Bra allround systemkamera för ca 5000kr

Permalänk
Medlem

Bra allround systemkamera för ca 5000kr

Hej

Vilken kamera rekommenderar ni?.

Den ska tas med på en resa så ett bra allround objektiv är ett måste, i alla fall i början.

Priset ska vara ca 5000 kr.

Permalänk

Oavsett vilket märke du väljer så får du en kamera som kommer att prestera bra bilder. Dagens instegskameror är helt enkelt väldigt bra prylar.

Vilken kamera du väljer beror mycket på personlig smak.

Har du många polare som fotar med ett visst märke är det kanske listigt att köra i deras spår för att kunna få hjälp och för att kunna låna prylar av varandra.

Själv är jag noga med att hitta en kamera som ligger bra i handen och där knapparna sitter där dom ska så jag slipper rådfråga manualen.

Köper du mycket begagnat är det listigt att titta på dom större märkena som Canon och Nikon. Du hittar inte lika mkt beg från Sony, Olympus eller Pentax tex. Objektiv o blixt är saker man gärna köper på sig efter hand o då kan det vara trevligt med begagnatalternativ.

Alla instegskameror säljs med en zoom på runt 18-55 vilket väl kan benämnas som hyfsat allround. Du får gå upp rätt rejält i budget om du ska ha ett annat omfång.

Hade jag varit du hade jag gått till Mediamarkt som har många kameror framme och känt o klämt lite på prylarna.

Visa signatur

Desktop: Intel i7 860 @ 2.8GHz | CoolerMaster Hyper TX3 | Gigabyte GA-P55M-UD2 | ATI HD4890 | 8192MB Corsair 1600MHz | Corsair HX 450W | Antec Nine Hundred | 2x WD 250GB
Server: Asus AT3N7A-I Intel Atom 330 | 3x WD Green 1.5TB | Samsung 750MB | USB Diskar: 4x 1TB, 2x 750GB, 1x 500GB

Permalänk
Medlem

Om jag inte vill köpa en begagnad kamera vilken rekommenderar ni då?

Skulle vilja ha ett par rekommendationer så jag vet vilka jag ska titta lite mer på när det är dags att "klämma och känna".

Permalänk

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=316789
Och ett objektiv till den:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=97277
Smakprov, nu är det jag som tagit bilden så förvänta inget proffs.
[http://img704.imageshack.us/img704/1258/imgp0460z.jpg

Nu hittar inte prisjakt den kameran men den finns säker i din lokala butik, annars kan de nog fixa fram den.

Visa signatur

Asus M3A-h/hdmi | Amd ahtlon 6000+ 3.0ghz @ 4.0ghz | Asus EAH4850 top | Crucial pc6400 4gb | 1st 500gb WD och 1st 750gb WD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tweak
Om jag inte vill köpa en begagnad kamera vilken rekommenderar ni då?

Skulle vilja ha ett par rekommendationer så jag vet vilka jag ska titta lite mer på när det är dags att "klämma och känna".

Enkelt.
Känn på alla i din prisklass.

Det finns en från varje märke förutom Pentax där du får gå upp en tusing om man tittar på tex. www.cyberphoto.se som brukar ha rätt vettiga priser.
Edit: Fel, även Pentax har en under 5000:- som heter K-m
K200 lär man inte få tag på idag.

Dom modeller som ligger inom ditt pris är:
Nikon D3000, Canon 1000D, Olympus E-420 och Pentax K-m.
Ut på nätet o leta lite recensioner o se om du fastnar för nån lite extra.

Visa signatur

Desktop: Intel i7 860 @ 2.8GHz | CoolerMaster Hyper TX3 | Gigabyte GA-P55M-UD2 | ATI HD4890 | 8192MB Corsair 1600MHz | Corsair HX 450W | Antec Nine Hundred | 2x WD 250GB
Server: Asus AT3N7A-I Intel Atom 330 | 3x WD Green 1.5TB | Samsung 750MB | USB Diskar: 4x 1TB, 2x 750GB, 1x 500GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av corbendallas
Enkelt.
Känn på alla i din prisklass.

