Barrack Obama får Nobels fredspris

Permalänk
Hedersmedlem

Helt galet. Vems idé var det att ge Norge förtroendet för fredspriset?

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Jag ser inte problemet faktiskt, Obama har ju faktiskt tagit tag i en hel del viktiga delar under den tid han varit där. Fredspriset är ju inte direkt resultatbaserat och den som gjort mest på "fredsskalan" får priset. Det viktiga är ju själva arbetet.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Men vad är det han hitills gjort för att förtjäna det ? jag tycker ingenting alls so far alla fall..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Men vad är det han hitills gjort för att förtjäna det ? jag tycker ingenting alls so far alla fall..

Tycker han tagit tag i väldigt många problem här i världen på en och samma gång. Introducerat lagar mot lönediskrimininering, bonustak i kristider, delstatliga lagar för miljön, tillbaka dragelser av amerikanska trupper, tydligen skall Guantanamo stängas med

Tycker det är en hel del som blir gjort.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Fredspriset är ju inte direkt resultatbaserat och den som gjort mest på "fredsskalan" får priset. Det viktiga är ju själva arbetet.

Är inte det där farligt flummigt? Hur skall man kunna välja någon av alla som arbetar om man inte tittar på resultatet, och varför skulle man inte kunna vänta ett par år även om man tycker att Obama verkar lämplig?

Permalänk
Medlem

Tragiskt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är inte det där farligt flummigt? Hur skall man kunna välja någon av alla som arbetar om man inte tittar på resultatet, och varför skulle man inte kunna vänta ett par år även om man tycker att Obama verkar lämplig?

Varför du inte tittar på resultaten? För att det är ju själva arbetet för freden som är det viktiga? Om någon viger sitt liv för att skapa fred i sitt land men kriget fortsätter (alltså riktigt viger sitt liv), är denna då inte värd ett fredspris för att resultatet inte blev bra?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Samma dag som han får ett fredspris "bombar de månen :D. Personlig vet jag inte vad Obama har gjort för att förtjäna detta pris(Det betyder inte oförtjänt)

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Om Hillary Clinton eller vilken demokrat som helst hade blivit president istället så skulle den personen gjort i stort sett samma saker som Obama. Dvs varit mindre hårdföra, mindre militäriska, mer diplomatiska, stängt ner Guanatanamo osv. Det är bara skillnaden i ideologin mellan republikaner och demokrater. Enligt norska Nobelpriskommitténs logik hade vilken demokrat som helst som efterträtt Bush varit värd fredspriset. Jag får en känsla av att Barack Obama har fått priset eftersom han inte är Bush eller republikan, och viktigast av allt, för att han är USA's förste svarte president.

Permalänk
Medlem

Men kom igen nu! Han har ju inte hunnit starta ett enda krig under sina månader i baracken. Han är en amerikansk president trots allt, tänk på det. Helt klart värd det.

Har vi tur så har det en viss effekt i framtiden med. Han lär få tänka lite mer på vad han gör än vad gubben Bush någonson behövde göra.

Visa signatur

Scenery och flygplansutvecklare till X-plane 11 och FS2020
Besök gärna Flightsim Sweden på: https://discord.gg/QcWHZ2Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nCredit04
Om Hillary Clinton eller vilken demokrat som helst hade blivit president istället så skulle den personen gjort i stort sett samma saker som Obama. Dvs varit mindre hårdföra, mindre militäriska, mer diplomatiska, stängt ner Guanatanamo osv. Det är bara skillnaden i ideologin mellan republikaner och demokrater. Enligt norska Nobelpriskommitténs logik hade vilken demokrat som helst som efterträtt Bush varit värd fredspriset. Jag får en känsla av att Barack Obama har fått priset eftersom han inte är Bush eller republikan, och viktigast av allt, för att han är USA's förste svarte president.

Detsamma kan ju sägas om alla som är frontfigurer för fred? Om inte de gjort det skulle någon annan gjort det.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Noterar också hur mycket mer uppmärksamhet Fredspristagaren och Literaturpristageren får, än dom naturvetenskapliga, tycker det visar ganska bra vilket förakt som finns för naturvetenskap i media.

Har inget emot Obama, men fattar inte varför han får priset.
Att man alldrig hört talas om hon som fick literaturpriset var iofs väntat

Det är ett ömsesidigt förakt.
GP hade en artikelserie om fenomenet i somras.
Det går i stort ut på att forskare inte vill att okunniga journalister skall slakta deras rapporter och att dagspress inte vill trycka det för att man säljer fler lösnummer på att ljuga ihop en historia om en före detta dokusåpadeltagare istället.

Sen förstår jag verkligen inte hur Norrmännen tänker. Nobelpris skall ju delas ut för prestationer och inte potentiella prestationer. Nog för att Obama verkar vara den vettigaste presidenten på många år men pris förtjänar han inte fören han faktiskt lyckas genomföra sina planer.
Något som verkar vara lättare sagt än gjort då till och med en så grundläggande sak som vettig sjukvård till alla klassas som kommunistpropaganda av skrämmande många.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Detsamma kan ju sägas om alla som är frontfigurer för fred? Om inte de gjort det skulle någon annan gjort det.

Jobbar för fred? Obama gör bara det som han och hans rådgivare tror är säkerhetspolitiskt bäst för USA, dvs diplomati är bättre än vapenskrammel. Bush trodde på det motsatta verkade det som. Dessutom handlar det mest om prat när det gäller t ex nedmontering av kärnvapen. För övrigt monterade USA ner en stor del av sin arsenal redan under Reagans tid, och detta har också fortsatt under senare presidentperioder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Vems idé var det att ge Norge förtroendet för fredspriset?

