Permalänk
Medlem

Fick hem mitt chassi för ett par veckor sedan, helnöjd med det. Men av fläktarna (bak) är obalanserad eller något och för ett störande ljud (tickar) Annars är det ett väldigt tyst chassi

Visa signatur

Citera för svar
|i7-920|Asus P6T SE|Asus DCII HD 6970|12GB G.Skill 1600MHz|Intel X25-M 80GB|Asus Xonar Dx|Fractal Design Newton R2 650W|Noctua NH-U9B SE2|Fractal Design Define R2 Titanium USB3 mod|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Mmm,sen kanske någon har en undran som gynnar att alla ser.

Men men

Självklart, men när det gäller lukten får man väl hem nya bitumen mattor och den frågan finns redan besvarad i den här tråden eller recensions-tråden gällande R2.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Hej

Har ett Fractal design r2 pearl black. Ser att många har en liten vit list bakom cpu i det hålet men sådan fick inte jag med är det bra dem nya som har det? köpte 20 dec.

Mvh

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dapink
Hej

Har ett Fractal design r2 pearl black. Ser att många har en liten vit list bakom cpu i det hålet men sådan fick inte jag med är det bra dem nya som har det? köpte 20 dec.

Mvh

Kolla i chassi kartongen ifall den ligger där.
Sitter nämligen inte fastlimmad på nåt sätt så den kan ha trillat loss

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Citat:

Hej

Mvh

Jag har det på mitt r2,köpt vid releasen i oktober. Har dock bytt ut den mot en svart;)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Kolla i chassi kartongen ifall den ligger där.
Sitter nämligen inte fastlimmad på nåt sätt så den kan ha trillat loss

nepp den ligger inte någonstans

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Jag har det på mitt r2,köpt vid releasen i oktober. Har dock bytt ut den mot en svart;)

Ok då borde de bara va att maila dem om att få den.

MVh

Visa signatur

ASRock 970 Extreme4 | Gigabyte 560ti 1GB | 2st OCZ Agility 3 120GB | Samsung spinpoint 1TB | Corsair TX 650W | Corsair vengeance 2x4GB | AMD 965BE | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Är det någon som vet om jag får plats med ett Corsair HX750W-nätagg (18 cm långt exkl. kablar) + en 140mm fläkt i botten?

Tror inte kablarna kommer komma i vägen för fläkten, men undrar om någon vet, för att vara säker =D

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II

Permalänk
Medlem

Hur många volt kan fläktkontrollern i R2 gå ner till?

Permalänk

Jag gjorde misstaget att försöka ta bort fronten på mitt chassi och drog då ur sladdarna till frontkablarna för USB och ljudet... klantigt som fan kan man tycka. Men insåg inte förrän försent att det kanske inte är meningen att man ska ta bort fronten? Fanns ju inga som helst instruktioner med till chassit som sa något om fronten. Tänkte att det skulle göra det lättare med dragning av kablar och installation av fläkt mm. Så har det varit med tidigare chassin jag ägt, så tänkte att det säkert är så här med...

I vilket fall, någon som tagit bort fronten på Fractal Designs chassi? Hur gjorde ni då med att koppla i och ur kablar etc? Någon som har några smidiga tips på detta månne?

Framförallt saknar jag nu mina USB-ingångar i fronten. Ville inte ge mig på försöka fixa detta utan att först få lite tips och råd på hur bäst gå tillväga.

Tacksam för att tips och förslag som kan hjälpa mig att fixa till mitt misstag.

Postade detta i egen tråd under chassi-forumdelen och fick då tipset att ta upp det här istället.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nadahinch
Jag gjorde misstaget att försöka ta bort fronten på mitt chassi och drog då ur sladdarna till frontkablarna för USB och ljudet... klantigt som fan kan man tycka. Men insåg inte förrän försent att det kanske inte är meningen att man ska ta bort fronten? Fanns ju inga som helst instruktioner med till chassit som sa något om fronten. Tänkte att det skulle göra det lättare med dragning av kablar och installation av fläkt mm. Så har det varit med tidigare chassin jag ägt, så tänkte att det säkert är så här med...

I vilket fall, någon som tagit bort fronten på Fractal Designs chassi? Hur gjorde ni då med att koppla i och ur kablar etc? Någon som har några smidiga tips på detta månne?

