Universitetskurs på helfart(100%) ?

Permalänk

Universitetskurs på helfart(100%) ?

Om jag söker till en fristående kurs som är 100% helfart. Vad innebär det?
Att jag har lektion varje dag?

Visa signatur

Amd 64 3000+ @ 1836mhz. 3x512mb minne. X800xt PE AGP. Kyls med Zalman reserator 1 Plus. 80+100+120+120=420Gb hårddisk. Dual screen. Sambeställaren:)
[SwecC]Mammuten @ BF2. Min signatur är ju helt enkelt bäst :D Inte ändrad sedan 2003/2004.

Permalänk

Det betyder att du läser 30p på en termin. På vissa universitet är det två föreläsningar i veckan, på andra är det tre om dagen.

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Jag lånar tråden.

Jag läser för närvarande n ett program på 100% heltid, till våren har jag nu sökt retorik 15HP som jag ska läsa samtidigt. Löser det sig automatiskt eller måste jag snacka med någon studievägledare?

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Universitetskurs på helfart(100%) ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av biohazard
Om jag söker till en fristående kurs som är 100% helfart. Vad innebär det?
Att jag har lektion varje dag?

Du förväntas i alla fall lägga ned 40 timmar per vecka på den; huruvida dessa består av lektioner, föreläsningar, egna studier eller någon kombination varierar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Jag läser för närvarande n ett program på 100% heltid, till våren har jag nu sökt retorik 15HP som jag ska läsa samtidigt. Löser det sig automatiskt eller måste jag snacka med någon studievägledare?

Räkna inte med att något löser sig självt om det inte kurserna är speciellt anpassade för att passa med varandra. 15 extra poäng blir förmodligen svårt att klämma in smidigt, men förmodligen kan man stå ut med att inte närvara vid samtliga tillfällen.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Universitetskurs på helfart(100%) ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Räkna inte med att något löser sig självt om det inte kurserna är speciellt anpassade för att passa med varandra. 15 extra poäng blir förmodligen svårt att klämma in smidigt, men förmodligen kan man stå ut med att inte närvara vid samtliga tillfällen.

Om vi bortser från schemat... ?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Universitetskurs på helfart(100%) ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Om vi bortser från schemat... ?

Är det också 15HP helfart då? Jag läser 30HP halvfart och det är mkt att läsa men mindre "korvstoppande", det borde ju en retorikkurs också vara. Alltså räkna med att läsa mer texter än ett tekniskt ämne. Dock inte sagt att det skullle innebära mer eller mindre studerande men är man en van läsare så är det ju säkerligen lättare.

100% 30p och 50% 30p går i alla fall helt okay för mig för närvarande. Bara man lägger upp läsandet och är beredd att arbeta lite extra mycket.

*** EDIT ***

Oj jag uppfattade frågan fel. Nåja om du bara sköter din ansökan korrekt precis som vanligt så är det inget mer du behöver göra än att bara se till att vara på upprop osv efter instruktioner. Ja eller i vart fall meddela att du tänker gå o.s.v. Precis som om du skulle blivit antagen för vilken annan kurs som helst alltså.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Re: Re: Universitetskurs på helfart(100%) ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrc
Om vi bortser från schemat... ?

50% extra fick man utan vidare läsa på LiTH i för ett par år sedan i alla fall, men det kanske kan variera. Fristående kurser kanske inte heller administreras på samma sätt (om det nu är en sådan det gäller).

Permalänk
Medlem

Ok tack. Kursen är för övrigt 15HP halvfart... skulle velat haft helfart men den ges inte i helfart på SU.

Japp retoriken är fristående så det borde inte vara något problem.

Permalänk
Medlem

Ofta får man plugga mer än bara dom där 40 timmar per vecka... Nästan alltid om man läser nån teknisk ämne..

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Ofta får man plugga mer än bara dom där 40 timmar per vecka... Nästan alltid om man läser nån teknisk ämne..

Det är ju väldigt relativt, jag skulle säga att jag och mina klasskamrater i genomsnitt läser mindre än 40 timmar per vecka ifall man bara räknar effektivt studietid utan raster o dylikt.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Ofta får man plugga mer än bara dom där 40 timmar per vecka... Nästan alltid om man läser nån teknisk ämne..

Uhh, nej?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Det är ju väldigt relativt, jag skulle säga att jag och mina klasskamrater i genomsnitt läser mindre än 40 timmar per vecka ifall man bara räknar effektivt studietid utan raster o dylikt.

Jag tror inte heller att det är så många som snittar 40h en vanlig vecka. Sen blir det ju rätt stor skillnad beroende på vilket betyg man siktar på också. En 3:a så kan man nog snitta en rätt bra bit under 40h medan en 5:a ofta kräver rätt mycket tid, i alla fall på civ. ing's.

