Permalänk
Medlem

Återställning

Hej jag har en ny lenovo n500 som jag har tagit bort Vista på (tog bort den partionen) Nu har jag win 7 på den och vill återställa den till Visa innan jag säljer den. Problemet är nu att lenovo care buttom pekar inte rätt mot recovery partion. jag ska till lägga att jag kör även Ubuntu på den sk gamla c: disken så win 7 går i c: nu och ubuntu går i resten av det jag tog bort när jag körde in win 7. Vet någon hur jag får lenovos easy care button att peka rätt i bios ? Är det något med mbr som är fel ?

Permalänk
Medlem

Du använder recovery CD/DVD skivorna som det stod på skärmen första gången du någonsin startade datorn att du skulle skapa genom att stoppa in tomma CD/DVD skivor. Stod även i manualen hur man skapade dem efteråt. Dator tillverkarens hemsida har även info hur man använder recovery partitionen på rätt sätt.

Annars kan du beställa för flera hundra kr (400 kr eller så).

Permalänk
Medlem

Ja hum.. det där vet jag oxå.. men nu blev det inte några återställningsskivor gjorda och har man en dator med restore knappen tycker man att det inte behövas göras heller då kopiorna ligger lagrade på hd i egna partioner. Frågan är hur pekar jag i bios till den partionen om mbr har blivit flyttat.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Man ska göra skivorna iaf.. utifall nåt som detta händer eller en total HDDkrasch..

Du kan ju ominstallera och installera backup&recovery programmet som lenovo kanske har och på så sätt återställa datorn..

Permalänk
Medlem

Har för mig att pekningen till restore ligger på primära partitionen, dvs installera anat = restore fungerar inte.

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]