Framförallt saknar jag nu mina USB-ingångar i fronten. Ville inte ge mig på försöka fixa detta utan att först få lite tips och råd på hur bäst gå tillväga.

Tacksam för att tips och förslag som kan hjälpa mig att fixa till mitt misstag.

Postade detta i egen tråd under chassi-forumdelen och fick då tipset att ta upp det här istället.

Jag har gjort det ett par gånger

Ta loss fronten helt,sen ser du att kretskorten för usb/esata och ljud/mic och du kan lätt trycka fast kontakten igen.
Måste bara undra hur du tänkte när du trodde att det skulle bli lättare att dra kablarna med borttagen front? Lycka till med fixandet, hoppas mitt förslag hjälper lite iaf. Om det är oklart skicka ett PM så ska jag förklara bättre.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

STORT PLUS + till Fractal Design för bra superb kundservice!! Ska fortsätta stödja era produkter.

Permalänk
Medlem

Något som vore unik och coolt att se vore om man kunde leverera eller iaf erbjuda ett helt ljuddämpat chassi. Alltså dämpa inredning i hela chassit på ett sådant sätt att man inte gör en bastu av chassit. Luft flöde + ljuddämpning med en egen psu på 650-750w samt egna fläktar som testas och körs så man kan garantera en låg volym.
Det är något jag skulle vara redo att lägga upp åt 2000kr på. För lågt ljud / bra luftflöde och smart snygg design är ju det man vill ha. Sen att bli första chassi tillverkaren som säljer eget chassi, med egna fläktar och ett psu med hög kvalle för en rimmlig slant vore king.

Visa signatur

Que sera, sera

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Jag har gjort det ett par gånger

Ta loss fronten helt,sen ser du att kretskorten för usb/esata och ljud/mic och du kan lätt trycka fast kontakten igen.
Måste bara undra hur du tänkte när du trodde att det skulle bli lättare att dra kablarna med borttagen front? Lycka till med fixandet, hoppas mitt förslag hjälper lite iaf. Om det är oklart skicka ett PM så ska jag förklara bättre.

Egentligen var det mest för att jag trodde det behövdes för installation av fläkten där. Tänkte vara praktisk och plocka isär vad som isär plockas kan innan jag monterade ihop allt igen bit för bit så bra som möjligt. Gick ju bra... Men finns det inte risk att jag "förstör" ännu mer om jag börjar dra i sladdarna? Finns inte direkt mycket utrymme för att pilla med dem menar jag, när fronten är lös? Kom du åt väl för att plugga i kablarna igen efter du plockat av fronten, eller var det ett jäkla pill?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nadahinch
Egentligen var det mest för att jag trodde det behövdes för installation av fläkten där. Tänkte vara praktisk och plocka isär vad som isär plockas kan innan jag monterade ihop allt igen bit för bit så bra som möjligt. Gick ju bra... Men finns det inte risk att jag "förstör" ännu mer om jag börjar dra i sladdarna? Finns inte direkt mycket utrymme för att pilla med dem menar jag, när fronten är lös? Kom du åt väl för att plugga i kablarna igen efter du plockat av fronten, eller var det ett jäkla pill?

Jag tog loss alla kablar från pinsen på moderkortet så jag kunde jobba fritt sen pillar man in de igen innan man trycker tillbaka fronten. Absolut enklast imo.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mmmmm. Det svarta och vita är sjukt snyggt! Vill ha! Självklart skall man köpa ett tillhörande nätagg också, bara för att upprätthålla färgkoden

Mer less is more! Och mer svart och vitt!

Hell, gör ett jubileumschassi varje år endast för att följas IKEAS senaste trend, mode eller vad man skall kalla det. Färger menar jag typ. Och design på nåt sätt. Hur vette fan.
Hur som helst är det kul med svenska företag och bara det tycker jag är en anledning till att handla!

Ska bli spännande att se de kommande nätaggen.

Vad har hänt med tangentbordet?

Blä, htpc-kontrollen var inge vidare utseendemässigt o=

Gör ett v.2 tangentbord med tillhörande handkontroll så blir det bra

En schysst mus skulle inte skada heller.