Jag snittar nog rätt långt under 40h en vanlig vecka men veckan/veckorna innan tentavecka så är det inget konstigt med 100h's veckor så det jämnar väl ut sig någorlunda i slutändan.

Permalänk

Beror ju på hur effektiv man är, jag lägger hyfsat mycket mer än 40 timmar i veckan på skolan, skulle kunna sammanfatta det med att jag lägger nästan all vaken tid...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Beror ju på hur effektiv man är, jag lägger hyfsat mycket mer än 40 timmar i veckan på skolan, skulle kunna sammanfatta det med att jag lägger nästan all vaken tid...

Är du seriös? Brukar inte lägga mycket alls, många kurser tar man ju på 3-4 dagars tentaplugg (får runt C då brukar det va) om man bara suttit på föreläsningarna och inte pluggat något hemma alls.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Är du seriös? Brukar inte lägga mycket alls, många kurser tar man ju på 3-4 dagars tentaplugg (får runt C då brukar det va) om man bara suttit på föreläsningarna och inte pluggat något hemma alls.

Fast vissa siktar ju iofs kanske på högsta betyg och att de verkligen vill vara bäst på det de läser också?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Fast vissa siktar ju iofs kanske på högsta betyg och att de verkligen vill vara bäst på det de läser också?

Still, ingen av de ja känner som snittar B/A (inklusive mig själv) pluggar över 40 timmar per vecka (i snitt under hela perioden då). Oberoende av vilken linje/skola de går.

Hmm, nu ska ja sova så ja kommer upp och kan börja plugga, har ju tenta om 1.5 vecka, kan va bra o dra ett A i denna med kanske

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Är du seriös? Brukar inte lägga mycket alls, många kurser tar man ju på 3-4 dagars tentaplugg (får runt C då brukar det va) om man bara suttit på föreläsningarna och inte pluggat något hemma alls.

En tråd om skola/universitetsstudier där du inte drygar dig är inte komplett helt enkelt :p. Vi börjar bli medvetna om att du är jätteduktig, och aldrig behöver plugga. Samtidigt verkar du sakna all form av känsla och förståelse. Förhoppningvis, vilket jag också tror, är du vettigare i verkliga livet än du framstår i dessa trådar.

Läser man på någon av de tekniska högskolorna, är jag övertygad om att iaf 95% de första 2-3 åren måste snitta mer än 40h/vecka. Speciellt när det ofta är schemalagt (självfallet frivilligt) ca 30h/v med föreläsningar/labbar/övningar. Men att 30-50% inte blir godkända tyder väl på att alla kanske inte gör det... Inriktningskurserna upplever nog de flesta som något mindre ansträngande.

3-4 dagars taktiken tror jag funkar bra på typ FekA och liknande. Fixar man en kurs i avancerad reglerteknik, materialteknik el dyl. på endast föreläsningarna och några dagars plugg innan tentan är det bara att lyfta på hatten.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anno
En tråd om skola/universitetsstudier där du inte drygar dig är inte komplett helt enkelt :p. Vi börjar bli medvetna om att du är jätteduktig, och aldrig behöver plugga. Samtidigt verkar du sakna all form av känsla och förståelse. Förhoppningvis, vilket jag också tror, är du vettigare i verkliga livet än du framstår i dessa trådar.

Läser man på någon av de tekniska högskolorna, är jag övertygad om att iaf 95% de första 2-3 åren måste snitta mer än 40h/vecka. Speciellt när det ofta är schemalagt (självfallet frivilligt) ca 30h/v med föreläsningar/labbar/övningar. Men att 30-50% inte blir godkända tyder väl på att alla kanske inte gör det... Inriktningskurserna upplever nog de flesta som något mindre ansträngande.

3-4 dagars taktiken tror jag funkar bra på typ FekA och liknande. Fixar man en kurs i avancerad reglerteknik, materialteknik el dyl. på endast föreläsningarna och några dagars plugg innan tentan är det bara att lyfta på hatten.

Pratar som sagt inte bara om mig själv, detta gäller alla jag pluggat med. Och jag pratar som sagt snitt från kursstart. Första veckorna pluggar i princip ingen utanför lektionstid. Iaf vad jag märkt.

Tycker Mekanik och Mattekurserna (inte alla såklart, men en hel del) är exempel på andra kurser man klarar på några dagars tentaplugg om man går en civilingenjörsutbildning, då matten i sådana utbildningar endast är tänkt som ett medel för övriga kurser, så bara man lär sig ett fåtal tillvägagångssätt så kan man klara hela tentan, sällan förståelse är ett krav i sig

Och pratar vi FekA/NekA då snackar vi typ 8 timmars lektionstid i veckan + 10 minuters plugg per dag för högsta betyg. NekA handlar i princip bara om att kunna skifta kurvor åt rätt håll...

