Får det här bygget godkänt? i5 för 8100kr

Permalänk
Medlem

Får det här bygget godkänt? i5 för 8100kr

Aight bojs. Planen är att göra en relativt billig burk som kommer att hålla länge. Det som startade det var att min bärbara inte klarar min bildredigering. Datorns främsta syfte kommer vara Photoshop, spel (bilspel huvudsakligen) och slösurfande. Utöver detta kommer en del filmredigerande att tillkomma. Allt kommer för nuvarande visas på min Syncmaster 4-3 21.3" 1600x1200 skärm, vilket sannolikt kommer att kombineras med en 1920x1200 skärm framöver.

Snål? Ja, men inte dumsnål. Smärtgränsen ligger väl vid ungefär 8000kr, exkl Win7. Men om någon har ett väl underbyggt argument för att ändra något, så hör jag det gärna. Om någon har en billig metod att få en tystare, men fortfarande sval, dator så vill jag gärna höra det. Jag skulle kunna sträcka mig till 10000, exkl Win7, om någon kan komma på något riktigt kul i det avseendet, dock inte högsta fokus. Jag har för nuvarande inga intentioner på att överklocka.

Spec som följande:
Chassi: Fractal Design Define R2 795:-
Nätagg: Corsair VX550W 699:-
Moderkort: ASUS P7P55D 1414:-
Processor: Intel Core i5-750 1759:-
Grafikkort: XFX HD5770 1GB 1529:-
Minne: Corsair XMS3 2x2GB 1333MHz 1039:-
Hårddisk: 1TB WD Caviar Green 699:-
DVD: Sony DVD Recorder 185:-

Hela kalaset slutar just nu på lite över 8000kr och 5% studentrabatt. Kanske går det att göra lite billigare, men jag föredrar att bara använda en eller två affärer för smidighetens skull.

Chassi: Chassit verkar vara en prisvärd lösning, i alla fall för den som inte har några överklockningsambitioner.
Nätagg: Vad det gäller nätagget gick jag upp en bit i kvalitet och ned lite i effekt, jag förutsätter att 550W räcker för den här setupen?
Moderkort: Jag gick upp lite i pris från ASUS billigaste, dels för jag ville ha FireWire, dels för det verkade bättre
Processor: Hittar ingen mer priseffektiv lösning. Skulle inte vara helt främmande för att gå på en äldre generations processor, men inte säker på att jag skulle tjäna något på det.
Grafikkort: Från början var planen att köpa en 4870 1GB. Dock var det två punkter som fick mig att ändra mig. 1. DX11: Visst, det kommer ta tid innan det slår, men jag kommer inte köpa ett nytt grafikkort på Väldigt lång tid, vilket i alla fall möjliggör spelande av nya spel om fyra år. 2. Lägre energiförbrukning än HD4870 borde resultera i lägre temperaturer och därav tystare dator, right?
Minne: Jag vet inte vilken skillnad 1333MHz mot 1600MHz gör, men jag tänkte jag provar det billigare alternativet först och duger inte det, så lägger jag till 2x2GB 1600MHz.
Hårddisk: Billig, litar hyfsat på WD. Borde jag?
DVD: Meh.

Planen var att framöver skaffa en proper skärm samt att uppgradera till ett 1TB RAID1-system, samt lägga till en SSD för OS och program (dessa måste dock bli rejält billigare innan jag bryr mig).

Det som fick mig att skapa den här tråden är egentligen två saker.
1. Jag har aldrig byggt en dator innan. Kommer jag behöva beställa något mer än dessa 8 artiklar? Några kablar? Nånting?
2. Youtubade lite på PhysX och blev genast avundsjuk. Några idéer? Kan man köpa ett billigt Nvidia för att hantera PhysX, eller borde jag gå på ett högre Nvidia enbart? Skulle uppskatta om någon kunde skina lite ljus på detta.

EDIT: http://www.misco.se/product/product.aspx?P_ItemId=657077&hbx_... jag antar att Nvidia 260 GTX är alternativet?

Permalänk
Medlem

HD5770 kommer inte att hänga med i nya spel om fyra år, i alla fall inte på några höga inställningar. Det är om du sätter in ett till senare (nätaggregatet räcker till det). Vid dubbla grafikkort jag personligen köpt moderkort som klarar dual x8 på PCIe-portarna, P7P55D Pro eller Gigabyte UD4 är de billigaste som gör det. Men det har förmodligen ingen betydelse om det är x8 eller x4 (som på moderkortet du nu valt) med HD5770 som inte är så rysligt kraftfullt.