EDIT:

Nån mer som tycker det kanske skulle bli snyggare med en "horisontell" design på luftintaget i sidan och i toppen? Tycker stansningarna bryter designen på något sätt...Typ ha liknande som "fläktdörrarna" i fronten kanske? Även att hålen för fästena av fläktar inte syns utifrån? Alternativt att det skickas med "pluppar", för att dölja det hela på något sätt? Fast det ser nog bättre ut irl, misstänker jag.

Fast det är väl en smaksak iofs. Sen vet jag inte om det påverkar prestandamässigt.

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wfps_105
Är det någon som vet om jag får plats med ett Corsair HX750W-nätagg (18 cm långt exkl. kablar) + en 140mm fläkt i botten?

Tror inte kablarna kommer komma i vägen för fläkten, men undrar om någon vet, för att vara säker =D

Du har 170mm till fläkten, så det skall gå bra. Använder du inte fläktplatsen har du 200-220mm att nyttja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Hur många volt kan fläktkontrollern i R2 gå ner till?

Det har vi specificerat nånstans. Hittar det tyvärr inte just nu. Jag får återkomma när Kinesiska nyåret är över. Skall även uppdatera informationen på hemsidan om totalwatt och volt för fan-controllern när jag fått informationen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hej

Mvh

Vad är det för list ni pratar om? Bild?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saddl3r
Vad är det för list ni pratar om? Bild?

Kantlist =P

så inte kanterna är vassa.

http://www.sweclockers.com/imagebank/200909/Fractal1_liten001...

du ser den vita listen runt hålet.

Visa signatur

| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag har den nyaste versionen (fick den förra eller förrförra veckan), bitiumen luktar inget alls. Hursomhelst, plattan som sitter ovanför dvdn, i taket, lossnade och hängde där. Tryckte fast den igen, men vet inte hur bra den sitter. Det var innan jag satte i dvdn, vilket jag gjorde i förrgår. Allt annat sitter fast bra. Konstigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Jag har den nyaste versionen (fick den förra eller förrförra veckan), bitiumen luktar inget alls. Hursomhelst, plattan som sitter ovanför dvdn, i taket, lossnade och hängde där. Tryckte fast den igen, men vet inte hur bra den sitter. Det var innan jag satte i dvdn, vilket jag gjorde i förrgår. Allt annat sitter fast bra. Konstigt.

Har exakt samma "problem", ska prova att limma fast den, återkommer med hur det fungerade

En såndär kantlist som du länkade har jag däremot

Permalänk
Medlem

Någon som kör med en radiator ( 120.2 eller 140.2) i toppen av chassit?

Funderar på att trycka in en radiator med Bredd:153 Längd:316 Höjd eller tjocklek: 32 (mm)

Eventuellt en ännu tjockare, 56mm.

Jämför man med chassits specs bör det inte vara problem..Men det skall ju vara lite plats över till dvd alternativt tank, samtidigt som cpu hamnar "ganska högt upp".

Någon som har åsikter? Ni på fractal kanske redan vet att ett gäng radiatorer passar?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av holmberg

Funderar på att trycka in en radiator med Bredd:153 Längd:316 Höjd eller tjocklek: 32 (mm)

Jämför man med chassits specs bör det inte vara problem..Men det skall ju vara lite plats över till dvd alternativt tank, samtidigt som cpu hamnar "ganska högt upp".

Någon som har åsikter? Ni på fractal kanske redan vet att ett gäng radiatorer passar?

I toppen får du inte in en raditor över huvudtaget,jag har testat med en Magicool slim 2x120, typ 30mm tjock och det gick inte tyvärr:( Jag borrade ut nitarna till hdd racket och tog bort det men det blev inte spec bra. Ska du bygga vatten borde du satsa på ett annat chassi, tyvärr. Hoppas de löser det till nästa revision. Jag ska byta till ett moddat Lian Li G70 för att få plats men hade helst behållt mitt Define R2 då det är snyggare.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

I toppen får du inte in en raditor över huvudtaget,jag har testat med en Magicool slim 2x120, typ 30mm tjock och det gick inte tyvärr:( Jag borrade ut nitarna till hdd racket och tog bort det men det blev inte spec bra. Ska du bygga vatten borde du satsa på ett annat chassi, tyvärr. Hoppas de löser det till nästa revision. Jag ska byta till ett moddat Lian Li G70 för att få plats men hade helst behållt mitt Define R2 då det är snyggare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm, vad är det som sätter stopp? kan du förklara lite utförligare? Sitter det inte två 140 fläktplatser i toppen?! Så det kan väl inte vara längden?