Problemet jag märker med många är att de inte pluggar effektivt, du får ju hålla med om att om man "pluggar hela sin vakna tid" finns det utrymme för effektivisering? Jag tror inte att vissa har avsevärt mycket lättare än andra, jag tror det handlar om att vissa har utvecklat en studieteknik som passar dem själva perfekt. Alla kan inte använda samma studieteknik, då vi alla är olika. Någon med dyslexi kanske inte bör läsa sin mattebok för att lära sig matten, utan istället räkna och vid problem fråga en vän. Medan någon som lär sig genom att se exempel i text borde läsa boken i sin ensamhet innan han/hon räknar.

Jag skriver inte sakerna för att vara dryg, vill bara få folk att inse att man behöver faktiskt inte vara ett geni och plugga 24/7 för att klara av högskolan med bra betyg. Det viktigaste är att man hittar en studiemetod som passar en själv, och att man effektiviserar. Självklart kommer det veckor när man måste plugga mycket, men om man från början vet hur man skall göra för att lära sig effektivast så blir det lättare. T.ex. vet jag många som inte går på föreläsningarna i större utsträckning i början av kurserna, för att halvvägs in få panik för de inte fattat något av uppgifterna vi skall lösa. De har tänkt sig att sitta hemma och läsa går snabbare än föreläsningarna, men de verkar ha varit sådana som lär sig bättre av att sitta på föreläsningarna, alltså skulle föreläsningarna resulterat i mindre pluggtid i slutändan.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anno
En tråd om skola/universitetsstudier där du inte drygar dig är inte komplett helt enkelt :p. Vi börjar bli medvetna om att du är jätteduktig, och aldrig behöver plugga. Samtidigt verkar du sakna all form av känsla och förståelse. Förhoppningvis, vilket jag också tror, är du vettigare i verkliga livet än du framstår i dessa trådar.

Läser man på någon av de tekniska högskolorna, är jag övertygad om att iaf 95% de första 2-3 åren måste snitta mer än 40h/vecka. Speciellt när det ofta är schemalagt (självfallet frivilligt) ca 30h/v med föreläsningar/labbar/övningar. Men att 30-50% inte blir godkända tyder väl på att alla kanske inte gör det... Inriktningskurserna upplever nog de flesta som något mindre ansträngande.

3-4 dagars taktiken tror jag funkar bra på typ FekA och liknande. Fixar man en kurs i avancerad reglerteknik, materialteknik el dyl. på endast föreläsningarna och några dagars plugg innan tentan är det bara att lyfta på hatten.

De teoretiska linjerna har ofta istället hyllmeter med böcker som man ska tragla sig igenom. Det är meningen att man ska bygga sig sin egen uppfattning om en mängd olika saker så är man inte sugen på att läsa några tusen sidor per kurs så kan man säkerligen klara sig ändå men man får det svårare och svårare att sätta sig in i ämnet ju längre tiden går.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
...
Problemet jag märker med många är att de inte pluggar effektivt, du får ju hålla med om att om man "pluggar hela sin vakna tid" finns det utrymme för effektivisering? Jag tror inte att vissa har avsevärt mycket lättare än andra, jag tror det handlar om att vissa har utvecklat en studieteknik som passar dem själva perfekt. Alla kan inte använda samma studieteknik, då vi alla är olika. Någon med dyslexi kanske inte bör läsa sin mattebok för att lära sig matten, utan istället räkna och vid problem fråga en vän. Medan någon som lär sig genom att se exempel i text borde läsa boken i sin ensamhet innan han/hon räknar.

Jag skriver inte sakerna för att vara dryg, vill bara få folk att inse att man behöver faktiskt inte vara ett geni och plugga 24/7 för att klara av högskolan med bra betyg.
...

Se, ett genast mer nyanserat och välformulerat inlägg. Hade kanske rätt att du var vettigare än dina snabba, korta svar framställer dig. Nådde med andra ord syftet med den lite mer provocerande tonen.

Visst har du rätt ang. effektivisering, det är många som pluggar på fel sätt. Att sitta några timmar koncentrerat och sen resten av kvällen, träna eller göra något annat är mer givande än att sitta hela kvällen. Samtidigt är jag övertygad om att det tar olika lång tid för människor att greppa innehållet. Någon behöver helt enkelt nöta mer än andra oberoende studieteknik.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
De teoretiska linjerna har ofta istället hyllmeter med böcker som man ska tragla sig igenom. Det är meningen att man ska bygga sig sin egen uppfattning om en mängd olika saker så är man inte sugen på att läsa några tusen sidor per kurs så kan man säkerligen klara sig ändå men man får det svårare och svårare att sätta sig in i ämnet ju längre tiden går.