Angående hårddisken bör du byta till WD Blue/AAKS (finns ej som 1TB), Black/AALS(?) eller Samsung Spinpoint F3. Green spinner bara i 5400 rpm och är byggd som strömsnål lagringsdisk. Tror inte heller Green gillar RAID, kan dock komma ihåg fel på den punkten.

Annars har jag inte så mycket att anmärka på. PhysX är för mig ointressant så det kan jag inte säga något om.

Permalänk
Medlem

Speclistan ser nu ut som följande.

ASUS P755D
Corsair TX650W (de hade höjt priset, så nu är det i princip ingen skillnad)
Intel i5
HD4870 (tog mitt förnuft till fånga igen. Så engagerad i spel är jag inte. Det kommer antagligen bli en billigare och bättre lösning än 5770 eller dylikt)
4GB Corsair 1333MHz
Sony DVD
Samsung Spinpoint F1 1TB 7200rpm (verkar få bra kritik, snurrar snabbt och många säger att den är relativt tyst)

Problemet är nu att misco.se har sen igår sålt slut sina Define R2 chassin. Så jag tänker istället nu sno en kompis gamla låda, lägga till ett par fläktar och köra den tills någon butik får in nya Defines. Frågan är nu, hur gör man med fläktar? Finns det något jag borde tänka på? Olika typer, etc.

Tackar

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha lagt den extra hundringen på Spinpoint F3, Samsung släppte ju inte en ny för att vara sämre än F1.

Permalänk
Medlem

Låter klokt. Bytt F1 mot F3. Landar just nu på 7018kr utan frakt och chassi eller fläktar, allt från en affär. Verkar ganska bra tycker jag.

ASUS P7P55D
i5 2.77GHz
HD4870 1GB
Corsair 2x2gb 1333MHz
Corsair TX650W
Spinpoint F3 1TB
Sony DVD-brännare

Nu är frågan, hur gör jag med fläktarna? Jag har som sagt aldrig byggt ihop en dator innan, och vet inte hur fläktar vanligtvis ansluts. Ska jag bara mäta upp hur stora fläktar jag ska ha för att passa mitt generiska lånade chassi jag beställa två Fractal Design i passande storlek och ser kommer allt passa och fungera? (eventuellt behöva byta polaritet/riktning på dem).

Permalänk
Medlem

Fractal Designs fläktar ansluts med 3-pin till moderkortet eller fläktkontroller. Nexus t.ex. har 4-pin (Molex) som går att ansluta direkt till nätaggregatet.

Annars är det bara att beställa fläktar i rätt storlek, ja.

Permalänk
Medlem

Ha! Hittade ett Fractal-chassi. Så vi lägger ner det där fläktprojektet igen, men tack för hjälpen. Tror jag lyckats sätta ihop en ganska prisvärd burk nu, utan att ha dumsnålat eller gjort det obekvämt med många leverantörer.

Fractal Designs Define R2
ASUS P7P55D
i5 2.77GHz
HD4870 1GB
EDIT: Corsair 2x2gb 1600MHz
EDIT: FD Newton R2 650W
Spinpoint F3 1TB
Sony DVD-brännare

Kommer sluta på ungefär 8500. Jag har fortfarande inte beställt sakerna (utom chassit) så är det något som ska ändras, så säg det nu...

Permalänk

Jag skulle bytt nätagget till ett från corsairs HX serie istället för tx. HX innebär att det är modulärt.

Visa signatur

» Asus Maximus III Formula «•» I7 860 «•» 4gb pc15000 «•» Gtx295 «•» Intel X25 80Gb «•» 2.5Tb «•» Asus Xonar d2 «•» Fractal r2«•» Windows 7 ultimate «

www.vasbyit.se

Permalänk
Medlem

Mm, jag tittade på det, men jag är inte säker på att jag förstår poängen med det? Det blir lite smidigare men ungefär 40% dyrare / effekt? Kanske ska läsa på lite mer då.

EDIT: Okej, prisskillnaden var inte särskilt stor. Då är frågan Corsair 650W modulärt, eller Fractal Design 650W modulärt?

(hittade Corsair 1600MHz minnen för 100kr mer, så jag valde dem istället).