Athlon II X4, köpa eller ej? Behöver råd.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

Athlon II X4, köpa eller ej? Behöver råd.

Hej hej,

Tänkte köpa ny processor åt min bror då han nu sitter på en P4 3,8GHz. Dvs, en redigt slö processor som agerar flaskhals så det står ljuvligt till!

Vad jag behöver är moderkort samt CPU.
Tänkte köra på AMD då de är fjolligt mycket billigare och förhoppningsvis inte fjolligt mycket sämre än Intels motsvarande delar.

CPUn jag tittat på är denna AMD Athlon II X4 630.

Men jag måste bara fråga, varför är den så jäkla billig?

Har läst olika tester och då presterar den okay, tror jag. Inte särskilt bra på sånt här. Problemet är dock att i alla tester jag läst har de använt ett mycket kraftigt grafikkort (Nvidia GTX280 samt GTX295).

Han har 8gig DDR2 6400
Asus 4850Top 512mb
Corsair TX650W
"Hyffsat gammal 7200RPM hårddisk från Dell", 16mb cache.
Windows Vista Ultimate 64bit

Hur kommer denna processor (Athlon II X4 630) prestera med resterande komponenter?

Är den bra nog?

Jag anar att det är hans P4 som gör att han inte kan få bra FPS i, i princip, alla spel han spelar.

Det enda datorns används till är spel. Han spelar/vill spela många nya "hårdvaru-krävande" spel.

Behövs även ett moderkort, använder själv detta Gigabyte GA-MA770-UD3 och det verkar fungera även med en Athlon II X4 630 CPU. (Har själv en 4200+)

Inga delar kommer att överklockas, kommer inte "mecka" med något.

Har ni tips på annat moderkort som ej är dyrare men fungerar like bra för en datorn utan överklockning tar jag gärna emot dom.

Tack för hjälpen
Krimsarn

Eh!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norr
Registrerad
Apr 2005

1. AMD 1090T 4.2GHZ, Asus IV formula, 4GB Corsair 1600MHz DOMINATOR GT, HD6970
2. AMD 1055T 4.2GHZ, Asus IV formula, HD4870x2, 4GB A-Data
3. AMD B55 4.1Ghz, MSI 770 c45, 4GB A-Data, HD4870

Trädvy Permalänk
Skribent
Patrik Jonsson
Plats
Dalarna
Registrerad
Okt 2009

Jag tror att du kommer få högre FPS om om köper en Amd phenom2 x2 550 eller 555 BE.

PC: Intel 2600K 4400 MHz - Maximus V Gene - Corsair 2x4GB - GTX 680 - Intel 730 240GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell U2515H - Mionix Castor - Sennheiser HD558 - Ducky One MX Brown
Telefon: iPhone 6 16GB Whitetail 11.3

- Feedback - Kontakt - Regler -

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sthlm
Registrerad
Aug 2004

Köp inte en processor med lite cache om du ska spela...

Q9550 | Gigabyte X48 DQ6 | Corsair 4096MB PC6400 CL4 | active sensor drones | 4870 512Mb @ 820/1100 | Antec P182 | 50 mW PDL | Corsair HX620W | Filco Majestouch MX Brown

Det är söndag idag! Magog suck!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009

Den kommer fungera fint, det är mest grafikkortet som kommer göra skillnad.
Det finns en anledning till att de har stängt av kärnor i sina processorer, och det beror på en bugg.

Athlon-processorn kommer ändå vara bra mycket snabbare än P4an.

Ryzen 1800x,32GB@2400MHz, Vega56
Citroën C5 Break 2006 @140
Shirimasen

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norr
Registrerad
Apr 2005
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tosseboll
Den kommer fungera fint, det är mest grafikkortet som kommer göra skillnad.
Det finns en anledning till att de har stängt av kärnor i sina processorer, och det beror på en bugg.

Athlon-processorn kommer ändå vara bra mycket snabbare än P4an.

Alla phenom II är igentligen quad cores men alla förstår ju att alla som tillverkas inte är perfekt. Så dom säljes som dual core i stället. Men eftersom efterfrågon på dual core är stor så måste AMD låsa kärnorna på fullt fungerande quad cores för att kunna motsvara efterfrågan på dual cores. Jag själv och ett tjugotal hära på forumet har lyckats låsa upp dual core med goda resultat. Och ändå om du inte skulle kunna låsa upp den till quad så är den bättre än athlon iaf. Det är inget för spel.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Apr 2008

Jag skrev en tråd här för ett tagsedan under "grafikkort" du hittar tråden här, http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=986...