Visst är det så, problemet är att det sällan finns incitament för att läsa all denna litteratur annat än för eget intresse. Många av dessa utbildningar har kanske 4-6h schemalagd undervisning per vecka och man kan som du säger överleva med liten arbetsinsats. Sen är det ganska självklart att den som plöjt all denna litteratur har betydligt bättre koll men det syns tyvärr inte alltid i betygen om kraven är låga.

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anno
Se, ett genast mer nyanserat och välformulerat inlägg. Hade kanske rätt att du var vettigare än dina snabba, korta svar framställer dig. Nådde med andra ord syftet med den lite mer provocerande tonen.

Visst har du rätt ang. effektivisering, det är många som pluggar på fel sätt. Att sitta några timmar koncentrerat och sen resten av kvällen, träna eller göra något annat är mer givande än att sitta hela kvällen. Samtidigt är jag övertygad om att det tar olika lång tid för människor att greppa innehållet. Någon behöver helt enkelt nöta mer än andra oberoende studieteknik.

Visst är det så, problemet är att det sällan finns incitament för att läsa all denna litteratur annat än för eget intresse. Många av dessa utbildningar har kanske 4-6h schemalagd undervisning per vecka och man kan som du säger överleva med liten arbetsinsats. Sen är det ganska självklart att den som plöjt all denna litteratur har betydligt bättre koll men det syns tyvärr inte alltid i betygen om kraven är låga.

Nej givetvis men sedan kräver många även att man har ett riktigt brinnande intresse för att överhuvudtaget ha någon nytta av utbildningen i efterhand. Samt att man nog gråter rätt så mycket när man sitter med en C-uppsats och inte ens förstår vart man ska börja.

Det handlar om att ta eget ansvar. Utbildningen och betygen blir ju det man själv gör det till. Känner man för att glida mesta delen av tiden så är det väl inte i sig inget problem. Men man ska nog inte tro man får arbete eller att man verkligen lär sig något av det hela då heller.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anno
Se, ett genast mer nyanserat och välformulerat inlägg. Hade kanske rätt att du var vettigare än dina snabba, korta svar framställer dig. Nådde med andra ord syftet med den lite mer provocerande tonen.

Visst har du rätt ang. effektivisering, det är många som pluggar på fel sätt. Att sitta några timmar koncentrerat och sen resten av kvällen, träna eller göra något annat är mer givande än att sitta hela kvällen. Samtidigt är jag övertygad om att det tar olika lång tid för människor att greppa innehållet. Någon behöver helt enkelt nöta mer än andra oberoende studieteknik.

Som sagt skrevs förra inlägget klocka 03:10 inatt, det var efter jag somnat utan att duscha, vaknat, tagit en dusch och insett att jag inte var trött nog att somna om Så jag var inte fullt vid medvetande

Precis, jag pluggar inte så många timmar per dag, men jag får mer gjort än om jag råpluggat hela dagen. Läser t.ex. max 2 kapitel per dag (runt 60 sidor), jag läser ALDRIG mer per dag för hur bra jag kommer ihåg det jag läser blir sämre och sämre per läst sida :p. Har vänner som läser 5-6 kapitel per dag nu 2 veckor före tentorna, de kommer dock inte ihåg mycket och läser boken 2 ggr om de har tid.

Men helt klart har du rätt i att alla behöver olika mycket tid, alla kan inte klara det lika snabbt. Dock tror jag att de allra flesta (speciellt de som går första/andra året) skulle få avsevärt mycket mer fritid om de snabbt hittade sitt sätt att studera. Mitt första halvår på högskolan gjorde jag misstaget att sitta 5-7 pers i grupp och plugga matte, needless to say så fick man inte så mycket gjort.

Efter den första terminen bytte jag helt studiesätt, jag insåg att sitta och plöjja tusentals sidor i alla kurser var bara tidsödande för mig. Okej om man hade en läskurs och resten var matte/mekanik osv, men att läsa 3 olika böcker samtidigt var inget för mig. Istället inriktade jag mig på att ta grymma anteckningar på föreläsningarna i de kurser där vi fick föreläsarens powerpoint innan på nätet. Printade ut den och antecknade, och så antecknade jag även de moment jag inte helt förstått från föreläsningen så läste jag de avsnitten i boken i efterhand.