Det finns en från varje märke förutom Pentax där du får gå upp en tusing om man tittar på tex. www.cyberphoto.se som brukar ha rätt vettiga priser.
Edit: Fel, även Pentax har en under 5000:- som heter K-m
K200 lär man inte få tag på idag.

Dom modeller som ligger inom ditt pris är:
Nikon D3000, Canon 1000D, Olympus E-420 och Pentax K-m.
Ut på nätet o leta lite recensioner o se om du fastnar för nån lite extra.

Sant Penatax K200 går inte att få tag på idag, Isf är det bara några enstaka butiker som har restlager på dem. Men satsa på vad Corbendallas säger, det gjorde jag när jag köpte min kamera och änsålänge är jag nöjd.

Visa signatur

Asus M3A-h/hdmi | Amd ahtlon 6000+ 3.0ghz @ 4.0ghz | Asus EAH4850 top | Crucial pc6400 4gb | 1st 500gb WD och 1st 750gb WD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av corbendallas
Köper du mycket begagnat är det listigt att titta på dom större märkena som Canon och Nikon. Du hittar inte lika mkt beg från Sony, Olympus eller Pentax tex. Objektiv o blixt är saker man gärna köper på sig efter hand o då kan det vara trevligt med begagnatalternativ.

Vill man ha ett stort begagnatutbud av objektiv bör man dock undvika Nikons integskameror som saknar AF-motor.
För dessa kameror är nog utbudet av begagnade objektiv som ger autofokus mindre än för tex Sony och Pentax.

Permalänk
Medlem

beg D80 med objektiv (ej 18-55). Dumt att köpa nytt i den prisklassen.

Permalänk
Medlem

Köper du Cannon bör du undvika 18-55mm utan IS (IS=antiskakreducering) eftersom denna är mkt sämre än 18-55mm med IS. Men om du väljer Nikon blir det inga större skillnader i optisk prestanda mellan 18-55mm objektiv med eller utan vr (vr=antiskakred):

http://www.cameralabs.com/reviews/Nikkor_DX_18-55mm_VR/outdoo...

Permalänk
Medlem

Om jag förstått det rätt har Nikon-kamerorna i denna prisklass ingen inbyggt autofokus.

Hur står det till nu med objektiv och AF nu för tiden? Kommer detta begränsa en mycket?

Permalänk
Medlem

Jag har inte upplevt några problem med att min d5000 saknar AF motor, eftersom jag har ett AF-S objektiv med Silent Wave motor. Enda nackdelen som tidigare nämnts är att begagnatmarknaden blir något tunnare, om man nu vill ha en fungerande autofokus... Men priset på dessa objektiv med inbyggd motor brukar vara högre. Men vill man som Nikon användare få den bästa fokusprestandan är AF-S (Silent Wave) att föredra.

Permalänk
Medlem

Skulle om jag var du köpt en Canon 450D som är snäppet vassare än 1000D, då får du även med IS objektivet som är bättre än objektivet utan IS som ingår när du köper 1000D. Till Canon finns även en stor begagnatmarknad för framtida objektiv/blixtköp
http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/canon/c...

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tokoza
Köper du Cannon bör du undvika 18-55mm utan IS (IS=antiskakreducering) eftersom denna är mkt sämre än 18-55mm med IS. Men om du väljer Nikon blir det inga större skillnader i optisk prestanda mellan 18-55mm objektiv med eller utan vr (vr=antiskakred):

http://www.cameralabs.com/reviews/Nikkor_DX_18-55mm_VR/outdoo...

Säker på att IS innebär antiskakreducering?

Visa signatur

Joined the dark side in 2024. (PC till Mac)

Permalänk
Medlem

BurningHeretic: inte säker nu när du frågar... säg om du vet.. går säkert att ta reda på med Google