTC Tattoo.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Avstängd

Håller med Zidust om HTC Tattoo.
Tror jag köper LG Arena. Beror på hur den känns "IRL".

Visa signatur

[email="tjockisen@live.se"]E-POST[/mail]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av smurfen123
Håller med Zidust om HTC Tattoo.
Tror jag köper LG Arena. Beror på hur den känns "IRL".

Bästa vore om du besökte ett ställe där du fick testa bägge telefonerna låt sig en 10 minuter vardera och inte bara känna på dem. Då skulle du vad du en gör bli nöjd med ditt val. Du behöver aldrig tänka "fan också jag skulle ha köpt en LG Arena/5800 istället, den här telefonen passar ju inte alls mig".

I mitt fall var nokian ett självklart val då jag sedan tidigare haft ett flertal nokia telefoner som jag blivit riktigt nöjd med. Samtidigt hade 5800 allting jag behövde till ett riktigt bra pris. Kameran, so what tänkte jag. Om man har en 12mpix Canon LS 100 hemma som man fick som studentpresent så är man inte heller så brydd om hur bra kamera det är på mobilen. Bara kameran duger ifall jag någon gång inte skulle ha min digitalkamera tillgänglig. En annan sak som tyngde till köpet var att jag gillade symbian communityn och jag såg en bra potential i produkten och dess OS. Annars så har det tillkommit lite saker här och var som bara gjort mig extra nöjd med telefonen. Ett exempel är ljudet vid uppspelning via högtalarna.

Du däremot kanske inte är lika brydd om tilläggsprogram och dylikt. Du vill kanske gärna ha en touchscreen mobiltelefon som har en bra kamera och gillar till min motsats menysystemet. Du gillar kanske designen och ser den här telefonen som din perfekta allt i ett telefon på samma sätt som 5800 är och var för mig.

Nu kom vi lite OT men i varje fall tycker jag att du som är lite osäker ska testa bägge telefonerna innan du gör ditt val. Vem vet, Irl kanske du tycker 5800 är bättre eller kanske tvärtom? Har du gjort ett val efter att ha testat båda mobilerna så är risken att du blir missnöjd betydligt mindre ;).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Avstängd

Inskrivet av Zidust

Citat:

Bästa vore om du besökte ett ställe där du fick testa bägge telefonerna låt sig en 10 minuter vardera och inte bara känna på dem. Då skulle du vad du en gör bli nöjd med ditt val. Du behöver aldrig tänka "fan också jag skulle ha köpt en LG Arena/5800 istället, den här telefonen passar ju inte alls mig

A:Det var det jag menade med "hur LG Arena känns IRL", sorry om jag var otydlig

Citat:

Du däremot kanske inte är lika brydd om tilläggsprogram och dylikt.

A: Visst, det kan vara kul och ha något roligt spel/app/tema om man har tråkigt men det känns inte så jätteviktigt längre.

Citat:

Nu kom vi lite OT men i varje fall tycker jag att du som är lite osäker ska testa bägge telefonerna innan du gör ditt val. Vem vet, Irl kanske du tycker 5800 är bättre eller kanske tvärtom? Har du gjort ett val efter att ha testat båda mobilerna så är risken att du blir missnöjd betydligt mindre ;).

A:Sant så sant, blir nog i helgen då.

TACK FÖR ALLA DINA SVAR !

Visa signatur

[email="tjockisen@live.se"]E-POST[/mail]

Permalänk
Medlem

Enligt LG vilket kanske inte man ska lita på) så ska den funka bättre med uppdateringen till arena

http://sw.lgmobile.com/web/web.support.retrieveSoftwareUpdate...

Har någon tetat detta?

Visa signatur

Datorer: Macbook pro 13" E2011+iphone 3G 16GB & 3GS 32GB + PentaxKX + ipod2gen 8GB. hembyggd PC (ca2001) Win XP

Permalänk

Köp en billig HTC-lur med Android-OS, då får du tillgång till android market där man kan få tag på massor av grattis spel, program och så vidare. Nokias "market" är värdelös...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulrapist
Köp en billig HTC-lur med Android-OS, då får du tillgång till android market där man kan få tag på massor av grattis spel, program och så vidare. Nokias "market" är värdelös...

Sant, Android market är bättre än Ovi store. Det finns även fler apps till Android. Men låt höra något riktigt användbart som Android har vilket S60 v5 inte har.

Sen finns det för den delen ingen billig HTC android lur förutom HTC Tatoo och jag kan inte rekommendera denna pga ovan nämnda saker. Hero är den näst billigaste och den kostar ca 5000kr.

Själv blir det att beställa en N900. Man lär inte bli missnöjd med denna :).

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]

Permalänk
Medlem

KÖP INTE LG ARENA!! Jag ber dig! Den är så sjukt jävla seg och buggar sönder sig! Snälla köp inte en LG Arena!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K-D][Aramis
KÖP INTE LG ARENA!! Jag ber dig! Den är så sjukt jävla seg och buggar sönder sig! Snälla köp inte en LG Arena!

Det ryktas att så är fallet. 5800 är helt enkelt den bästa touchscreen mobilen för under 3000kr just nu.

Visa signatur

Acer Predator G5-793 - [17.3" IPS][i7 6700HQ][GTX1060][16GB DDR4 ram][500GB SSD]