Själv upplevde jag det som att min Athlon X4 620 var sirapen i grädden, tyvärr. Mer cache behövs antagligen och lite mer MHz.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

Okay!

@reader Phenom II X2 processorn du linkade till reader är socket AM3 endast?
Skulle det fungera att stoppa in broderns 4x2gb DDR2 stickor i moderkortet du linkade tillsammans med en Phenom II X2?
Eller behöver jag DDR3?

Kan säkert googla mig fram till hur man låser upp de 2 avstängda kärnorna, men om det inte fungerar då sitter han ju på en DualCore och nu till frågan:

Kommer en sådan DualCore att vara bra nog i iallafall 1-2 år?

Nämnas skall dock att han använt sin P4 nu i runt 4-5 år utan att klaga, först nu på senare tid den börjar ge vika. Så med bra FPS menas 1920x1200 ingen AA, lite grafikmojs och runt 25FPS eller så.

@palenque Tack för länken. Vad jag nu förstått genom att läsa din tråd samt i denna tråd är att cache verkar viktigt när man spelar.
Och en Phenom II X2 har ju L3-cahce medans Athlon II X4 inte har det.
Bör ju i sådana fall vara ett stort plus till Phenom II X2.

Eh!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norr
Registrerad
Apr 2005

1. Nej processorn passar på socket AM2+ moderkort, medans AM2+ processor inte passar i AM3 moderkort.

2. Hur du låser upp processorn finns hära på forumet bland annat:)

3. Jag själv tror den kommer räcka om han ska spela med den spec längre fram. Min som jag har nu duger galant till alla spel som finns just nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader
Alla phenom II är igentligen quad cores men alla förstår ju att alla som tillverkas inte är perfekt. Så dom säljes som dual core i stället. Men eftersom efterfrågon på dual core är stor så måste AMD låsa kärnorna på fullt fungerande quad cores för att kunna motsvara efterfrågan på dual cores. Jag själv och ett tjugotal hära på forumet har lyckats låsa upp dual core med goda resultat. Och ändå om du inte skulle kunna låsa upp den till quad så är den bättre än athlon iaf. Det är inget för spel.

Ang processorn, det beror mer på vilka krav man har. En fyrkärning athlon II kommer vara snabbare än en P4, då fler och fler spel kommer med stöd för fler trådar. Jag har inte sagt att den är bättre än en Phenom.

Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2008

Jo... Min 4400+ fungerar (meh) fortfarande skapligt efter 2,5 års användande. Men då är jag inte lika "hardcore" som bror min.

Verkar som att alla har köpt den processorn och det moderkortet och lyckats låsa upp den till Quad utan problem om man läser recensionerna på Inet. Nu blev man lite sugen.

Jag köper det du linkade till reader, då det verkar mer än smart, speciellt med gratis frakt!

Tack alla för hjälpen!

EDIT: @tosseboll Jag har väl egentligen inga krav, förutom det att det ska vara betydligt bättre än hans P4. Både Athlon II X4 samt Phenom II X2 verkar ju vara det, men är cache så viktigt som det säga så varför inte.

Eh!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Killeberg, Skåne
Registrerad
Jun 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reader

Jag sitter på en Athlon II 620 i Servern (även lekt med den på annat sätt) som ligger i 3.2GHz med multi klockning. Visst, i vissa fall är min 720BE vassare men en Athlon II x4 duger alldeles utmärkt och är mycket snabbare än min 720 i vissa fall (den har faktiskt 1 kärna mer... där spelar det fan inte någon roll med L3).

Köp en Athlon II X4 den som vill o skit i alla belackare!

[ASUS 27" PB278Q][i7 4930k][Sabertooth X79][24GB Vengeance LP][MSi GTX1080 Gaming X][BeQuiet PowerZone 750W][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][2x500GB WD RE3][Logitech G710+][NI Komplete Audio 6 w/Sennheiser Momentum Over-Ear][Propellerheads Reason 9.5][Roland A-500 Pro][OMNITRONIC FAD-9][FD Define R5][Windows 10 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Krimsarn
Jo... Min 4400+ fungerar (meh) fortfarande skapligt efter 2,5 års användande. Men då är jag inte lika "hardcore" som bror min.

Verkar som att alla har köpt den processorn och det moderkortet och lyckats låsa upp den till Quad utan problem om man läser recensionerna på Inet. Nu blev man lite sugen.

Jag köper det du linkade till reader, då det verkar mer än smart, speciellt med gratis frakt!

