Barrack Obama får Nobels fredspris

Permalänk
Medlem

Barrack Obama får Nobels fredspris

Hörde på radion precis att det blir Barrack Obama... Kommentarer? Känns lite märkligt..

Visa signatur

"en trevlig sak man skulle kunna göra med hans fru, det är om man malde ner henne till köttfärs, med salt och peppar och sånt där. Så gjorde man en 352 hamburgare av henne som man då gav till honom. För att då skulle ju inte han kunna äta upp dom.. ja för han är ju vegetarian. Det vore trevligt."

Permalänk

Lite källor:

http://nobelprize.org/nobel_prizes/peace/laureates/2009/
http://nobelprize.org/nobel_prizes/peace/laureates/2009/press...

"for his extraordinary efforts to strengthen international diplomacy and cooperation between peoples"

Jag tycker det känns rätt på något sätt. Har dock svårt att motivera då jag faktiskt inte vet så mycket om han verkliga arbete. Det enda jag kan om han är att jag läst två böcker han har skrivit och dessa är ju inte precis objektiva.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

är det ett skämt?

Visa signatur

[Intel i7 4770K] [ GTX 1070] [Asus ROG VI Gene] [Corsair AX860] [Corsair 16GB Vengeance LP] [120GBIntel 520] [Bitfenix Phenom M]

Citera för svar

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nivv
är det ett skämt?

Misstänkte att många skulle reagera så, därför jag la in källorna. Men motivera varför du inte tycker han är värd det.

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikael_Berglund
Men motivera varför du inte tycker han är värd det.

Man skulle kanske kunna tänka sig att det vore klokt att vänta tills man ser om han verkligen har åstadkommit något som är värt att belöna?

Permalänk

Min spontana reaktion är också "varför? vad har han gjort?".
Inte för att jag har något emot Obama men, vad har herr Obama gjort som gör att han förtjänar fredspriset? Hjälpt fattiga i Chicago? Blivit USAs första svarta president? Upplys mig!

Visa signatur

Permalänk

För en gångs skull håller jag med en skribent på aftonbladet. Då det är alldeles för tidigt att ge Obama fredspriset.

Man får känslan av att Nobelkommittén ger priset som ett slags uppmuntran till Obama att arbeta ännu hårdare med sina planer på nedrustning, fixa fred i Mellanöstern och klimathot.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/analys/wolfganghansson/arti...

Jag själv skulle vilja vänta minst 20 år eller så, sedan säga att obamas politik ledde till... Och spekulera i hur den motsatta politiken skulle innebära, och därav kanske ge ett fredspris.
Just fred är inget lätt område, då mer och tyngre vapen och invasioner, mer hot med våld, även bruk av våld i förebyggande syfte etc, kan leda till mer fred i världen.
*edit* Inte sagt att den politiken med mer våld är bra, bara att man inte direkt kan säga att mindre hot med våld etc, per automatik leder till mer fred.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hjälpsam

Noterar också hur mycket mer uppmärksamhet Fredspristagaren och Literaturpristageren får, än dom naturvetenskapliga, tycker det visar ganska bra vilket förakt som finns för naturvetenskap i media.

Har inget emot Obama, men fattar inte varför han får priset.
Att man alldrig hört talas om hon som fick literaturpriset var iofs väntat

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

på tok för tidigt...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Noterar också hur mycket mer uppmärksamhet Fredspristagaren och Literaturpristageren får, än dom naturvetenskapliga, tycker det visar ganska bra vilket förakt som finns för naturvetenskap i media.

Har inget emot Obama, men fattar inte varför han får priset.
Att man alldrig hört talas om hon som fick literaturpriset var iofs väntat

Så du är bevandrad i den litterära världen men vet inte något om Herta Müller? Jag tycker alla priserna får bra med plats. Dessutom så handlar väl priset om deras arbete inte om själva priset. Om du är del i den naturvetenskapliga världen så har du även koll på vad dessa vinnare gör samt om du är bevandrar inom politiken (fredspriset är i allra högsta grad ett politiskt pris) så kan du nog analysera det priset osv.

Hade litteraturpriset handlat om vad som säljer mest så hade ju valfri dussin deckare vunnit varje gång. Nu handlar väl ändå litteraturpriset om vilken författare som gjort något annorlunda och nytänkande samt påverkat sin samtid eller nutid.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Det är helt klart en muta.

Visa signatur

- Hon är säkert nåt monster.
- Men vadå? Hon har ju armar och ben och pratar normalt, det gör väl inte monster inte?
- Vi får väl se när vi slår ner henne.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sentenced
Så du är bevandrad i den litterära världen men vet inte något om Herta Müller? Jag tycker alla priserna får bra med plats. Dessutom så handlar väl priset om deras arbete inte om själva priset. Om du är del i den naturvetenskapliga världen så har du även koll på vad dessa vinnare gör samt om du är bevandrar inom politiken (fredspriset är i allra högsta grad ett politiskt pris) så kan du nog analysera det priset osv.

