Permalänk
Hedersmedlem

Dags för objektiv till 500D

Köpte oss en EOS 500d som vi kompletterade med Canons fasta 50/1,8 och det blir bilder helt i vår stil med kombinationen.
Tyvärr får vi inte till lika bra bilder med kit-objektivet 18-55 med IS och vi misstänker att vi behöver grejor som har större bländare
Zoomomfånget är inga problem, kit-objektivet räcker mer än väl till där, så det är något som inte behöver perfekt ljus vi letar efter.

Hittade detta Tamron AF SP 17-50/2,8 VC:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=491816

Har fått bra kritik i de diskussioner jag läst och ligger bra till i pris.

Alternativet är att komplettera mitt 50/1,8 med ett eller flera fasta objektiv som ger lite mer vidvinkel och tele men jag är inte så hemma på hur stor skillnad det är. Kanske vettigare att köra på ETT zoomobjektiv som är lite allround?

Tänkte även sälja mitt kit-objektiv och frågan på det är vad man ska begära om man vill få det sålt?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Jag beställde faktiskt det Tamronet till min Nikon idag, pga mer eller mindre samma anledning som du.

Jag valde mellan det Tamronet, och Sigmas 17-70 (lite mer brännvidd) men valde bort det eftersom den inte hade f/2,8 rakt igenom (det har f/2,8-4,5) men är enligt många ett väldigt bra objektiv för pengarna (ligger på ca 3500 utan bildstabilisering och 4500 med OS som de kallar det).

Värt att kolla upp kanske?

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zlayphir
Jag beställde faktiskt det Tamronet till min Nikon idag, pga mer eller mindre samma anledning som du.

Jag valde mellan det Tamronet, och Sigmas 17-70 (lite mer brännvidd) men valde bort det eftersom den inte hade f/2,8 rakt igenom (det har f/2,8-4,5) men är enligt många ett väldigt bra objektiv för pengarna (ligger på ca 3500 utan bildstabilisering och 4500 med OS som de kallar det).

Värt att kolla upp kanske?

Låter helt klart som något jag ska kolla. Är inne på att köpa objektivet lokalt så det finns kanske chans att prova båda modellerna i butik innan köp

Visa signatur

Permalänk

sigmas och tamrons 17-50 är ganska likvärdiga. Kläm på båda i butik och se vad som passar dig bäst. Tamron objektivets zoomring går åt fel håll mot canons.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b1uemchen
sigmas och tamrons 17-50 är ganska likvärdiga. Kläm på båda i butik och se vad som passar dig bäst. Tamron objektivets zoomring går åt fel håll mot canons.

Hur menar du då? Trodde alla fokuseringsringar gick åt samma håll... Men är det Canon eller Tamron som går åt "fel håll" om man jämför med andra objektiv?

Angående Sigmat så var det en användare på fotosidans forum som mailade Sigmas support och frågade vilka brännvidder som får vilken focal...

Han fick följande svar:
17mm F2.8
24mm F3.1
28mm F3.3
35mm F3.5
50mm F3.8
70mm F4.0

Kan vara värt att veta.

Källa

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Hedersmedlem

Har kollat en del på fotosidan och det lutar mer åt Tamrons modell med IS/VS/antiskak

Ska bara övertala henne som bestämmer också....

Visa signatur

Permalänk

Sigmas objektiv går åt samma håll som canons. Tamrons går åt motsatta, kan vara sjukt irriterande om man är van med canons sätt.

Permalänk

Jag kör med Sigma 18-50 f/2,8 DC Macro på min Canon 40D, är riktigt nöjd med gluggen. Fuskmakrot är roligt att ha ibland, avbildningsskala på 1:3 så kommer man hyffsat nära.

En kompis har Tamrons motsvarande 17-50 och han är mycket nöjd med det. Båda är riktigt bra gluggar för priset. En nackdel med Tamron är som sagt att zoomringen och fokusringen går åt Nikonhållet istället för Canonhållet.

Annars kan jag rekommedera ett EF 35 f/2 för att kompletera den fasta gluggen. 35:an hamnar närmare en klassisk normalglugg än vad EF 50 gör på en APS-C-kamera. En trevlig glugg för att fota inomhus då det är lättare att få med det man vill samtidigt som den är ljusstark. Kolla på begagnatmarknaden, gluggen har varit med länge och då och då dyker de upp på exempelvis Tradera för ok priser. Nypriset tycker jag är lite högt då byggkvaliten är ungefär densamma som på den betydligt billigare 50 f/1,8.

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr slizer
Jag kör med Sigma 18-50 f/2,8 DC Macro på min Canon 40D, är riktigt nöjd med gluggen. Fuskmakrot är roligt att ha ibland, avbildningsskala på 1:3 så kommer man hyffsat nära.

En kompis har Tamrons motsvarande 17-50 och han är mycket nöjd med det. Båda är riktigt bra gluggar för priset. En nackdel med Tamron är som sagt att zoomringen och fokusringen går åt Nikonhållet istället för Canonhållet.

Annars kan jag rekommedera ett EF 35 f/2 för att kompletera den fasta gluggen. 35:an hamnar närmare en klassisk normalglugg än vad EF 50 gör på en APS-C-kamera. En trevlig glugg för att fota inomhus då det är lättare att få med det man vill samtidigt som den är ljusstark. Kolla på begagnatmarknaden, gluggen har varit med länge och då och då dyker de upp på exempelvis Tradera för ok priser. Nypriset tycker jag är lite högt då byggkvaliten är ungefär densamma som på den betydligt billigare 50 f/1,8.

Ska absolut testa det fasta alternativet då jag som nybörjare hittills tagit mycket bättre bilder med mitt fasta gentemot medföljande zoomen.

Finns ju även 28/2,8 att välja på eller man ska undvika den?

Visa signatur