Tack alla för hjälpen!

EDIT: @tosseboll Jag har väl egentligen inga krav, förutom det att det ska vara betydligt bättre än hans P4. Både Athlon II X4 samt Phenom II X2 verkar ju vara det, men är cache så viktigt som det säga så varför inte.

Ja, det är ju ändå ditt beslut när det kommer till kritan.
Vi andra bistår med information och förslag.

Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Apr 2008

Hjälp TS nu istället och ge han information som han frågade efter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Killeberg, Skåne
Registrerad
Jun 2002

Kör på den där Athlon II X4. Den fungerar alldeles utmärkt.

[ASUS 27" PB278Q][i7 4930k][Sabertooth X79][24GB Vengeance LP][MSi GTX1080 Gaming X][BeQuiet PowerZone 750W][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][2x500GB WD RE3][Logitech G710+][NI Komplete Audio 6 w/Sennheiser Momentum Over-Ear][Propellerheads Reason 9.5][Roland A-500 Pro][OMNITRONIC FAD-9][FD Define R5][Windows 10 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kållered
Registrerad
Maj 2003

AMD Athlon II X4 630 kommer fungera att spela på men en x2 cpu ex: 550 eller 555be är nog att rekomendera till riggen ist.

In science we trust!

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Norr
Registrerad
Apr 2005

Ett tips är väll för dig att kolla runt på tester på nätet och se hur processorn presterar.

Trädvy Permalänk
Avstängd
Registrerad
Sep 2009

En Athon II X4 kommer att funka bra för dig.

Verkar mer som att detta har blivit en tråd där man talar om vem som kan mest...

Den som sa att dom stänger av Corsen för att dom måste göra mer DualCores har ju lika rätt som han som sa att det är en Bugg, AMDs nya Phenom II Dual kan ha blivit DUO för att dom inte var helt stabila i QUAD och fick därför bli en DualCore ist..

Sen att det är många som vill köpa DualCore vet jag med så att dom gör nog några fullt fungernade Quads till DualCors med, men varför hacka ner poå varandra när ni båda har rätt?? eller är det bara så att ni är för envisa för att låta någon mer ha rätt?? NEJ lägg ner FB Attityden och hjälp varandra ist nu!

MVH
InluZion!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Youtube
Registrerad
Okt 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion

Verkar mer som att detta har blivit en tråd där man talar om vem som kan mest...

Den som sa att dom stänger av Corsen för att dom måste göra mer DualCores har ju lika rätt som han som sa att det är en Bugg, AMDs nya Phenom II Dual kan ha blivit DUO för att dom inte var helt stabila i QUAD och fick därför bli en DualCore ist..

Sen att det är många som vill köpa DualCore vet jag med så att dom gör nog några fullt fungernade Quads till DualCors med, men varför hacka ner poå varandra när ni båda har rätt?? eller är det bara så att ni är för envisa för att låta någon mer ha rätt?? NEJ lägg ner FB Attityden och hjälp varandra ist nu!

MVH
InluZion!

Jag bara ifrågasätter hans motsägelsefulla tankesätt.
2 vs 4 kärnor = finns inget "rätt val", bara att välja det bästa för den egna situationen.

Till trådskaparen: Välj det du tror mest på.

Shirimasen

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Killeberg, Skåne
Registrerad
Jun 2002
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion

MVH
InluZion!

Precis mitt tycke... ta en Athlon II X4. Jag har en själv i servern och som jag skrev tidigare har jag lekt med den. Den fungerar bra till spelande och förhoppningsvis är den väl liiiiiiite bättre än en P4a.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skåne
Registrerad
Apr 2009

Ta Athlon II X4 då får du en garanterad Quad till ett bra pris. Jag gick från en P4 på 2.8 ghz och skillnaden är jättestor. Kör spel som Empire TW på High utan problem med mitt HD4770. Jag tycker du ska gå på Athlon II.

Speldator: AMD FX-8120 I Sapphire R9 270X DualX I 8GB I Kingston SSDNOW V300 120 GB I Crucial BX100 500GB I 320GB 640GB I W10
Acer B1 770 I LG G3 I Nvidia Shield TV V2 I PS4 PS3 & X360 I 2DS DS PSP I Canon EOS M I Raspberry Pi 2

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2006

Kör Athlon II 620 i spelburkarna vi säljer på jobbet och det är av den anledningen att en trekärnig är aningens snabbare i de flesta spel, medan en fyrkärnig är ohyggligt mycket snabbare i resten av spelen. Varför köpa en processor för att klara gårdagens spel när vilken bra processor som helst ändå klarar alla de spelen utan problem? Är det inte bättre att satsa på att klara framtidens spel då det faktiskt är då den sätts på spel?