Detta fungerade mycket bättre för mig. Och det är det jag vill att folk skall inse, att bara för att hela klassen läser alla böcker betyder inte det att alla lär sig bäst pga det. Mina kompisar tyckte jag var galen som skippade boken, dock kuggade 50% den kursen och jag fick bland de högsta betygen i klassen. Jag gjorde det inte för jag var smartare än alla andra, jag gjorde det för att jag använde en studieteknik som passade mig bäst. Självklart fick folk högre betyg än mig, det finns alltid folk som är extremt smarta i klassen och får alla A, antingen pga att de pluggar massor (sticker inte under stolen med att pluggar man tillräckligt kan alla få A), eller att de helt enkelt är genier.

Långt inlägg igen. Det jag vill ha sagt är, plugga på det sätt som passar dig bäst så kan man oftast plugga mindre tid och uppnå samma resultat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av anno

Visst är det så, problemet är att det sällan finns incitament för att läsa all denna litteratur annat än för eget intresse. Många av dessa utbildningar har kanske 4-6h schemalagd undervisning per vecka och man kan som du säger överleva med liten arbetsinsats. Sen är det ganska självklart att den som plöjt all denna litteratur har betydligt bättre koll men det syns tyvärr inte alltid i betygen om kraven är låga.

Håller helt med. Läsa ger bättre koll, dock får man tyvärr inte alltid utdelning för att läsa som du säger. Ingen arbetsgivare kollar/bryr sig vad man kan när man går ut, det viktiga är betygen/examen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Håller helt med. Läsa ger bättre koll, dock får man tyvärr inte alltid utdelning för att läsa som du säger. Ingen arbetsgivare kollar/bryr sig vad man kan när man går ut, det viktiga är betygen/examen.

Jag bryr mig personligen väldigt lite om vad arbetsgivaren kollar eller bryr sig. Men jag vill kunna göra ett bra jobb inom det område som jag tänker arbeta inom. Det är ett incitament för mig att bli bättre. Jag behöver ingen som klappar mig på ryggen och säger att jag är duktig utan jag kan visa det genom det arbete jag genomför och det kräver att jag är insatt i ämnet. För mig personligen räcker det oftast inte med att jag "klarar mig" utan jag vill verkligen kunna sätta mig in i det jag gör. Därmed innebär det givetvis att jag även läser litteratur som kan knyta till kurslitteraturen men som inte är det. Dvs utöver kurslitteraturen.

Det som egentligen förväntas av dig när du studerar på högskola/universitet är ju just att du tar eget ansvar för din utbildning. Alla föreläsningar är frivilliga om de inte ger högskolepoäng eller är obligatoriska moment som ger högskolepoäng, du ska själv lägga upp dina studier och det ska i slutändan mynna ut i att du kan arbeta inom det område du valt. Om du då vill göra det som en medelmåtta t.ex. så är det fullt frivilligt. Högskolan/universitetet kommer inte kräva att du är något slags proffs inom ditt ämne. För dig personligen tror jag det ger mer att utbilda sig och pressa dina begränsningar. Det är därför det finns utrymme för det i studierna. Så att du kan jobba extra hårt och verkligen ge allt. Så du utvecklas som person och ökar dina kunskaper och inte känner dig hämmad.

Det är för dessa personer de där extra timmarna som folk inte använder är till för. Inte för de personer som är nöjda med att vara nr2.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag bryr mig personligen väldigt lite om vad arbetsgivaren kollar eller bryr sig. Men jag vill kunna göra ett bra jobb inom det område som jag tänker arbeta inom. Det är ett incitament för mig att bli bättre. Jag behöver ingen som klappar mig på ryggen och säger att jag är duktig utan jag kan visa det genom det arbete jag genomför och det kräver att jag är insatt i ämnet. För mig personligen räcker det oftast inte med att jag "klarar mig" utan jag vill verkligen kunna sätta mig in i det jag gör. Därmed innebär det givetvis att jag även läser litteratur som kan knyta till kurslitteraturen men som inte är det. Dvs utöver kurslitteraturen.

Det som egentligen förväntas av dig när du studerar på högskola/universitet är ju just att du tar eget ansvar för din utbildning. Alla föreläsningar är frivilliga om de inte ger högskolepoäng eller är obligatoriska moment som ger högskolepoäng, du ska själv lägga upp dina studier och det ska i slutändan mynna ut i att du kan arbeta inom det område du valt. Om du då vill göra det som en medelmåtta t.ex. så är det fullt frivilligt. Högskolan/universitetet kommer inte kräva att du är något slags proffs inom ditt ämne. För dig personligen tror jag det ger mer att utbilda sig och pressa dina begränsningar. Det är därför det finns utrymme för det i studierna. Så att du kan jobba extra hårt och verkligen ge allt. Så du utvecklas som person och ökar dina kunskaper och inte känner dig hämmad.