Alfred Nobels

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Alfred Nobels

Han roflcoptar i sin grav nu

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Se priset som ett pris till mänskligheten, inte till Obama. Blir då mycket lättare att motivera att ge ut priset som en uppmuntran.

Vidare:

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Obama är den som behöver Nobelpriset minst.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Inaktiv

för de som undrar varför så kan man ju faktiskt läsa nobelgruppens motiveringar:

http://nobelpeaceprize.org/en_GB/home/announce-2009/

Permalänk
Entusiast

"...and one part to the person who shall have done the most or the best work for fraternity between the nations and the abolition or reduction of standing armies and the formation and spreading of peace congresses."

Så där skrev Alfred Nobel själv. Obama har väl börjat jobba för fred mellan Israel och Palestina men jag tycker inte att påbörjat arbete och visioner skall belönas och det verkar inte vara det Nobel ville heller om man läser hans testamente.
Man får ju inte nobelpris i fysik för att man har tänkt att uppfinna kall fusion någon gång i framtiden.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Hade gott kunnat vänta ett par år tills man ser effekten av alltihopa...

Visa signatur

AMD 8320, Radeon 7950 etc... | Trächassi :) |

Permalänk
Medlem

Vore kul om Obama beslutade invadera Iran nästa månad.

Visa signatur

Ryzen 1700 | ASRock X370 Gaming K4 | 16 GB G.Skill Flare X | Corsair AX 750W | Noctua NH-D15 | Samsung EVO 960 | Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nCredit04
Jobbar för fred? Obama gör bara det som han och hans rådgivare tror är säkerhetspolitiskt bäst för USA, dvs diplomati är bättre än vapenskrammel. Bush trodde på det motsatta verkade det som. Dessutom handlar det mest om prat när det gäller t ex nedmontering av kärnvapen. För övrigt monterade USA ner en stor del av sin arsenal redan under Reagans tid, och detta har också fortsatt under senare presidentperioder.

Ja? Det är ju folk som fått fredspriset trots att de inte lyckats få demokrati/fred i sitt land. De fick de genom att dra uppmärksamhet till problemet och kämpa för en lösning. Så det är ju uppenbarligen inte endast resultat som räknas. Tycker Obama har tagit tag i hyffsat mycket för att det skall ha gått så kort tid.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Är jag den enda som gillar att han fick nobels fredspris?

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sanazin
Är jag den enda som gillar att han fick nobels fredspris?

Absolut inte! Även ifall man diskutera ifall han var den mest lämpliga så tror jag att alla som får ta emot ett sånt här pris känner sig hedrade och förhoppningsvis känner sig sporrad till att leva upp till sina förväntningar/"Bli ännu bättre".
Svårt att hitta en person med mer inflytande än Mr Obama.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tumvante
Alfred Nobels

Men det hade väl med att göra att Sverige och Norge var i union också?

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Varför du inte tittar på resultaten? För att det är ju själva arbetet för freden som är det viktiga? Om någon viger sitt liv för att skapa fred i sitt land men kriget fortsätter (alltså riktigt viger sitt liv), är denna då inte värd ett fredspris för att resultatet inte blev bra?

Om han lyckas åstadkomma någon förbättring (även om det inte råkar vara just fred) kan han mycket väl vara värd ett pris, men om hans insats varken gör till eller från finns det säkert andra som förtjänar det bättre.

Permalänk
Medlem

Egentligen ska man ju inte vara förvånad, jag menar Woodrow Wilson, Jimmy Carter, Al Gore och nu Obama. Demokrater är ju alltid snälla och goda och bör premieras så USAs folk förstår vad man ska välja vid val.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Om han lyckas åstadkomma någon förbättring (även om det inte råkar vara just fred) kan han mycket väl vara värd ett pris, men om hans insats varken gör till eller från finns det säkert andra som förtjänar det bättre.

Det jag försöker komma till är att det finns ju redan som kämpat har ju i sig inte uppnått ett jota, och trots avsaknaden av resultat har de fått pris för att de kämpat och dragit till sig omvärldens fokus.

Visst kan det vara lite tidigt, men jag tror det är få som angagerarat sig i så mycket viktigt. Han kunde ju bara ha inriktat sig på att hjälpa USA nu med kris och så, men gick ett steg längre. Sen får vi se vad det utmynnar i, men tycker det är fel att säga att man inte kan ge fredspriset innan man ser resultat, för det har ju getts ut tidigare utan nämnbara resultat.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Obama har skapat en helt annan tro på fred i världen än tidigare. Jag tycker helt klart att man kan premiera det redan nu för att uppmuntra det fortsatta fredsarbetet i världen.
Spännande val av fredspristagare helt klart. Så jag hoppas de fortsätter med pro-aktiva val för att uppmuntra fredsarbete.

Jag tror många har sin egna uppfattning om vad som ska premieras som inte alls stämmer med hur fredpristagarna i praktiken har valts ut rent historiskt. T ex vad gjorde Moder Theresa för världfreden?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
"...and one part to the person who shall have done the most or the best work for fraternity between the nations and the abolition or reduction of standing armies and the formation and spreading of peace congresses."

Så där skrev Alfred Nobel själv. Obama har väl börjat jobba för fred mellan Israel och Palestina men jag tycker inte att påbörjat arbete och visioner skall belönas och det verkar inte vara det Nobel ville heller om man läser hans testamente.
Man får ju inte nobelpris i fysik för att man har tänkt att uppfinna kall fusion någon gång i framtiden.

Måste bara säga att jag skrev det där redan högre upp i inlägget men på korrekt språk. Jag menar översätta Alfred Nobel till engelska på ett svenskt forum?

Men det låter onekligen mycket finare på modern engelska än på äldre svenska.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"