X4 620/630 och 4850/4770 eller liknande är en riktigt prisvärd och bra kombination, tycker du ska satsa på det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Jan 2008

Athlon x4 är inte dålig propp se http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3638&p=5 samt för spel http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showdoc.aspx?i=3638&p=8 . Phenom x2 är bättre i spel men skulle själv välja en athlon x4.

Igrali smo dobro ali zajebo nas sudija.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Sep 2004

Vad som kommit fram i tidigare trådar är precis som folk redan skrivit, att Phenom2 presterar bättre än athlon2 i tester vad gäller spel. Sen måste man ju alltid testa att låsa upp kärnorna om det blir en Phenom2 du väljer, då man kan få mycket prestanda gratis.

1: Lian Li PC60B PLUS aluminium | Corsair VX 550W 80+ | AMD PII 555 x2 3,2 ghz @ x4 B55 3,7 ghz | Asus Asus M4N75TD | Sparkle GeForce GTS 450 OC 1GB | A-Data DDR3 4GB 1600Mhz+ Series, CL8 | Samsung 830, 128 gb |Samsung F3 1 TB | Logitech MX518
2: Asus UL30VT-QX030V

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2009

Phenom II all day long!

Valde själv mellan Athlon X4 och en Phenom II X2, lyckades låsa upp min och klockat den till 3.5ghz, går grymt bra i X2 läge med

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fickis
Vad som kommit fram i tidigare trådar är precis som folk redan skrivit, att Phenom2 presterar bättre än athlon2 i tester vad gäller spel. Sen måste man ju alltid testa att låsa upp kärnorna om det blir en Phenom2 du väljer, då man kan få mycket prestanda gratis.

Absolut som jag känner. En "hardcore" gamer leker och testar samt laborerar med sin burk med.

För skojs skull så hade jag nog köpt en Phenom 550 och försökt låsa upp alla kärnor och testa om de stabila. Blir det inte det så är det bättre att spara ihop till en 6-kärnig cpu när dessa släpps, för om 2 år så är det förmodligen det som gäller i spel med tanke på all portning från konsol mm. Här fanns en annan tråd om denna upplåsning.

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Vid en snabb titt här så verkar en athlon endast ha övertaget i t. ex dragon age. Så jag förmodar att man bör se över vilka spel som kommer att spelas, samt vilka applikationer som man använder som har nytta av flera kärnor än två.

http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=105&p2=120&c=1

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2008

Har en kompis som sitter i samma sits ungefär, han kommer dock köra på en Athlon2 x4 630 eftersom han vill vara säker på att han har 4 kärnor, annars hade p2 550 varit ett alternativ, men det är ju lite av lotteriprodukt.

p.s. han ska köra bad company 2.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Kållered
Registrerad
Maj 2003

tror dock p2 550 kommer prestera bättre än a2 x4 630 på bad company 2

In science we trust!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Mar 2008

Så många som inte kommer någonstans på tvåkärniga. Han vill inte chansa på att få bra fps :).

Men ska vänta till release och kollar hur dom tvåkärniga propparna kommer funka i bc2, men i dagsläget så verkar det ju vara låst för dom flesta vid 30 fps, har sett folk med e8500 @ 4ghz och 5870 som inte kan spräcka 30 fps på några inställningar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Mölndal
Registrerad
Dec 2009
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Voff89
Så många som inte kommer någonstans på tvåkärniga. Han vill inte chansa på att få bra fps :).

Men ska vänta till release och kollar hur dom tvåkärniga propparna kommer funka i bc2, men i dagsläget så verkar det ju vara låst för dom flesta vid 30 fps, har sett folk med e8500 @ 4ghz och 5870 som inte kan spräcka 30 fps på några inställningar.

Konstigt, jag brukar ligga mellan 30-60FPS

Phenom II X4, upplåst och klockad till 3.5ghz

4gb ram samt klockat gts 250 512mb

Chassi Fractal Design R3 Silver. CPU I5 2500K @ 4.5Ghz Kylning Corsair H80 Moderkort Asus P8P67 Pro RAM Corsair Vengeance 16GB DDR3 1600Mhz Grafikkort MSI Twin Frozr 780 Ljudkort Creative X-Fi Xtreme Music HDD Kingston HyperX SSD 120GB