Det är för dessa personer de där extra timmarna som folk inte använder är till för. Inte för de personer som är nöjda med att vara nr2.

Det kräver ju att det du skall jobba med utgår från det du pluggar. Många utbildningar har ju 0 med det att göra. Hur många av de som läser tekniska utbildningar tror du faktiskt kommer använda sig av all matte/mekanik de läst? En del säkerligen, men de allra flesta tror jag kommer gå till att bli diverse projektledare och dylikt. Inom de flesta yrken lär du inte bli bättre i arbetslivet av att läsa kurslitteraturen, många arbetsgivare anser ju att det viktiga du skall kunna är det som de lär dig när du kommer till arbetsplatsen.

Självklart gäller det inte alla utbildningar, läkare och sådant är ju en del. Men även ingenjörer inom vissa områden. Men att alla skulle använda sina kunskaper från studierna i större utsträckning tror jag inte alls på. Inte för inte kompisar som gått ut mötts av "glöm allt du lärt dig, detta är det viktiga" och fått genomgånget vad de skall kunna. Även pratat med en hel del föreläsare som själva erkänner att mycket vi lärt oss i en kurs kommer vi aldrig använda efter tentan, men de är tvingade att ha med det från högre ort.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Jag bryr mig personligen väldigt lite om vad arbetsgivaren kollar eller bryr sig. Men jag vill kunna göra ett bra jobb inom det område som jag tänker arbeta inom. Det är ett incitament för mig att bli bättre. Jag behöver ingen som klappar mig på ryggen och säger att jag är duktig utan jag kan visa det genom det arbete jag genomför och det kräver att jag är insatt i ämnet. För mig personligen räcker det oftast inte med att jag "klarar mig" utan jag vill verkligen kunna sätta mig in i det jag gör. Därmed innebär det givetvis att jag även läser litteratur som kan knyta till kurslitteraturen men som inte är det. Dvs utöver kurslitteraturen.

Det som egentligen förväntas av dig när du studerar på högskola/universitet är ju just att du tar eget ansvar för din utbildning. Alla föreläsningar är frivilliga om de inte ger högskolepoäng eller är obligatoriska moment som ger högskolepoäng, du ska själv lägga upp dina studier och det ska i slutändan mynna ut i att du kan arbeta inom det område du valt. Om du då vill göra det som en medelmåtta t.ex. så är det fullt frivilligt. Högskolan/universitetet kommer inte kräva att du är något slags proffs inom ditt ämne. För dig personligen tror jag det ger mer att utbilda sig och pressa dina begränsningar. Det är därför det finns utrymme för det i studierna. Så att du kan jobba extra hårt och verkligen ge allt. Så du utvecklas som person och ökar dina kunskaper och inte känner dig hämmad.

Det är för dessa personer de där extra timmarna som folk inte använder är till för. Inte för de personer som är nöjda med att vara nr2.

Det här verkar ju vara väldigt individuellt, jag håller med om att man nog inte behöver lägga all sin vakna tid till att plugga. Bara termen "plugga" varierar ju rätt mycket, jag kan plugga en hel dag utan att få speciellt mycket gjort, medan andra dagar kan jag lära mig skitmycket på några timmar.

Just nu läser jag Civ.Ing på 100% och FekA på 50%(distans) och det fungerar helt klart. Jag tror ändå inte att jag lägger några 40h/v utslaget över hela terminen. Den sista veckan nu har det varit >12h/dag i skolan fast så blir det lätt vid tentaperioder och inför deadlines. Vissa i min klass läser FekA på 100% utöver civilingenjörsstudierna, och dom klarar också av det.

Så det beror nog mycket på studieteknik och vad man egentligen menar med att plugga. Räknas att sitta på swec med matteboken bredvid och då och då sporadiskt räkna några mattetal som att plugga hela dagen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det kräver ju att det du skall jobba med utgår från det du pluggar. Många utbildningar har ju 0 med det att göra. Hur många av de som läser tekniska utbildningar tror du faktiskt kommer använda sig av all matte/mekanik de läst? En del säkerligen, men de allra flesta tror jag kommer gå till att bli diverse projektledare och dylikt. Inom de flesta yrken lär du inte bli bättre i arbetslivet av att läsa kurslitteraturen, många arbetsgivare anser ju att det viktiga du skall kunna är det som de lär dig när du kommer till arbetsplatsen.

