Permalänk
Robot

Min filserver

Här har ni några bilder på min fil- och skrivarserver (garderobsdatorn). Lackade om ett gammalt PIII-chassi svart, slängde in en Lian Li hårddiskfläkt och buntade kablarna lite bättre.

Specifikationer:
Moderkort: ASUS P4GE
Processor: Intel Pentium 4 (S478) 2,4GHz
Internminne: 2GB PC3200 DDR
Hårddiskar: 6st PATA, 1st SATA (via USB) med en kapacitet på sammanlagt 1,3 TB.

Framöver kommer jag eventuellt att slänga in ett Intel PRO GT 10/100/1000-nätverkskort och ett SATA-kontrollerkort.

Mitt första galleri. Hoppas att det är nåt kul att se på

Besök albumet: Min filserver av JohannesKBA

Permalänk

Uppdaterad med bilder. Verkar inte som att det går att ändra rubriken eller beskrivningen. Hoppas det duger ändå!

Permalänk
Medlem

nice sugen på nått liknande. har för lite diskar för det ska bli lönt dock haha

Visa signatur

Jag har en SpElDaTa

Permalänk
Avstängd

oh herregud vad många cd-skivor

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk

inte så illa

jag skulle dock sätta sata hårddisken inne i datorn

Permalänk

Det är svårt att göra det när jag inte har någon SATA-kontroller Dessutom skall 500 GB:an in på den tomma platsen. Tanken att sätta in SATA-disken har dock slått mig också några gånger

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ganjaman
oh herregud vad många cd-skivor

Håller på med musik och har alltid älskat musik så det har blivit en del skivor genom åren Nu har de däremot hamnat i garderoben sedan Spotify lanserades!

Permalänk
Keeper of the Bamse

Du kan ju bara låta den externa hårddisken bli intern genom att leda in USBkabeln in i datorn via en av de bakre borttagbara plåtarna

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohannesKBA
Håller på med musik och har alltid älskat musik så det har blivit en del skivor genom åren Nu har de däremot hamnat i garderoben sedan Spotify lanserades!

Städade här om dagen och kastade 2 fulla kassar med CD-skivor med data på En massa gamla spel och program som troligen inte skulle fungera på dagens system, det mesta hade PII-processor som krav...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Du kan ju bara låta den externa hårddisken bli intern genom att leda in USBkabeln in i datorn via en av de bakre borttagbara plåtarna

Inte så dålig tanke

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skogsvilden
Städade här om dagen och kastade 2 fulla kassar med CD-skivor med data på En massa gamla spel och program som troligen inte skulle fungera på dagens system, det mesta hade PII-processor som krav...

Haha, jag slängde en kasse med brända CD och DVD-skivor när jag flyttade hemifrån för 5 år sedan. Men högen har växt till sig igen

Permalänk
Medlem

Vad kör du för OS?

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk

Windows 7 Pro/32.

Permalänk
Medlem

800GB på 6 stycken diskar var väll rätt klent endå?

Vad andvänds servern till? Jag tänker mig att då diskarna är små (sett till kapavitet) så borde de vara gamla och således inget man vill eller vågar anförtro sina viktiga data till?

Har jag fel?

Permalänk

Bra tanke, jo de är ganska gamla, förutom SATA:n som köptes -07. 500GB:an som jag ska slänga in till jul är köpt 08.

Jag har typ 40GB system, 40GB bilder, 80GB musik, 320GB redigeringsmaterial till filmer (den externa som jag ibland kopplar ur och kör direkt i laptopen), personliga filer uppdelat på två hårddiskar (skall göras identiska så snart jag blivit klar med min batchfil). Kanske glömde nån. Tanken är att 500GB:n skall användas till material till HTPCn sen. Funkar bra för mig. Sen blir det väl att jag byter ut nån disk och sätter i en större för backup framöver.

Permalänk
Medlem

Fin stapel med skivor, är de orginal?

Helt ok server-bygge! Jäkla intressant att se vad folk kan få ihop av grejer de ändå bara har liggandes

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

fin liten filserver du har där, skulle dock viljat sett nån Linux dist
Min server ligger på ca 100mb ram, skulle vara nått för dig! Kör Arch linux med Samba funkar super!

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JohannesKBA
Bra tanke, jo de är ganska gamla, förutom SATA:n som köptes -07. 500GB:an som jag ska slänga in till jul är köpt 08.

Jag har typ 40GB system, 40GB bilder, 80GB musik, 320GB redigeringsmaterial till filmer (den externa som jag ibland kopplar ur och kör direkt i laptopen), personliga filer uppdelat på två hårddiskar (skall göras identiska så snart jag blivit klar med min batchfil). Kanske glömde nån. Tanken är att 500GB:n skall användas till material till HTPCn sen. Funkar bra för mig. Sen blir det väl att jag byter ut nån disk och sätter i en större för backup framöver.

Okej, det låter fint

8p

Permalänk

Mobot från en IBM netvista? Har du kvar startknappen eller har du gjort en egen? Isåfall hur?

Visa signatur

Workstation: MSI P55 CD53 :: i7 860 2.83GHz :: 2x2GB 1600MHz :: 8600GT :: Intel 80GB X25-M G2 + 3,5TB :: X-Fi XtremeGamer :: Antec 550W Modular :: Fractal Design Define R2 ::
Bärbar: Intel Macbook 13,3" ::
HTPC: Fusion Black :: 4400+ :: 2x1GB :: 500GB :: X-Fi XtremeMusic :: Win 7 :: XBMC Mediastream ::

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av scienta
Fin stapel med skivor, är de orginal?

Faktum är att 99% av skivorna är musik, köpta från butik

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gnidfarfar
Mobot från en IBM netvista? Har du kvar startknappen eller har du gjort en egen? Isåfall hur?

Nej, det är från en gammal standard-Scaleo från Fujitsu-Siemens.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rawet
fin liten filserver du har där, skulle dock viljat sett nån Linux dist

Körde Debian innan, har även testat Ubuntu och OpenSuse, men jag trivs med att kunna köra VPN och fjärrstyrning via TeamViewer från min USB-sticka när jag är hos vänner, familj och för att kunna lyssna på musik på jobbet. Så för mig passar detta perfekt!

Permalänk
Avstängd

den där Pata kabeln ser vandaliserad ut, annars en ok server,

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk

Jag skulle inte bry mig om gigabit nätverkskort i datorn, ens om du har gigabit rakt igenom nätet skulle det ge någon större förbättring i och med PCI buss och PATA diskar, för att inte tala om något gammal hårdvara.

Köp en till hårddisk istället. det är ändå får saker man behöver gigabit till, kan vara bra om du ska tanka över mycket material samtidigt men du har fortfarande ovan nämnda begränsningar att räkna med också

Visa signatur

Någon som vet något bra att skriva här?

Permalänk

Skall uppgradera hemmanätet och slänga in gigabit i alla datorer. Bra att ha vid streaming osv.

Permalänk

nice men hur orkar du med skivorna eller

Visa signatur

Intel I7 4930K 4,5ghz][Asus PRO2011][Corsair 32gb][Western digital 4TB][Asus stock 580GTX][Cooler Master 1000w]

Permalänk

Förvarar bara fodralen där. Skivorna har jag i CD-väskor.

Permalänk
Medlem

Det är viktigt att ha ett bra nättagg efter som 60% av alla hårdisk krasar beror på dålig ström tillförsel för hårdiskarna.