Permalänk
Avstängd

problem med asus p5q-e

Hej. Idag har jag fått ett litet problem. Vettefan vad felet kan vara och undrar om ni kan hjälpa mig. Varje gång jag startar om datorn måste jag resetta bios. annars så går datorn igång och skärmen är svart och alla fläktar varvar på högsta. Sen när jag har resettat bios så står det bios recovery får antingen välja gå in i bios eller ja ta default. DEt enda som funkar är att ta default för om jag går in i bios så måste datorn starta om efteråt så blir det svart igen.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Har ett likadant moderkort men har aldrig hörtala som det här problemet :S

Du har inte gjort något speciellt senaste tiden ? Typ som flasha BIOS ?
Jag antar att problemet kan ligga i mycket men testa resetta CMOS,
alltså dra ut batteriet i några sekunder (givetvis när den är avstängd).

Permalänk
Avstängd

Har inte gjort något med bios överhuvudtaget på senaste tiden. Det är exakt det där jag behöver göra varje gång för att komma in i datorn. alltså varje gång jag startar om datorn behöver jag resetta cmos

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Avstängd

NU har jag pratat med komplett som jag köpte moderkortet ifrån. Dock säger dom bara jag ska flasha om bios men förstår inte riktigt hur jag ska kunna göra det. För varje gång jag går in i bios måste jag starta om datorn så händer samma skit igen jag måste resetta så mina prios försvinner igen. Mina prios är floppy1.hårddisk2.dvdspelare3. Det största problemet är att jag ej har någon floppy:S

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

kanske det som är problemet att du inte har någon floppy..
Fönsters vill ju leta den men hittar den inte..inaktivera den i bios så kanske det funkar..

Visa signatur

Asus Z370 prime, Intel i5 9400F kyld med Arctic cooler, 16 Gb HyperX DDR4, 240Gb HyperX, 1TB corsair, Asus GTX1650 Super. Win 10 pro.

Permalänk
Medlem

det är ju bara att ändra inställningen, om prion ligger på floppyn först lägg den sist då ?
Hmm, jag kan kolla hur jag ahr lagt dom för jag flashade BIOS nyligen med USB minne

Brb

Edit, Tillbaka

Okej, jag har också på samma ordning när det gäller hur datorn ska boota, floppy, HDD, CD/DVD så det är ju inte det som är felet.

Så du kan alltså inte alls gå in i BOIS och ändra saker ? inte ens i några sekunder innan skärmen blir svart ? För det du kan göra i så fall är att gå in i ASUSFLASH grejen och stoppa i ett usbminne med ditt nya bios i och se om det blir någon skillnad.

Sen en annan lösning kan vara att testa ett annat grafikkort ? det är så att mitt grafikkort kan inte ge sig själv tillräckligt med Volt när jag överklockar det och har två skärmar samtidigt (då blir det som du beskriver svarta skärmar), så det kanske kan vara en lösning ?

Lösning nummer två kan du också testa, fungerar inte det här ska du RMA:a det helt klart. Det finns en grej på plankan som heter Die Hard BIOS, Kolla upp det i manualen. Om det är så att BOIS kraschar under flashing så finns det ett till BIOS-chip på moderkortet som man kan använda.

Så bara att kolla upp det i manualen

Permalänk
Avstängd

Just det. Varje gång jag går in i bios måste datorn starta om så kommer den ej igång igen. Så jag måste resetta igen så har prios ändras tillbaks till floppy1.hårddisk2.dvdspelare3.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Avstängd

Nej alltså jag kan gå in i bios men när jag ska gå ut igen så startar datorn om som vanligt så blir skärmen svart. den blir aldrig svart i själva bios eller när jag spelar eller något sånt. Bara varje gång jag ska starta om datorn. Så allt jag ädnrar i bios måste jag ändå reseta för att datorn ska komma igång igen.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av svart_smurf
NU har jag pratat med komplett som jag köpte moderkortet ifrån. Dock säger dom bara jag ska flasha om bios men förstår inte riktigt hur jag ska kunna göra det. För varje gång jag går in i bios måste jag starta om datorn så händer samma skit igen jag måste resetta så mina prios försvinner igen. Mina prios är floppy1.hårddisk2.dvdspelare3. Det största problemet är att jag ej har någon floppy:S

Hade samma problem med sonens dator förra veckan. (fast med ett Gigabyte bord) Var tvungen att sätta floppy som disable i bios. Räckte inte med att flytta den till att den skulle bota som nr 3 (efter HDD)

Visa signatur

ASUS P6T Deluxe-V2, Core-i7-975EE, ATI-4890xxx 1Gb, 6GB Corsair 12800 Dominator, VelociRaptor-300, Plextor 716-SA,
X-Fi Fatal1ty, Corsair HX-850W, Coolermaster Stacker.

Permalänk
Avstängd

Om jag kunde ändra så att den läste från dvdspelaren innan hårddisken så skulle det ej vara något problem. Men nu så ändras allting som jag har ändrat på jag sitter verkligen fast vettefan vad jag ska göra >.<

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Men du kan du ju flasha BOIS ! Det är ju bara att gå in i asus flash och göra det !

Här är en tråd om asus P5Q moderkort där du kan hitta länkar till nytt BOIS (själv har jag senaste av kets special moddade BIOS)
http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk
Avstängd

Asus flash vad måste jag ha för det x.o?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Gå in i nästsista tabben, där står det ASUS Flash.

Lägg ditt nya BIOS på ett usbminne (det ska bara vara den här filen på minnet inget annat), plugga in det i datorn.
Starta upp BIOS, näst sista fliken, välj asus flash, sedan väljer du usbminnet i menyn (Det heter olika beroende på hur många HD du har, för mig heter den t.ex /:F eller likande)

Sen ska den idenifiera bios (gör den automatiskt) och den frågar om du vill glasha och du svarar ja

Och blir det eventuellt fel i flashingen ta fran manualen och kolla på Die hard BOIS

Permalänk
Avstängd

Kan du kanske länka till den jag borde använda x.o? Så jag får rätt på en gång. Sen måste jag inte göra om usb minnet? KOmmer ihåg när jag hade ett annat problem då blev jag tvungen att köra om usb minnet så att den kunde hittas i bios.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk

Ibland kan det vara så att biosen inte vill läsa om det inte är fat 16(?) eller 32. Jag kan inte flasha från ntfs iaf. sedan får du gå till:

(obs kolla så att det är länken till Asus P5Q-E)
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=ogZlrSeVzUh9MKLO&temple...

klicka på downlad -> bios
ladda ned den senaste lägg på usb minnet och flasha proceduren står i manualen finns även att ladda ned på sidan som jag länkat.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Avstängd

men är det Afudos BIOS update tool V2.36 ? menar de när från 08. dom andra jag ser är jö bara för enksilda saker som fixar fläktarna etc.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bobonolla
Ibland kan det vara så att biosen inte vill läsa om det inte är fat 16(?) eller 32. Jag kan inte flasha från ntfs iaf. sedan får du gå till:

(obs kolla så att det är länken till Asus P5Q-E)
http://www.asus.com/product.aspx?P_ID=ogZlrSeVzUh9MKLO&temple...

klicka på downlad -> bios
ladda ned den senaste lägg på usb minnet och flasha proceduren står i manualen finns även att ladda ned på sidan som jag länkat.

haha vet inet varför jag kan inte flasha om bios. jag har inte ens asus ez flash 2 i tools. Den är helt borta. Finns ingen chans jag kan flasha om bios. Ringde till komplett. Dom visste inte vad jag skulle göra så jag blir tvungen att skicka in kortet.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]