På ditt svar så låter det lite som det är tjockleken som ställer till det?

När du pratar om hd-racket, hade du tänkt trycka in det i fronten?

Kommer förmodligen skippa intern dvd då jag kör 95% av spelen genom steam samt att en extern även kan användas till netbooks etc.
Hjälper detta? Att alltså ha tomt i 5" platserna..

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hm, vad är det som sätter stopp? kan du förklara lite utförligare? Sitter det inte två 140 fläktplatser i toppen?! Så det kan väl inte vara längden?

På ditt svar så låter det lite som det är tjockleken som ställer till det?

När du pratar om hd-racket, hade du tänkt trycka in det i fronten?

Kommer förmodligen skippa intern dvd då jag kör 95% av spelen genom steam samt att en extern även kan användas till netbooks etc.
Hjälper detta? Att alltså ha tomt i 5" platserna..

Det finns för lite utrymme på höjden ovanför moderkortet, det finns inte en chans att du få plats med en radiator i taket. Hjälper ingenting att ha tomt i 5,25" platserna.
Jag monterade i de två frontfläktserna men det blir inte heller bra då man bara kan fästa radiatorn i fyra skruvar. Säger det igen, inget chassi att satsa på om du ska bygga vatten med radiatorer större än 1x120mm. Tyvärr

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Fractal Design 140mm Silent Series fläkt för ganska precis 1 år sedan. Tyvärr har garantin gått ut för några dagar sedan, för nu har fläkten skurit. Läste om en till på Inet som hört missljud från sin fläkt. Är detta något känt fenomen?
Behöver ju köpa en ny 140 mm fläkt, men vet inte om jag vågar köpa en likadan ifall den också kommer skära om 1 år.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 \ Ryzen 3700X \ be quiet! Pure Rock 2 \ MSI X570 MPG GAMING EDGE WIFI \ ASUS Radeon RX 5700 XT TUF GAMING OC \ Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 \ Crosair RM 750X V2 \ Kingston A2000 SSD

Permalänk
Medlem

Finns väl ingen 140mm i sverige utan sleeved bearing. Funkar dåligt om man har dom liggandes (dör snabbare). Lite synd.

Permalänk
Medlem

Har bestämt mig för att byta ut chassit istället för att limma, hur ser jag på förpackningen att det är en ny "version" som har bättre lim?

Permalänk
Medlem

Hjälpte en kompis att installera sin dator i R2 chassit, var en fröjd att arbeta i! Det absolut prisvärdaste chassit på marknaden just nu! Blir att byta min Antec 300 till ett sånt... Tystnad och dammfilter lockar! (kompisen har haft chassit i 2 veckor, dammet lyser fortfarande med sin frånvaro!).

Förövrigt ni som klagar på småsaker, det är trots ett chassi som kostar hälften av vad man brukar få betala för ett chassi med dessa funktioner! (och utseende) Skulle iför sig betala 1000kr för det om det innebor att kvaliten förbättrades ytterligare

Permalänk
Avstängd

Har också fd r2 chassiet, riktigt riktigt bra och det känns nästan lite småsint att anmärka på detaljer för det priset ni säljer det för men bara några millimeter eller en centimeter mer plats bakom moderkortsplåten för att lägga kablar på vore riktigt bra. Funkar nu också men jag undviker att öppna den sidan då att få på sidoenheten inte är det lättaste och då kör jag ändå modulärt men föredrar ändå att lägga de fä överblivna kablar/kontakter som finns där.

En annan fråga: jag antar att Noctua NH-D14 inte får plats men funkar Noctua NH-U12P SE2 ? Har ställt frågan förut utan att få svar och enligt mina mått ska det fungera men tycker att någon borde ha provat?

En annan sak som skulle kunna förbättras till nästa revision av Chassiet är hakarna för sidoplåtarna som har böjt sig innåt några gånger nu för mig då jag har försökt att få kablar att sitta dolda bakom noderkortsplåten. Fungerar men man bör vara medveten om att de är lite känsliga.

Annars underbart funktionellt , tyst och stilrent chassie för en sån human peng.