Permalänk
Medlem

Error vid installaotion av XP

Hej!

Här i dagarna sprack skärmen på föräldrarnas bärbara och är nu skickad på lagning. Så under tiden ville de låna en gammal XP dator av mig.

Haft Ubuntu 7.xx innan på den och enbart lekt lite med. Minns att jag hade problem med att installera ubuntu på den men efter 100 försök så gick det. Nu försöker jag installera xp men självklart går inte det som det skall.

Formateringen och delen då filer kopieras till HDD går bra men sedan startar den om (som den skall göra, en del av installationen) men efter det så kommer det upp ett felmeddelande som jag tycker borde vara att HDD'n är trasig men kan installlera både debian och ubuntu på den.

Felmeddelande:

// raden under är första raden på skärmen
Error:
Installation failed D:\I386\asms. Error message : The drive cannot find the sector required.

""

Fatal Error:
One of the components that Windows needs to continue setup could not be installed.

The drive cannot find the sector required

""
// radenöver är sista raden på skärmen

Vad kan felet vara?
Minns inte vad jag gjorde då jag fick igång Ubuntu förra gången.

System:
CPU: AMD XP nånting
RAM: 256MB
HDD: 80GB IDE

Har tillgång till MSDNAA och har testat att installera med SP1, SP2 och SP3 versionerna. Alltså 3 olika cd's

EDIT:
Värt att nämna är att den har en DVD och en CD spelare. Har för mig att jag pilla på dem när jag försökte få igång ubuntu men hittar ingen formation som fungerar nu.

Permalänk
Vila i frid

Installera en annan CD/DVD-läsare. En ny DVD-läsare kostar 200 spänn.
Förbrukningsvara, speciellt om det röks eller lagas mat i närheten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hasenfrasen
Installera en annan CD/DVD-läsare. En ny DVD-läsare kostar 200 spänn.
Förbrukningsvara, speciellt om det röks eller lagas mat i närheten.

Ser inte att en CD/DVD läsare kan välja att inte vilja installera XP men Ubuntu.
Men skall efter skickat iväg detta meddelandes springa iväg till min utrustnings hylla och leta fram en näst intill ny men som inte används just nu.

Permalänk
Medlem

Lite nya meddelanden ny.

// raden under är första raden på skärmen
Error:
SXS.DLL: Syntax error in manifest or policy file "E:\I386\asms\52\POLICY\MSFT\WINDOWS\NETWORKING\RTCDLL\RTSDLL.MAN" on line 0

""

Error:
Installation failed E:\I386\asms. Error Message : Manifest parse error : invalide at the top level of the document.

""

Fatal Error:
One of the components that Windows needs to continue setup could not be installed.

Manifest parse error : invalid at the top level of the document.
// radenöver är sista raden på skärmen

PS!
Har dock inte formaterat och kopierat nya filen nu.
Skall testa det på direkten.

EDIT:
Missade SXS.DLL erroret

Hjälpte varken men ny CD/DVD eller formatering =(

Permalänk
Vila i frid

Har du en lång 40/80-pinnars IDE-kabel på cd/dvd-spelaren kan du få udda resultat. Se till att använda en så kort 80-pinnars kabel som möjligt. Prova att ställa in UDMA2 (eller lägre) på CD/DVD-enheten i BIOS.