Självklart gäller det inte alla utbildningar, läkare och sådant är ju en del. Men även ingenjörer inom vissa områden. Men att alla skulle använda sina kunskaper från studierna i större utsträckning tror jag inte alls på. Inte för inte kompisar som gått ut mötts av "glöm allt du lärt dig, detta är det viktiga" och fått genomgånget vad de skall kunna. Även pratat med en hel del föreläsare som själva erkänner att mycket vi lärt oss i en kurs kommer vi aldrig använda efter tentan, men de är tvingade att ha med det från högre ort.

Det är ju lite sanning med modifikation. Anledningen att de tvingar en att läsa matematiken är för att det är en grund i det framtida arbetet. Det betyder inte att man ska använda det dagligen i sitt arbete men att det finns som bas där.

Det man försöker lära ut utifrån kurslitteraturen är just menat att vara som en slags teoretisk grund till det man sedan väljer att arbeta med. Då är det ju väldigt tråkigt om de lär ut helt irrelevanta saker och något man bör ta upp med sin studievägledare. Vanligen brukar man ha gästföreläsare om olika ämnen och i frågestunderna med dessa så får man ju fram det som är relevant i framtiden. Det är mer den teoretiska kunskapslärande delen man försöker få fram i högskolan/universiteten, det behöver inte vara exakt det man ska arbeta med men man får en inblick i vad som är viktigt. Sen ska man ju nischa sig och försöka utveckla det man tror blir relevant efter att ha undersökt sitt framtida yrke och själv komma fram till det som man ska fördjupa sig inom.

I annat fall är ju utbildningen helt värdelös. Jag tror knappast att färdigutbildade ingenjörer arbetar lika bra eller dåligt som vilken som helst svensson från gatan. För det är ju det som det innebär om utbildningen inte har någon som helst relevans med yrket. Det är självklart att yrkeslivet skiljer sig från universitetslivet. Den ena är teoretisk den andra praktiskt. Teorin ska hjälpa att lösa de praktiska problemen. All teori behöver givetvis inte användas men det är knappast så att det inte är nyttigt att kunna det ändå.

Som sagt, de där extra timmarna är till för att du ska verkligen kunna pressa dig själv, för din egen skull att verkligen ta till dig allt och lite till. Vill man inte läsa 40h så är det ju självklart att det inte är ett absolut krav. Då skulle ju mängder med personer misslyckas om man hade ribban så högt upp.

Man lägger ribban på genomsnittet och låter de som verkligen vill studera och utvecklas extra mycket ha rörelsefrihet att göra det. Skulle medelkravet ligga på 40h i veckan så skulle det ju innebära att för att bli riktigt bra så krävs det X antal timmar till för att lyckas lägga in det där lilla extra. Det om något skulle vara onödigt och kontraproduktivt.

Det är inget fel med att vara medel heller för den delen. Alla kan inte sträva efter att bli proffs.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det är ju lite sanning med modifikation. Anledningen att de tvingar en att läsa matematiken är för att det är en grund i det framtida arbetet. Det betyder inte att man ska använda det dagligen i sitt arbete men att det finns som bas där.

Det man försöker lära ut utifrån kurslitteraturen är just menat att vara som en slags teoretisk grund till det man sedan väljer att arbeta med. Då är det ju väldigt tråkigt om de lär ut helt irrelevanta saker och något man bör ta upp med sin studievägledare. Vanligen brukar man ha gästföreläsare om olika ämnen och i frågestunderna med dessa så får man ju fram det som är relevant i framtiden. Det är mer den teoretiska kunskapslärande delen man försöker få fram i högskolan/universiteten, det behöver inte vara exakt det man ska arbeta med men man får en inblick i vad som är viktigt. Sen ska man ju nischa sig och försöka utveckla det man tror blir relevant efter att ha undersökt sitt framtida yrke och själv komma fram till det som man ska fördjupa sig inom.

I annat fall är ju utbildningen helt värdelös. Jag tror knappast att färdigutbildade ingenjörer arbetar lika bra eller dåligt som vilken som helst svensson från gatan. För det är ju det som det innebär om utbildningen inte har någon som helst relevans med yrket. Det är självklart att yrkeslivet skiljer sig från universitetslivet. Den ena är teoretisk den andra praktiskt. Teorin ska hjälpa att lösa de praktiska problemen. All teori behöver givetvis inte användas men det är knappast så att det inte är nyttigt att kunna det ändå.

Som sagt, de där extra timmarna är till för att du ska verkligen kunna pressa dig själv, för din egen skull att verkligen ta till dig allt och lite till. Vill man inte läsa 40h så är det ju självklart att det inte är ett absolut krav. Då skulle ju mängder med personer misslyckas om man hade ribban så högt upp.