Hade litteraturpriset handlat om vad som säljer mest så hade ju valfri dussin deckare vunnit varje gång. Nu handlar väl ändå litteraturpriset om vilken författare som gjort något annorlunda och nytänkande samt påverkat sin samtid eller nutid.

tror han menar att vetenskaps priserna får en notis medan fredspris och litteraturpristagarna får en extra bilaga typ

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
tror han menar att vetenskaps priserna får en notis medan fredspris och litteraturpristagarna får en extra bilaga typ

Men vilket pris är det som blir mest känt då? Inte är det många som tänker på fredspriset eller litteraturpriset efter att studens behag lagt sig men vetenskapspriserna får ju mkt mer bestående effekter. Om du kollar historiskt också så ser du ju vilka priser som ses som mest prestigefyllda.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Noterar också hur mycket mer uppmärksamhet Fredspristagaren och Literaturpristageren får, än dom naturvetenskapliga, tycker det visar ganska bra vilket förakt som finns för naturvetenskap i media.

Har inget emot Obama, men fattar inte varför han får priset.
Att man alldrig hört talas om hon som fick literaturpriset var iofs väntat

Det speglar väl de som sysslar med medias intresse, skulle jag kunna tänka mig.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Fredspiset ges inte alltid i efterhand på samma sätt som övriga pris, utan det delas ofta ut under pågående fredsarbete som en uppmuntran. Det är nog en av huvudorsakerna till att det ofta blir kontroversiellt.

Jag tycker det är kul att de valt Obama, han har en position som verkligen gör att han kan förändra världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
Fredspiset ges inte alltid i efterhand på samma sätt som övriga pris, utan det delas ofta ut under pågående fredsarbete som en uppmuntran. Det är nog en av huvudorsakerna till att det ofta blir kontroversiellt.

Jag tycker det är kul att de valt Obama, han har en position som verkligen gör att han kan förändra världen.

Nyckelordet är "kan" i sådant fall. Priset ska väl ändå ges till den som redan gjort det.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

"Fitzpatrick and his colleagues at the International Institute of Strategic Studies reacted in the same way: "Is this a joke? We all thought it was a joke.""

http://www.time.com/time/world/article/0,8599,1929385,00.html

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Vem annars är mer värd fredspriset?

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Vem annars är mer värd fredspriset?

"den som hafva gjort menskligheten den största nytta"

"som har verkat mest eller best för folkens förbrödrande och afskaffande eller minskning af stående arméer samt bildande och spridande af fredskongresser".

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Tänkte mer på vem ni hellre skulle vilja se som fredprismottagare än Obama.
Jag kan inte komma på någon som förtjänat ett fredspris i år.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre ha sett att priset gick till Hu Jia, men det är bara min åsikt. Om norrmännen inte tycker att det är lämpligt eller går att hitta någon värdig priset, kan de helt enkelt strunta i att dela ut det. Jag tycker det är fjantigt att dela ut ett sådant pris till politiker som just har börjat sitt mandat.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Jag kan inte komma på någon som förtjänat ett fredspris i år.

Du behöver inte begränsa dig till folk som har gjort något bra i år.

Permalänk
Medlem

Nomineringarna lämnades in i början av februari när han bara suttit två veckor som president och åstadkommit ännu mindre än han gjort nu.
Ett hån mot alla som verkligen förtjänar det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Nomineringarna lämnades in i början av februari när han bara suttit två veckor som president och åstadkommit ännu mindre än han gjort nu.
Ett hån mot alla som verkligen förtjänar det.

Men beslutet fattades väl först nyligen??

Visa signatur

AMD Athlon xp 2100+ | Asus A7M266 | 512 DDR | GeForce3 | 40 GB Hdd | DVD Plextor 16X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomas_88
Men beslutet fattades väl först nyligen??

Spelar ju ingen roll? Han nominerades endast baserat på vallöften och det är fruktansvärt illa, det gör hela nobelpriset till ett kalleankapris och är nu inte längre lika anrikt som det en gång i tiden var, nobelpriset är nu förstört!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Nu drar inte jag och gamle Wolffe jämt alla gånger men han har iaf ansträngst sig mer att framställa en lista på lämpligare kandidater:

http://blogg.aftonbladet.se/omvarlden/2009/10/vem-far-fredspr...

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x-per
Spelar ju ingen roll? Han nominerades endast baserat på vallöften och det är fruktansvärt illa, det gör hela nobelpriset till ett kalleankapris och är nu inte längre lika anrikt som det en gång i tiden var, nobelpriset är nu förstört!

fredpriset är ofta kontroversiellt. Så om nobelpriset lyckats behålla sin status hittills så ska det nog klara det här också.
http://en.wikipedia.org/wiki/Nobel_peace_prize#Controversy

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av teejee
fredpriset är ofta kontroversiellt.

Det kontroversiella brukar väl dock vara att det kan se ut som att man tar ställning i någon känslig fråga, inte att det är oklart om den utvalde verkligen har gjort något eller ej.

Permalänk
Medlem

Tycker det är en aning obehagligt att man höjer denna man till skyarna på alla sätt och vis utan att ens sett han göra nått.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
Tycker det är en aning obehagligt att man höjer denna man till skyarna på alla sätt och vis utan att ens sett han göra nått.

Det skulle kunna bli lite intressant om han skulle förlänga (eller rent av utöka) närvaron i Afghanistan/Irak eller bli osams med Iran.