Man lägger ribban på genomsnittet och låter de som verkligen vill studera och utvecklas extra mycket ha rörelsefrihet att göra det. Skulle medelkravet ligga på 40h i veckan så skulle det ju innebära att för att bli riktigt bra så krävs det X antal timmar till för att lyckas lägga in det där lilla extra. Det om något skulle vara onödigt och kontraproduktivt.

Det är inget fel med att vara medel heller för den delen. Alla kan inte sträva efter att bli proffs.

Du kan ju dock inte på allvar tro du blir proffs genom att plugga mer. Skolan tar slut vid betygen, de är det viktiga. Det du har kvar till arbetslivet är sättet att tänka, det är iaf vad mina föreläsare på KTH präntade in. Att det viktiga är att kunna visa upp "jag kan lära mig saker snabbt", det gör man med betyg och examen. Sen lär de inte märka nämnvärt att du tog dig tiden att lära dig och komma ihåg härledeningen av t.ex. cylinderkoordinater (tog detta som exempel för det var en av de grejjerna man bara pluggade in kvällen innan för att sedan glömma dagen efter)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Du kan ju dock inte på allvar tro du blir proffs genom att plugga mer. Skolan tar slut vid betygen, de är det viktiga. Det du har kvar till arbetslivet är sättet att tänka, det är iaf vad mina föreläsare på KTH präntade in. Att det viktiga är att kunna visa upp "jag kan lära mig saker snabbt", det gör man med betyg och examen. Sen lär de inte märka nämnvärt att du tog dig tiden att lära dig och komma ihåg härledeningen av t.ex. cylinderkoordinater (tog detta som exempel för det var en av de grejjerna man bara pluggade in kvällen innan för att sedan glömma dagen efter)

Det beror helt på ämnet. Du kan bli proffs genom att studera mer dvs bli professor eller helt enkelt forska i ämnet. Det gör man på universitet. Som sagt all kunskap du lär dig behöver du inte nödvändigtvis använda direkt. Men om det är något du anser helt irrelevant för din utbildning så påtala det till programansvarig. Det ska inte alls vara så att du ska lära dig saker som du inte har någon nytta av överhuvudtaget. Vad är vitsen med det?

Skolan tar slut med betygen gäller möjligen gymnasiet och högstadiet. Inte på universitetsnivå. Det är där du har forskningsmöjligheter och att kunna sätta dig in i dina ämnen på ett riktigt djup som du förmodligen inte ens kan göra i det traditionella arbetslivet.

Sättet att tänka är just det du lär dig på universitet, det finns mängder med olika sätt att tänka och mängder med teorier och praktiker som du har möjlighet att fördjupa dig inom universitetet. Det är inte längre någon slags strävan efter betyg som gäller utan det handlar om att ta till dig kunskap och lära dig att utnyttja det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Sen lär de inte märka nämnvärt att du tog dig tiden att lära dig och komma ihåg härledeningen av t.ex. cylinderkoordinater (tog detta som exempel för det var en av de grejjerna man bara pluggade in kvällen innan för att sedan glömma dagen efter)

Skröt du inte om din studieteknik nyss?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Det beror helt på ämnet. Du kan bli proffs genom att studera mer dvs bli professor eller helt enkelt forska i ämnet. Det gör man på universitet. Som sagt all kunskap du lär dig behöver du inte nödvändigtvis använda direkt. Men om det är något du anser helt irrelevant för din utbildning så påtala det till programansvarig. Det ska inte alls vara så att du ska lära dig saker som du inte har någon nytta av överhuvudtaget. Vad är vitsen med det?

Skolan tar slut med betygen gäller möjligen gymnasiet och högstadiet. Inte på universitetsnivå. Det är där du har forskningsmöjligheter och att kunna sätta dig in i dina ämnen på ett riktigt djup som du förmodligen inte ens kan göra i det traditionella arbetslivet.

Sättet att tänka är just det du lär dig på universitet, det finns mängder med olika sätt att tänka och mängder med teorier och praktiker som du har möjlighet att fördjupa dig inom universitetet. Det är inte längre någon slags strävan efter betyg som gäller utan det handlar om att ta till dig kunskap och lära dig att utnyttja det.

Som sagt säger jag inte att alla ämnen är värdelösa, men det känns som att stor del av de ämnen du läser innan dina inriktningskurser sparkar igång är allt annat än vettiga för arbetslivet. Sen finns det självklart undantag och inriktningskurserna brukar som sagt vara vettigare då du valt ett fält som du kommer arbeta med sen, och kurserna är för just detta felt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Skröt du inte om din studieteknik nyss?

Ja? Jag klarade som sagt det galant La minsta möjliga tid och fick alla rätt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"